eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
454 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠هر که را صبح شهادت نیست، شام مرگ هست... 🔸شعرخوانی بسیار زیبای حجت الاسلام سید مهدی شفیعی در محضر رهبر انقلاب 🔸انتشار به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی 🔻🔻🔻🔻 @smmshafie @daghdagheha
💠انتقاد تند آیت الله سبحانی از یک جامعه‌شناس (حسن محدثی) بسمه تعالی 🔹حضور محترم حجت الاسلام جناب آقای حاج سید محمود دعایی (دامت تأییداته) با اهداء سلام، و عرض تبریک به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن که سرآغاز حکومت اسلامی است. 🔹تصدیع می‌دهد: در روزنامه اطلاعات مورخ چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ برابر ۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۱ شماره مسلسل ۲۷۴۹۳، صفحه ۳ گزارشی از نشست «مسأله فرهنگ» نقل شده و آقای حسن محدثی در این نشست چنین می گوید: ریشه اساسی شکاف بین فرهنگ واقعی و آرمانی ما در این است که الگوهای فرهنگی و رفتاری حاکم بر جامعه ما، اساساً در تضاد با عناصر فرهنگی ذاتی انسان ایرانی هستند و آنها را عموماً سرکوب یا نادیده می گیرند... نیز می گوید: حال فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف سرکوبگر، این موجود را منقاد می خواهد... 🔹او تصریح می کند: متأسفانه انسان ایرانی تحت سلطه اخلاقی است که فقط انسان های فرزانه و اسطوره ای را برای او الگو می کند و به همین دلیل مجبور است خواسته ها و نیازهای طبیعی اش را سرکوب کند... و در پایان توصیه می کند: باید انسان، تعیین گر زاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و...برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها و نیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔹فراز نخست از کلام او حاکی از آن است که رفتارهای حاکم بر جامعه ما که همان تربیت اسلامی است با عناصر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی در تضاد است یعنی در سرشت انسان ایرانی این نهفته است که رفتارهای اسلامی با فطرت او سازگار نیست و باید آنها را سرکوب کند. 🔹آیا قوانین حاکم بر کشور ما که نشریات باید بر آن اساس حرکت کنند، اجازه نشر این افکار را می دهد؟ و رسماً بگوید رفتارهای حاکم بر جامعه با فرهنگ انسانی در تضاد است؟وی در فراز دیگری پرده از عقیده خود برداشته و می گوید فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف، سرکوب کر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی است! خواهشمند است در گفتار ایشان تأمل کنید چگونه دعوت به اباحی گری می کند و می گوید: باید انسان، تعیین گرزاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و... برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها ونیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔹در خانه اگر کس است یک حرف بس است! از حضرتعالی درخواست می شود اجازه ندهید این نوع مطالب ویرانگر اخلاق بدون نظارت چاپ شود، خود حضرتعالی افرادی را مشخص کنید که بر این مطالب نظارت کنند. امروز فساد و دعوت به اشباع تمایلات جنسی از هر راه صحیح و ناصحیح، و قانونی و غیر قانونی در فضای مجازی غوغا می کند، دیگر نباید روزنامه اطلاعات ناخودآگاه با آنها هماهنگ باشد. تأسف آنجا است که اطلاع یافته ام گوینده این سخن، استاد دانشگاه آزاد اسلامی است! دست پرورده چنین استادی چه خواهد بود؟ خدا آگاه است! با تقدیم احترام / جعفر سبحانی 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر(۲۲بهمن‌ماه۹۸) 🔸ساعتی قبل، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با معرفی منتخبان به کار خود پایان داد. مهمترین فیلمهای منتخب این دور از جشنواره و ‌موضوعات آن عبارتند از: ♦️بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: شنای پروانه (رسول صدرعاملی): فیلمی اجتماعی تلخ که به نزاع و درگیری های خونین لاتهای جنوب شهر تهران پرداخته است. این فیلم همچنین توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را برای امیر آقایی و بهترین بازیگر مکمل زن را برای طناز طباطبایی به ارمغان آورد و با پنج سیمرغ، پر افتخارترین فیلم جشنواره لقب گیرد. ♦️بهترین فیلم:خورشید(مجید مجیدی و امیر بنان): یک فیلم تلخ اجتماعی با موضوع مشکلات و مصائب کودکان کار؛ این فیلم همچنین توانست سیمرغ بهترین فیلم‌نامه را برای مجید مجیدی به ارمغان آورد. ♦️بهترین کارگردان: محمد حسین مهدویان برای فیلم درخت گردو: فیلمی تکان دهنده با موضوع دفاع مقدس که بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث را به تصویر کشیده است؛ پیمان معادی برای بازی در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. ♦️جایزه ویژه هیات داوران: سعید ملکان برای فیلم روز صفر؛ فیلمی که تلاش می کند ابعادی دیگر از زندگی عبدالمالک ریگی را به تصویر بکشد؛ سال گذشته نیز فیلم شبی که ماه کامل شد با موضوع عبدالمالک و عبدالمجید ریگی خبرساز شده بود. ♦️جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی نیز از سوی هیئت داوران به فیلم آبادان یازده ۶۰ اختصاص یافت. این فیلم با موضوع دفاع مقدس، روایت شوق‌انگیزی از مقاومت سرافرازانه مردم آبادان در سالهای دفاع مقدس را به تصویر می کشد. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠مهدی نصیریِ عصرِ حیرت 🖋رضا تاران 🔹نقد تجدد و فلسفه و عرفان مصطلح اسلامی دلمشغولی مهدی نصیری در دو دهه اخیر بوده و با رسانه ای کردن این مباحث در ترویج و توسعه نگاه کلامی نقش موثری داشته است. نصیری می گوید اخباری گری برچسبی است که کسانی برای ساده سازی مسائل مطرح می کنند. او می گوید نگاه کلامی به سبب استدلال ها و منطق عقلی و متقن درونی خود توانسته بخشی از طلاب و روحانیون را جذب خود کند. اما او در سالهای اخیر کتابی به نام «عصر حیرت» نوشته است، گرچه این کتاب در فرایند انتشار است اما در 23 بهمن ماه در کتابسرای طه واقع در قم، با جمعی از طلاب و دانشجویان به مدت سه ساعت و نیم به طرح محتوای این کتاب پرداخت. 🔸نصیری با دو مقدمه ادعای خود را طرح می کند: 🔹الف: در دوره غیبت، در فراتر از مسلمات دین و مذهب دسترسی به علم مقدور نیست و اغلب بر مبنای ظنون، نظریه پردازی و عمل می شود و به همین جهت عموم مسائل از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی معرکه آرا است. در چنین شرایطی ادعای دسترسی به اسلام ناب در فراتر از مسلمات و مسائل اختلافی، امری پذیرفتنی نیست. البته هر عالم و مجتهدی می تواند از دیدگاهها و استنباطات خود دفاع کند و در عرصه عمل نیز پی گیر تحقق آن باشد. نصیری می گوید از نتایج این نگاه این است که باید سلایق و قرائتها و اجتهادات روشمند گوناگون همدیگر را در همه موضوعات فقهی و کلامی و سیاسی و ... به رسمیت بشناسند و با هم گفتگو و مدارا کنند. مثلا اگر چه از نظر متکلمان شیعه، حکمت متعالیه تعارض صریح و اساسی با مبانی قران و سنت دارد اما این بدان معنا نیست که فیلسوفان و عرفای شیعه را تکفیر کنیم و یا حتی نسبت سوء نیت و تخریب دین به آنها بدهیم. 🔹او می گوید آنچه من در باره بی انصافی در نقد نظری و معرفتی مرحوم بازرگان گفتم دقیقا ناظر به همین مبناست. یعنی اگر چه بنده هم ساینتیسم زدگی بازرگان را در تبیین مسائل دینی و تفسیر قران نقد و رد می کنم اما این بدان معنا نیست که بازرگان را فردی بدانم که عامدانه و از سر علم می خواسته به دین ضربه بزند و یا در آن انحراف ایجاد کند. 🔹ب. نصیری، تجدد و نسبت آن با دین و سنت را از مهمترین مسائل نظری و کلامی و فقهی یک قرن اخیر می داند و از حوزه های علمیه گله می کند که چرا حتی در حد یک جزوه صد صفحه ای در باره این رویداد مهم تاریخ معاصر در متون درسی طلاب گنجانده نشده است. نصیری معتقد است که تجدد و مدرنیته چنان تحولات تمدنی و به تعبیر او شوره زار تمدنی ایجاد کرده که دیگر امکان اجرای مطلوب بسیاری از احکام فقهی و شرعی وجود ندارد و در حالی که حوزه ها و حلقه های فقهی ما از این مهم غافلند به عبث سخن از تحول در احکام اولیه فقه برای انطباق با مقتضیات زمانه می گویند. او به عنوان مثال می گوید بانکداری یک امر مدرن است که بدون توجه به ماهیت ربوی آن چهل سال است سخن از بانکداری اسلامی گفته ایم که تقریبا هیچ حاصل راهگشایی نداشته و ای کاش این همه هزینه صرف این می شد که چطور بر سودهای هنگفت و لجام گسیخته بانکداری در ایران لگام زده شود و مانند بسیاری از کشورهای دیگر معقول تر شود. 🔹نصیری از مباحث خود این نتیجه را می گیرد که یکی به دلیل غیبت امام معصوم که امکان دسترسی به احکام واقعی خداوند را بر ما به شدت سخت می کند و دیگر به دلیل شوره زار تمدنی ای که مدرنیته ایجاد کرده نمی توان و نباید از حکومت و تمدن تراز اسلامی سخن گفت. آنچه نصیری از آن دفاع می کند این است که ما در شرایط کنونی تنها باید به اندازه وسع و توان محدودمان ادعای اسلامی بودن و اسلامی شدن حکومت و جامعه را داشته باشیم و از بلند پروازی در دینی کردن جامعه دست برداریم که نه به نفع دین است و نه به نفع جمهوری اسلامی. 🔹نصیری می گوید یکی از نتایج حرف من این است که جمهوری اسلامی موظف به اجرای احکام اسلامی به هر بهایی و تحت هر شرایطی و لو آن که نتیجه معکوس بدهد نیست. او می گوید اگر مثلا در یک بررسی کارشناسانه ثابت شود که مواجهه کنونی با مساله حجاب اثر مفیدی ندارد و بلکه فاصله گیری از حجاب را تشدید می کند، ما دلیلی شرعی و عقلی برای پی گیری این رویه نداریم. 🔹از نظر نصیری تشخیص این مسائل به عهده خرد و کارشناسی جمعی در قالب مجلس شورای اسلامی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا حتی شورای نگهیان می تواند باشد. نصیری در این نگاه خود دغدغه حفظ جمهوری اسلامی و عدم ایجاد فاصله بین نظام با طیفهای وسیعی از مردم و جوانان را دارد و معتقد است اگر آرمان گرایی ما واقع بینانه نباشد و به درهای بسته بخورد، دو جریان تقویت خواهد شد: یکی جریانی که از اساس مخالف تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت بوده و دیگر جریان سکولار مدرن که برای دین و ایدئولوژی هیچ شان و جایگاهی در امر حکومت و سیاست قائل نیست. -نامه‌های حوزوی 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠قم؛ کرونا و خطر بی‌اعتباری نهادهای مرجع! 🖋محمد وکیلی 🔸بعد از چند هفته پوشش خبری رسانه های مختلف پیرامون گسترش ویروسی جدید به نام کرونا در بعضی مناطق چین و خطر گسترش آن در سایر کشورها، بلاخره نمونه هایی از این بیماری در ایران نیز گزارش شد، آن هم در شهر مقدس قم. 🔸طبیعی است که وقتی پای چنین ویروسی به کشوری جدید و‌ منطقه‌ای جدید باز شود به ویژه کشوری مثل ایران که طی ماههای گذشته اسمش بر سر زبانهای رسانه های دنیا بوده، قابل توجه خواهد بود. و چنین نیز شد و خبر مثبت بودن آزمایشهای اولیه بیماران مبتلا به این بیماری خیلی سریع در رسانه های به ویژه فارسی زبان بازتاب یافت. 🔸اما واکنشها به این بیماری در شهر قم به عنوان اولین شهری در ایران که نمونه این بیماری مشاهده شد متفاوت و ‌چه بسا نگران کننده بود. 🔸خلاصه آنچه که در قم شاهد بودیم عبارت از این بود که هر کسی از گوشه ای، اپیدمی کرونا را مورد تشکیک قرار داد: 🔹عده‌ای تحت عناوینی چون طب اسلامی یا طب سنتی و... با تاکید بر خباثت مافیای پزشکی اصل وجود چنین بیماری را مورد تشکیک قرار داده و آنرا در حد یک آنفولانزای ساده تقلیل داده و دیگران را نسبت به وجود چنین بیماری تشویق به بی تفاوت می‌نمایند. هرچند طیفی دیگر از این طایفه، با پذیرش اصل این بیماری، نسخه‌هایی در حد چند جوشانده و دم‌نوش و مصرف چند گیاه دارویی، پیچیدند. 🔹عده‌ای دیگر زمان شیوع یا اعلام بیماری را به توطئه استکبار جهانی برای تحت شعاع قرار دادن انتخابات تحلیل کردند و به این بهانه، در اصل وجود این بیماری ایجاد تردید می‌نمایند. 🔹عده ای دیگر با توجه به فرارسیدن زمان اخذ رای، آنرا توطئه رقبای سیاسی برای جلوگیری انتخاب کاندیدای خودشان دانسته و تاکید می‌کنند که باید بدون توجه به چنین نقشه‌ای، با قدرت و صلابت تمام به پای صندوق رای رفت و با انتخاب کانیداهای خاص، طومار یک عده از سیاسیون را در هم پیچید. 🔹البته در کنار این طیف ها، کوتوله های سیاسی نشسته در آن سوی آبها، به رسم همیشگی بر وقوع فاجعه انسانی قریب الوقوع هشدار میدهند تا مگر بدین ترفند، کمی بیشتر آب را گل‌آلود کند برای صید خود. 🔸بدون قضاوت در مورد اینگونه تحلیلها و نظرات، که به وفور در کانالها و گروههای حوزوی شاهدش هستیم(هرچند عمده آنها بدون استدلال قابل قبول یا پشتوانه علمی بیان می شود) نتیجه‌ای مشخص دارد: بی اعتباری نهادهای علمی و حاکمیتی کشور. 🔸در چنین فضایی نظرات، گزارشها و تحلیلهای نهادهای علمی چون وزارت بهداشت، پزشکان شناخته شده و محققان علوم پزشکی بی اعتبار می‌گردد و مرجع تحلیلها و در نتیجه کنش‌ها قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر اطلاعیه ها و بیانیه های نهادهای حاکمیتی مرجع همچون ستاد بحران، وزرات خانه‌های مربوطه و... به حاشیه رانده می شود. ♦️از چنین وضعیتی می‌توان به خطر بی‌اعتبارسازی مراکز و نهادهای علمی و‌ حاکمیتی نام برد. 🔸چنین بی‌اعتبار شدنی، به زعم نگارنده می‌تواند خطرات جدی را برای جامعه به همراه داشته باشد از جمله: 🔹۱. زمینه مناسب برای گسترش شایعات فراهم می‌گردد. در چنین فضای به دلیل فقدان مرجعیت، هرگونه شایعه‌ای را به راحتی رواج داد؛ 🔹۲. وقوع آنارشیسم و هرج و‌مرج در سطح جامعه و بلاتکلیفی جامعه در اتخاذ نوع واکنش به وقایع؛ 🔹۳. عدم امکان برنامه ریزی حاکمیتی برای مواجهه با بحرانها در زمان وقوع آن به دلیل عدم همراهی و همکاری مردم؛ 🔸امیدوارم افرادی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند به ویژه جریانهای رسانه با توجه به نکات فوق، به گونه‌ای رفتار نمایند و تحلیلها را منعکس کنند که فضای عمومی اعتماد جامعه و نهادهای مرجع نابود نگردد. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠بیانیه مجمع عالی طب اسلامی ایرانی وابسته به اندیشکده حوزه‌های علمیه در مورد ویروس کرونا: ➖هو الشافی ➖سلام و رحمت الهی بر شما مردم شریف ایران ➖ ضمن تشکر از جامعه پزشکان انقلابی و دلسوز، به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند با توجه به اعلام شیوع بیماری موسوم به «کرونا» و با عنایت به توانمندی تشخیص در طب اسلامی ایرانی؛ بر خلاف نگرانی‌های موجود، پیشگیری و حتی درمان این بیماری آسان بوده و با عمل به موارد ذیل به راحتی قابل مهار خواهد بود. ➖شایان ذکر است علائم این بیماری؛ تب شدید همراه با سرفه شدید و بعضاً اسهال و آب‌ریزش بینی می‌باشد، و افرادی که بیشترین تاثیرپذیری را در این بیماری دارند اغلب؛ سالخوردگان، جانبازان شیمیایی، بیماران cf، افراد دارای یبوست‌های مزمن و بیماران تنفسی می‌باشند. 