eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
455 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻زیبایی شناسی مختصر و متفاوت اربعین 1️⃣ اربعین بخاطر پسر جوان خوش اندام و ورزشکاری زیباست که با همه غرور جذابش، می آید به میانه مسیر مشایه و منتظر می ماند تا زائران بی اعتنا به او، از شربت های آبلیمویش بردارند، شمایلش داد می زند او محال است برای غیر حسین چنین حرکتی بکند! 2️⃣ اربعین بخاطر موکب ها و حرم هایی زیباست که می دانند این سالها مردم از گرما در اذیتند و برای همین همه جا حتی فضاهای آزاد را به محاصره کولرهای پرقدرت آبی جدید درآورده اند (کاری که قطر در جام جهانی کرده بود!) ، آنها دم به دم حتی در مسیر پله برقی طولانی نجف، کولرگازی و پنکه با ابر آبی تعبیه کرده اند تا زائرین کمتر اذیت شوند، دو سالی هست که چای کمتر گیر می آید و همه جا شربت و آبمیوه و حتی شیرموز و دوغ یخ پخش می کنند! 3️⃣ اربعین زیباست بخاطر آدم بزرگ هایی که منتظرند بچه کوچکی پیدا کنند تا برایش بسته چیپس و کیک های هفت رنگ و عروسک و فرفره و... هدیه کنند، زنی هندی وقتی دید بچه ای دو ساله کیک او را قبول نکرد رفت و گشت تا خوردنی دیگری برایش پیدا کرد، همینکه خوشحالی او را دید، رفت سراغ صید جدیدش، مشخص است حاجتی دارند و دست به دامن زائران کودک معصوم شده اند... 4️⃣ اربعین زیباست چون برخی واقعا به "لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ" باور دارند و به چای و سیب زمینی اکتفا نمی کنند، کیلو کیلو گوشت و مرغ و موز و بهترین و گرانترین مأکولات را تهیه می کنند و در اختیار زائر می گذارند، اینکه بهترین غذاها را می پزند تماشایی تر است، این دیگر مانور تجمل نیست، مانور انفاق تراز است و هرگز نافی شوکت بچه یا پیری نیست که فقط چند سیب یا تکه ای نان برای زوار انفاق می کند! 5️⃣ اربعین زیباست چون تقریبا همه یک‌جور سختی و گرما را برای مقصد واحد انتخاب می کنند، خاطرات مسافران اربعین غالبا شبیه هم است، در بین اربعینی ها دیگر خبری از جایگاه ویژه و فاصله طبقاتی نیست، اگر هم هست، کم است و غیر ستوده. 6️⃣ اربعین زیباست بخاطر شوکت رئیس قبیله ای که هر چه به جوانانش بگوید فقط می گویند چشم و حالا شده مدیر تنظیم خدمات ماساژ زائرین در خیمه خودش، او حالا با تمام جبروتش پای زائرانی را ماساژ می دهد که چندان محلی به او نمی گذارند و فقط خجالت زده از سن و سالش می گویند "شکرا" و رد می شوند بی آنکه بدانند او فقط برای حسین اینگونه می شود و لاغیر! 7️⃣ اربعین زیباست بخاطر مأمور سیطره عراقی که بعد تفتیش کیف زائر ایرانی، به جعبه آجیل دست می یابد و بی آنکه چیزی بگوید مشتی برمی دارد و به زائر نگاه هم نمی کند، می خواهد بگوید من و تو که نداریم، تو زائری و من خادم زائران، یکی شدیم، سرانجام حب الحسین یجمعنا! 8️⃣ اربعین زیباست بخاطر جمعیتی که بخاطر گرما و هزینه های بالارفته و ازدحام و حیرانی بیشترش کم نشدند... اینان اصحاب آخرالزمانی امام عشقند! ✍️ حجت الاسلام حمید برزگار / صدای حوزه ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠تقریرهای ناقص یا غلط از اربعین ۱. اجتماع عزاداران اربعین را اگر این گونه روایت کردیم، ناقص دیدیم، نه حال عمومی تک تک زائران این است و نه آثار دیده شده از این اجتماع، به عزاداری منحصر میشود. حرکتی مملو از توحید و مبارزه، عشق و حماسه، امروزی امام زمان نتیجه اش هم حاکمیت هر چه بیشتر در دنیا میشود. ۲. اربعین آنارشیستی روشن است فاعل اصلی این حادثه عظیم، مردم هستند اما در سبک تحلیلی برخی، مردمی بودن مصادف است با انکار حاکمیت و قدرت مرکزی، گونه ای مسلکی در برخی نوشته ها دیده میشود و حال آنکه اساسا این اتفاق در بستر اراده حاکمیتی دو دولت ایران و عراق رقم میخورد. شاهد روشنش تفاوت در دوران و بعد از به درک واصل شدن این ملعون است. ۳. ندیدن حرم اصلی قدرت ایران به عنوان حکومت رسمی شیعی در منطقه و جهان در رقم خوردن این حادثه عظیم، انکار نشدنی است. قدرت ایران یعنی امنیت عراق، یعنی زمینه سازی بیشتر برای حداکثری شدن این حرکت، یعنی حذف