https://satra.ir/fa/%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%da%a9%d8%b1%d9%87/
💠گزارشی از نشست هماندیشی «نوجوانان و فرهنگ کرهای، دلایل گرایش و پیامدها» و نکات مهمی که در این نشست مطرح شد از جمله:
🔸موج گرایش نوجوانان به فرهنگ کره ای معروف به موجه کره ای
🔸آثار و تولیدات فرهنگی و هنری
جامعه مخاطب موج کره ای
🔸نقش نهادهای فرهنگی در مواجهه با این پدیده
🔸وضعیت آینده این موج و...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠نشست تخصصی روحانیت و کنشگری اجتماعی با محورهای ذیل برگزار می گردد:
🔸اخلاق کنشگری انقلابی روحانیت؛
🔸چالشهای کنشگری اجتماعی روحانیت؛
🔸هنجارهای اجتماعی زی طلبگی و اخلاق صنفی روحانیت؛
🔸سواد اخلاقی در کنشگری اجتماعی روحانیت؛
🔸زیست و کنشگری مجازی روحانیت؛
🔸ملاحظات عفاف در کنشگری اجتماعی روحانیت؛
🔸نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیتها و کارکردها؛
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠برنامه زاویه چهارشنبه 29 دیماه
ساعت ۲۲ / شبکه ۴
🔺با موضوع
"واشکافی نسبت میان حوزههای علمیه و ساختار حاکمیت "
🔸ورود عالمان دین و حوزههای علمیه به مباحث حکمرانی از جمله تصمیم گیریهای کلان اقتصادی، مسائل مربوط به مدیریت و اجرا و موضوعات سیاسی و اجتماعی گفتگو؛
🔸نسبت دنیای علوم دینی با جهان سیاست ورزی و اداره جامعه بیگانه است
🔸مبادی و مبانی علوم انسانی در جهانبینی و اعتقادات مذهبی ما؛
🔸جایگاه علوم دینی در مباحث تخصصی مرتبط با حکمرانی کحاست و آیا دین تنها نقش ارشادی دارد یا میتواند در موقعیت دستور و اجرا قرار بگیرد؟
🔹با حضور:
🔺آیتالله کاظم قاضیزاده، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه؛
🔻حجتالاسلام دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
هدایت شده از خبر فوری
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آینده روابط اجتماعی با متاورس
شرکت فیسبوک با تغییرنام به متاورس به دوستداران تکنولوژی جدید امکان لذت بردن از یک جهان خیالی نامتناهی را وعده میدهد، دنیایی که در آن از محدودیتهای متداول خبری نیست. اما آیا این دنیا برای همه مقبول میافتد؟ اگر متاورس همهگیر شود، آینده روابط اجتماعی دهه بعد چگونه خواهد بود؟ کارشناسان پیش از عملی شدن متاورس نگران سوءاستفاده از حریم شخصی و اطلاعات کاربران هستند.
فناوریهای آینده را در این پیج دنبال کنید 👇
http://instagram.com/e_toosii
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 تصویر روحانیت در سینمای ایران!
🎥 میلاد دخانچی
♨️ روحانیت نقش «ضد قهرمان» در سینمای ایران دارد!
📌 مناهج:
از سینمای به اصطلاح روشنفکری و در عمل غربزده که انتظاری نیست؛
اما چرا سینمای حزباللهی و ارزشی گرفتار تصویرسازی غلط از روحانیت است؟!!
حوزه هنری (سازمان تبلیغات) و اوج و ... که بودجههای حاکمیتی دارند باید پاسخگوی فیلمسازی خود باشند.
#روحانیت_در_رسانه
#روحانیت_در_سینما
#تصویر_روحانیت
@Manahejj
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
خردورزی - شماره 11 - کم حجم.pdf
27.65M
💠 درآمدی بر سینمای شناختی؛
یازدهمین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد.
🔰مجله «خردورزی» در این شماره شامل سه پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است:
📌سینما و فلسفه
• گفتوگو با بهروز افخمی؛ سینما، عامل سرگرمی یا ساحل اندیشه؟
• گفتوگو با حسن عباسی؛ امتناع در حوزه، ابتذال در دانشگاه
• گفتوگو با دکتر تورستن بوتز بورنشتاین؛ سینما، اندیشههایی با صدای بلند
• گفتوگو با دکتر مسعود معینیپور؛ سینما و مدیریت شناختی انسان
📌سینما و اجتماع
• گفتوگو با مسعود دهنمکی؛ مهندسی فرهنگی، درمان سینمای ایران
• گفتوگو با دکترسیدمحمد حسینی؛ تحقیر پدر در سینمای ایران
• گفتوگو با دکتر رفیع الدین اسماعیلی؛ دفاع مقدس، نابترین ژانر سینمای انقلاب اسلامی
• گفتوگو با سجاد نوروزی؛ تنبلی و تقدم پول بر هنر در سینمای ایران
📌دین و سینما
• گفتوگو با نادرطالبزاده؛ فقدان مدیریت در سینمای ایران
• گفتوگو با عباس محسن عبد علی المسفر؛ هری پاتر، میراثی عربی با روایت فانتزی
• گفتوگو با سعید مستغاثی: سینمای آخرالزمانی؛ مسئلهی غرب، رسالت شرق
🆔 @fekrat_net
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠 پدیدارشناسی لایک
✍️ ابراهیم شریفی
🌐 شبکه های اجتماعی بلاشک تغییراتی اساسی در #سبک زندگی جامعه ما به دنبال داشته است؛ لایک کردن یکی از رفتارهای متعارف در عمده شبکه هاست که به صورت های مختلف در تایید پیام های دیگران رخ می دهد ولی همین کنش ساده، آثاری فردی و اجتماعی به دنبال دارد که پدیدار شناسی آن را دوچندان مهم می کند.
✳️ به قول دکتر منتظر قائم که از اساتید برتر ارتباطات دانشگاه تهران است؛ آن چیزی که ما از شبکههای اجتماعی حداقل در افکار عمومی ایران شاهدیم، فقط لایک بوده است. خیلی ساده یک آیکون تأیید مطلبی مفهومیترین و مرکزیترین مولفه در تعامل جامعه ما با شبکههای اجتماعی شده است.
🌀حال این #لایک مرتبط با محتوای مطالب صورت میگیرد یا صرفا روابط شخصی اینجاست که علاقه، عاطفیگری و روابط بستهی درون شبکههای پیشین باعث میشود کلام بیش از آنکه معنای مشارکت دستهجمعی را برای کشف حقیقت داشته باشد، فقط یک نفر حرف میزند و دیگران لایک میکنند.
❎ افراسیابی پژوهشگر فضای مجازی درباره لایک چنین می گوید: مردم در شبکه های اجتماعی لایک را گدایی می کنند. به عبارت دیگر افراد در شبکههای اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند یعنی «گدایی لایک».
👍 این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله میگیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی میگردد و دوستیها تبدیل به دوستیهای لایکی میشود. یعنی پاداشهای زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله میگیرند. اگر در این #شبکههای_اجتماعی, فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بیاستقبالی روبرو میشود و کارها هر چه سطحیتر باشد، با اقبال بیشتری روبرو میشود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمیتواند با کارهای عامهپسند، به پیشرفت برسد.
📣 و اما نکته آخر چه زیبا در روایات ما در مورد مواردی متناظر با لایک و تایید کار و رفتار دیگران گوشزد شده است. امام جواد (ع) می فرمایند : منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ(بحارالانوار، ج75، ص 82)
👌یعنی هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. به عبارت دیگر شریک جرم هستی اگر رفتار و فعل منکر مرتکب شده اگر آن را تایید کنید. این بیان یعنی باید خود کنترلی را تقویت کرد یعنی باید مسئولیت اخلاقی در قبال چنین رفتارهایی در شبکه های اجتماعی را تقویت نمود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎واکنشهای ششگانه به حادثه ترور و شهادت طلاب در حرم رضوی
🔸بعد از اتفاق ناگواری که در رابطه با شهادت و جراحت سه تن از طلاب معزز در صحن حرم مطهر رضوی رخ داد، چرخی در #شبکههای_اجتماعی و پیج های موافق و معاند انقلاب زده و به مجموعه ای از رویکردهای متفاوت در تحلیل حادثه دست یافتم که هر کدام البته بخشی از واقعه را بازنمایی و تبیین مینمود.
1⃣رویکرد روانشناختی: این نوع نگاه با محور قراردادن #امنیت_روانی_خانوادههای_طلاب و نزدیکانشان، توصیه به عدم انعکاس تصاویر قتل و خونریزی و خشونت حادثه می کردند و بهداشت روانی در فضای مجازی را مدنظر قرار داده بودند.
2⃣رویکرد رسانه ای: اهالی این نگاه نیز همچون رویکرد قبلی، پرهیز از بازنشر تصاویر و فیلمهای خبر و البته مراقبت از منابع خبر و فیکنیوزها را مدنظر داشتند و از طرفی، #تحریکات_رسانهای ناشی از تحلیلهای هیجانی بدون فکت و دلیل را به نقد میکشیدند.
3⃣رویکرد جامعه شناختی: این نوع نگاه نیز چون فاقد فکت و دادههای جدی بود، صرفا گمانه هایی همچون تسویه حساب و نفرت یا حداقل فاصله گرفتن مردم از #روحانیت و #شکاف اجتماعی و فقر و اقتصاد را مطرح میکردند که ضعف تحلیلی این رویکردها در تبیین این واقع خاص با توجه با اخبار پسینی درباره هویت ضارب و مدل برخورد حمایتی مردم سر صحنه، مشهود بود.
4⃣رویکرد سیاسی: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی نقطه بارز این نوع دیدگاه بود که سرویس های جاسوسی انگلیس را بازیگر اصلی این ماجرا تلقی میکردند. اینکه چند روز گذشته دو تن از طلاب گنبد کاووسی با ضرب گلوله فوت شدند و حال سه تن از طلاب شیعی مورد تعرض واقع میشوند، نشان از یک پشت صحنه سیاسی با چاشنی #اختلاف_مذهبی داشت.
5⃣رویکرد ژئوپلیتیک؛ با توجه به تحرکات جدید ناتو در فضای بینالملل و قضایای اکراین، اختلاف ایرانی و افغانی و تسویه حساب آمریکایی ها با کشورمان از کانال برجسته کردن #هویت_افغانی_ضارب، نقطه ثقل این نوع رویکردها بود. اینکه آمریکایی ها پس از خروج شکستگونه از افغانستان، مترصد ایجاد تنش میان افغانستان و ایران بودند و هستند، دال مرکزی این تحلیل های ژئوپلیتیک بود که در عصرجدید، تولید #تنشهای_مرزی و سرزمینی برای تمرکززدایی از دولتها بسیار حائز اهمیت است.
6⃣رویکردهای ایدئولوژیک؛ این نوع از برداشت ها نیز به جنبه #وهابی و تکفیری بودن ضارب توجه ویژه داشتند و تسویه حساب این جریانات با مبلغان و کنشگران حوزه فرق و ادیان را مطمح نظر قرار دادند. اینکه شهید معزز حجت الاسلام اصلانی از فعالان این حوزه بود نیز در این رویکرد مورد توجه قرار گرفت. کنسولگری سعودی، متهم ردیف اول ماجرا در این رویکرد محسوب میشد.
⏯کلیدواژه های #امنیت، #روحانیت، شیعه و سنی، افغانستان، اقتصاد و فقر، حوادث ورزشگاه مشهد و اسامی برخی علما مثل حاجآقای علم الهدی در واکنشهای مجازی مردم و رسانه ها، پررنگ و متمایز مینمود.
✍علیرضامحمدلو
@sedayehowzeh
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💢ضرورت توجه به زوایای مهم درباره ماجرای حمله به چند طلبه در مشهد
✍️معصومه نصیری ـ معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران
🔸خبر حمله به چند طلبه در صحن مطهر رضوی که به سرعت به سرخط اخبار داخلی و رسانه های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، از ابعاد مختلف رسانه ای، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است و طبق اعلام نهادهای امنیتی مسوول، با توجه به اهمیت و حساسیتهای موجود از هرگونه گمانهزنیهای نامعتبر در این زمینه باید پرهیز شود.
🔸اما از آنجا که در سواد رسانه ای همواره توجه و رمزگشایی لایه های زیرین و البته مهم رویدادها دارای اهمیت است، درباره این رویداد تلخ، چند نکته از سوی مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد.
1: جریانی در تلاش برای استفاده از این رخداد و اختلاف افکنی میان ایران و افغانستان هستند. طی روزهای گذشته البته همین جریان رسانه ای ـ سیاسی، اخبار متعدد دیگری را نیز در راستای آماده سازی افکار عمومی انجام داده بود که این نکته ضرورت توجه به زنجیره اخبار در تحلیل رویدادهای ثانویه را دارای اهمیت می کند.
2: تلاش های جهت دار و پرمعنایی در راستای تفرقه افکنی حول محور شیعه و سنی در حال انجام است و از این روست که در رسانه های فارسی زبان خارجی به وفور شاهد استفاده از کلید واژه هایی حول این معنا و گزاره هستیم. در این راستا اقدامات تخریبی جریانات خاص و پروژه اختلاف افکنی آنها بین مسلمانان محوری است که در تحلیل پیام های تولیدی با این محور باید مورد توجه قرار گیرد.
3: خط خبری رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بر طرح ادعای نفرت فزآینده جامعه از روحانیت با برجستهسازی حادثه حرم مطهر رضوی است. ایجاد دوقطبی و تضادآفرینی در جامعه حول این اتفاق در سرخط خبرهای این رسانه ها به وضوح دیده می شود.
4: هر چند رعایت این نکته از سوی رسانه ها هم دارای اهمیت است، اما لازم است از انتشار تصاویر و ویدئوهای حادثه امروز حرم مطهر رضوی پرهیز شود. انتشار تصاویر دلخراش در کشورهای مختلف خلاف اخلاق حرفه ای شهروندی دیجیتال بوده و منجر به مخدوش سازی امنیت روانی جامعه می شود. دقت شود که چه حساب ها و صفحاتی سعی در گسترش این تصاویر دارند. در سواد رسانه ای می گوییم چه کسی این پیام را ارسال کرده و چه هدف و نیتی داشته است. برخی گروهک های تروریستی در گسترش این تصاویر فعال هستند.
5: طی ساعات پس از وقوع این رخداد شاهد انتشار شایعات و فیک نیوزهای فراوانی بوده ایم، اخبار را به دور از گمانه زنی ها از طریق منابع معتبر و رسمی قضایی، انتظانی، امنیتی و رسانه ای پیگیری کنید.
با این وصف ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام های رسانه ای تولیدی حول این اتفاق و توجه به شیطنت های جدید برخی جریانات رسانه ای دارای اهمیت است.
@asrehooshmandi
@daghdagheha
26.pdf
2.36M
🗂بخوانید| گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی
🛎برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین
بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته
است.
🔺 بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و #سبک_زندگی را شامل میشود.
🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایههای مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند.
@cultural_governance
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠متاورس، و معضلِ زیست انسان معاصر روی گُسلهای اخلاقی (قسمت اول)
🖋حسینعلی رحمتی
🔻آیا در پس تصاویر دل انگیزی که سعی می شود از متاورس ارایه شود، سویه هایی از تهدید و معضلات اخلاقی هم وجود دارد؟ با تامل در اخبار و گزارش های مربوط به این زیست-جهان می توان برآورد کرد که حضور افراد در این فضای جدید، آنها را با چالش های اخلاقی گوناگونی مواجه می کند که موارد زیر از آن جمله است:
🔸1. بردگیِ فناورانه و خلع اختیار از خود
متاورس به کاربر-ساکنان اجاره می دهد دنیای خاص و سبک زندگی شان را براساس ارزش های مورد پسند خود طراحی کنند. این امکان هرچند تااندازه ای نشان دهنده خودمختاری و اختیار انسان است ولی از سوی دیگر به نظر می رسد وابستگی انسان به این فضا، و در واقع به فناوری، را بیشتر می کند و اختیار او را به دست بازیگران اصلی و برنامه نویسان و توسعه دهندگان فضای متاورسی می دهد.
متاورس وضعیت بغرنج انسان عصر حاضر در مواجهه با فناوری و زیست تعارض آمیز او را بیش از پیش آشکار می کند؛ انسانی که هم آزاد است هم نیست؛ هم مستقل و مختار است هم اسیر و برده. طبیعتا انسانی که برده دیگران شود آزادی و اراده و اختیار را، که لازمه زیست اخلاقی است، از دست می دهد.
🔸2. کم رنگ/حذف شدن انسان از مناسباتِ انسانی
شهروندان متاورسی «از» داده ها استفاده نمی کنند بلکه «در» داده ها زندگی می کنند؛ و مجبوراند زیست جهان خود را با اقتضائات این فضا تنظیم کنند. اما از سوی دیگر این کاربران آدم های گوشت و استخوان داری هستند که در فضای فیزیکی هم حضور دارند و نمی توانند خود را به کلی از آن منقطع کنند. نتیجه تغلیظِ زیست در دنیای داده ها، تشدید «اعتیاد مجازی» و منقطع شدن از دنیای انسانی است، که کاهش حس نوع دوستی و شفقت و مهربانی نسبت به انسان ها در فضای فیزیکی، کوتاهی در ایفای وظایف خود نسبت به دیگر انسان ها،و محروم شدن از مواجهه حضوری با اسوه های اخلاقی را می تواند به دنبال داشته باشد.
🔸3. نقض حریم خصوصی
به رغم این که به خاطر قوت رمزنگاری فضای متاورس، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد در آن ممکن است ضعیف یا غیرممکن تلقی شود، ولی با توجه به وجه اشتراک متاورس با فضای فعلی از جهت فناوری دیجیتال بودن، و با توجه به منافعی که سرقت اطلاعات دیگران برای سارقان به دنبال دارد، امکان تجاوز به حریم خصوصی افراد و سوءاستفاده از داده های آنها در متاورس را باید جدی گرفت.
🔸4. تبلیغات حقیقت گریز و اغواگرانه
یکی از سویه های چالش برانگیز تبلیغات در فضای مجازی فعلی یا متاورس، وجه فریبکارانه، حقیقت گریزانه، و بی توجهی به انتخاب گری مخاطب در مواجهه با تبلیغات است. این معضل هرچند در فضای مجازی فعلی هم وجود دارد ولی به نظر می رسد در متاورس در مقیاسی وسیع تر و پیچیده تر رخ بنماید. معضل فربیکاری و اغوا البته به صورت پیشینی هم می تواند یک چالش باشد که خود را قالب هایی چون مبالغه در بیان مزایای متاورس، و عدم ارائه اطلاعات لازم به مخاطب درباره مشکلات و تهدیدهای احتمالی حضور در این فضا نشان می دهد.
🔸5. کاهش قدرت حاکمیت ها در انجام وظایف خود
چنانچه برای حکومت ها نسبت به شهروندان از نظر اخلاقی وظایفی قائل باشیم، آنها برای انجام این وظایف نیازمند برخورداری از قدرت و اقتدار لازم هستند. اما مسئله این است که فراگیر شدن متاورس، شکل گیری کشورهای مجازی جدید، و خصلت بی مرزی و مرکزیت گریزی این فضا می تواند به مرور زمان سکان مدیریت جامعه را از دولت ها گرفته و به دست سازندگان و توسعه دهندگان این زیست- جهان بسپارد. پیش بینی می شود که در دنیای آینده، این متخصصان فناوری هستند که با شناخت علایق و ارزش های حاکم بر زندگی شهروندان می توانند هنجارهای مورد علاقه خود را بر آنها تحمیل کنند. طبیعتا در مواردی که این سامانه اخلاقی با هنجارهای مورد دفاع و تبلیغ کشورها در تضاد باشد، حکومت ها را با چالش جدی مواجه می کند.
🔸6. تهدید نهاد خانواده
اگر خانواده را همچنان یک عامل موثر بر رشد و تربیت اخلاقی جامعه و مایه قوامِ قائمه ارزشی آن بدانیم، افزایش حضور شهروندان در متاورس و شکل گیری نوع جدیدی از «همبودی های مجازی» و حتی شکل گیری «خانواده های مجازی» می تواند خانواده های موجود در فضای فیزیکی را با چالش مواجه کند. این چالش سویه های مختلفی دارد؛ از کاهش انگیزه تشکیل خانواده به شکل فعلی گرفته تا سست شدن کیان خانواده های موجود و ناتوانی اعضای آن در وصول به اهداف اخلاقی و تربیتی و عمل به وظایف خود.
🔻آنچه گفته شد برخی از مسائل و معضلات اخلاقی است که مرتبطان با متاورس با آنها رو به رو خواهند شد. برای مواجهه با این مشکلات چه باید کرد؟ پاسخ به این پرسش در مکتوبی جداگانه بررسی خواهد شد.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
◀️از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید!
🔰چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیبها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟
⭕«بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» میخواندند و تأسف میخوردند و سر تکان میدادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته میدیدند و به اندک تلاشهای مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بیمزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند میزدند که چه نشستهاید که سیل همهتان را غرق خواهد کرد.
اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بیهزینه روی لب دهها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کردهاند و لب نمیجنبانند که نکند مالهکش و همدست و حکومتی خوانده شوند.
⭕«سلام فرمانده» شهر به شهر میچرخد. نمیتوان انکارش کرد. نمیتوان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمیتوان اتوبوس و مینیبوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدانهای اصلی شهر، لبخوانی کردش. نمیتوان همه رسانههای فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانهها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواریها و رنجها و زخمهایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته میشود.
⭕گویی کلیشههایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمیخواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عدهای «چیپ» است یا خیر، *موضوع این است که بخشهایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست دادهاند*، وگرنه «چیپ» هم تحلیل میشود، اگر از آن سوی آبها آمده باشد!
⭕ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر میشود، نشان میدهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است.
ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز میشود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعهای که لایهها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله میگیرند.
این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمیتوان گفت فقط چادریها، فقط بسیجیها، فقط مذهبیها «سلام فرمانده» را لبخوانی میکنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید!
⭕جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانهای ایران، جرأت احتمالدهی، تأملورزی و اندیشهسازی را از دست دادهاند. گمان میبرند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند.
انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعهشناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورتبندی مسأله چرایی عقبماندگی ایران بود.
⭕انقلاب در قلبها ریشه زد. ذهنها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است.
*اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدنسازی چگونه ممکن میشود؟*
*اگر نخبه جامعه ایران، مرتباً روی آسیبها و اشکالات متمرکز شود و فرصتها و داراییها را نبیند، آیندهسازی چگونه میسر میشود؟*
⭕«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دینستیزی مردم و به ویژه غربگرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی.
هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بتسازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موجسواری رسانههای پرادعا اما کماثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛
نمیتوانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانهایها «گرفته» یا فراگیر شده و نشان داده که «امکان» مقاومت فرهنگی در برابر ساختههای مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شدهای، نسل جدید را هدف گرفته، وجود دارد.
⭕دومین ویژگی یعنی طرح «امکان» مقاومت از نخستین ویژگی یعنی «فراگیری» مهمتر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانهای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیبشناسها، دستاوردشناس داشتیم.
✍ کبری آسوپار
➖➖➖➖➖
@daghdagheha