eitaa logo
کانال ܢܚܝ̇ߺܭَــܝ‌ ܫܦ̇ـــߊ‌ܦ̇ߺܙ‌ و حـܥܼــߊ‌ܥ̣ߺ
789 دنبال‌کننده
19هزار عکس
9.3هزار ویدیو
334 فایل
♦️حجاب من نشانه ایمان وولایتمداری ام است. 🌴کانال سنگر عفاف وتربیت👇 https://eitaa.com/dadhbcx ادمین @GAFKTH @Sydmusaviمدیر ⠀ 🌴 قرارگاه بسوی ظهور https://eitaa.com/dadhbcx/50553
مشاهده در ایتا
دانلود
تو جامعہ اے کہ بعضے از پســـــرا چفیہ میزارن و مدافع حــــــرم میشن🔫 هســـــتن دخترایے کہ چـــ❤️ـــادر میپوشن و مــــدافع حیــــا میشن @Shahadat_dahe_haftad کانال❣شهادت + دهه هفتاد❣
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر کسی رو میشناسید که بهتون میگه عرب پرست این فیلم رو براش بفرستید
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
چــ💕ــادرم را باد نیاورده🌬••• که باد ببره"°" چــــ🌸ــــادرم🌱🎈' پرچم غیرتِ همه ے مردان سرزمینم است.✨ که سرخــے خونشان را به سیاهــــے آن بخشیدن...📨👣 💎کانال_عفاف💎 ☞❥@efaf.🌸 ❥ 💞❥
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دوست دارید کدام یک همکار همسرتون باشه؟ 🔴سوالی که خانوم‌ها رو به فکر فرو می‌بره... ⁉️آیا رعایت میکنیم خودمون ،اون طور که دوست داریم دیگران در برخورد با همسرانمون رعایت کنن..؟! 💎💎
هدایت شده از ابرگروه عاشقان ولایت
💕 💕 💕خیلی زیباس.حتما بخونید👇👇 💕 روزی حاکم نیشابور برای گردش به بیرون از شهر رفته بود که مرد میانسالی را در حال کار بر روی زمین کشاورزی دید . 📚 حاکم پس از دیدن آن مرد بی مقدمه به کاخ برگشت و دستور داد کشاورز را به کاخ بیاورند . 🌸 روستایی بینوا با ترس و لرز در مقابل تخت حاکم ایستاد. 🌸 به دستور حاکم لباس گران بهایی بر او پوشاندند. 🌸 حاکم گفت یک قاطر راهوار به همراه افسار و پالان خوب به او بدهید. 📚 حاکم که از تخت پایین آمده بود و آرام قدم میزد به مرد کشاورز گفت ❤️ میتوانی بر سر کارت برگردی ، 🙃 ولی همین که دهقان بینوا خواست حرکت کند حاکم کشیده ای محکم پس گردن او نواخت . 🌸 همه حیران از آن عطا و حکمت این جفا ، منتظر توضیح حاکم بودند. 📚 حاکم از کشاورز پرسید : مرا می شناسی؟ 🌸 کشاورز بیچاره گفت : شما تاج سر رعایا و حاکم شهر هستید. 🌸 حاکم گفت: آیا بیش از این مرا میشناسی؟ 🌸 سکوت مرد حاکی از استیصال و درماندگی او بود. 🌸 حاکم گفت:بخاطر داری بیست سال قبل که من و تو با هم دوست بودیم در یک شب بارانی که در رحمت خدا باز بود من رو با آسمان کردم و گفتم خدایا به حق این باران و رحمتت مرا حاکم نیشابور کن و تو محکم بر گردن من زدی و گفتی که ای ساده دل! 😏 😊 من سالهاست از خدا یک قاطر با پالان برای کار کشاورزیم می خواهم هنوز اجابت نشده آن وقت تو حکومت نیشابور را می خواهی؟ 🌸 یک باره خاطرات گذشته در ذهن دهقان مرور شد. 🌸 حاکم گفت: این قاطر و پالانی که می خواستی ، این کشیده هم تلافی همان کشیده ای که به من زدی. 📚 فقط می خواستم بدانی که برای خدا حکومت نیشابور یا قاطر و پالان فرق ندارد. 📚 فقط و من و توست که فرق دارد.... 📚 از بخواه فقط بخواه و زیاد هم بخواه خدا بی نهایت و است و در بخشیدن بی انتهاست ولی به خواسته ات داشته باش. 💎کانال_عفاف💎
