#اخلاقی
#نکات_تفسیری
❇️دوستان بد
♦️يا وَيْلَتى لَيْتَني لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً (28,فرقان)
اى واى بر من، كاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم (بهرام پور)
👌🌷" يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا-و ظاهرا مراد از" ظالم" جنس ستمگر باشد، و آن عبارت است از هر كسى كه به هدايت رسول به راه راست نرود، و نيز مراد از رسول هم جنس رسول است، هر چند كه از نظر مورد مراد از" ظالم" ستمگران اين امت است، و مراد از" رسول" رسول خدا (ص) است.
🌹و معناى آيه اين است كه:" به ياد آر روزى را كه ستمگر آن چنان پشيمان مى شود كه از فرط و شدت ندامتش مى گويد: اى كاش راهى با رسول باز مى كردم و در نتيجه راه باريكى به سوى هدايت به دست مى آوردم".
✅" يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا" اين جمله تتمه آرزوى ستمگر نادم است و كلمه" فلان" كنايه از نام شخصى مذكر، و كلمه" فلانة" كنايه است از نام شخصى مؤنث راغب مى گويد: كلمه:" فلان" و" فلانه" كنايه است از انسان، و الفلان و الفلانة، با- الف و لام- كنايه است از حيوانات «1».
👌و معناى آيه اين است كه" يا ويلتى" يعنى واى كه هلاك شدم" ليتنى لم اتخذ فلانا" يعنى اى كاش فلانى را- كه دوست خود گرفتم و با مشورت او كار كردم و سخنانش را شنيدم و تقليدش كردم،- دوست نمى گرفتم.
🟠بعضى «2» از مفسرين گفته اند كلمه" فلان" در آيه، كنايه از شيطان است، و گويا مفسر نامبرده نظرش به آيه بعدى است كه مى فرمايد: شيطان آن روز آدمى را تنها مى گذارد، ولى اين حرف با سياق آيه سازگارى ندارد.
و از لطايف تعبيرات قرآن يكى تعبير در آيه قبلى" يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ ..." است، و ديگرى در آيه مورد بحث" يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ ..." است، چون در اين تعبير در ندا و استغاثه، تدرجى لطيف به كار رفته، در آيه اول منادى حذف شده، اشاره به اينكه او نجات دهنده اى مى خواهد كه او را نجات دهد، هر كه باشد، و آوردن كلمه" ويل" در اين آيه مى فهماند كه براى او روشن شده كه ديگر كسى نيست او را از عذاب نجات دهد، و جز هلاكت و فنا دادرسى ندارد، و به همين جهت ندايش را با ويل اداء مى كند.
________________________________
(1) مفردات راغب، ماده" فلن".
(۲) روح المعانى، ج 19، ص 12.
*تفسیر المیزان
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
#حدیث_روز
✓امیرالمؤمنین علیه السلام:
إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ
♦️همانا دنيا نهايت ديد كوردل است که آن سوى دنيا را نمى نگرد، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمى بندد و انسان كور دل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند
{قسمتی از خطبه 133 نهج البلاغه}
🔹 لینک "کانال اطلاع رسانی" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/csis_quran
🔸 لینک ثبت نام "بخش های مسابقه ای" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://service.csis.ir/Account/login
🔹 لینک ثبت نام "بخش های آموزشی" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://lms.telavat.com/addon/tolab.aspx
#چهارمین_جشنواره_بین_المللی_قرآن_و_عترت_مرکز_خدمات_حوزه_های_علمیه
🆔 @csis_quran
#حدیث_روز
❇️برطرفكردن گرفتارى مؤمن
♦️«مَنْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ».
🌹امام حسين (ع) فرمود: «هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف مىكند».
{بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵ }
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
03.Ale.imran.016-17.mp3
3.24M
#نکات_تفسیری
#تفسیر_آیه_به_آیه
#سوره_آل_عمران
✅آیه شانزدهم و هفدهم سوره آل عمران
✔️حجت الاسلام قرائتی
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran
🔺 چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور
🔷با رویکرد جدید (آموزش، مسابقه و محفل) ویژه همسر و فرزندان طلاب برادر حوزه های علمیه
🔶جهت ثبت نام و کسب اطلاع بیشتر به پایگاه های اطلاع رسانی WWW.TELAVAT.IR و WWW.CSIS.IR مراجعه نمایید
#چهارمین_جشنواره_بین_المللی_قرآن_و_عترت_مرکز_خدمات_حوزه_های_علمیه
🆔 @csis_quran
32.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تیزر چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور
#چهارمین_جشنواره_بین_المللی_قرآن_و_عترت_مرکز_خدمات_حوزه_های_علمیه
🆔 @csis_quran
آئین نامه جدید اجرایی جشنواره مرکز خدمات حوزه -های علمیه - جهت بارگذاری در سایت.pdf
509K
📝 آیین نامه و معرفی رشته های چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
#چهارمین_جشنواره_بین_المللی_قرآن_و_عترت_مرکز_خدمات_حوزه_های_علمیه
🆔 @csis_quran
🔹 لینک "کانال اطلاع رسانی" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/csis_quran
🔸 لینک ثبت نام "بخش های مسابقه ای" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://service.csis.ir/Account/login
🔹 لینک ثبت نام "بخش های آموزشی" چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه
👇👇👇👇
https://lms.telavat.com/addon/tolab.aspx
#چهارمین_جشنواره_بین_المللی_قرآن_و_عترت_مرکز_خدمات_حوزه_های_علمیه
🆔 @csis_quran
#اخلاقی
#نکات_تفسیری
❇️آموزههای تربیتی فرزند پروری
🌹مقدمه:تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
کریمه: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, چرا که تربیت, مخصوص دوران کودکی است و تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد. از سوی دیگر, تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.
«کتاب تربیت کودک در جهان امروز، احمد بهشتی»
♦️بدینسان، میتوان گفت: چتر مفهومی واژه «تربیت»، تنها دوران کودکی و نهایت نوجوانی انسان را میگیرد به خلاف «تزکیه» که مفهوم آن بر گستره تمامی مراحل و شئون زندگی فرد سایه میافکند.
✅👌آموزههای تربیتی فرزند پروری
1️⃣.برخورد کریمانه با کودک و نوجوان:
در هندسه معرفتی قرآن، اصل کرامت وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفهاللهی اوست، زیرساختیترین اصل تربیتی است. و لقد کرمنا بنیآدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیتساز کودک و نوجوان، میبایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد. قرآن، آنجا که از فرزندخواندگی سخن به میان میآورد، سفارش میکند که آنها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود.
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ...(آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند.) احزاب/7
ادامه دارد...
{*تابناک}
✅دبیر خانه قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه های علمیه
🆔 @csis_quran