🔻لذا می‌توان با رعایت موارد زیر از شیوع ویروس کرونا پیشگیری کرد: 1. محیط استراحت‌ معتدل و مرطوب باشد. 2. بدن را معتدل نگه‌داشته و از سرما و گرمای شدید پرهیز کنیم. 3. برای جلوگیری از خشک شدن بدن غذاهایی نظیر؛ آش آلو، آش کدو، خورشت به و ... مصرف نمائیم. 4. مجاری تنفسی را پاک و تمیز نگه‌داشته و تنفسی کامل و صحیح داشته باشیم. 5. دود کردن اسفند و کندر برای محیط پیرامونی بسیار لازم و ضروری است. 🔻مواردی که بدن را در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر می‌کند: 6. خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی. 7. مصرف شیرینی‌های قنادی و صنعتی به ویژه شیرینی‌های تر و خامه‌ای. 8. غذاهای‌سرد مثل؛ دوغ، ماست و پنیر، غذاهای شب‌مانده، فست‌فودها، کنسروها و غذاهای‌صنعتیِ آماده. 9. دمنوش‌های مُدِر مثل؛ چای سیاه وارداتی، قهوه و نسکافه. 10. پُرخوری! 🔻توصیه می‌شود، افرادی که مشکوک به ابتلاء هستند، از موارد زیر استفاده نمایند: 11. از درمان بی‌اشتهایی و اسهال پرهیز شود. 12. برای جبرانِ رطوبت از دست رفته‌ی بدن از مایعاتی مانند؛ آب سیب، شربت عسل و نمک، ترکیب جوشانده دارچین با عسل و دمنوش زنجبیل با نبات داغ استفاده کنند. 13. هر روز سیاه دانه با عسل مصرف کنند. 14. میوه‌جاتی مانند؛ سیب، انار و رب انار شیرین و به استفاده کنند. 15. سیر و پیاز زیاد مصرف کنند. 16. غذاهایی مانند؛ آش جو، کباب و شیر و گوشت مصرف نمایند. 17. خوردن را با کمی نمک شروع کرده و غذا را با مصرف یک قاشق سرکه طبیعی خاتمه دهند. 18. استنشاق و قرقره با آب نمک را فراموش نکنند. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠جان ما فدای جان قم 🔹در تمام زندگی عقل و منطق و علم راهنمای مسیرم بوده اند و همواره بر مسیر علم گرایی حرکت کرده ام اما می شناسم جاهایی را که عقل بدان راه ندارد. 🔸اگر به عقل باشد برداشتن کام کودکم با تربت ارض مقدس کربلا هیچ خاصیتی ندارد و شاید موجب بیماری کودک است. 🔹اگر به عقل باشد پیاده روی اربعین با آن همه سختی و استراحت در مکان های غیر بهداشتی و خوردن از غذاهای ظاهرا غیر بهداشتی چیزی جز بی عقلی و خطر نیست. 🔸اگر قاضی عقل باشد بی شک در مورد خاک کف پای عزاداران امام عاشقان و شهیدان حکم به شفای چشمان آیت الله بروجردی نمی دهد و هزاران چیز دیگر. 🔹اکنون که قم این خانه عاشقان اهل بیت(ع) به ابتلای کرونا مبتلا شده باز هم نباید فقط عقل را قاضی رفتارمان کنیم. 🔸رعایت نکات بهداشتی ضروری است، پیشگیری ضروری است و مراقبت از خود و دیگران واجب اما در این میان که هوای خودمان را داریم قلب قم را فراموش نکنیم. 🔹نکند حریمی که برای قرن ها مأمن شیعیان و عالمان بوده و خوان برکتش اهل قم را حیات داده و چون نگینی بر سینه قم می درخشیده را فراموش کنیم. 🔸چگونه باور کنیم حرمی که آرام بخش قلب های دردکشیده و منزل بانویی که سنگ صبور مشکلات و خواسته های بوده اکنون خالی از زائر شود. 🔹برای آمرزش تمام گناهان ما کریمه اهل بیت(س) شفیعه بود و برای تمامی آرزوهای محالمان مسیر استجابت، اما چه شده که از ترس این نورسیده چینی، شفا بخش بیماری هایمان را فراموش کرده ایم. 🔸نمی گویم هشدارهای بهداشتی را نادیده بگیریم، نه با تمام مقدمات پیشگیرانه برویم، دستکش و ماسک بپوشیم، دستان مان را پس از زیارت خوب ضدعفونی کنیم اما آنجا کنار آن ضریح باز زانوی بندگی بزنیم تا قلب قم تنها نباشد. 🔹این روزها حکم عقل، قلب قم را قرنطینه می خواهد اما اینجا نه عقل که دل حاکم است و نشان می دهد آنان که روزی برای زیارت دست و جان می دادند هنوز هم هستند. پ. ن: عکس پایین را امروز عصر در حرم گرفتم تا ریا کنم و همگان را تشویق کنم که این ایام، برای آرامش قلب خودمان و نشان دادن باورمان به این آستان، بیشتر از قبل به پابوس برویم اما وقتی رسیدم دیدم پیش از من و بیش از من هم هستند کسانی که نمی خواهند درب این منزل از گدایان خالی شود. 🆔 @feckrat 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠روحانیت و مبارزه با ویروس کرونا ▪️یادداشت آیت‌الله عباس کعبی پیرامون شیوع ویروس کرونا در قم و مسئولیت‌های روحانیت در این شرایط 🔸حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و بلایای طبیعی و ارائه خدمات اجتماعی مفید و حضور فعال و جهادی در همه عرصه ها، به عنوان وظیفه شرعی خدمت به مردم و هم‌دردی وهم‌راهی با مردم اقتضاء دارد که در مساله مبارزه با کرونا نیز روحانیت پیش‌گام و فعال باشد؛ زیرا تلاش برای حفظ جان و هدایت مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رعایت بهداشت عمومی وظیفه‌ای شرعی است. 🔸در شرایطی که جامعه تحت هجمه‌ی سنگین رسانه‌ای با هدف آشفتگی و هرج و مرج عمومی هست، روشنگری عمومی صحیح روحانیت در چگونگی مقابله با کرونا و نقش آفرینی فعال و تلاش برای حفظ آرامش معنوی جامعه بسیار کارساز بوده و همچنین تخریب و شایعه سازی رسانه‌های دشمن و نگاه منفی به روحانیت را اصلاح می‌کند. دشمنان بدون وقفه با سوء استفاده از هر موقعيت به مکر و فریب در تضعیف دین و جایگاه روحانیت مشغولند. 🔸بنابراین بر اساس سابقه‌ی حضور جهادی و انجام وظیفه درصیانت وحفظ جان وسلامت مردم، حضور به هنگام روحانیت و ایفای نقش بایسته در مقابله با ویروس کرونا ضرورت دارد. در همین رابطه برای تبیین بایسته های نقش روحانیت در مبارزه با کرونا نکاتی را معروض می دارم. 🔹۱_ از منظر دین رعایت بهداشت عمومی فردی، اجتماعی و محیطی برای حفظ جان خود و دیگران و مبارزه با آلودگی های ویروسی واجب شرعی است. 🔹۲_ سهل انگاری و بی مبالاتی در رعایت بهداشت اگر موجب ابتلای عده‌ای و فراگیر شدن آن شود ضمان آور و مجازات تعزیری شرعی و عقاب اخروی دارد. 🔹۳_آموزش فراگیر بهداشت عمومی و تذکر مداوم لزوم رعایت نکات بهداشتی ضرورت شرعی دارد. 🔹۴_ رعایت دستور العمل‌های وزارت بهداشت و مدیران مربوطه مبنی بر ضد عفونی کردن محیط و عدم شرکت در اماکن عمومی اعم از آموزشی حوزوی و دانشگاهی و اماکن مذهبی الزام شرعی دارد و ضروری است. 🔹۵_ با بسیج عمومی بهداشتی می‌توان ویروس کرونا را از بین برد و تهدید بهداشتی را به فرصت بزرگ فرهنگ سازی، رعایت بهداشت و صیانت وحدت و یک‌پارچگی جامعه تبدیل کرد. 🔹۶_ ضمن دادن امید به جامعه در برابر کرونا هراسی، نباید احتمال بروز فاجعه بهداشتی و تهدید حیات مردم، در صورت سهل‌انگاری مردم و نیز عدم مدیریت صحیح مقابله با کرونا توسط مراجع بهداشتی و دولتی وامنیتی را نادیده گرفت. 🔹۷_ اختلاف دیدگاه کارشناسی در نحوه مقابله با کرونا امری طبیعی است اما نباید اختلاف را میان مردم کشاند بلکه وحدت رویه و روشنگری توسط مراجع بالای تصمیم گیری ضروری است. 🔹۸_ مطالبه گری غلبه سریع علمی بر کرونا توسط رسانه ها به ویژه حوزوی ضروری است؛ درعین حال باید به مثابه یک تیم منسجم عمل کرد و تضعیف دستگاه‌ها و مقامات مسئول مضر وشرعا جایز نیست. 🔹۹_توصیه به حوزویان برای استفاده از آموزش مجازی و پژوهش علمی در مدت تعطیلی ضروری است. 