داعش از تاریخ و اخراج آمریکا از منطقه. یعنی تقویت حرم همه اهل بیت رحمت خدا بر و ۴. اربعین مجازی هنوز برای نخبگان و مسئولین، ضرورت انقلاب در فضای مجازی گویا جا نیفتاده. جملگی خود را مسئول در قبال رقم خوردن هر چه بهتر این رویداد الهی می دانند، اما روایت آن در ذهن ملت ایران و عراق، بلکه همه ملل دنیا، موضوع و اهتمام خواص و کارگزاران نیست. اربعین این ظرفیت را دارد تا انفعال ما در مجازی را تبدیل به موضع تهاجمی به همه دشمنان امروزین امام حسین کند. سندی بر قوت و قدرت دینداری مردم و ایمانهای پاک و امیدهای واقعی امت اسلام و.... @tamardom ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سرگذشت ندیمه یک سریال با دستورالعمل امنیتی است. چرا و چگونه در سالگرد اغتشاشات در Done TV در حال نمایش است ؟؟؟ 🔺کلیپ فوق مروری است بر مخاطرات و ماهیت این سریال ضد دینی. https://eitaa.com/joinchat/3061317799Cbd20be4a2a ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاهی به آمار رو به رشد زائران اربعین حسینی در چند سال اخیر؛ 🔺در کمتر از یک دهه تعداد زائران، دو برابر شده است! 🔺بایکوت چنین پدیده جهانی از سوی رسانه های غرب، یک معنای ساده دارد: هر پدیده ای که تحت کنترل، حمایت و در راستای سیاست های غرب نباشد، یا باید سرکوب شود، یا منحرف یا بایکوت!! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠از رقص سلبریتی‌ها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعه‌نشناس 🖊دکتر شهاب اسفندیاری 🔸گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر می‌دهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند چه نشان می‌دهد» کاسته می‌شود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش می‌یابد. 🔸البته رسانه‌های بزرگ خدمت عمومی مانند بی‌بی‌سی هم با راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش داده‌اند. همان‌طور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامه‌های تلویزیون را فراهم آورده است. 🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جام‌جهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبه‌ی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد. 🔸‏پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🔸این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. 🔹بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است. 🔸‏این که برخی بدون توجه به این تفاوت‌های بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبه‌ی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعه‌ی سکولار و بی‌اعتنا به نهاد دین و ارزش‌ها و هنجارهای آن را طرح می‌کنند، آرزو اندیشی است. 🔹ظاهراً برخی ترجیح می‌دهند که «جامعه‌نشناس» باشند و به ترویج و نشر پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و گزاره‌های سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ می‌دهد که برخی تصویر برساخته‌ی این روشنفکران و جامعه‌شناسان از جامعه را باور کنند. 🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط می‌کند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزه‌ای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر می‌رسد. 🔹‏بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمی‌سازنند و ترویج می‌کنند در همه‌ی مصائب و هزینه‌هایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئول‌اند‌. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بی‌پرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعه‌شناسان خون بر دستان خود داشتند. 🔺پ.ن. ۱: به قید «برخی» در جمله‌ آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعه‌شناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحه‌ی همان حوادث تلخ کف خیابان‌ها، هشدار می‌دادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر. 🔺پ.ن.