eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
344 دنبال‌کننده
994 عکس
22 ویدیو
48 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @smostafav
مشاهده در ایتا
دانلود
اختتامیه اولین دوره سلسله کرسی های ترویجی «مدرسه انقلاب اسلامی» نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران با ارائه اساتید 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه 🎙دکتر علی اکبری معلم مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🎙دکتر محمد اسماعیل نباتیان رئیس مرکز اطلاعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران لینک ورود به جلسه 🌐 http://dte.bz/cptconf 📆 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار سلیمانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
در آمدی بر مسائل الهیات حکمرانی جلسه دوم.mp3
50.37M
جلسه دوم سلسله نشست‌های علمی با موضوع: «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی» 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدتقی سبحانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
حکمرانی در قرآن جلسه 173.mp3
31.83M
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 173) 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سومین شماره دوفصلنامه عربی علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» مربوط به بهار و تابستان ۲۰۲۲ میلادی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. مقالات این شماره در پایگاه اینترنتی این نشریه به آدرس ipt.isca.ac.ir قابل مشاهده می‌باشد. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
⤴ مجلة الفکر السياسي الإسلامي، المجلد 2، العدد 3، يناير 2023 الناشر: المعهد العالی للعلوم والثقافة الإسلامية المدير المسئول: نجف لک زائي رئيس التحرير: منصور مير احمدي مدير التحرير: مختار شيخ حسيني المدير التنفيذي: علي جامه‌داران ▫غاية الحرية في القرآن الكريم في ضوء المبادي الأنثروبولوجية في تفسير الميزان اسحق سلطاني ▫ السلطة السياسية في فكر الإمام الخميني(ره) رضا لك زائي ▫ النائيني، الفقه و الحوكمة الشعبیة منصور مير أحمدي ▫ الدلالات السياسية لمنطق الحركة التطورية للإنسان في الفكر الإسلامي أحمد رهدار ▫ ينبغيات الدولة طبقًا لقراءة صدر الدين الشيرازي للإنسان المتعالي آزاده نظامي؛ حبيب‌الله دانش شهركي ▫ ازمة الفكر في العالم الإسلامي من منظور الفكر المقاصدي لطه جابر العلواني وإلزامات إعادة صياغته مختار شيخ حسيني پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسله کرسی‌های ترویجی نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران (مدرسه انقلاب اسلامی) نشست سیزدهم: 🔸
در اندیشه امام(ره) کمال انسان به دین، کمال دین به ولایت و ولایت با سیاست توأم است کرسی ترویجی «تعامل عرفان و فقه در اندیشه امام خمینی(ره)» با ارائه دکتر محمود فلاح از سری کرسی‌های مدرسه انقلاب اسلامی جهت نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد. در این نشست، محمود فلاح به جایگاه والای امام خمینی(ره) در اندیشه سیاسی دوره‌ی معاصر اشاره کرد و «اندیشه» و «عمل» امام خمینی(ره) را دو عامل اصلی ایجاد تحول در تاریخ تشیع و ایران پس از اسلام دانست. عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در خصوص نگرش عرفانی امام به سیاست بیان کرد: "بنیاد نظام فقهی امام بر «انسان اسلامی کامل» استوار است. اگرچه برخی فقهای قبل از امام این موضوع را مطرح کرده‌اند، اما این ایده در امام به مرحله‌ی استقرار رسید و این نظام معنایی در نظریه‌ی «ولایت سیاسی فقیه» ظهور و تجلی یافت. ایشان با اتکاء بر اصل قرآنی معتقد است انسان به مثابه موجودی دارای فطرت الهی، کمال طلب است و در صورتی این فطرت الهی بارور می‌شود که متصل به شرع شود. در ادبیات عرفانی امام واژه «انسان» و «اسلام» در بسیاری موارد همنشین و توأم به کار رفته‌اند. با دقت در این همنشینی، در می‌یابیم که امام بر فهم اسلامی از انسان تاکید دارند و منظور امام از انسان کامل، همان انسان اسلامی کامل است که الگوی آن نبی و امام هستند. به بیان دیگر در نظر امام کمال انسان به دین است و کمال دین به ولایت است و ولایت با سیاست توأم است." ادامه . . . ⬇ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
. . . وی افزود: "امام با توجه به این که انسان دارای دو ساحت ظاهری و باطنی است، ولایت را نیز به دو ساحت باطنی و ظاهری تقسیم می‌کند و علم ولیّ را نیز به دو قسم علم مربوط به ظاهر و علم مربوط به باطن تقسیم می‌کند. ایشان به تبعیت از ملاصدرا، علم مربوط به ظاهر را همان حوزه حکمت عملی یعنی آداب معاشرت، تدبیر منزل و سیاست مدن می‌داند. نتیجه سرنوشت‌ساز این تقسیم‌بندی در اندیشه سیاسی امام این است که با توجه به غیبت امام عصر علیه السلام (ولیّ مطلق)، ولایت ظاهری ولیّ را که شامل سیاست و حکومت نیز می‌شود تا زمان ظهور آن حضرت از باب نیابت به فقیه جامع الشرایط سپرده شده است و ولایت باطنی امام عصر علیه السلام همچنان بر عالم جریان دارد. در نتیجه، اگر چه فقیه به لحاظ قابلیت شخصی نمی‌تواند ولایت باطنی داشته باشد و ولایت باطنی مختص انسان کامل یعنی امام عصر علیه السلام است، اما ولایت ظاهری فقیه، مقدمه ولایت باطنی است و این وظیفه که به عهده فقیه می‌آید به جهت مقدمه‌ی واجب است. استقرار اندیشه سیاسی امام در قالب نظریه‌ی «ولایت سیاسی فقیه» نشان از آن دارد که چگونه عرفان شیعی در حکمت اسلامی و فقه امامیه ادغام می‌شود؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت این نظریه، روحی عرفانی و حکمی و ماهیتی فقهی دارد." پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
کرسی ترویجی «تعامل عرفان و فقه در اندیشه امام خمینی(ره)» با ارائه دکتر محمود فلاح پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