🔹۱۰_ توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و استفاده از احراز وادعیه و نماز در هرحال بویژه هنگام سختی ها وبلایا رهگشا است. با این وصف ارتباط با خدا نافی اسباب علمی و رعایت بهداشت عمومی در مقابله با کرونا نیست؛ بلکه راه حل‌های طبیعی و علمی وظیفه‌ای شرعی است. 🔹۱۱_ توصیه می‌شود از فرصت معنوی رجب، ماه ولایت و رحمت و استغفار برای خودسازی و عبادت در خانه استفاده کرد و به جای اعتکاف های عمومی روزه و دعاء وارتباط باخدا را در محیط خانه انجام دهیم. 🔹۱۲_ پیام‌های مراجع معظم تقلید وبزرگان ومسئولان حوزه باید برای مردم در مبارزه با کرونا، به عنوان پیام‌هایی الهام بخش، امید آفرین، سازنده، ره‌گشا واثر بخش از رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما ترویج شود. 🔹۱۳_ در تزاحم بین حفظ جان خود و دیگران با توجه به توصیه‌های بهداشتی و یا حضور در اماکن عمومی زیارتی و اعتکاف و تجمعات عمومی مذهبی اگر مخاطره آمیز باشد، بدون شک رعایت توصیه‌های بهداشتی ضرورت دارد و در صورت لزوم باید از حضور در امکان زیارتی و اعتکاف و تجمعات مذهبی پرهیز کرد و با هماهنگی و هم‌کاری مشترک مقامات بهداشتی و اماکن مذهبی سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود. 🔹۱۴_ خوشبختانه سپاه و بسیج آماده همکاری با وزارت بهداشت در کمک به مردم و مبارزه با کرونا است؛ از این فرصت در جهت ترویج بهداشت عمومی و بهداشت محیط وصیانت وپیش گیری، باید به نحو احسن بهره‌مند شد. 🔹۱۵_ نهادهای نظارتی درسطوح مختلف به ویژه سازمان بازرسی کل کشور به دستور رئیس قوه قضائیه باید به طور کارشناسی به مساله مبارزه با کرونا ورود نمایند و با رویکرد صیانتی جلوی خطاها واشتباهات و احیانا سهل انگاری‌ها وکمبودها را بگیرند. والله ولی التوفیق ۶/ ۱۲/ ۱۳۹۸ - الاقل _ عباس کعبی 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
🔸 همراه جهادی 🔹امروز توفیقی بود با جمعی از اعضای انجمن اساتید انقلابی حوزه علمیه قم به بیمارستان فرقانی قم برویم، بیمارستانی که محل استراحت، قرنطینه و درمان بیماران مشکوک به کرونا است. 🔹️ عیادت از بیماران و عرض خدا قوت و خسته نباشید به کادر زحمت کش و جهادگر این بیمارستان فرصتی بود که بدون همکاری ریاست محترم این بیمارستان حاصل نمی شد. 🔹دیده ها و شنیده ها بسیار است اما آنچه با تمام وجود حس می شود جو سنگینی است که در این بیمارستان جاری است. 🔹️ تلاش شبانه روزی کادر درمانی و خدماتی، جهادی است که باید بدان توجه شود، جهادی که شاید بتوان با نام از آن نام برد. 🔹این جهادگران بی ادعا را باید دریابیم، با حضور در میدان برای روحیه دادن، با حضور کنترل شده برای همکاری و برداشتن باری از روی دوش خسته این عزیزان و برای نشان دادن قدردانی مان نسبت به این تلاش. 🔹️ حرکت خودجوش ما با نام برای کمک به زحمت کشان این بیمارستان امری ضروری است که بی شک با موافقت مسئولان این بیمارستان می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. 🔹از این روی انجمن اساتید انقلابی حوزه علمیه قم بنا دارد با استفاده از ظرفیت های موجود این فرصت را برای هر طلبه جهادی فراهم سازد. 🔹️ کافی است با دبیر انجمن اساتید آقای شفیعی به آدرس @mhsh66 در پیام رسان ایتا یا تلگرام ارتباط برقرار کنید. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @rasanewsagency 🆔@daghdagheha
📊ویروس کرونا در فضای مجازی: توئیتری‌ها انتقاد می‌کنند، تلگرامی‌ها نگرانند 🔹داده‌کاوی مطالب منتشر شده در مورد کرونا در توئیتر و تلگرام نشان می‌دهد که روز گذشته، نگرانی بابت شیوع کرونا و نحوه صحیح مواجهه با آن، مهمترین دغدغه کاربران تلگرامی بوده است. 🔹اما در توئیتر، انتقادات از سوءمدیریت مسئولان، بیش از هرچیزی توجهات را به خود جلب کرده است./ ایرنا @Rasad_tahlil 🆔@daghdagheha
💠خود مختاری را ترویج نکنید (بخش اول)‏ 🖋محمدهادی سمتی 🔸‏"زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد‎.‎‏"‏ اوائل سال 97 بود که احمد زادهوش از روحانیون مقیم قم،طی یادداشتی نظریه استقلال حوزه علمیه قم را مطرح کرد و ‏واکنش های جدی و طنز زیادی را به دنبال داشت. او البته بعدا در یادداشت دیگری از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت ‏منظورم از بیان مطالب قبلی،ارتقاء نهاد مدیریتی و نهادهای مرکزی و اقماری حوزه علمیه در تراز بین المللی بود.‏ هرچند یادداشت اصلاحی وی تقریبا توجیه گری محسوب می شد و با جمله ای که به آن تصریح کرده و خواستار استقلال ‏قم شده بود همخوانی نداشت. برخی نیز معتقد بودند که پیشنهاد استقلال قم در واقع واکنشی به بی توجهی برخی مسئولان ‏کشور به درخواست های عده ای از علما درباره وضعیت قم است. از جمله سایت تابناک در یادداشتی که اول اردیبهشت 97 ‏منتشر کرد نوشت:‏ ‏"طی ماه های اخیر انتقادات زیادی از سوی برخی علما و حتی مراجع در خصوص شرایط و وضعیت استان قم صورت گرفت ‏که عمده آنها، خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان به شرایط و وضعیت این استان بودند که جمعیتی بیش از یک ‏میلیون دارد و حدود 400 تا 500 هزار تن از آنان را روحانیونی تشکیل می دهند که در آن ساکن هستند‎.‎ شاید همین انتقادات و مباحث مطرح از سوی علمای برجسته و حتی برخی مراجع در خصوص لزوم رسیدگی بیشتر به ‏استان قم باعث شده که حجت الاسلام زادهوش به عنوان مدیر جامعه المرتضی تصور کند که شاید بحث را فراتر از اینها باید ‏مطرح کند."‏ 🔸حالا اما مسئله باعث شده تا دوباره برخی افراد در قم بر طبل استقلال و خودمختاری بکوبند. ماجرا از جایی ‏شروع شد که آستان مقدسه حضرت معصومه از دستور شورای تأمین برای تعطیلی موقت نمازجماعت و سایر برنامه های ‏حرم خبر داد. دستوری که با واکنش برخی از مردم قم مواجه شد و با حضور در حرم نماز جماعت را برپا کردند.‏ در ادامه قطعه ای تصویری از تولیت آستان مقدسه منتشر شد که با تأکید بر شفابخش بودن حرم ،مردم را به حضور در حرم ‏ترغیب می کرد و البته بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تأکید داشت.‏ 🔸داستان به این جا ختم نشد و سعید نمکی _وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا_ از برقراری محدودیت تردد در ‏اماکن مقدسه و تعطیلی نماز جمعه در استان های درگیر خبر داد اما قم بلافاصله اعلام استقلال کرد و اطلاعیه برگزاری نماز ‏جمعه با رعایت تدابیر بهداشتی منتشر شد. خود مختاری قم البته خیلی دوام نیاورد و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وارد ‏عمل شد و نماز جمعه قم و 22 استان دیگر را تعطیل اعلام کرد.‏ 🔻🔻🔻🔻 @siyasat_nameh 🆔@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دنیا در بُهت؛ رشد عجیب کرونا در بعضی کشورها از جمله ایران 🔹نموداری که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، کرونا به شکل عجیبی در برخی کشورها رشد پیدا کرده است. توضیحات ارائه شده به شما می گوید که در 13 روز، نفوذ کرونا در کشورهای مختلف چه مقدار بوده است. 🔸در این نمودار رتبه کشور ایران به سرعت افزایش یافته و به کشوری پرخطر تبدیل می شود. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
هدایت شده از محمدرضا سعادتی
🔴 نیاز فوری 🔴 💠 نیاز فوری در عرصه های ذیل را دارد، برای ثبت نام در: 1⃣ حضور به عنوان همراه جهادی بیمار عدد 100 2⃣ توزیع اقلام بهداشتی عدد 200 3⃣ خرید مایحتاج عدد 313 را به شماره 09034892123 پیامک نمایید.
💠علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی! (1) 🖋مهدی عبدالهی(عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔸ریزموجودی مرموز و به نسبت خطرناک به نام ویروس سر از کشور عزیزمان ایران درآورده است. بسیاری از مردم احساس نگرانی میکنند. روال طبیعی زندگی اجتماعی به هم ریخته، برنامه عادی مراکز آموزشی و پژوهشی تقریبا تعطیل شده است. سازمان های فراوانی درگیر مبارزه با این ویروس هستند. در این میان، پزشکان و پرستاران عزیز و سایر کادر پزشکی که به حق مدافعان سلامت هستند، وظیفه دشواری بر دوش دارند و شواهد نشانگر آن است که از عهده این وظیفه سنگین در خدمت به خلق خدا برخواهند آمد. اما نگرانی از این پدیده زمانی بیشتر می شود که درمی یابیم این پدیده تنها یک مسئله پزشکی و بهداشتی نیست، بلکه متأسفانه وجوه دیگری یافته است که گاه پررنگتر از وجهه پزشکی مسئله است. 🔸با اندکی تأمل درمی یابیم در این عرصه، بیش از آن که کرونا سلامت جسمانی ما را نشان رفته باشد، مسائل دیگری در پوشش کرونا بر سلامت ذهنی و روانی ما چنگ انداخته اند. خود کرونا توان ایجاد این آسیب روانی را ندارد، بلکه او در این میان ابزار دست عوامل دیگر شده است. فضای واقعاً آشفته مجازی که لبریز از آمارهای غیردقیق، بلکه ساختگی و سیاه نماییهای رسانه های دشمن و مزدور است، ذهنیت مردم عزیز ما را نشانه رفته است. رسالت دست اندرکاران اصلی و رسانه های مردمی اطلاع رسانی دقیق از ابعاد مسئله به خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان است. مدافعان سلامت ذهنی جامعه نباید رسالت خطیر و جهاد کبیر خود را فراموش کنند. 🔸یکی دیگر از آسیبهای جدی که به بهانه کرونا بر جان مردم عزیز ما وارد میشود، آسیب ایمانی است که ناشی از دوگانه موهوم علل طبیعی یا علل ماوراءطبیعی؟ است. این دوگانه دروغین در بستر کرونا در دو عرصه الف) ریشه یابی و ب) درمان خود را نشان میدهد. برخی با ژست علمی اندیشی بار پیدایش همه پدیده های طبیعی از جمله بیماریهایی چون کرونا را بر دوش عوامل طبیعی می گذارند و در پی آن، بهبود وضعیت و رهایی از شرایط ناگوار را نیز تنها در دستان طبیعت جستجو میکنند. برخی دیگر در جبهه مقابل، چنان بر امور معنوی تأکید میکنند که گویا امور مادی از دایره علیت و معلولیت خارج اند. 🔸این دوگانه، امری نوپدید نیست. هنوز صدای گوست کنت در تاریخ به گوش میرسد که تفکر الهیاتی و اندیشه فلسفی را پیشاعلم می انگاشت، یا نیوتن که خدا را تنها در حد و قواره خدای رخنه پوش میشناخت، یا آنان که نقش و تأثیر خداوند در جهان آفرینش را تنها در کسوت آغازگر پیدایش مخلوقات و بسان ساعت ساز لاهوتی می انگاشتند. 🔸اما جهان بینی توحیدی قرآن کریم و تفکر فلسفی نهفته در آن با آموزه نورانی توحید افعالی به روشنی نشان می دهد، نظام تأثیر و تأثر در کل هستی جریان دارد. خداوند در هرم هستی قرار دارد و همه موجودات لحظه به لحظه و در همه شؤون هستی خود، محتاج افاضه و وجودبخشی اویند و در عین حال، این موجودات بر یکدیگر تأثیر مینهند و در این میان تفاوتی میان موجود مادی و غیرمادی نیست. اساساً ماده و معنا دو قلمرو بریده و دو کشور مستقل از یکدیگر نیستند. خود این مرزکشی میان ماده و معنا نیز موهوم است. بر این اساس، هم چنان که امور مادی در پیدایش امور مادی تأثیر میگذارند، نوشیدن آب تشنگی را برطرف میکند، امور معنوی نیز بر امور مادی تأثیر مینهند، مثل این که گناه مؤمن موجب تنگی روزی او میشود، یا نماز شب به رزقش وسعت میدهد و . . . 🔻🔻🔻🔻 🆔 @MAbdullahi 🆔@daghdagheha
💠آیا دین کونتز چهل سال پیش بیماری کروناویروس را پیش‌بینی کرده است؟‌ 🖋عبدالله شهبازی (مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر) 🔹در چند روز اخیر مطالب فراوانی درباره رُمان «چشمان تاریکی» نوشته دین کونتز، داستان‌نویس آمریکایی، پخش می‌شود دال بر اینکه گویا وی چهل سال پیش شیوع بیماری کروناویروس را با نام «ووهان ۴۰۰» پیش‌بینی کرده است. 🔹کتاب دین کونتز رُمان تخیلی است. ژانر ویروس آخرالزمان The Armageddon virus، که سبب مرگ‌ومیر بسیاری از مردم جهان می‌شود، سوژه جذابی است و از دهه‌های پیشین داستان و فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی فراوانی با این موضوع ساخته شده است. 🔹آنچه سبب شده در روزهای اخیر کتاب دین کونتز شهرت یابد به دو دلیل است:‌ اول، اعلام سال ۲۰۲۰ بعنوان زمان شیوع بیماری؛ دوم، انتخاب نام «ووهان ۴۰۰» برای ویروس خود و شیوع آن از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین. 🔹انتخاب سال ۲۰۲۰ بعنوان زمان شیوع «ویروس آخرالزمان» نیز بدیع نیست. پیش از دین کونتز کسانی بودند که سال‌های مختلفی را بعنوان زمان آخرالزمان اعلام می‌کردند از جمله خانم جین دیکسون، پیش‌گو و منجم خودخوانده آمریکایی (متوفی ۱۹۹۷)، که سال ۲۰۲۰ را زمان آخرالزمان می‌دانست. 🔹درباره نام «ویروس ووهان ۴۰۰» نیز پیشگویی در کار نیست. کتاب دین کونتز ابتدا در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. آن زمان شروع دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و اوج دوران «جنگ سرد» دو بلوک آمریکا و شوروی بود و در آمریکا انتساب «شر» به جهان کمونیسم جاذبه داستانی و سینمایی فراوان داشت. دین کونتز در کتابش، که با نام مستعار «لی نیکولز»‌ منتشر کرد، این ویروس آخرالزمان را به اتحاد شوروی منتسب کرد، نام آن را «گورکی ۴۰۰» گذاشت و خاستگاهش را شهر گورکی (نیژنی نووگورود کنونی) معرفی کرد که در آن زمان از مراکز مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی شوروی سابق بود. 🔹چاپ دوم کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و این بار دین کونتز از نام واقعی خود استفاده کرد. در این زمان اوج فروپاشی اتحاد شوروی بود که کمی بعد (۲۶ دسامبر ۱۹۹۱/ ۵ دی ۱۳۷۰) به انحلال رسمی این دولت انجامید. در این زمان «هراس از شوروی» جاذبه داستانی نداشت. بنابراین، دین کونتز در این چاپ نام ویروس را به «ووهان ۴۰۰» تغییر داد و منشاء آن را شهر ووهان چین خواند که از دهه ۱۹۶۰ از مراکز مهم علمی و آزمایشگاهی چین بود زیرا هنوز چین سیاست جدید همپیوندی با غرب را آغاز نکرده و از منظر ژانر تخیلی آخرالزمانی نامش بعنوان قدرت کمونیستی هراسناک بود. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠کَرنای کرونا 🖋محمد مطهری 🔹 بوق و کرنای کرونا، جهان را پر کرده و جامعه ما را نیز با چالشهای گوناگونی مواجه ساخته که مشکلات مضاعف کسب و کار از آن جمله است. آنچه می‌آید بیشتر ناظر به ابعاد فردی این مهمان ناخوانده است؛ امید که بی‌فایده نباشد: 🔹۱. دستپاچگی این روزهای بسیاری از ما و هراس از کرونا، این «بی‌نهایت کوچکِ غیرقابل دیدن»، نتیجه کم‌توجهی به آن «بینهایت بزرگِ غیرقابل وصف» در طول زندگی است. آن کس که به معنای واقعی «بندگی» کرده، اقدامات لازم بهداشتی را مانند همه انجام می‌دهد ولی حتی برای یک لحظه نه خوفی او را می‌گیرد و نه حزنی. 🔹۲. تا کنون بی‌توجه بودیم که در تماس با چشم و گوشی و خودکار نیز چه نعمت بزرگی نهفته است. بی‌جهت نیست که خالق هستی به ما یادآوری می‌کند که اگر بخواهید نعمت‌های مرا بشمارید از آن عاجزید (چه رسد به شکر). اگر «سلامتی» در کنار «امنیت» در روایات اسلامی « دو نعمت مجهول» خوانده شده، چه بسا به غلط آن را به «نعمت مغفول» معنا می‌کردیم. (برخی ابعاد نعمت مجهول، بر خلاف نعمت مغفول، صرفا با تمرکز و توجه شناخته نمی‌شود و چه بسا هرگز آشکار نگردد). 🔹۳. اگر ویروس کرونا، این بزرگترین واعظ و یادآور مرگ در حال حاضر جهان، نتوانسته با تهدید «دستگاه تنفس» ما، در کردار و رفتارمان تغییری ایجاد کند، بدانیم «دستگاه تعقل» ما به یک ویروس معنوی، به مراتب خطرناکتر از کرونا مبتلاست‌ که چنین روح و جان ما کرخت شده است. آیه معروف «انا لله و انا الیه راجعون» تحسین کسانی است که پس از مواجهه با‌ مصیبتها بلافاصله بازگشت به سوی خداوند را بر زبان می‌آورند. 🔹۴. ویروس کرونا ما را دریابد یا نیابد، پیامش همگانی است. ما ممکن است در نهایت، «هدف» کرونا نباشیم ولی قطعا «مخاطب» کرونا هستیم. هشدار فریادگونه کرونا را بشنویم که ما را به جبران ظلمها، حق الناس‌ها، آزارها، حرام‌خواریها، پرونده‌سازیها، حقه‌بازیها، پارتی‌بازیها، اتهام‌زنیها و ... فرا می‌خواند. اگر جانهای عزیزی که این روزها خاموش می‌شود در ما چراغی نیفروزد، قربانیان واقعی کرونا «خود ما» هستیم که در چنین زندگی غافلانه‌ای غوطه‌وریم. 🔹۵. آنچه باعث غفلت مضاعف ما شده، نحوه تعامل ما در پیام رسانهای اجتماعی است. گمان می‌کنیم در کنار مراقبتهای بهداشتی، تنها یک وظیفه دیگر باقی می‌ماند و آن گزارشگری است: جستجو در اخبار، گزارش‌گیری و ارسال هشدارهای پزشکی، آمار و تصاویر جانباختگان، همراه با بیان احساسات خود با ایموجیها و عبارات مختلف. حکایت ما حکایت کسی است که مشغول پرخوری بر سر سفره بود. به او دستمال کاغذی تعارف می‌کردند تا بلکه از شکم‌بارگی دست بردارد، ولی او بدون درک مقصود، جعبه دستمال را به نفرات کناری دست به دست می‌کرد و همچنان سرگرم خوردن بود. 🔹۶. این روزها با عباراتی مانند «پناه بر خدا» و «خدا خودش رحم کند» کم از خدا یاد نمی‌کنیم. این از خدا یادکردنها معمولا با «توجه قلبی» همراه نیست؛ چیزی است شبیه سلام کردن به دیگران، که به صورت عادت از دهان ما بارها خارج می‌شود و معمولا معنای سلام را قصد نمی‌کنیم و چه بسا معنایش را هم ندانیم. آنچه غالبا مفقود است تضرع و استغاثه واقعی به درگاه الهی است که از عمق جان با اشک و آه برخیزد، البته اگر اشتغال بیش از حد در مقام «خبرنگار افتخاری کرونا» تمرکز و مجالی باقی گذارد. خوشا به حال کسانی که از اسفند ۹۸ انسان دیگری می‌شوند. ♦️در پایان این مطلب بسیار مهم را ناگفته نگذارم که این غفلت معنوی در جامعه، با غفلت سیاسی برخی مسئولان همزمان شده است. هیاهوی این کرونا نباید ما را از کرونای اجتماعی و سیاسی که در دوم اسفندماه با عدم استقبال حدود شصت درصد از مردم در انتخابات، رسما اعلام موجودیت کرد، غافل کند. چه شده است که «تنها اندکی پس از حماسه بی‌نظیر در تشییع سردار سلیمانی»، «در بحبوحه نعره‌ها و فشارها و تحریمهای دشمنان» و علیرغم «آنهمه تاکید بر تاثیر میزان مشارکت بر امنیت ملی و جایگاه جهانی کشور»، «توسل به احساسات ملی» و حتی «واجب شرعی اعلام شدن شرکت در انتخابات از سوی مراجع دینی و انقلابی» در نهایت، حدود سی و گاهی بیست درصد مردم در شهرهای بزرگ به صحنه می‌آیند؟ ♦️این پیام تلخی است که باید شنید گر چه مایل به شنیدنش نباشیم: کرونای حضور کم‌رمق مردم در انتخابات، دستگاه تنفسی نظام و انقلاب را تهدید می‌کند. انقلاب و نظام ما تنها زمانی می‌تواند از دچار شدن به سندروم حاد تنفسی رهایی پیدا کند که پرسشها و ابهاماتی که مانند ویروس، اذهان را آلوده کرده است بی‌پاسخ نماند. نابودی این ویروسها جز با لمس عدالت و صداقت توسط مردم در امور مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی میسر نیست. بسیاری از مردم چنین احساسی ندارند که در غیر زمان انتخابات هم به حساب می‌آیند. اگر «عدالت و صداقت» تقویت و ملموس شود نیازی چنین شدید به «حراست» نخواهد بود. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠کرونا و سیاست کوته‌بینی 🖋استاد سیدحسن اسلامی اردکانی 🔹 یک. اولین فیلمی که در مایه بیماری فراگیر و خطر واگیر دیدم، گذرگاه کاسندرا (جورج پَن کوزماتوس، ۱۹۷۶) بود. این فیلم داستان یک قطار آلوده به بیماری طاعون و اقدام ارتش آمریکا برای مهر و موم کردن آن را روایت می‌کرد. سرانجام مسئولین تصمیم می‌گیرند که قطار را روانه مسیری کنند که نهایتش سقوط به دره و مرگ همه مسافران است. بدین ترتیب، صورت مسأله پاک و بیماری حذف می‌شود. تجربه زیستن در قم و مشاهده کرونا و حوادث پیش و پس آن، این نگرانی را ایجاد می‌کند که نکند ما نیز داریم همین سیاست را کمابیش دنبال می‌کنیم. گویی همگی دست به دست هم داده‌اند تا عملاً یک اتفاق ساده مهارپذیر را به فاجعه‌ای پایدار تبدیل کنند. 🔹 دو. این سنت سیئه سیاستگذاری ما است که اصل را در غالب امور بر پنهان‌کاری و کتمان می‌گذاریم. انگار شهامت نداریم با واقعیت مواجه شویم و به دیگران بگوییم. لذا هنگامی که با بیماری مشکوک یا گاه روشنی مواجه می‌شویم، از منطق «انشاء الله بز است» بهره می‌گیریم. گویی تصور می‌کنیم که مردم ظرفیت یا صلاحیت مواجهه با واقعیت را ندارند. همچنین چون اصولاً از بحران هراس داریم و همیشه می‌خواهیم در بر یک پاشنه بچرخد، در چنین مسائلی هم تا لحظات آخر دست به دست می‌کنیم تا مشکل خودش حل شود و معمولاً برنامه بلندمدتی برای حل آن اتخاذ نمی‌کنیم. اما همین که کارد به استخوان رسید، دست به اقدامات شتاب‌زده‌ای می‌زنیم که به جای ایجاد آرامش که لازمه مواجهه درست با بحران است، فضای وحشت را حاکم می‌کنیم و مردم فاجعه را دو چندان تصور می‌کنند. حتی همان سیاست غلط را هم که می‌خواهیم اجرا کنیم، از منطق یک بام و دو هوا پیروی می‌کنیم. برای مثال، مراکز آموزش عالی را تعطیل می‌کنیم، اما مراکز زیارتی عمومی را نه. در حالی که در مجموع به نظر می‌رسد به دلایل متعدد در مراکز آموزشی و تحقیقاتی بهتر مسائل بهداشتی و پیش‌گیرانه رعایت می‌شود تا مراکز زیارتی. تا جایی که می‌دانم کسی درِ هیچ دانشگاهی را نمی‌بوسد! الان وضع چنان شده است که یاد «وضع طبیعی» هابز و تصویری سیاهی که وی در لویاتان از آن به دست می‌دهد می‌افتیم. 🔹سه. به مردم که می‌رسیم همین مسأله به شکل دیگری پیش می‌رود. بازار شایعه و خبرهای نادرست داغ است. البته طبیعی است. هنگامی که گردش اطلاعات به شکل شفافی نباشد، شایعه‌پراکنی کمترین واکنش مردم می‌تواند باشد. باز در این آشفته بازار، شاهد تجویزهای مختلف دارویی هستیم از دود کردن اسفند تا مصرف سیاهدانه و روغن بنفشه. برخی نیز با این تصور که ریشه این بیماری قم و اهل قم هستند، چنان با مردم قم در جاهای دیگر رفتار می‌کنند که گویی با جذامیان رو برو هستند. اگر امروز به هر دلیل کرونا از قم سر باز کرده است، فردا ممکن است کروناهای دیگر از شهرهای دیگر سر برآورد. بیاییم مدنی رفتار کنیم. هنگامی که کارکنان یک داروخانه معتبر در تهران، با دکتر داروساز قمی آن، رفتار زشت ناخوشایندی دارند، نمی‌توان انتظار داشت که مردم عادی رفتار مناسبی داشته باشند. بیماری، بیماری است و هنگامی شیوع پیدا می‌کند، به جای دنبال مقصر گشتن و قربانی کردن این و آن، به افزایش آگاهی و اقدام درست دست بزنیم. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠نگاهی به هندوستان؛ دومین پایگاه تشیع 🔸به بهانه کشتار فجیع مسلمانان هند 🖋سیدجواد محمدزاده(دانش‌آموخته حوزه علمیه قم) 🔹هندوستان بزرگ ترین کشور از نظر تعداد شیعه در جهان بعد از ایران و پاکستان می باشد. جمهوری هند بیش از یک میلیارد جمعیت دارد(نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را دارد) و زبانش هندی و انگلیسی و 21 زبان رسمی دیگر دارد. شهرهای؛ بمبئی، دهلی، کلکته، بنارس، مدرس، بنگور، حیدر آباد، و آگرا از شهرهای مهم آن است. 🔸ادیان و مذاهب : آیین های هندو، مسلمانان، مسیحیت، سیک، بودایی، جینیست، زرتشتی، یهودی، بهایی،... که مسلمانان بیشترین درصد را دارد. اسلام؛ در همان قرن اول اسلام از طریق بازرگانان وارد هند شد. غزنویان سال 349 هجری نخستین افراد ایرانی هستند که دین اسلام را به هندوستان سرایت دادند. 🔸نقش علما؛ مهاجرت میر سید علی همدانی به همراه 700 نفر از سادات ایرانی به کشمیر در زمانه صفویه. ارسال کتب علما مخصوصا علامه حلی. مهاجرت قاضی نورالله شوشتری به عنوان قاضی القضات لاهور. چهار رویداد اسلامی : عید قربان، عاشورا، میلاد پیامبر، عید فطر، تعطیل رسمی این کشور است. 🔸فرق : اثنا عشری، بهره، خوجه ها هستند .دو فرقه مهم شیعیان؛ بهره ها و خوجه ها هستند مناطق مهم شیعی ‌؛ جامو و کشمیر، کلکته، لکنهو، دهلی، احمو آباد، گجرات و بنگلور... است. وضعیت اقتصادی شیعیان خوب نیست و از نظر فرهنگی سطح پایینی قرار دارند 🔸حدود 50 حوزه علمیه شیعی در هند فعال هستند. اندیشمندان شیعه در هند : میر محمد مومن استرآبادی. علامه غفران مآب. علامه دلدار. مفتی محمد عباس شوشتری. میر حامد حسین موسوی. شهید ثالث قاضی نور الله شوشتری. 🔹از مشکلات جدی هند؛ نبود تشکیلات واحد تحت لوای رهبری واحد است. زیرا درگیری های فرقه ای بین مسلمانان و سیک ها و هندوهای افراطی است. البته باید انگیزه غارت اقتصادی غربیان را با ذره بین نگریست هند مرکز ادویه جهان و پارچه های هندی است. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
🔴این روزها در هند چه خبر است؟‼ ♦️ماجرا از آنجایی آغاز میشود که حزب فعلی حاکم بر هند BJP، قانونی در مجلس به تصویب میرساند که به موجب آن کسانی که نمیتوانند هندی بودن خود را با مدارکی که منوط به قبل جولای ۱۹۸۸ باشد را اثبات کنند از کشور هند اخراج میشوند(قانون NRC)... ♦️پس از آن که دولت این قانون را در ایالت آسام به اجرا گذاشت، حدود یک میلیون نهصد هزار نفر نتوانستند هندی بودن خود را اثبات کنند؛ از این تعداد یک میلیون سیصد هزار نفر غیر مسلمان بودند که باید اخراج می شدند اما حزب حاکم که متشکل از هندوهای افراطی است را اولا با کمبود بانک رای مواجه می کرد و ثانیاً تعداد هندوها را در هند کاهش میدهد.... ♦️لذا با خباثت تمام قانونی تحت عنوان اصلاحیه شهروندی (CAB) در مجلس به رای گذاشت؛ طبق این قانون اتباع غیر هندی سه کشور بنگلادش، پاکستان و افغانستان که از مذاهب هندو، مسیحی، سیک، بودایی، جین و زرتشت هستند می توانند در هند با شرایطی حق شهروندی بگیرند اما مسلمانان از این گروه شمرده نشده اند... ♦️این قانون در ۲۰۱۶ مطرح شده بود اما به رای گذاشته نشد؛ همچنین نخست وزیر فعلی هند نارندرا مودی اولین نخست وزیری است که بعد از استقلال هند به فلسطین اشغالی سفر کرد و روابط هند و اسرائیل را عادی سازی کرد.... ♦️بی شک حوادث اخیر کشمیر مسجد بابری، تغییر اسامی اسلامی شهرهای هند و اینک این قوانین از ثمرات این پیوند نامشروع است؛ پس از به تصویب رسیدن این قانون ( CAB ) که غیر مسلمانان میتوانند تابعیت هند را دریافت کنند لکن مسلمانان از این حق محروم و اخراج می شوند، خشم مردمی در سرتاسر هند به ویژه مسلمانان علیه این قانون به اوج رسید... 🔸پلیس با بی‌رحمی تمام این تظاهرات مسالمت آمیز را سرکوب می کند و کسانی که این اخبار را انتشار می دهند را تهدید میکند و اوضاع را به جنگ داخلی مذهبی سوق می دهد همان چیزی که هندوهای افراطی به دنبال آنند ♦️عصر روز جمعه ۱۳ دسامبر تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه جامعه اسلامی دهلی در خیابان اصلی این دانشگاه که در منطقه مسلمان نشین اوکهلا واقع شده است توسط پلیس با گاز های اشک آور و سپس با مجروح کردن دانشجویان و ضرب و شتم بیرحمانه آنان که گویی کینه های چند صد ساله به مسلمانان را در دل دارند، این تظاهرات را وارد نبرد خیابانی کرد.... 🔸پلیس سپس با ورود غیر قانونی به داخل محوطه این دانشگاه اسلامی بسیاری را تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار داده و با حمله به مسجد جنوبی دانشگاه و شکستن درب ها و شیشه های آنجا به خوابگاه دختران را نیز تعرض کرده و با قطع برق آنجا شروع به آزار آنان کرده است.... ♦️در کنار قیام دانشجویان تظاهرات دانشگاه‌های Jnu و Aligarh نیز توسط پلیس به خشونت کشیده شده است. در شهرهای ایالت های شرقی همچون آسام، بنگال، منیپورا، میگهاله، بیهار و....نیز تظاهرات میلیونی علیه دولت همچنان پابرجاست. ♦️کاری که این حزب آپارتاید مذهبی در حال انجام آن است، پیروی از رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین اشغالی است؛ روز ۱۵ سپتامبر تا کنون پلیس و نیروهای زیردست شان مناطق مسلمان نشین در دهلی و سایر نقاط هند را در محاصره قرار داده و عبور و مرور و زندگی روزمره را دچار اختلال کرده است... 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️️ یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیةً مَرضیة ▪️درگذشت طلبه‌ جهادگر حجت‌الاسلام احمد خسروی را به همه‌ حوزویان و خانواده‌ وی تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️خدمات و تلاشهای ارزنده ایشان در مناطق سیل زده کشور و حضور در کنار مردم مناطق محروم به ویژه مردم سیل‌زده‌ سیستان و بلوچستان هرگز فراموش نخواهد شد. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
دغدغه‌های حوزوی
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️️ یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیةً مَرضیة ▪️در
💠حاج احمد عزیزم! 🖋حسین عندلیب 🔹مردم مظلوم و محروم سیستان و بلوچستان کم و بیش با نام حاج احمد خسروی و گروه طلاب جهادی «رسالات» آشنا هستند. حاج احمد و رفقای طلبه جهادی وی با هدف محرومیت زدایی و کمک به محرومین کارهای زیادی در این مناطق انجام دادند. وی و دوستان جهادی اش در مناسبت های مختلف برای کمک به مردم آن دیار به آنجا سفر می کردند و با دستانی پر از سوغات و خوراکی و اسباب بازی و...دلهای کودکان و بزرگسالان آن سامان را خشنود می کردند و خنده را بر لب های مردمان جاری می ساختند. 🔹سابقه آشنایی من با حاج احمد عزیز به دو دهه قبل بر می گردد. هنگامی که در حوزه علمیه آیت الله مشکینی (ره) با هم آشنا شدیم. در آن زمان بخشی از برنامه های فرهنگی و بسیج حوزه مذکور با حاج احمد و برخی رفقای دیگر بود و این قلم دار هم گاه گاهی توفیق هم رکابی با این خوبان را داشتم. 🔹از همان زمان مدیری مدبر و لایق بود و همواره با متانت، صبر و مشورت و تفکر سعی می کرد کارها را به بهترین نحو پیش ببرد. از برنامه های شاخص آن دوران راه اندازی کانون دانش آموختگان و همچنین برگزاری یادواره شهدای حوزه علمیه الهادی(ع) بود. 🔹ایشان سعی بر آن داشت طلبه های این حوزه مبارکه را دورهم گرد آورد و برای کارهای بزرگ جهادی کادر سازی و نیرو سازی لازم را فراهم آورد. 🔹با تلاش های حاج احمد و برخی دوستان دیگر طلبه گروه جهادی «رسالات» به راه افتاد و کارهای بزرگی در مناطق محروم سیستان رقم خورد. 🔹حاج احمد همواره لبخند بر لب داشت و در عین حال در مدیریت و برنامه ریزی جدیت خاصی داشت. حاج احمد یکی از مصادیق واقعی کریمه ی«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ (حجرات: 15) مومنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند، آن ها راستگویانند» بود. 🔹حاج احمد برای خدمت به مردم و محرومین، کودکان و بزرگسالان، پیرمرد و پیرزن، سنی و شیعه سر از پا نمی شناخت و خود را وقف خدمت به مردم کرده بود. 🔹او معتقد بود یکی از مهمترین رسالت های یک طلبه حل کردن مشکلات و گره ها از زندگی مردم به خصوص محرومین است از همین رو همواره دل در گرو خدمت به محرومین داشت. 🔹حاج احمد عزیزم! این سطور در حالی می نویسم که خبر رحلت ات برایم غیر قابل باور است! حاج احمد عزیزم! از دست دادن تو نه تنها برای حوزه و طلبه ها و گروه های جهادی و خانواده و بستگان عزیزت دردناک بود بلکه امروز حضرت ولی عصر(عج)، رهبر عزیزمان و انقلاب اسلامی یکی از سربازان مجاهد خود را در عرصه خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین از دست داد. 🔹این حادثه غم بار را به محضر نورانی بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، طلاب عزیز به ویژه اعضای گروه جهادی «رسالات» و خانواده محترم و بستگان ایشان عرض تسلیت و تعزیت دارم. امیدوارم خدای متعال این عزیز را که با اقتدا به آقای کرم و بخشندگی حضرت جواد الائمه(ع)، عمری به بخشندگی و دست گیری از محرومین مشغول بود با این امام همام محشور نماید و شفاعت امام مهربانی شامل حال این عزیز گردد. 🔹حاج احمد عزیزم! غم از دست دادن تو سنگین است. اما یاد و نام تو همواره در دلهای دوستانت و بچه های سیستان باقی می ماند. اَللّهُمَّ وَاَسْكِنْ اِلَيْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً يَسْتَغْنى بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواكَ وَ احْشُرْهُ مَعَ مَنْ كانَ يَتَوَلَّاهُ. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠کرونا و ظهور قدرت جدید 🖋دکتر مهدی سلطانی(استاد دانشگاه باقرالعلوم) 🔸چین را به عنوان قدرت نوین اقتصادی می شناسیم، اما از این به بعد به عنوان قدرت استعماری نوین باید شناخت. 🔹در فهم استعمارگر جدید باید به بنیانهای نظری این استعمارگر نوین توجه کنیم. 🔸به عبارت دیگر، اروپا و امریکا به عنوان یک استعمارگر چند ده سال اخیر، هماره به ابعاد مختلف آن توجه کردیم، به بنیادهای فلسفی و نظری، علوم انسانی که به وجود اورده اند، حال همین مطالعات نظری را بایستی درباره چین انجام دهیم. 🔸دلیل این کار را باید به جغرافیای ایران توجه کنیم. چرا کرونا بعد از چین به ایران رسید، به خاطر موقعیت جغرافیایی ایران. ایران در موقعیت اتصال شرق و غرب است. 🔸کرونا نشان داد که تحلیلهای مان را باید تغییر دهیم، چون ما با پدیده ای غربی مواجه نیستیم، بلکه این پدیده، شرقی است، لذا باید به نحوه ای از انسان که چینی است، با تاریخ خاص خود و لحظه حال ی که در آن حضور دارد، و امکانهایی که در حال رقم زدن هست، توجه کنیم. از این رو پیشنهاد می کنم که مطالعات جدیدی به عنوان انسان شرقی چینی شکل بدهیم، تا بتوانیم در سالهای آینده، مواجهه عالمانه و دقیق داشته باشیم، باید از درسهایی که در مواجهه با غرب داشتیم، این دفعه برای شرقی چینی داشته باشیم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
💠کرونا: معلم آخر 🖋دکتر خسرو باقری 🔹ارسطو، این فیلسوف جامع و اندیشمند بزرگ همه دورانها را، معلم اول نام نهادند. و این البته نشانگر مقام فاخر معلمی است. اکنون، می‌سزد که ما کرونا را معلم آخر بنامیم. اما چنان که در تعبیر انگلیسی‌زبانان آمده، آخرین، فروترین نیست و بسا که فراترین باشد. معلم آخر، اینجا نشانگر آخرِ معلمی است. اما آموزه‌های این معلم آخر کدامند که او را شایسته این نام می‌کنند؟ 🔹نخست، کرونا تصویر ما را از جهان دگرگون کرد. او نشان داد که جهان اسرارآمیز است و این را عیان کرد که چگونه طومار حیات بشر، با همۀ طول و عرض تمدنش، می‌تواند با خُردپایی ناچیز در هم‌پیچیده شود و همچون پاره کاغذی، مچاله و به دور افکنده شود. آدمی باید بیاموزد که جهان پر از اسرار ناشناخته است و او در غار هزارتویی گام می‌زند که از هر کناره‌اش رازی بیرون می‌جهد و تا کرانه سر می‌کشد. او همچنین نشان داد که در این جهان، ماده و معنا در هم خلیده‌اند و جسم و جان در هم پیچیده‌اند؛ چنان که جان گران تو در گرو جسمی ارزان و ناچیز چون کروناست. و ما چه به خوبی آموختیم که پاسداشت جان، در گرو چشمداشت به پاکیزگی در جسم است. 🔹دوم، کرونا معرفت شناسی ما را تحول بخشید. او نشان داد که واقعیت‌هایی در جهان وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و از آنها عبور کرد، بلکه باید در برابر آنها سرفرود آورد. سازه‌گرایان کجایند تا ببینند که همه چیز ساختۀ ذهن ما نیست و واقعیت‌هایی سترگ وجود دارند که راه ما را می‌بندند و ما را به شناخت خود وامی‌دارند. آری این ذهن خلاق ماست که باید جامه‌ای درخور قامت این واقعیت‌ها بدوزد، اما نه جامه‌ای برای هیچ کس و هیچ چیز. ما هستیم که با سازه‌های ذهنی خود، کرونا را معلم آخر می‌نامیم، اما آیا این اسم بی مسمایی است؟ 🔹سوم، کرونا اخلاق و ارزشها را زیر و رو کرد. او یک برابری‌خواه بزرگ است. او برابری انسان‌ها را در برابر دیدگان ما قرار داد. او نیز همچون مادرش، مرگ، نشان داد که همه در برابر قانون او برابرند و هیچ کس برابرتر از دیگری نیست. در چشم او پاپ و پیرو یک حکم دارند. او شاه را بر همان زمینی می‌کوبد که گدا دیرزمانی بر آن زیسته است. فراتر از این برابری‌خواهی، کرونا "من" را به "ما" تبدیل کرد و به خوبی نشان داد که انسانها نه تنها برابر بلکه تنگاتنگ در بر یکدیگرند و سرنوشت همۀ آنها چون تاروپودی در هم پیچیده است. چنین نیست که اگر کسی گلیم خویش را از آب برگیرد، بتواند در گوشۀ عزلتی، مأوی بگیرد و در حباب بستۀ خویش زندگی کند. یا همه با هم زنده می‌مانید یا همه با هم می‌میرید؛ این است آموزه سترگ کرونا. با این آموزش، او کلید طلایی اخلاق را در دستان ما نهاد. این کلید طلایی، غلبه بر خودمحوری است و در این سخن حکیمانه جلوه‌گر شده است که آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران مپسند. 🔸سرانجام، باید گفت که کرونا یک مربی حاذق است. پنجه در پنجه تو می‌نهد و بر زمینت می‌افکند تا برخیزی و از ضعف قدرت بسازی. چند صباحی تو را منکوب می‌کند تا با او مبارزه کنی و به این ترتیب، نیروهای ناشناختۀ خویش را بشناسی. او سرانجام پشت خویش را به خاک خواهد نهاد تا تو قدرت خود را بازیابی. این ترفند او برای رشد تو است. او باز روزی از روزنی دیگر و با نامی دیگر به تو حمله ور خواهد شد. او می‌آید تا غرور تو، این قدرت پوشالی، را در هم بشکند و قدرت واقعی تو را از نهادت بیرون کشد. آری، کرونا معلم آخر است. -به نقل از مدسه آزاد‌فکری 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha