غدیریه
بخش پنجم
سائل کاشانی (از شاعران قرن دهم هجری)
سائل کاشانی رسالهای نگاشته که در آن چهل حدیث کوتاه از احادیث نبوی را در مناقب و فضائل امام علی آورده و زیر هریک ترجمۀ آنها را به زبان فارس و در قالب «چار» سروده و آن را صحیفة المؤمن نامیده است.
در ترجمۀ حدیث غدیر سروده است:
مقتدای امم امام رسل / گفت در شأن بحر علم علی
هرکه مولای او منم تحقیق / هست مولای او علی ولی
همچنین در ترجمۀ حدیث «ذکر علی بن ابی طالب عبادة» سروده است:
ذکر خیر علی کند همه عمر / هرکه ذکر خداش عادت شد
به عبادت گرا که پیغمبر / گفت ذکر علی عبادت شد
صائب تبریزی (1016-1086)
او در شعری خطاب به کعبه میگوید:
هیچ تعریفی تو را زین به نمیدانم که شد / در تو پیدا گوهر پاک امیرالمؤمنین
بهترین خلق بعد از بهترین انبیا / ابنعم مصطفی داماد خیرالمرسلین
تا نگرداند نظر حیدر نگردد آسمان / تا نگوید یا علی گردون نخیزد از زمین
ــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #سائل_کاشانی #صائب_تبریزی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
41.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انیمیشن سه بعدی: پس از من/After Me
🔻"پس از من" نام انیمیشن کوتاهی است که با بررسی شواهد علمی و تاریخی دقیق، در قالب داستانی کوتاه، واقعه عظیم غدیر را به نمایش میگذارد. این انیمیشن با هزینه کاملا مردمی ساخته شده و به دست شما رسیده است.
🔹در این انیمیشن نقش بی بدیل پیامبر (ص) در خنثی سازی توطئه های جریان نفاق در مخالفت با ولایت امیرالمومنین (ع) به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین تمامی خطبه غدیریه پیامبر (ص) در این انیمیشن به نمایش در آمده است.
🔸 لطفاً با نشر حداکثری این انیمیشن در گروهها، کانالها و محافل عید غدیر در گسترش فرهنگ غدیر شریک باشید.
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق آپارات: 👇
https://www.aparat.com/v/tpHTG
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق یوتیوب: 👇
https://youtu.be/EjALVGiopqc
💠 کانال رسمی انیمیشن «پس از من»:
https://eitaa.com/ghadir_animation
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و سوم
اگر ابنتیمیه و ابنقیم و محمد بن عبدالوهاب که پایهگذاران مسلک وهابیت هستند با تعالیم چهار امام مدفون در بقیع آشنا میشدند، خدا را جسم وسیع و بالای تخت نمیدانستند و به اجتهاد زندۀ اسلام پی میبردند و از این جمود و تحجر، خود و دیگران را نجات میدادند. ثمرۀ تعلیمات آنان حکومتی را پدید نمیآورد که با هر رشد و علم و حرکتی به نام دین دشمنی نماید! نتیجۀ تعلیمات علمای وهابیت، حکومتی است که به عنوان کلمۀ توحید، جز پرستش پول و ماده هدفی ندارد!
برای من بسیار تأثرانگیز بود که بالای قبرهای معلوم یا در ناحیۀ قبوری که آثار آن از میان رفته بایستم و سلام دهم و فاتحه بخوانم ولی ندانم ناحیۀ محل دفن جگرگوشۀ پیامبر و مادرم کجاست؟! بیشتر علمای تاریخ و حدیث میگویند در بقیع دفن شده است، اما کجای بقیع؟ این حیرت و تأثر تنها برای من نبود، هزارها علوی و میلیونها مسلمان وقتی که به این قبرستان آمدهاند، خواستهاند به زهرای اطهر سلام دهند اما ندانستند به کدام طرف متوجه شوند.
از بقیع بیرون آمده در کوچههای غربی و شمالی به سوی حرم نبوی روان شدیم. چون نزدیک وسط روز است، فشار جمعیت کمتر است. مقابل قسمت شمالی ضریح رسول اکرم قسمتی است که بعضی از مردم به نام «قبر فاطمه» زیارت میکنند. آنچه مسلم است این قسمت خانه یا حجرۀ زهرا علیها السلام بوده است. ضریح سرتاسری که محتوی حجرات پیامبر و علی علیهما السلام بوده و فعلا قسمت جنوبی آن قبر رسول اکرم و شیخین است از دیوار شرقی و غربی فاصلۀ زیادی ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش ششم
آذر بیگدلی (1134-1195)
شنیدم به فرمان حی قدیر / علی را پیمبر به روز غدیر
به بالای سر برد و با خلق گفت / که تا چند از این راز باید نهفت
از آنان که دارندم آیین و کیش / شمارد مرا هر که مولای خویش
پس از من بداند که مولا علی است / ز هر کس به مولایی اولی علی است
شمسالادبا میرزا سید محمد اصفهانی (1252-1302)
رسم سالک نیست در یک ره دو رهبر داشتن / جز به یک شه ملک دل نتوان مقرر داشتن
گر صراط المستقیمی بایدت در راه دل / چاره نبود مر تو را جز مهر حیدر داشتن
نفس اول عقل دوم شخص سوم در وجود / آنکه دل را جز به وی نتوان مقرر داشتن
ایمنی از شر اگر خواهی ولای او گزین / بیولایش کی توان جان ایمن از شر داشتن
عاقلان دانند این معنی که نازیبا بود / خارجی را برتر از نفس پیمبر داشتن
چون همی دانی که حیدر را برادر خواند وی / پس خلافت را نشاید جز برادر داشتن
ـــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #آذر_بیگدلی #اصفهانی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و چهارم
تمام توجه مردم به قسمت میان منبر و ضریح است چون این حدیث از رسول اکرم معروف است که «بین منبری و قبری روضة من ریاض الجنة». در این قسمت جمعیت زیاد و حاکم است.
قرآنها روی رحلها گذارده شده است. مردمان باشخصیت، بیشتر نشسته و به تلاوت قرآن مشغولاند. عدهای هم مردم را زیر پا میگذارند تا خود را به شبکههای بلند مقابل قبر برسانند. شرطه مراقب است کسی ضریح را نبوسد.
در زمان خلفای راشدین به حسب مرکزیت مدینه و زیادی جمعیت مسجد توسعه یافت. در زمان عثمان بنای آن محکمتر گردید ولی از وضع سادۀ نخستین بیرون نرفت و حجرات جزو مسجد نبود. پس از آنکه محور خلافت شام شد و به دست بنیامیه افتاد، مسجد از وضع سادۀ نخستین بیرون رفت. برای آنکه کاخنشینی و تجمل خود را زیر پردۀ اشتباه کاری نگه دارند و مردم را از وضع سادۀ اول منصرف کنند، به تجمل مسجد کوشیدند و برخلاف نظر اسلام مساجد را به طلا و نقره زینت نمودند. برای این کار از معماران و مهندسان رومی که آشنای با ساختمان کلیساها بودند کمک گرفتند.
کار به اینجا رسید امروز که در مسجد نبوی نشستهایم و باید مسلمانان درس توحید و ایمان از این محل بگیرند، عدهای مبهوت تجملات و قندیلها هستند! هر امام و امامزاده که گنبد طلا و فرشها و اساس و ساختمان پربها داشته باشد بیشتر مورد توجه است. آیا این اشتباه از این جهت است که اکثر مردم عواماند؟ مگر مسلمانان نخستین درسخوانده بودند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش هفتم
جلالالدین همایی (1278-1359 ه.ش.)
تا به کی افسانه از دارا و اسکندر کنی / قصه باید از امیرالمؤمنین حیدر کنی
گر حدیث راست میخوای و گفتار درست / مدح باید از شه دین حیدر صفدر کنی
با علی نام از ابوسفیان و فرزندش نبر / روبهان را کی سزد با شیر نر همبر کنی
یعنی اندر حکم سنّت بعد قرآن کریم / تکیه باید بر علی و عترت اطهر کنی
اخوان ثالث (1307-1369 ه.ش.)
اگر صیاد را باشد دل از صیدی و دامی خوش
وگر آهو دشت ایمن از خُرّم خرامی خوش
...
«امینی»وار مردانی که در اکرام حق کوشند
جز این در زندگیشان نیست عشقی یا مرامی خوش
«امینی» پاکباز دین و حق کاندر قمار عشق
به نقدر عمر و هستی زد همه داوِ تمامی خوش
«غدیر»ی کرد بیهمتا چنان چون بیکران دریا
لبالب از رحیق حق جهان را زو مشامی خوش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حاضر بودند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ تصویری).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
حاضران+در+غدیر.mp3
4.9M
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حضور داشتند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ صوتی).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غدیریه
بخش آخر
شعرخوانی شهریار به مناسبت عید غدیر (تصویری)
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امی
گوییا هیچ نه همی به دلم بوده نه غمی بابی انت و امی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
ya_ali.mp3
4.49M
غدیریه
بخش آخر
شعرخوانی شهریار به مناسبت عید غدیر (صوتی)
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امی
گوییا هیچ نه همی به دلم بوده نه غمی بابی انت و امی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و پنجم و پایانی
چرا مدینه به این روز افتاده است؟ خیابانها پر از زباله، دیوارها خراب، مردم پریشان و بیحرکت هستند. این مدینه که خاکش پربرکت و آبش نزدیک زمین است، امروز نه جنبشی در آن است، نه مؤسسههای علمی و نه فعالیت زندگی. مردمش پریشان و شهرش ویران است. مدینه روزگاری به این پریشانی و خرابی به خود ندیده است. حکومت فعلی روی چه سیاست و نظری است که با عمران مدینه موافق نیست. در آغاز نهضت وهابیت، قبایل مدینه مدتی با ابنسعود جنگیدند؛ کینۀ سعودیها هم بر عوامل دیگر افزوده شده است.
میگویند در چندسالی که راهآهن مدینه متصل به شام بود، به واسطۀ رفتوآمد زوار فعالیت اقتصادی شروع شد و جمعیت آن به هشتاد هزار رسید. اما امروز کمتر از دههزارند و بیشتر پریشانحال. جز عدهای از وابستگان حکومت که جناب سفیر سعودی در ایران هم از آنهاست. بیچارهتر از همه شیعیان نخاولهاند! چنانکه از اسمشان برمیآید اصلاحات نخلستانها و بیشتر کارهای تولیدی و پرزحمت، به عهدۀ آنهاست ولی از همه محرومترند و جلوی پیشرفتشان را محکم گرفتهاند.
شیعیان نخاوله زندگی رقتآوری دارند و بیشتر مردمان عفیفی هستند که به باغداری و کشاورزی مشغولاند و با دسترنج خود روزی به دست میآورند. در ایام حج هم خانههای خود را به شیعیان اجاره میدهند و از زوار پذیرایی میکنند. بیشتر ساکنین محل غیرسید هستند. سادات که عموماً در اطراف و دهات به سر میبرند، وضع زنندهای دارند؛ گاه و بیگاه، روز و شب، دستهدسته وارد منازل میشود و با نسبنامههایی که در دست دارند، با سماجت مطالبۀ خمس مینمایند.
خلاصه مدینه روزگاری چه پیش از اسلام چه بعد از آن، از این بدتر به خود ندیده است. برگشتن آبادی و عظمت و شکوه مدینه بسته به اتحاد و بیداری مسلمانان است.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
نوزدهم ذیالحجة سالگرد درگذشت شیخ محمدتقی شوشتری یکی از عالمان رجالی معاصر
سخن آیتالله سید موسی شبیری زنجانی درباره ایشان:
«هم خودشان و هم کتابشان، قاموس الرجال، را باید جزو حسنات عصر حاضر به شمار آورد ... و از نسخۀ قاموس الرجال می توان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدین گونه است و همۀ اینها جزو حسنات عصر حاضرند» (کیهان فرهنگی، سال دوم، شمارۀ اول)
آقای ابوالقاسم اعتبار، دستیار و کاتب ایشان در ده سال پایانی عمر، درباره ایشان میگوید:
«روزی اول صبح که نزد معظم له رفتم، در حالی که در حیاط منزل قدم میزدند این حدیث را زمزمه میفرمودند: «فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» و متوجه شدم که کمدی را به عنوان هدیه برای ایشان آوردهاند که آن را بیش از حد مورد نیاز خود میدیدند. همان روز عصر آن را به کسی که واقعاً مستحق آن بود بخشیدند.
ایشان در میان تفسیرهای قدیمی بهترین تفسیر را تفسیر تبیان شیخ طوسی و بهترین تفسیر عصر حاضر را المیزان علامه طباطبایی می دانست و بارها به من فرمود: «اگر خدا توانی بدهد تفسیری خواهم نوشت و در آن سعی میکنم این دو تفسیر را نقد کنم».
آنچه که برداشت کردهام این است که از میان دعاها علاقۀ شدیدی به دعای ابوحمزۀ ثمالی داشتند تا آنجا که در بهاران جوانی با خط بسیار زیبایی آن را یک بار برای خود نوشتند (در هفدهسالگی)» (به نقل از کتاب محقق شوشتری، ص 121).
#محقق_شوشتری #شبیری #اعتبار #ذیالحجه
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1