۲: برخی دوستان نکته‌سنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتی‌ها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامه‌هایی از تلویزیون ایران پخش نمی‌شود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صحبت های بسیار مهم یک افسر اطلاعاتی در خصوص براندازی؛ 🔻براندازی در چهار گام: تضعیف روحیه، بی ثبات سازی، بحران سازی و در نهایت وقوع براندازی و عادی سازی 🔸در آستانه اولین سالگرد اغتشاشات سال 1401دیدن این فیلم قدیمی و مراحلی که یک افسر اطلاعاتی آمریکا برای پیشبرد فرایند براندازی در یک کشور می شمارد، قابل توجه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ زمزمه های شکست سکولاریته در برابر اسلام در اروپا 🔸طبق آخرین آمارها، ۳۰ درصد بانوانی که از «پوشش اسلامی» در اروپا استفاده می کنند غیر مسلمانند. 🔸در حوزه عمومی فرانسوی ها جنگ ایدئولوژی را باخته اند و امروزه اسلام در اروپا در حال پیشرفت و سکولاریزم در حال شكست است. 🔸اجبار مردم به برهنگی باعث پناه بردن زن به فطرت و ارزش‌هاست و اجبار به بی حجابی از عوامل نفرت مردم از سکولاریسم است. 🖌بايد در كنار هر قانون ايدئولوژيک، اقناع گسترده و گفتمان سازی صورت گيرد. آموزه‌های اسلام به دلیل عقلی و فطری بودن، این ظرفیت را دارد اما اندیشه‌های سکولاریزم فاقد این ظرفیت است. @Sajedi_ir ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع 1. امروزه در جامعه شناسی یکی از پدیده هایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار می گیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بی مرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارج شدن و به حاشیه رفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است. این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، و ها و متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد. 2. این پدیده یعنی دین داری فردگرایانه در طیف ها و قشرها و گروه های مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال: 🔸در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشته اند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفانهای کاذب، التقاطی و دینهای شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسان محوری و سبک زندگی های غیردینی...؛ 🔸این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشتها و تحلیلهای شخص محور، عرفانهای کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیتهای و چهره هایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و می گیرند. 🔸اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر و بروز نموده و نشان داده است و آن بی توجهی به توصیه ها و تاکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بی توجهی به توصیه ها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصه های این جریان است‌، یعنی جریان روحانیت بی مرجع. در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانه های حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم می نمودند خارج نمی شدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق می افتد و اعلان هم می گردد. هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را می توان توجیهاتی برای همان پدیده ای است که عرض کردم یعنی حذف و به حاشیه راندن بیانات، فرمایشان، توصیه ها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه نامید. 🔺لذا به عنوان هشدار و آسیب باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیده ای نوپدید مواجهیم به نام " طلاب و روحانیون بی مرجع" و خویش محور که اولین اثر آن به حاشیه رفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزه‌های علمیه است و می تواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدا و منشا خیلی از تحولات اجتماعی طی دهه های آینده قرار گیرد. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 پدیده طلاب بی‌مرجع! 📝 نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع 🖋 محمد وکیلی؛ 1⃣ امروزه در جامعه‌شناسی یکی از پدیده‌هایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار می‌گیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بی‌مرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارج‌شدن و به حاشیه‌رفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است. این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، و و متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد. 2⃣ این پدیده (دین‌داری فردگرایانه) در طیف‌ها و قشرها و گروه‌های مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال: ➖ در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشته‌اند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفان‌های کاذب، التقاطی و دین‌های شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسان‌محوری و سبک‌های زندگی غیردینی...؛ ➖ این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشت‌ها و تحلیل‌های شخص‌محور، عرفان‌های کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیت‌ها و چهره‌هایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و می‌گیرند. ♨️ اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر و بروز نموده است و آن بی‌توجهی به توصیه‌ها و تأکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بی‌توجهی به توصیه‌ها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصه‌های این جریان است‌، یعنی جریان روحانیت بی‌مرجع. در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانه‌های حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم می‌نمودند خارج نمی‌شدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق می‌افتد و اعلان هم می‌‌گردد!! 🔺 هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را می‌توان توجیهاتی دانست؛ برای همان پدیده‌ای که عرض شد؛ یعنی حذف و به حاشیه‌راندن بیانات، فرمایشات، توصیه‌ها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه. ⚠️ لذا به عنوان و باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیده‌ای نوپدید مواجهیم به نام "طلاب و روحانیون بی‌مرجع" و خویش‌محور که اولین اثر آن به حاشیه‌رفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزه‌های علمیه است و می‌تواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدأ و منشأ خیلی از تحولات اجتماعی طی دهه‌های آینده قرار گیرد. @Manahejj
یافته‌های نظرسنجی ایسپا درباره پیاده‌روی اربعین در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 🔸 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران () وابسته به جهاددانشگاهی با مشارکت مرکز رصد با هدف سنجش نگرش زائران ایرانی شرکت‌کننده در حسینی درباره نحوه برگزاری این رخداد، موج هفتم این نظرسنجی را در شهریورماه ۱۴۰۲ با تعداد نمونه ۱۰۰۲ نفر اجرا کرده است. 🔸 جامعه آماری این نظرسنجی شامل تمامی افراد ایرانی شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۲ است که از طریق مرزهای زمینی مهران،‌ شلمچه، چزابه و خسروی در بازه زمانی ۸ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ پس از شرکت در راهپیمایی اربعین وارد کشور شده‌اند. 📌 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ایسپا مراجعه کنید. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استقبال جالب اوگاندایی‌ها از یک آیت‌الله! 🔻 مراسم جشن ایام میلاد پیامبر در کشور اوگاندا با حضور پرشور مسلمانان و همراه با آئین‌های محلی برگزار شد. 🔹 در این مراسم، سرودهای بومی خوانده شد و مردم، میلاد پیامبر رحمت را جشن گرفتند. 🔺 آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، در جمع پرشور مردم اوگاندا حاضر شد که با آواها و نواهای محلی و صلوات بر محمد و آل محمد همراه بود و جلوه خاصی به مراسم داده بود. ◻️مسلمانانِ بسیاری از کشورها تا یکماه بعد از ولادت پیامبر(ص) مراسم جشن برگزار می‌کنند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸 قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و عامل شکست می‌داند. می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد حصارش بشو ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. به نقل از نکات ناب و حکمت‌های مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی ‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @daghdagheha
🔴چی فکر می‌کردند؟ چی شد؟ 🖊مهدی محمدی 1- تاریخ ورق خورده است. روزهایی که اکنون در آن هستیم به آینده منطقه شکل خواهد داد. ظرف چند ساعت انبوهی از محاسبات و معادلات بسیار قدرتمند دود شده و به هوا رفته است. آتش از همان جایی شعله ور شده که گمان می کردند برای همیشه خاموش شده است. 2-نبرد «طوفان الاقصی» حمله ای بزرگ و تاریخی به محاسبات دشمن صهیونیستی است. چنین ضربه ای از روز اشغال تاکنون بی سابقه است. جنگ البته تازه آغاز شده و بسیاری شگفتی ها در راه خواهد بود. اسراییل هنوز نتوانسته آنچه را در چند ساعت با آن مواجه شد، حتی فهرست کند. 3-حمله به محاسبات اسراییل روح نبرد فعلی است. اسراییل مجموعه ای از محاسبات بسیار خطرناک پیدا کرده و بر اساس آن راهبردهایی احمقانه تنظیم کرده بود. این توهمات باید زدوده می شد. 4- محاسبه نخست اسراییل در ماه‌های گذشته این بود که می تواند مسجدالاقصی را حقیقتا ویران کند و معبد خویش را بر ویرانه آن بسازد. تیمی از رادیکال های اسراییل که اکنون بر سرکارند عزم خود را جزم کرده بودند که به زودی دیگر چیزی به نام مسجد الاقصی وجود نداشته باشد. 5-بر همین اساس، محاسبه دیگر اسراییل این بود که می تواند به دوران نخستین اشغال و کشتار بازگردد. خانه ها را در قدس غصب کنند و هر اسراییلی بتواند همینطور که در خیابان راه می رود مسلمانان را به صرف یک ظن ساده به قتل برساند و راه خود را بکشد و برود. این داستان هر روزه در قدس بود. 6-اسراییل محاسبه کرده بود که کار در غزه تمام است و کسی در حماس اراده جنگیدن ندارد. گمان می کردند اختلاف میان گروه های مقاومت در اوج است و جهاد تنها مانده. حساب کرده بودند که قطر و مصر واقعا حماس را مهار و اراده جنگی آن را سرکوب کرده‌اند. 7- محاسبه مهم دیگر اسراییل این بود که جبهه شمالی در وضعیت بازدارندگی پایدار قرار دارد و حزب الله هرگز ریسک ورود به یک درگیری دیگر را نخواهد پذیرفت. 8- بر این مبنا، اسراییل به 4 نتیجه مهم رسیده بود: 1- می تواند اشغال را کامل و قدس را تخریب کند. 2-می تواند جبهه های جنوبی و شمالی را برای همیشه خاموش نگهدارد. 3- عادی سازی را به بقیه کشورهای اسلامی تحمیل کند و 4- کل انرژی خود را صرف ‘گسترش نظامی به شرق’ و تمرکز بر ایران کند. 9- درون این مجموعه محاسبات هیچ جایی برای چند گزینه وجود نداشت: 1- غزه دست به تهاجم ترکیبی بزند و آزادی فلسطین را مانور کند. 2-جبهه های شمالی و جنوبی همزمان و با رویکرد تهاجمی فعال شود. 3-در حالی که موساد ژست اشراف و اقدام در تهران می گرفت، جنگ به درون شهرکها کشیده شود. 10-اکنون تاریخ ورق خورده و من فکر نمی‌کنم هیچ سناریوی ساده‌ای وجود داشته باشد. روشن شده که اسراییل رفتنی؛ بقیه جزئیات است!/ تسنیم ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
23 سال از زمانی که نوجوان فلسطینی در آغوش پدر چنین وحشت زده با تیر مستقیم صهیونیست ها به شهادت رسید گذشته و من هنوز نمی توانم این صحنه را فراموش کنم. برای هر ثانیه دردی که محمد کشید اگر هزاران صهیونیست کشته شوند، باز هم کم است. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠فلسفه وجود اسراییل 🖊علی مهدیان 🔸مالک بن نبی نویسنده الجزایری در کتاب «المساله الیهودیه» راست میگفت که :«اسرائیل خط مقدم استعمار جهانی است». اگر راس شیطنت را آمریکا بدانیم، سوال این است که چرا آمریکا این مقدار برای حفظ موجودیت و منافع اسراییل هزینه میکند؟ 🔸شاید معتقد باشید اسراییل در تلاش است برای آنکه رویای مقدس خود را در عالم محقق کند. این به انگلستان و آمریکا چه ربطی دارد؟ اساسا این تقریر کامل نیست، خصوصا وقتی متوجه باشیم که جریان صهیونیست وقتی شکل گرفت بسیاری از خاخام های یهودی با آن مخالفت کردند. 🔸به تعبیر خانم دافنا لیویت، در کتاب «نزاع با صهیونیسم»: «صهیونیسم یک جنبش اقلیت میان یهودیان قرن ۱۹ بوده است. در آن زمان تئودور هرتزل به این جنبش دعوت کرد، با مخالفت شدید رهبران یهود در تمام جهان مواجه شد.» 🔸جای تعجب ندارد که دستگاه حاکمه اسراییل سالها در دست اندیشه و جریانهای سکولار اداره میشده. چون اساسا با جریانی مقابل هستیم که علت شکل گیریشان تسلط بر دنیا بود و مساله مذهب برایشان همانقدر بهانه جمع شدن در فلسطین بود که افسانه هولوکاست چنین نقشی داشت. بالاخره نیاز بود یک انگیزه ای برای جمع کردن جمعیت داشته باشند، قصه هولوکاست و رویاهای مذهبی بنا بود این نقش را بازی کند. 🔸جریان شکل گیری اسراییل را باید در درگیری سهمگین تمدن ها فهمید. به عقبه تاریخی شکل گیری این جماعت نگاه کنید. چرا باید بعد از درگیری با عثمانی و ضعف و فروپاشی آن در وسط کشورهای اسلامی به اجبار یک کشور صهیونیست شکل بگیرد؟ 🔸جالب است هیتلر در فصل دهم کتاب «نبرد من» گزارش جالبی از هویت این جماعت ارائه میکند. او میگوید مسیر و افکار یهودیان را در صد سال گذشته دنبال کنید تا متوجه شوید چطور اداره دنیا را به دست گرفتند. او ساختار این جماعت را دستیابی به قدرت برتر و اهداف دنیایی میداند که «حتی مذهب نیز برای یهود چیزی بی ارزش است». 🔸روح خبیث غربی چه در هیتلر چه در صهیونیستها واحد است. تمدن غرب در همه چهره هایش یک ویژگی دارد و آن قدرت طلبی و دنیا جویی است. امت اسلامی دو ویژگی مهم دارد که یکی برای غرب دنیا گرا انگیزه بخش و دیگری خوف آفرین است. وجه انگیزه بخش آن برای تمدن غرب، حضور مسلمین در ثروتمندترین و پر ثمر ترین منطقه دنیا است و وجه ترس آورش خود اسلام است نه در صورت قدرت سیاسی و حکومت که این را مدتها قبل در جنگ جهانی اول و دوم نابود کرده بودند بلکه اسلام به عنوان یک عقیده و فرهنگ، این منطقه را حاصلخیز ترین کنج دنیا برای قیام کرده بود. 🔸قیام یعنی کندن از دنیا برای آرمانهایی مقدس و انسانی که ذاتا در بین مسلمین دست یافتنی تر بود. این همان تقریری بود که سید جمال و مودودی پاکستان و سید قطب و امثالهم برای مسلمین از توحید معرفی میکردند. لذا از بعد از عثمانی ها تا امروز خیزشهای مردمی اسلامی در این کشورها تمام نشد اما اوج قیامهای دینی قیام ایران بود آنهم با خوانشی ناب از اسلام توسط خمینی کبیر که با وجود چهل و چند سال دشمنی همه تمدن غرب با همه توانش دوام آورده و بلکه قدرتمندتر شده و توسعه یافته و فراگیر شده. و حالا آنچه غرب میترسید به سرش آورد. 🔸روشن است غرب چرا همان زمان به این نتیجه رسید که در این منطقه باید کشور بسازد. آری به هر حال آن تمایل به ثروت منطقه و این خوف از قیامها، انگیزه اصلی ایجاد یک خط مقدم و یک جای پای تمدنی در میان مسلمین شد. یک موجودیت و قدرت حاکمیتی به نام اسراییل لازم بود تا نگذارد وحدت مسلمین شکل بگیرد، نگذارد قیامها شکل بگیرد، صحنه را کنترل کند ، لمس و بی خاصیت کند و خلاصه به مرور مثل یک سرطان گسترده بتواند این منطقه ذاتا درگیر با تمدن غرب را تضعیف و نابود کند. 🔸از این دریچه حالا کل تاریخ غرب و جانبداریش از اسراییل حتی هنگام سهمگین ترین جنایتهایش آنهم مقابل چشم بشر را دوباره بازخوانی کنید. و البته از این دریچه حالا نگاه کنید به اتفاقی که این روزها در حال تحقق است تا ابعاد این واقعه عظیم را متوجه شوید. شکست اسراییل یعنی خط مقدم تمدن غرب برای به ضعف کشیدن قیام بشریت مقابل تمدن شیطانی خشن و دنیاگرا. آنهم به دست مردمی مستضعف و برخاسته. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺آقای حماس، ناز شستت 🖊سیدیاسر تقوی آقای حماس! ناز شستت. دمت گرم. بزن و این حرامی‌ها را به خاک سیاه بنشان. ما بر خلاف‌ اپوزیسیون بی‌غیرت خارج‌نشین که برای انقلاب مزخرفش حاضر نیست خطر کند، به لحظه‌لحظه‌ی مبارزه‌ شما با غاصبان خانه‌ اهل ایمان، غبطه می‌خوریم. اصلا ما نگرانیم نکند کار اسرائیل را یک‌سره کنید و سهم ما را کنار نگذارید. راستش را بخواهید، دیگر دارد حال‌مان از این‌همه نایس بودن و گوگولی‌مگولی بودن جهان سیاست و سیاست‌بازها بهم می‌خورد. 🔸جواب غصب، توهین، تحقیر، تجاوز و جنایت، «اظهار تأسف» سیاست‌بازها نیست. پاسخ درخور، همین است. ما این روزها در خیالات‌مان آرزو می‌کنیم آخرین‌ دیوارهای سیاست‌ورزی فرو ریزد و ما دست به دست همه آزاده‌های مکتب حاج‌آقا روح‌الله به سمت خانه‌ی پوشالی صهیونیست‌ها سرازیر شویم و «مسجد» را از این نجاست‌ها طاهر کنیم. 🔸ماها که فهم زیادی از مصالح ملی و این اداها نداریم، در رؤیاهای خودمان صبحی را تصور می‌کنیم که ولی امر مسلمین، مرجعیت عراق و رهبری مقاومت لبنان و... همزمان فرمان جهاد داده‌اند (الان عده‌ای گیر می‌دهند فرمان جهاد فقط شأن ولی امر مسلمین است، خب بابا!) و ما در فرودگاه امام یا مهرآباد (فرودگاه امام باکلاس‌تر است) صف کشیده‌ایم تا به نزدیک‌ترین فرودگاه منطقه اعزام شویم و در کنار شما غوغا به پا کنیم. 🔸قطعا بعد از عملیات پاک‌سازی و تشکیل دولت فلسطینی، فرصت برای اداهای سیاسی زیاد است. آنوقت شما هم مثل ما می‌نشینید و در مدح صلح می‌نویسید، شعر می‌گویید، نقاشی می‌کشید، حرف‌های قلنبه‌سلنبه سیاسی می‌زنید، درباره حقوق بشر و روابط بین‌الملل سخنرانی می‌کنید و... اما الان فقط و فقط یک اولویت وجود دارد؛ طهارت مسجد از نجاست سگ‌های وحشی... عجالتا جای ما هم شلنگ بگیرید... ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آقای سرباز روح‌الله رضوی از طلاب فعال تبلیغ بین‌الملل این روزها شبانه روزی در حال تولید محتوا پیرامون وقایع فلسطین اشغالی است. بخشی از فعالیت‌های وی پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی است. شبهاتی که حتی بین طلاب و فضلای حوزوی و گروه‌های حوزوی هم مطرح می‌شود. 🔺جهاد تبیین را جدی بگیریم. هر محتوای رسانه ای خوب، ارزشش اگر بیش از تانک و موشک و نفر بیشتر نباشد، کمتر نیست. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠برای فلسطین یک اتفاق ساده مرا بی‌قرار کرد باید نشست و یک غزل تازه کار کرد در کوچه می‌گذشتم و پایم به سنگ خورد سنگی که فکر و ذکر دلم را دچار کرد از ذهن من گذشت که با سنگ می‌شود آیا چه کارها که در این روزگار کرد با سنگ می‌شود جلوی سیل را گرفت طغیان رودهای روان را مهار کرد با سنگ روی سنگ نهاد و اتاق ساخت بی‌سرپناه‌ها همه را خانه‌دار کرد یا می‌شود که نام کسی را بر آن نوشت با ذکر چند فاتحه، سنگ مزار کرد یا مثل کودکان شد و از روی شیطنت زد شیشه‌ای شکست و دوید و فرار کرد با سنگ مفت می‌شود اصلا به لطف بخت گنجشک‌های مفت زیادی شکار کرد یا می‌شود که سنگ کسی را به سینه زد جانب از او گرفت و به او افتخار کرد یا سنگ روی یخ شد و القصه خویش را در پیش چشم ناکس و کس شرمسار کرد ناگاه بی‌مقدمه آمد به حرف، سنگ این گونه گفت و سخت مرا بی‌قرار کرد: تنها به یک جوان فلسطینی‌ام بده با من ببین که می‌شود آنگه چه کار کرد! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم صهیونیستی با تولید و پخش کلیپ هایی اینچنینی، تلاش می کند تا با تحریک حس همزبانی، حمایت مردم ایران را جلب نماید. این سرباز رژیم صهیونیستی می‌گوید پدر و مادرش اهل بابل و بزرگ شده تهران هستند اما خودش سخنگوی ارتش اسرائیل است. اما دقیقا مسئله ما با رژیم صهیونیستی در همین مسئله است که اگر اهل بابل و ایران است، در اسرائیل چه می‌کند؟ چرا لباس نظامی کشور دیگری را به تن کرده است که تا چند دهه وقت وجود نداشته؟ آیا آنجا صاحب املاک اجدادی بوده یا به پشتوانه زور در زمین و خانه غصبی فلسطینیان ساکن شده است؟ در فاصله سال سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دهها هزار یهودی فقط از ایران به اسرائیل کوچیده و بلافاصله شهروندی اسرائیل گرفته و در زمین و خانه‌هایی اسکان داده شده اند که برای فلسطینیان بوده است. و در عوض میلیونها فلسطینی از سرزمین خود کوچانده شدند که هنوز هم در لبنان و اردن و مصر و سوریه در اردگاه ها زندگی می کنند. وقتی اصل حضورتان در سرزمین دیگران غاصبانه، اشغالگری و به پشتوانه زور بوده است، مردم ایران در چه چیزی باید با شما همبستگی کنند؟ در اشغالگری و غصب سرزمین فلسطین؟؟!! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha