4_5778331781790959680.mp3
8.27M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه اول
▪️ تاریخ: 1369/05/03
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٤٩ . معناي وقت اختصاصي ظهر , آن است كه نماز عصر را نمي شود
بهعمد در وقت اختصاصي ظهر انجام داد و معناي وقت اختصاصي عصر , آن
است كه در آن زمان محدود , غير از نماز عصر , جايز نيست و معناي
اختصاص, همان ترتيب است, بنابراين انجام دادن نماز ظهر در غير وقت
اختصاصي خود، همچنين انجام دادن نماز عصر در غير وقت اختصاصي آن,
باطل نيست، چنان که به جا آوردن نمازهاي قضا، آيات، اجارهاي و مانند آن, در
وقت اختصاصي ظهر يا عصر با فرض انجام دادن نماز ظهر يا عصر در وقت
ديگر, باطل نيست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅نحوست ماه صفر به چه معناست؟
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/3️⃣
◀️نحوست ایام/2️⃣
🔸پرسش: اینکه در ماه صفر روایات رسیده که بعضی ایام نحس است...
🔸پاسخ: همان به مناسبت مظروف است؛ یک حادثه تلخی پیش آمد آن حادثه، آن زمان را آلوده کرد، آن مکان را آلوده کرد وگرنه خود این ظرفِ زمان یا ظرف مکان ذاتاً نحس باشند اینچنین نیست.
🔸ذاتاً شب قدر، رحمت باشد نیست، این نزول قرآن است که آن را رحمت کرده با اینکه تلخترین حادثه در شب بیست و یکم و شب نوزدهم اتفاق افتاد، اما نزول قرآن این شبها را شبهای قدر کرده، آن حادثه نتوانست این عظمت نزول قرآن را تحتالشعاع قرار بدهد.
🔸غرض این است که نحس میشود، بله یقیناً نحس است، بعضی روزها بد است، بعضی روزها خوب است؛ اما مظروف است که این ظرف را بد کرده ...
🔸حق، صدق، خیر، حَسن، برکت و مانند آن سعد است؛ باطل، کذب، شرّ و قبیح، نحس است.
🔸کار شماست، شما گرفتار اینها هستید، خودتان نحس هستید، خودتان مشئوم هستید، این شئامت در خود شماست «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ»
🔸حالا ما را تهدید میکنید به رجم یا عذاب الیم اینها یعنی چه؟! «قَالُوا طَائِرُکُم مَعَکُمْ» اگر متذکِّر باشید ما حرف خوب آوردیم دعوت کردیم، بیّنه هم اقامه کردیم، قبول و نکول به عهده شماست.
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی / منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
98-08-16_3580 درس اخلاقp2.pdf
200.8K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/16
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 81
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5922454460289779564.mp3
5.67M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/16
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 81
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز
ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت
مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا
حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و
عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد
نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر
در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع
شد، صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
🔹امامت علم | #امام_مهدی_موجود_موعود
🔸مسأله امامت در مكتب شيعه كلامي است نه فقهي زيرا مسألهاي كه موضوع آن صفت يا فعل خداست كلامي است و مسألهاي كه موضوع آن فعل مكلف است فقهي. در مذهب شيعه نصب امام و تعيين آن فعل خداوند است. لذا كلامي و از اصول در مقابل فروع به شمار ميرود.هرچند پذيرش آن بر مردم واجب است و از اين منظر فقهي است چنانچه خواهد آمد.
🔸غرض آنكه :
1. آنچه به ذات اقدس الهي، صفات و افعال او مربوط ميشود (اصول دين يا مذهب).
2. اموري كه به اعمال و تكاليف انسان باز ميگردد (فروع دين).
🔸امامت از مسائل كلامي و اصول دين به شمار ميآيد؛ امّا ديگران آن را از مسائل فقهي و جزو فروع ميشمارند. آنان لزوم عصمت امام را باور نداشته و او را چونان رهبران عادي ميدانند كه منصب خويش را از انتخاب مردم به دست ميآورد نه از نصب الهي، از اينرو آن را از اصول ندانسته و در فقه از امامت گفتوگو ميكنند و اگر در علم كلام از امامت سخن ميگويند، براي نفي كلامي بودن آن است.
🔸در اعتقاد راسخ اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و ضعيف امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي ميكنند، امام شخصيتي ارزشمند است كه وجود ناسوتياش نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين ميكند و وجود ملكوتياش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مينمايد و وجود جبروتياش حاملان عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال لايقشان دعوت ميكند و هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد.
🔸كلامي بودن امامت يعني تعيين امام بر عهده خدا و از افعال اوست، [زيرا] امام نه تنها بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود بلكه در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و بالاتر، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد بلكه انديشهاش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد و اين همان مقام والاي عصمت است كه جزو اسرار نهاني و نهايي انسان كامل و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده ميشود. چنين كسي ميتواند همه اسرار جهان را به تعليم الهي بفهمد و امور سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و باطن اشياء و اشخاص را به اذن خدا و بياشتباه بنگرد.اين كار را كه از ملكات راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، تشخيص نميدهد.
🔸به همين دليل نصب و تعيين امام تنها بر عهده خداي عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليهالسلام) امامت را عهد خدا خوانده: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾ [1] و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: ﴿قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما﴾ «ظلم» هر گونه خلاف را شامل ميشود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب كوچكترين خلاف را مانع رسيدن عهد ولايت و مقام والاي نبوت و امامت به او ميداند: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾، بنابراين عصمت (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط اساسي چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال الهي و اصول دين، در نتيجه جزو مسائل كلامي است.
🔸به زعم ديگران كه عصمت را براي امام شرط نميدانند[2]، چيزي به نام امامت الهي معني ندارد. آنان عرش امامت الهي را به فرش خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط مديريت مادّي جامعه پنداشتند و از امام و امامت به خليفه و خلافت تعبير كردند، در نتيجه او را چونان ساير رهبران عادي پنداشتند كه با انتخاب مردم به رسميت ميرسد و بر اين باورند كه زير سقف سقيفه بنيساعده هم ميتوان او را برگزيد و ضرورتي در نصب و تعيين الهي در غدير و مانند آن نيست.
🔹(پیوست : [1] ـ سوره بقره،آيه 124 [2] ـ كشف المراد، ص390)
🔹(منبع : صفحه 23 تا 25)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5782971209759065450.mp3
6.88M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1369/05/04
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 02 P2.pdf
153.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1369/05/04
@EsraTvEitaa
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#تصویری
🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها
تاریخ پخش: 1399/04/05
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز
ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت
مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا
حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و
عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد
نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر
در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع شود
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 03ahs ss.mp3
9.25M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه سوم
▪️ تاریخ: 1369/05/05
@daftar_ayatollah_javadi_amoli