🏴 اساس عبادت
▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله #توشه است، دوم مسئله #راحله است، سوم مسئله #مقصداندیشی و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است.
▪️ در جریان #توشه چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد.
▪️ عنصر دوم عنصر #راحله است، برخی این راه را پیاده می روند و برخی سواره می روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می كنند آسان تر و سریع تر طی می كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می شود كه سالك ملكوتی آسان تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند.
▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می كند، هم به مقصد می رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می كند.
[1] . سوره انشقاق، آیه 6.
[2] . سوره سجده، آیه 22.
[3] . سوره بقره، آیه 197.
[4] . بحارالأنوار، ج75، ص380.
[5] . تحف العقول، ص442 و 448.
#سالروز_ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#سلوک_سالک
#تفکر_و_درایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام)
تاریخ: 1391/02/11
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شاگرد اخلاص
🔹 گرچه مفاخر ما در هر رشته ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) خصیصه ای که دارد این است که او فرزند فرآورده های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید.
▫️ مستحضر هستید که هم «علم الدراسه» را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»[1] و هم «علم الوراثه» را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می شود. در «علم الوراثه» با وراثت های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمیرسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد. اگر «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»،[2] «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»،[3] «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»،[4] مطرح شد، چنین انسانی که به #مقام_فنا بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می برد.
▫️ مرحوم علامه طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن «علم الوراثه» استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می گفتند آنچه را که #علامه_طباطبایی دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما می شناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[5] او شاگرد اخلاص و نماز شب و توحید خود بود. این مطلب اول.
🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. عقل وحیانی آن است که بر اساس تجربه از یک سو و تجرید از سوی دیگر، بتواند به بارگاه وحی شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، [البته] در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش؛ این عقل می شود #وحیانی! عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».[6]
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[2]. بحارالانوار، ج69، ص59.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. نهج البلاغه، خطبه89.
[5]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347.
[6]. نهج البلاغه، خطبه1.
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه
#مقام_فنا
#علم_الوراثه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه)
تاریخ: 1396/09/01
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٤٦ . مقصود از مردار , چيزي است كه ذبح شرعي نشده باش د؛ خواه
خودش مرده باشد يا او را كشته باشند يا به وجه غير شرعي ذبح شده باشد.
مسأله ١٤٧ . اگر لباس نمازگزار يا همراه او , چيزي از مردار حلال گوشت
باشد كه روح ندارد, مانند مو، پشم، كرك، پر، استخوان، شاخ، دندان و... نماز او
صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
2️⃣3️⃣6️⃣ ✅ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد. 🔸خدا به دو نحو حرف می زند: یک نحو حرف آفرین
✅ معیار دینی بودن #علم
✅ فرض ندارد که علم مربوط به نظام آفرینش، غیر دینی باشد.
🔸علمی در عالم نیست که مربوط به شناخت جهان هستی باشد، مگر اینکه دینی است.
بله، علومی که مربوط به شناخت افعال انسان است -که بارها مثال زده شد- نظیر هنرمندی سینماها که ما چه کار کنیم، فلان شخص چه کار کرد، فلان فیلم چطور بود، این بحث درباره فعل انسان است، که گاهی دینی و گاهی غیر دینی است (🔺)
🔸اما زمین چطور است، زمان چطور است، دریا چطور است، آبزی یا محیط زیست چطور است، سماوات چطور میباشند، نجوم و سپهر چطور است، ملکوت و جبروت چطور است، فرشتهها چطور هستند، این علوم، غیر دینی نمی تواند باشد، برای اینکه تمام هویت علم را معلوم تعیین میکند، این علم دینی است.
🔸منتها علم دینی شعب فراوانی دارد؛ بعضی اصول دین، بعضی فروع دین، بعضی علم تفسیر، بعضی علم فقه، بعضی علم کلام هستند.
🔸یک وقت است انسان بحث میکند که آب از چند جزء تشکیل شده، این علم کلام نیست؛ یک وقت بحث میکند که این آب چقدر منظم خلق شده و این نظم، نشانه وجود ناظم است.
🔸پس ما دو گونه بحث در آبشناسی داریم: یک وقت بحث فیزیک و شیمی و مانند آن است که این هم علم دینی است، یک وقت از نظم خاص وجود آب پی میبریم که ناظمی هست، این میشود علم کلام.
🔸اگر کسی در بررسی دقیق اینکه زمین این قدر منظم حرکت میکند، آب این قدر منظم آفریده شده، هوا این قدر منظم آفریده شده، فلان حیوان این قدر منظم آفریده شده، بحث کند، میشود بحث کلامی.
🔸یک وقت می خواهد بحث کند این حیوان چگونه زاد و ولد دارد، چگونه تخمگذاری می کند، چگونه تولید میشود، این میشود جانورشناسی.
🔸جانورشناسی علم دینی است، کلام هم دینی است.
🔸فرض ندارد که ما علمی مربوط به نظام آفرینش داشته باشیم که غیر دینی باشد؛ زیرا معیار دینی بودن علم را معلوم تعیین میکند، نه عالم.
🔸انگیزه عالم یا کفر است یا ایمان، عالم یا کافر است یا مسلمان
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولايت است و كمال انسان، رسيدن به مقام «ولي اللّه» است كه اين مقام، به مرد يا زن اختصاص ندارد. زنان بزرگي چون آسيه، مريم، حضرت زهرا، زينب كبرا و حضرت معصومه(سلام اللّه عليهنّ) بوده اند كه هر يك با حفظ مرتبه و درجه خاص خود، مي توانند به مقام ولايت رسيده باشند.
✳ کتاب: نسيم انديشه دفتر اول اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری (ره)
آپارات:
https://aparat.com/v/q3I0E
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پیام گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری (ره) آپارات: https://aparat.com/v
مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه جعفری(ره) 24 آبان ساعت 20 به همت موسسه تنظیم و نشر آثار علامه جعفری، در بستر شبکه های مجازی برگزار شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به این مراسم با اشاره به مقام شامخ علمی مرحوم علامه محمد تقی جعفری بیان داشتند: مرحوم #علامه_جعفری (رضوان الله تعالی علیه) سعی بلیغش در این بود که گذشته را به یاد ما بیاورد. اینکه گذشته را به یاد ما بیاورد آینده را به خوبی تأمین میکند. این کتابی که ایشان در شرح نهج البلاغه نوشتند و کتابهای دیگری را که از زبان اهل معرفت نوشتند قسمت مهمّش در این است که ما گذشته پرافتخار را که روزی مهمان خدا بودیم در مشهد خدا بودیم در محضر خدا بودیم مخاطب خدا بودیم مستمع خدا بودیم بین ما و خدا سؤال و جوابی شد این صحنه را به یاد بیاوریم. اگر این صحنه را به یاد بیاوریم ماسوای خدا برای ما بی ارزش است؛ دیگر هیچ کس به عبادت خود، به زهد خود، به علم و درس و بحث خود بسنده نمی کند.
متن پیام:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/y20081
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
17.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی»
آپارات:
https://aparat.com/v/fOxUC
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پیام همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» آپارات: https://aparat.com/v/fOxUC #آیت_الله_العظمی_جوادی
💠 اولین همایش ملی معنویت پژوهشی با عنوان #معنویت_و_علوم_اسلامی با پیام حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی آغاز به کار نمود.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از پیام خود به این همایش بیان داشتند: در علوم انسانی یک یافتن لازم است، این یافتن میزان دارد؛ میزانِ یافتن منطق نیست میزانِ یافتن صرف و نحو یا دستور زبان فارسی نیست. کسانی که در علوم ربّانی تلاش و کوشش میکنند برای این یافتن میزانی را ذکر کردند و آن طهارت روح است تقوای روح است درجات رشد فرشته شدن است.
متن کامل پیام :
https://b2n.ir/a26096
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
شرط چهارم: اجزاي حيوان حرام گوشت نبودن
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٤٨ . لباس نمازگزار بايد از اجزاي حيوان حرام گوشت نباشد؛ خواه
داراي خون جهنده باشد يا نه و خواه آن جزء داراي روح باشد, مانند گوشت و
پوست يا نباشد , مانند پشم، مو، كرك، استخوان و ... و خواه در صورت
تذكيه پذيري ذبح شده باشد يا نه و خواه به صورت لباس نمازگزار باشد يا همراه
او; خواه زياد باشد يا اندك مانند يك مو.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آثار_جدید
#ادب_فناء_المقربین
✅ تازه های نشر ✅
📚 « ادب فناء المقربین الجزء العاشر – 10 »
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli