🏴درك فناى كامل در برابر امام (عليه السلام)
⚫️از جمله چهره هاى تابناك عاشوراى حسينى، كه به حقّ شخصيّت دوّم سپاه اسلام، و به تعبير سيّدالشّهدا- عليه السّلام- «پرچمدار امام و سردار لشكر حقّ» بود، سقّاى كربلا، ابوالفضل العباس، قمر بنى هاشم است.
⚫️وقتى از امام اجازه جهاد خواست، حضرت به شدّت گريست ... و هنگامى كه شربت شهادت نوشيد، امام حسين- عليهالسّلام- به بالينش حاضر شد، گريست و ابياتى را قرائت و سپس فرمود: «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى وَ قَلَّتْ حيلَتى.» ...
🏴بیان نکته ها و معارف
⚫️ اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى مبنا همراه باشد؛ بنابراين، گريۀ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازهى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى از جهاتى كه در فصل پنجم (این کتاب) گذشت، دانست...
⚫️ جملۀ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» نيز سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنىهاشم است، گويا امام با اين جمله مى خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم بن عقيل- عليه السّلام- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست.
⚫️جملۀ «قَلَّتْ حيلَتى» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس-عليه السّلام- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى»
⚫️در نتيجه، ريشۀ اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- عليه السّلام- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن هاست. مردم عادى هم اگر گوشه اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آنها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود.
📖برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
https://eitaa.com/daftaremarefat
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | شرح حدیث اخلاق از #حضرت_سجاد(ع) توسط حضرت آیتالله خامنهای
▫️ آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔸افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔸محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
◾️ Farsi.Khamenei.ir
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#هدایتهمراهخلقتاست
🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى(1) الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى(2)؛
🔹در ابتدای سوره میفرماید: تسبیح کن به اسم پروردگارت که پروردگار تو اعلیست. این آیه مسائل توحیدی دارد که باید توجه کنیم. توحید خاصی که مخصوص اسلام است و مرحوم علامه قدسسره در کلماتشان زیاد بکار برده و در المیزان هم مطالبی فرمودهاند، بهخصوص قسمت بیان در چند خط میفرمایند که؛ آن توحیدی که، لایق به ساحت مقدس الهی است و حقتعالی را تنزیه از غیر میکند.
🔸این مطلب خیلی مهم است چون اگر توحید حل شود، آخرت هم برای انسان حل میشود و اگر آخرت حل شد، زمینه برای تزکیه و خودسازی و اخلاق فراهم شدهاست. خداوند میفرماید: آن پروردگار تو که «خَلَقَ فَسَوَّى»؛ هر چیزی را با تسویه، به صورت حسابشده و در جای خود جامع و کامل خلق کرده و به کمال رسانید.
🔹«وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى»؛ آن خدایی که تقدیر کرد و هدایت فرمود، یعنی تقدیرات خداوند که سرمایۀ هر موجودی هست، به او عطا کرد.
🔸حضرت موسی علینبیناوآلهوعلیهالسلام در جواب فرعون که سؤال میکند: «فَمَنْ رَبُّکُما يا مُوسي» (طه/49)، (فرعون) گفت: پروردگاری که شما برای او تبلیغ میکنید چه کسی است؟
🔹 حضرت موسی در جواب فرعون چنین فرمود: «رَبُّنَا الَّذي أَعْطی کُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدي»؛ پروردگار ما آن خدایی است که خلق فرمود هر موجودی را و بعد هدایت کرد.
👈🏻این (خلق و هدایت) خیلی بههم ربط دارد که خداوند به ما سرمایه و نیازهای اولیه را عطا کرده و هدایت فرموده است. هدایت همراه با خلقت است. مقصود این است که خداوند اتمام حجت کرده، همهچیز به ما داده و هدایت هم کرده حالا این انسان است که باید بهرهبرداری کند.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
✅فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور:
❇️شیرینى ایمان را جز با رسیدن به درجات بالاى ایمان نمى یابیم و به آنها نمى رسیم، مگر با ورود به صراط عبودیت حقیقى و روگرداندن از عبودیت غیر خدا و از عبودیت غیر خدا روگردان نمىشویم، مگر به اینکه مشاهده کنیم که هر فعل و صفت و ذاتى، قائم به او و از او و به سوى اوست
📚سرالاسراء دو جلدی، ج2، ص 492 و 493🌱
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#چهارشرط
#استفادۀحلال
🍃بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى(1) ... وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى(4)»؛ (و پروردگاری که چراگاه ها از زمین رویانید).
🔹بعضی از خلقت را که ما با آن آشنایی داریم و همه آن را میبینند و کسی نمیتواند منکر بشود، محسوسات هستند. خداوند برای نوع مردم عادی، محسوسات را مثال میزند، چون همه با محسوسات سروکار داشته، برای هیچکس قابل انکار نبوده و احتیاج به علم خاصی هم ندارد.
🔸آن خدایی که گیاه را از زمین خارج کرد و بعد از اینکه دوران حیاتش گذشت، خداوند براساس مصلحت و طبق حکمت خودش او را خشکانید تا به یک علف خشک و سیاهی تبدیل شد که دیگر قابل استفاده نبود.
✅ تنبّهی که این آیه میدهد برای خود ما انسانهاست. کما اینکه برای خلقت ما، برای حیات بعد از مرگ ما و برای مبعوث شدن نیز، مثال گیاهان را میزند؛ «وَ كَذلِكَ النُّشُورُ» ؛ میخواهد بفرماید ما به شما امکانات میدهیم، جسم، روح، عقل و همهچیز را در اختیارتان گذاشتهایم و بعد از اینکه روح از بدن جدا شده و جسم میمیرد، او را به خاک میسپارند، لذا از این فرصت و از این نعمتهای الهی استفاده کرده و بهرۀ خوب ببریم و زحمت بکشیم تا از راه حلال بوده و اسراف نباشد.
🔹حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام میفرمایند: هر چیزی که میخواهی استفاده کنی، با چهار شرط استفاده کن:
1️⃣ «ما تَشتَهي مِنَ الحَلالِ»؛ یکی اینکه شرعاً و فقهاً باید حلال باشد، شما تقلیداً یا اجتهاداً باید یقین داشته باشید که این چیز حلال است. صِرف حلال بودن هم کافی نیست،
2️⃣ «وما لا سَرَفَ فيهِ»؛ نمیشود اسراف و زیادهروی کرد، اسراف در همهچیز حرام است؛ در خوردن، در نگاهکردن، در صحبتکردن، در خوابیدن و...، حد اعتدال در همۀ امور باید رعایت بشود.
3️⃣ «وما لا يَثلِمُ المُرُوَّةَ»؛ جوانمردی انسان را از بین نبرد،
4️⃣ «واستَعينُوا بِذلِكَ عَلى اُمورِ الدّينِ»؛ و از اين روش، در انجام دادن امور دين يارى بجوييد.
✅ این حدیث از روایاتی است که وضعیت ما را در خودسازی و رسیدن به قرب به خدا مشخص میکند؛ 👈🏻حلال باشد، اسراف نباشد، مخالف مروّت و جوانمردی نباشد و در راه خدا صرف بشود.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#تذکروپندپذیری
#اهمیتفکرکردندرقرآن
#مذمتفکرنکردن
🍃 فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى(اعلی/5)؛ (و دوباره خزانش کرد و به صورت خاشاکی سیاه در آورد).
🔹خداوند در اینجا میفرماید: گیاهی که رشد کرده بود تبدیل به علف خشکیده میشود. پس ما هم باید حواسمان باشد که در این دنیا نیامدهایم که دائماً بمانیم، هر لحظه امکان دارد اجل فرا برسد و از دنیا برویم. عاقبت همه موت هست پس انشاءالله از لحظات زندگی در دنیا بهرۀ خوب ببریم.
📝 در روایت آمده که روز قيامت بنده قدم از قدم برنمیدارد تا اينكه چهار سؤال از وى میشود:
1️⃣ از عمرش كه در چه سپرى ساخته؟
2️⃣ و جوانيش در چه راهی صرف كرده؟
3️⃣ و از مالش كه از كجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟
4️⃣ و از دوستى ما اهل بيت.
◀️ از "حبنا اهلالبیت یا از ولایتنا اهلالبیت" یعنی در دنیا در کدام راه بودی؟ از اهلبیت پیروی میکردی یا از هر چیزی که دلت میخواست پیروی میکردی؟ باید عرض کنم که تذکر منفعت دارد برای کسانی که بترسند، یعنی خدا را قبول داشته باشند و به یاد آخرت بوده و اهل تذکر باشند.
🔻 با کمال تاسف، دشمن از وسوسههای شیطان آموخته که مردم را مشغول کند. مشاهده میکنید که مرتب وسایل را عوض میکنند تا مبادا شخص برای فکر کردن فراغت داشته باشد.
🔻ما شبانهروز چقدر فکر میکنیم؟ فکری که اینقدر در قرآن نسبت به آن سفارش و تأکید شده است و مذمت شدند کسانی که در کارهایشان فکر نمیکنند.
⬅️ روایت است گاهی یک لحظه فکرکردن، ثواب و اجر یکسال عبادت یا شصت سال عبادت [عبادت مستحبی] را دارد، اینها برای تشویق ماست و میخواهند به ما توجه بدهند تا ارزش فکر کردن را بدانیم.
🍃 خدا رحمت کند استاد آیتالله سعادتپرور، این فقیه عارف مفسر عالم ربانی، به بنده میفرمود: «من در تمام امورِ خودم و شماها مشکلات را با فکرکردن حل میکنم، چه مشکلات شماها باشد و چه مشکلات خودم باشد».
✅نعمت فکرکردن را از دست ندهید ولی شرطش این است که خودمان را مشغول به کارهایی نکنیم که فرصت فکر کردن نداشته باشیم.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
🏴 روضه و اسباب گشایش امور
▪️مرحوم قاضی (رحمه الله) در وصیت نامه خود میفرمایند:
◾️« ...و در مستحبّات تعزیه داری و زیارت حضرت سید الشهداء مسامحه ننمائید.
◾️روضة هفتگی و لو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است.
◾️اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرّم ترک نشود»
📗برگرفته از کتاب #همای_سعادت🌱
http://Ketabrah24.ir
https://eitaa.com/daftaremarefat