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰 سلام_امام_زمانم 💓عشق آن دارم که تا آید #نŸاز #جلبرم گویم فقط ... 🌸حق پرستم، مقتدایم #مست 💓تا ابد از #سویم فقط ... ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ❤سلام آرامش دلم ❤عصر بخیر آقا✋ 🌸💎 @M.s
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
@M.s 💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚 💐😍خوشا روزى که مولا بازگردد انا المهدى طنين انداز گردد😍 به حق مادرش زهراى اطهر به حق فرق اکبر، حلق اصغر خداوندا ظهورش دير گرديد بسى عاشق در اين ره پير گرديد😔 مهيا کن تو اسباب ظهورش🤲 منور کن تو گيتى را ز نورش💐😍 💚 يا رب الحسين(ع)💚 💚بحق الحسين(ع)💚 💚 اشف صدر الحسين(ع)💚 💚 بظهور الحجة(عج)💚 💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼💚🌼 💎@m.s💎
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فحشاخانه یا سینما ؟ وضعیت سینمای ایران به شهادت دو بازیگر خانم: 🔹گفت باید ساپورتم کنی و ساعت یک شب درینک بخوریم! 🔹اظهارات جنجالی و حاشیه ساز لیلا بوشهری و شقایق دلشاد
🙃🍂 ••{دلتنگــ}•• ڪہ میشوم،😞✨ چادرم میشود برایم مصداقِ حَرَم!😍 آخر بوے •۰{کربــلا}۰•میدهد!😌✨ عطر مادرم زهـرا(س)را میدهد، گاهے ڪہ نفس ڪشیدن برایم سخت میشود💔✨ میروم در هواے چادرم نفس تـازہ میڪنم...😇✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
....💖 چــــــــــــــــــادرم را عاشقانہ سرمیــکنم عـــــــاشق واقعے چہ درسختی وراحتیـــــــ و چ در گرــــــما و در سرما معشوقه اش راعاشق اسٺ💕
هدایت شده از کانال مهمانی لاله ها
1_36951838.mp3
3.81M
خواننده میلاد هارونی
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
@M.s داستانی جالب و شنیدنی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 پادشاهي تصمیم گرفت پسرش را جای خود بر تخت بنشاند، اما بر اساس قوانین کشور پادشاه می بایست متاهل باشد. پدر دستور داد یکصد دختر زیبا جمع کنند تا برای پسرش همسری انتخاب کند. آنگاه همه دخترها را در سالنی جمع کرد و به هر کدام از آنها بذر کوچکی داد و گفت: طی سه ماه آینده که بهار است، هر کس با این بذر زیباترین گل را پرورش دهد عروس من خواهد شد. دختران از روز بعد دست به کار شدند و در میان آنها دختر فقیری بود که در روستا زندگی می کرد. او با مشورت کشاورزان روستایش بذر را در گلدان کاشت، اما در پایان 90 روز هیچ گلی سبز نشد. خیلی ها گفتند که دیگر به جلسه نهایی نرو، اما او گفت: نمی خواهم که هم ناموفق محسوب شوم و هم ترسو! روز موعود پادشاه دید که 99 دختر هر کدام با گلهایی زیبا آمدند، سپس از دختر روستایی دلیل را پرسید و جواب را عیناً شنید. آنگاه رو به همه گفت عروس من این دختر روستایی است! قصد من این بود که صادق ترین دختر بيابم! تمام بذر گل هایی که به شما داده بودم عقیم و نابارور بود، اما همه شما نیرنگ زدید و گلهایی دیگر آوردید، جز این دختر که حقیقت را آورد. زیباترین منش انسان راستگویی است💐
هدایت شده از کانال ابرگروه عاشقان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دوست دارید کدام یک همکار همسرتون باشه؟ 🔴سوالی که خانوم‌ها رو به فکر فرو می‌بره... ⁉️آیا رعایت میکنیم خودمون ،اون طور که دوست داریم دیگران در برخورد با همسرانمون رعایت کنن..؟! 💎💎
😑😑😑😑 گفــــ😢ــــت : 👋 این دستِ منه، اونم گردنم👆 ببینید چه بلایی سَرَم آوُرده.😭😭😭 👆👆👆 💠 سنگرعفاف
1_37507094.mp3
6.06M
سه شنبه هاسکوتم ناگهانی می شود 💖دلم لبریز عـــطر مهربانی می شود همینکه قطره اشکی چکید از دیده عشق 🌾هوای قلب مـــــن جمکرانی می شود
هدایت شده از 🇮🇷ابرگروه شعر علوی🇮🇷
‌ ⛳️⛳️برای رهبرم⛳️⛳️ ⛳️یک نفر با خون خود در فکر حفظ سنگر است⛳️ ⛳️یک نفر با علم خود در حال حفظ منبر است⛳️ ⛳️نیست فرقی بین موشک با قلم وقتی هدف⛳️ ⛳️پاسداری از نظام و انقلاب و کشور است⛳️ ⛳️از دمشق و سامرا تا شام تا کرب و بلا⛳️ ⛳️کل دنیا زیر پای بچه های حیدر است⛳️ ⛳️وعده ان تنصروالله خدا را دیده ایم⛳️ ⛳️در نگاه رهبری که فکر فتح خیبر است⛳️ ⛳️رهبری که همچو روح الله از نسل علیست⛳️ ⛳️رهبری که یادگار لاله های پرپر است⛳️ ⛳️رهبری که می وزد بوی خمینی از تنش⛳️ ⛳️رهبری که خار چشم دشمنان ابتر است⛳️ ⛳️لحظه ای لب تر کند، شک نیست دنیا شاهدست⛳️ ⛳️صلح نه، بلکه وقوع کربلایی دیگر است⛳️ ⛳️ما نمی ترسیم از نیرنگ و تزویر خواص⛳️ ⛳️رهبر ما دیده بان فتنه های "اکبر" است🌹 💠اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً💠 🌸🌸👌🌸🌸 به کانال بزرگ سنگر فرماندهی فدایی ولایت ملحق شوید منتظر حضور سبز شما هستیم. 🌹🌹👆🌹🌹💠
گذر زمان نشان داده چادر ابزاری بیش برای اصلاح طلبان نبوده !
شل شدن روسری ها و کم رنگ شدن حجاب :😒 ✳️ اخیرا ،روسری برخی از خانم ها خیلی راحت وسریع از سرشون می افته پایین ،برای حفظ حجابشون سعی و تلاشی نمی کنند. ✳️ چقدر راحت تحت تاثیر ماهواره ها و تبلیغات قرار می گیرند. ✳️ خداوند صریح و واضح در آیات قران به حفظ حجاب تاکید کرده است. 💥 حفظ حجاب از حدود الهی می باشد. 🔴 بی حجابی مخالفت با دستور الهی بوده و موجب ناراحتی و دور شدن از خدای رحمان و رحیم است. 🔴 گناه موجب دور شدن از خدایی است که روح و جسم ما را آفریده و به ما نعمات بی شمار و فراوان اعطا کرده است. ❤️ یکی از بهترین راه های تشکر از خداوند رحمان و رحیم ، رعایت حدود الهی است . ✅ ظهور امام زمان نزدیک است .با حفظ حجاب موجب خشنودی خداوند و امام زمان شویم. و با وسوسه شیطان و نفس مقابله کنیم.
يک زن با حجــــــــاب به اين معنا نيست که؛ او لباس زيبا پوشيدن و آرايش کردن بلد نيست...  بلکه اومیداند؛ ⇜چه بپوشد ⇜کجا بپوشد ⇜و براى که
دوستان وهمراهان عزیزوگرامی مقاله ای درباره حجاب گردآوری کردم البته ازخودم نیست من فقط انتقال دهنده این مقاله به گروه هستم امیدوارم مورداستفاده همه شمابزرگواران قراربگیره👇👇👇👇👇
سه شنبه, 13 آذر 1397 Toggle navigation عناوین کل اخبار تاریخ خبر: 1396/04/19 ساعت: 15:5 هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست حجاب و عفاف و فلسفه آن سایت خبری - تحلیلی تابناک ایلام روز دوشنبه 19 تیر ماه در مطلبی با عنوان حجاب و عفاف و فلسفه آن به قلم علی محمد نیاکان به بررسی جایگاه و فلسفه وجودی داشتن حجاب در ادیان و مذاهب مختلف پرداخته است. در این مطلب آمده است: در هر کشوری، زن نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهد و نقش او در رشد و تعالی انسان و جامعه‌ی انسانی بسیار مهم است. در متون دینی و منابع اسلامی نیز به موارد زیادی برمی‌خوریم که نشان از جایگاه ویژه‌ی زن در جامعه دارد حضور فعال زن مسلمان ایرانی در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اجتماعی موید این مطلب است. بنابراین، اسلام با ظرافتی شایان توجه، نقش زن را در حوزه‌های مختلف جامعه به ویژه در حوزه‌ی تعلیم و تربیت فرزندان صالح و مجاهدان راه خدا تبیین کرده است. زن علاوه بر رسالت و مسئولیت تربیت نسلی هوشمند و متعهد، رسالت حضور در صحنه‌های اجتماعی را نیز، بر عهده دارد (فتاحی زاده، 1388: 5-6) بنابراین، اسلام با برخورد اصولی ضمن رفع مشکلات، زمینه‌ی رشد و تعالی زن را مهیا کرده و با منطق، ریزبینی و دوراندیشی ویژه‌ای، نارسایی‌ها، ضعف‌ها و ناهنجاری‌های جامعه را اصلاح می‌کند و با طرح برنامه‌های راه‌گشا و رساندن جامعه به قلّه‌ی سلامت، زمینه‌ی حضور آحاد مردم به ویژه زنان را در صحنه‌های فرهنگی، اجتماعی و ... فراهم می‌آورد (فتاحی زاده، 1387: 37-38). اصولا در جوامع دینی، حفاظت و مراقبت از عفت عمومی وظیفه‌ای است که به عهده‌ی هر زن و مردی محوّل شده است؛ به عبارت دیگر، حفظ حرمت و رعایت حجاب و عفاف، تنها وظیفه‌ی زن نیست، بلکه مرد نیز، ملزم به رعایت دستورهای شرع مقدس اسلام است. در حقیقت، میان زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد. اگر فردی در حین خطا، به یاد بیاورد که چه بسا فرد دیگری نسبت به خانواده‌اش چنین خطایی را مرتکب خواهد شد، قطعاً مرتکب خطا نمی‌شود. از این رو، روشن است که غیرت اجتماعی از جمله ضمانت‌های اجرایی امنیت جامعه است و زمینه‌ی فعالیت اجتماعی زن را فراهم می‌کند. البته، در جامعه‌ی اسلامی این تکلیف به وسیله‌ی بیشتر مردان مسلمان رعایت می‌شود. زنان با آرامش کامل در صحنه‌‌ی اجتماعی حضور می‌یابند و وظایف محوله را در سایه‌ی امنیت و آرامش خاطر انجام می‌دهند بنابراین، روح عفاف در کنترل رفتار و رعایت وقار و متانت خلاصه می‌شود؛ ولی اگر به پوشش ظاهری بسنده شود و ملکه‌ی تقوای رفتاری در زن به وجود نیاید، حجاب و در واقع، حیای زن مانند کالبدی بی‌روح خواهد بود و در جامعه اثر نامطلوبی می‌گذارد (همان: 40-43). بنابراین، با نگاه عالمانه و عادلانه‌ی اسلام نسبت به زن، شخصیت حقیقی او شکل می‌گیرد و جامعه نیز مهد پرورش انسان‌های شایسته می‌شود. حجاب در چنین جامعه‌ای حافظ پاکی و عزت زن و تضمین کننده‌ی آزادی و ارزش‌های انسانی است. حجاب نگاه‌دارنده‌ی حریم خانواده از خطرات احتمالی است. و در واقع، نعمتی است که خداوند به زن عطا فرموده تا عظمت و حرمت او با قرار گرفتن در هاله‌ای از عفاف حفظ شود. (بهروزی، 1387: 27). مفهوم حجاب کلمه حجاب از نظر لغت مترادف واژه‌ی عربی ستر (پوشیدن، پوشش، حائل، پرده، حجاب و مانع) است. در اصطلاح فقهی، کلمه‌ی «ستر» به معنای پوشش به کار رفته است؛ امّا استفاده از کلمه‌ی حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است. براساس، آن چه در متون اسلامی عنوان شده، معنای پوشش اسلامی این است که زن در مواجهه و معاشرت با افراد نامحرم بدن خود را بپوشاند و خودنمایی نکند. بنابراین، حجاب به معنای پوشش اسلامی دو بعد ایجابی و سلبی دارد: یکم: بعد ایجابی (وجوب پوشش بدن)؛ دوم: بعد سلبی (حرام بودن خودنمایی در مواجهه با نامحرم). این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی تحقق یابد. گاهی برخی از زنان به ظاهر با حجاب، برای پوشش خود، از رنگ‌های جذاب و تحریک کننده استفاده می‌کنند و در عین پوشیده بودن ظاهر بدن، زیبایی آنان آشکار است، گویی اصلا لباس نپوشیده‌اند. این رویکرد دور از روح حجاب است و نمی‌توان گفت: حجاب رعایت شده است؛ زیرا حجاب به منظور تأمین سلامت روحی و روانی مردم و جلوگیری از مفاسد است (مهدی زاده، 1388: 24). بنابراین، پوشش نباید ابزار و وسیله‌ای برای نشان دادن زیبایی و تحریک غرایز جنسی و بروز مفاسد اجتماعی باشد. فلسفه حجاب حجاب از احکام ضروری اسلام است که عموم مسلمانان در رعایت آن اتفاق نظر دارند. کتاب، سنت، فقه و سیره‌ی اسلامی بر آن صراحت دارد. از نظر اسلام، حجاب وسیله‌ای است برای صیانت از زن و ارتقای شأن و شخصیت او. در فرهنگ اسلامی فلسفه‌ حجاب و دلایل آن تبیین شده، و تبعات بدحجابی بیان گردیده است. همان‌گونه که در آیه‌های 30 و 31 از سو
ره نور تصریح شده، قرآن کریم نگاه مرد و زن را محدود کرده، و آن را رمز پاکی و طهارت روح آنان دانسته است. این پاکی و طهارت همان عفاف و پاک‌دامنی است که راه مفاسد را می‌بندد و مرد و زن موظف شده‌اند عفت نفس را در غرائز نفسانی و امیال جنسی پاس دارند و پیرو هواهای نفسانی نباشند، و نیز زن را مکلف کرده پوشش و سراندازهای خود را بر سر و گردن بیفکند و زیور پنهان خود را جز برای همسر و محرمان آشکار نکند. بنابراین، براساس آیات، روایات و فقه اسلامی، حدود نگاه و حجاب و مسائل غریزی در چارچوب شرع مقدس تبیین شده و تخلف از آن حرام و نامشروع است و فلسفه‌ی آن همان امنیت روانی، پاک‌دامنی، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعه‌ی بشری است و پاس‌داری از آن وظیفه‌ی فردی و خانوادگی و حاکمیتی است و تخلف از آن موجب ناکامی، نگون‌بختی، فساد و تباهی فرد، خانواده و جامعه است. پوشش زن پوشش زن مسلمان در قرآن کریم و احادیث اسلامی به عنوان وظیفه‌ای حتمی و دارای فلسفه‌ی معقول و ارزنده معرفی شده است. زن مسلمان نیز با درک روشن آثار وجودی خود، پوشش اسلامی را با معرفت پذیرفته است و آن را نگهبان تقوا، عفت، حیا، نجابت، وقار، پاکی، ظرافت، فضیلت، صلابت، سلامت و متانت خود می‌داند. اگر می‌بینیم که وظیفه‌‌ی پوشش به زن اختصاص یافته، به این دلیل است که ملاک آن، ویژه‌ی زن است. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. با این که دستور پوشیدن برای مرد مقرّر نشده است، ولی عملاً مرد پوشیده‌تر از زن از منزل بیرون می‌رود؛ زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم‌چرانی است، نه به خودنمایی. برعکس، تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه چشم چرانی. تمایل مرد به چشم چرانی، زن را بیشتر تحریک به خودنمایی می‌کند، و تمایل به چشم‌چرانی، کمتر در زن وجود دارد (قاضی، 1387: 38-39). در واقع، مرد کمتر تمایل به خودنمایی دارد. حکمت پوشش و ضرورت آن لباس پوشیدن، شأنی از شئون انسان، و پدیده‌ای است که تقریباً به اندازه‌ی طول تاریخ بشر سابقه، و به قدر پهنه‌ی جغرافیایی امروزین زمین گستره دارد. این پدیده با ویژگی‌های مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می‌توان آن را از دیدگاه‌های مختلفی از قبیل: روان‌شناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، مذهب، قانون، تاریخ و جغرافیا مورد مطالعه قرار داد و در صدد یافتن پاسخی به این گونه پرسش‌ها برآمد که: چرا انسان لباس به تن می‌کند؟ میان نوع لباس و ویژگی‌های روانی انسان چه رابطه‌ای است؟ در قوانین مدنی چه قوانینی برای پوشش مردم وضع شده است؟ (حداد عادل، 1386: 5). افعال تکلیفی بشر از حسن و قُبح ذاتی برخوردار است و عقل می‌تواند حسن و قبح آنها را شناسایی کند.حجاب و بدحجابی هم مانند سایر کارهای انسان دارای حسن و قبح ذاتی است.(قاسمی، 1387: 71). به همین دلیل، حجاب یک ارزش و بدحجابی یک ضد ارزش است ویژگی‌های پوشش پوشش ویژگی‌هایی دارد که عبارتند از: الف) ضخامت: یکی از ویژگی‌های پوشش، ضخامت آن است؛ به گونه‌ای که پوست بدن از زیر آن پیدا نباشد؛ در غیر این صورت پوشش محسوب نمی‌شود. ب‌) سادگی: یکی دیگر از ویژگی‌های پوشش رعایت سادگی و پرهیز از زینت تحریک‌آمیز است. زن نباید از پوششی استفاده کند که جاذبه‌های آن جای جاذبه‌های برهنگی را بگیرد. بدون شک استفاده از لباس‌های بدن‌نما دور شدن از تقوا در پوشش را در پی دارد و به نوعی توجه مرد نامحرم را به زن جلب می کند. بنابراین، زری دوزی، تودوری، آویختن گل، دگمه‌ها و چاک‌های زاید و بیش از اندازه‌ی لباس که سبب تحریک نامحرم می شوند، جایز نیست و باید از دید او پوشیده باشند (اکبری، 1387: 51-54). شرایط عمومی پوشش طبق شریعت اسلامی، خانواده‌ هسته‌ی اصلی در جامعه‌ی انسانی است و بر انسانی بودن جامعه تأثیر دارد. اولین گام تربیت، در خانواد برداشته می شود و پدر و مادر، اولین آموزگاران کودک‌اند. حفظ این کانون از محکمات و مسلمات شریعت اسلامی است و پوشش در حفظ و حراست این کانون، نقش دارد. البته، نمی‌توان بر زن واجب کرد صورت خود را بپوشاند؛ چرا که با چشم بسته نمی‌توان حضور اجتماعی داشت. در اسلام برای پوشش حدود و شرایط عمومی بیان شده، و به شکل و نوع خاصی تأکید نشده است؛ زیرا لباس و پوشش از امور تعبدی و توفیقی نیست، و نیز عرف و عادت بر آن اثر می‌گذارد. اگر لباس شرایط عمومی داشته باشد و حدود شرعی را بپوشاند، پوشیدن آن منعی ندارد. حدود و شرایطی که در لباس باید منظور گردد، از این قرار است: - پوشاندن تمام بدن به جز ضورت و دو دست تا مچ؛ - پرهیز از لباس شهرت؛ - در مجموع، مخالف لباس مرد؛ - پرهیز از لباس بدن نما (مهریزی، 1386: 111-112). حدود پوشش به فرموده امام خمینی (ره) واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست‌ها تا مچ از نامحرم پوشیده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانع ندارد؛ ولی پوشیدن چادر بهتر است، و از لباس‌هایی که توجه نامحرم را جلب می‌کند، باید اجتناب شود [اما
م] خمینی (ره)، 1372: 52). در این مسأله که پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است، از نظر فقه اسلام هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. این قسمت جزء ضروریات و مسلمات است. از نظر قرآن و حدیث و فتوای مجتهدان در این باره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. مسأله وجوب پوشش را که وظیفه‌ی زن است، از مسأله‌ی حرمت نظر بر زن که مربوط به مرد است، باید تفکیک کرد. ممکن است کسی قایل شود به عدم وجوب پوشیدن وجه و کفین بر زن؛ و در عین حال نظر بدهد به حرمت نظر از جانب مرد. نباید تصور کرد که بین این دو مسأله ملازمه است. هم‌چنان که از لحاظ فقهی مسلم است که بر مرد واجب نیست سر خود را بپوشاند؛ ولی دلیل نمی‌شود که نگاه کردن به سر و بدن مرد هم به وسیله‌ی زن جایز باشد (مطهری، 1388: 165-166). مسأله‌ پوشش از مسلمات فقه اسلامی است و عرصه‌های متنوع و گسترده‌ای دارد. پوشش، حجاب، ستر، عفاف، حریم روابط زن و مرد و... کلماتی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. ممکن است مراد از این واژه‌ها پرده‌نشینی و محبوس کردن زن در خانه، یا رعایت پاره‌ای ضوابط در معاشرت‌های اجتماعی باشد، در صورتی که قصد تبیین و تشریح این سؤال است که: آیا زن و مرد در عرصه‌ی اجتماع باید به فعالیت بپردازند؟ بر این اساس، نه در صدد اثبات پرده‌نشینی زن هستیم و نه می‌خواهیم از پوشش زن به معنای «سِتر» سخن به میان آوریم، بلکه امری فراتر منظور است که بتوان در پرتو آن بسیاری از احکام تشریع شده‌ی اسلام مانند، لزوم پوشش را در یک ساختار منسجم فکری مطرح کرد‌(مهریزی، 1386: 90-91). مقام معظم رهبری می‌فرماید: ... امروز شما زنان، سنگربان ارزش‌های اسلامی در مقابل وضع جاهلی دنیای غرب هستید. شما هستید که از این حصار مستحکم فرهنگ اسلامی محافظت می‌کنید... در مکتب اسلام، حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد. این به معنای‌آن نیست که زنان، عالم جداگانه‌ای غیر از عالم مردان دارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و محیط کار، با هم زندگی می‌کنند؛ همه جا با هم سر و کار دارند؛ مشکلات اجتماعی را با هم حل می‌کنند؛ ...؛ خانواده را با هم اداره می‌کنند و فرزندان را پرورش می دهند؛ اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ می شود. این، آن نکته‌ی اصلی در الگوسازی اسلامی است. اگر این نکته رعایت نشود، همان ابتذالی که امروزه غرب دچار آن است، پیش می‌آید؛ ... زن از پیشتازی در حرکت به سمت ارزش‌ها که در ایران اسلامی دیده شد- باز خواهد ماند. غربی‌ها مایل‌اند با تمام توان، آن نکته را در جایی به نحوی نسبت به هر کسی رسوخ دهند ( [آیت‌الله العظمی] خامنه‌‌ای، 1377، ج 8: 218). عفت و پاک‌دامنی «عفت» عبارت است از تسلیم و انقیاد شهوت در برابر عقل؛ یعنی قوه‌ی شهوانی انسان کارهای خود را براساس دستور عقل انجام دهد. به تعبیر دیگر، عفت یعنی اعتدال در بهره‌مندی از شهوات. «عفیف» به کسی گفته می‌شود که در حد اعتدال و در چارچوب عقل و شرع، از شهوات بهره ببرد و به وادی افراط یا تفریط کشیده نشود. عفت در شهوت جنسی که از آن به پاک‌دامنی تعبیر می‌شود، یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین فضایل و زیبایی‌های اخلاقی است. عفت جنسی؛ یعنی کنترل غریزه‌ی جنسی و محدود کردن آن در چارچوب عقل و شرع (شریفی، 1388: 178). در فضیلت عفت به طور عام، و عفت جنسی به طور خاص، روایات فراوانی وجود دارد. امام علی (ع) می فرماید: «هر گاه خداوند اراده کند به بنده‌اش خیر عطا کند، در برابر غذاهای حرام عفت شکم، و در برابر مُحّرمات جنسی، عفت جنسی به او می‌دهد» (غرر‌الحکم و دررالکلم، 1388: 370). پاک‌دامنی و عفت، به ویژه در دوران جوانی، بهره‌مندی از موهبت‌های ویژه‌ی الهی را در پی دارد. به تعبیر امام علی (ع) عفت، رأس هر خیری است(شیخ‌الاسلامی ، بی‌تا ، ج 1: 935). به هر حال ، عفت، به وجود آمدن حالت نفسانی است که به وسیله‌ی آن خواهش ها و تمایلات به کنترل انسان درآیند؛ به گونه‌ای که به سوی حرام گرایش نیابد و اجازه ندهد هیجان‌های مربوط در هر زمان و مکانی که می خواهند، تخلیه شوند، بلکه انسان با کنترل خود آن‌ها را در مسیر صحیح هدایت کند (مهدی زاده، 1388: 30). حیا حیا و شرم عبارت است از: مهارکردن نفس از فعل و کار قبیح و زشت به خاطر حضور و نظارت ناظری که مورد احترام شخص حیا کننده است. برای مثال: وقتی فرزندان ممیز و بالغ در حضور دیگران از تعویض لباس زیرین خود اجتناب می کنند، این کار نمودی از حیا و شرم جنسی آنهاست. نکته‌ی ظریف و اساسی درباره‌‌ی حیا این است که مسأله‌ی جنسیت، پوشیدگی، برهنگی و ضوابط حاکم بر آن را نباید یک سره از لحاظ مصالح زندگی اجتماعی فرد بررسی کرد و فقط به دنیای بیرون و جامعه‌ی پیرامون آدمی اندیشید، بلکه باید به اهمیت احساس شرم و حیا به عنوان یک خصلت ذاتی و درونی او نیز توجه کرد‌(مهدی‌زاده، 1388: 32). حضرت فاطمه (س) فرمود: «ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا می‌کنم چیزی را از تو بخواهم