eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
473 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
«تهدید نظامی؛ بلوف تاریخی» 🌐آنوقت ها هم پای نفت در میان بود. دکتر مصدق نمی گذاشت که انگلیس، چاههای نفت ایران را بمکد. صنعت نفت، ملی اعلام شده بود و مردم از پیروزی بر دشمن خوشحال بودند اما همه چیز خوشحال کننده نبود..⁉️ ⛓ انگلستان تحریمی جامع علیه ایران وضع کرد و شرکت نفت انگلیس و ایران نیز عیدی و بخشی از حقوق کارکنان صنعت نفت را قطع کرد. دارایی های ایران توسط انگلیس بلوکه شده و مشکلات ارزی تشدید گردید. کارکنان شرکت نفت دست به اعتصاب زدند و دولت مجبور به اعلام حکومت نظامی شد. اعتصاب به اندازه‌ای وخیم شده بود که حتی قوای لشگر خوزستان برای جلوگیری از آن کفایت نمی‌کرد و دولت ناچار شد با اعزام گردان‌هایی از نقاط مختلف کشور، قوای خوزستان را تقویت کند⁉️
در همین اثنا، 🛳ناوگان دریایی انگلیس وارد خلیج فارس شده و رسما ایران را تهدید کرد. رزمناو موریتشس در آبادان پهلو گرفت و 4000 چترباز انگلیسی در پایگاههای مجاور خلیج فارس دستور آماده‌باش دریافت کردند چند روز پس از آن ناوهای جنگی فلامینگو و وِرن وارد آبهای ایران شدند. تعداد ناوهای جنگی انگلیس در خلیج فارس در مردادماه به 9 فروند رسید. حالا دیگر سایه جنگ واقعا احساس میشد⁉️ 🛡ایران داشت تاوان و خواهی خود را می داد. مصدق که مانده بود مقاومت کند یا همه چیز را تحویل انگلیس دهد، نهایتا مقاومت را ترجیح داد و حاضر به دست برداشتن از حیثیت ملی ایران نشد. به گفته مصدق امتیاز دادن مسولین گذشته ایران به قدرتهای خارجی اشتهای آنان را تحریک کرده بود.(1) از نظر او راه پایان دادن به این وضعیت خطرناک خاتمه بخشیدن به اعطای امتیازات جدید به این قدرتها بود⁉️
💎مصدق میگفت مساله ما اصلا نفت و سازش با شرکت نفت نیست بلکه مساله امروز «آزادی و استقلال کشور» است.(2) نکته جالب این بود که انگلیس، بر اساس سیاست چماق و هویج، هیات جکسون برای مذاکره هم فرستاد که پیشنهادهایش ناقض قانون ملی شدن نفت بود و بر اساس آن انحصار انگلیس بر نفت ایران تداوم می‌یافت و طبیعی بود که مورد پذیرش ایران واقع نشوند⁉️ 💥مقاومت ایران در حالی بود که از جانب ایران قوایی که بتواند از حمله نیروهای انگلیسی به آبادان جلوگیری کند وجود نداشت. نیروی دریایی ایران هنوز مشغول عملیات آموزشی با ناوهای کوچک و دست دومی بود که به تازگی از انگلستان تحویل گرفته بود و توانایی جنگ با انگلیس را نداشت.⁉️
🔻 دولت انگلستان اعلام کرده بود که هیچکس حق خرید نفت از ایران ندارد و خریداران نفت ایران را در محاکم مورد تعقیب قرار خواهد داد. 👈تحریم اقتصادی ایران، اولین تجربه «اقتصاد بدون نفت» را برای ایران عصر پدید آورد و توجه به اقتصاد درونزا نیز پیامد این تحریمها بود👌 🌡انگلیس با مشاهده قاطعیت ایران، بسرعت از عقب نشینی کرد و نشان داد که تمام تهدیدهایش بلوفی بیش نبوده است. مصدق هم با استفاده از تحریم نفتی، اقتصاد بدون نفت را کلید زد و توانست به مدت دو سال، کشور را تقریبا بدون پول نفت و دریافت وام خارجی، اداره کند. 💦مصدق تا زمانی که به استقلال کشور پایبند بود، خطری متوجه دولتش نبود اما «اعتماد به آمریکا» زمینه بازگشت انگلیس را مهیا کرد و حالا انگلیس که از بیرون شده بود، حالا از پنجره برگشت...⁉️ 📗منابع: ، ایران بین دو انقلاب،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️⁉️⁉️ ؛🌺ازدیدگاه قرآن برنامه های حیات بخش ؛🌷 براساس فطرت بنا شده است..... ؛🌿 (روم،۳۰) ؛♻️ از انسان می خواهد که باتمام وجود دربرابر فرامین ؛🌸خداوند باشد.... ؛🌼 دستورالعمل های حیات بخش اسلام و قرآن ؛🌿دعوت به سوی است.... ؛🍂 اسلام با حیات و زندگی است ... ؛🌺همه برنامه های آن است و .... ؛💌(انفال،۲۴)☝️☝️☝️ ♥️🌿🌼🍀🍂🌺🌸☘🌼🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 !🏻 ▪️آنچه که در تهران رخ داد قبل از اینکه باشد بود ! ✖️سیاست هم که این روزها حال و روز ندارد !!! ✖️اصلا شده سیاستی که پدر و مادر ندارد !!! 👈گاهی با پوشش به میدان می آید ! 👈گاهی بر طبل می کوبد ! 👈گاهی با شعبان بی مخ های انتحاری ظاهر می شود ! 👈و گاهی را بر نیزه می کند ! ✋🏻در تجمع دیروز دانشگاه موضوع حجاب بود ! ✌☝️به سه دلیل : 1⃣اول فراخوان این اعتراضات از سوی بود نه تشکل های مربوط به !!! 2⃣دوم این روزها هرکسی به محیط دانشگاه اندکی آشنا باشد می داند که ممانعتی برای وجود ندارد !!! 😏نه حراست و نه کمیته انضباطی هیچکدام در کاهش روند هنجار شکنی های فرهنگی و خصوصا پوشش نامناسب دانشجویان نمی کنند !!! ✋🏻 هیچ برخورد قابل توجهی هم با قبح شکنی های فرهنگی دیده نمی شود ! 3⃣سوم : اکثر معترضان دیروز را تشکیل می دادند نه !!! 😊ببخشید که آمد آنها را بنامم !!! 👈حتی دیده شد که تعدادی از نَرها همین اندک نَر بودن خود را هم با و روسری پوشیده بودند تا نشان دهند برای کار دیگری می کنند !!! ✖️پس ماجرا نه بود و نه !!! ▪️سیاستمداران می خواهند بازی را بهم بزنند ! ▪️به هر زده اند که این ملت را به بکشند و کار را یکسره کنند نتوانستند ! ▪️چاره ای ندیدند مگر اینکه هر روز ای درست کنند و مردم را درگیر جنگ و روانی کنند تا به حیات خیانت آلودشان ادامه دهند !! 👈در انتها دو نکته را متذکر می شوم : ♻️اول:: با اینکه دستگاههای امنیتی کارخودشان را خوب بلدند اما محض دلخوشی عرض می کنم که حادثه دیروز حتما سر دارد ! 👈همین حالا اگر نشود فردا کارتان تر می شود ! 🔹می بینید که وعده را می دهند ! ▪️پس همین حالا بدون ملاحظه های احتمالی را در خفه کنید !!! ♻️دوم بچه های که جمعیت غالب در دانشگاه هستند پوست موزهای اطرافشان باشند !!! 👈اینکه چادر میراث گذشتگان است درست ! 👈اینکه چادر حجاب برتر است درست ! 👈اینکه چادر مصونیت می آورد درست ! ☝️اما فراموش نکنیم حجاب در اسلام منحصر به چادر نیست!! 🔹چه بسیار زنان عفیفه ای که بدون چادر حجاب دارند و حریم شان پاک و شریف است! ▪️پس اگر قرار است به معروف کنید را بشناسید و اگر بنا بر از منکر است ابزار های را با خود همراه کنید !!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هویت بخشِ زن 🔻به يک اعتبار حضرت خديجه را مي توان اولين تاجر عالَم حساب کرد که در خلال تجارت خود چقدر برکت خريد! مخفي نماند که ايشان از اشراف مکه و خاندان اصيل مکه است، زيباترين زن مکه، عفيف ترين زن مکه، مگر شوخي است؟ مادر حضرت زهرا سلام الله عليها است! اموال او بيش از اين است که در تصور آید، فوق العاده اموال داشته است. ایشان باعث شرافت زن و ارزش زن و هويت بخشي به زن در اسلام شد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💥بمناسبت روز وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها . 👌پیشنهاد خواندن کتاب بسیار زیبای «بانوی چشمه» . ✅در این کتاب مهدی خدامیان آرانی با قلم داستانی جذابی، زندگی حضرت خدیجه را نگاشته و تصویری روشن از شخصیت بی نظیر اولین بانوی اسلام به تصویر کشیده. برشی ازکتاب : ... جبرئیل از آسمان ها به زمین مى آید تا سلام خدا را به تو برساند. تو چه کرده اى که این چنین عزیزِ خدا شده اى؟ چرا این گروه گمراه مى خواهند تو را از یادها ببرند؟ قصّه غصّه تو، قلب شیعه را مى سوزاند. کاش تو را بیشتر مى شناختم! باید قلم در دست بگیرم و بنویسم. باید براى دوستانت از حماسه اى بگویم که تو آن را آفریده اى. اى خدیجه! اى چشمه همه خوبى ها! اى مادر همه اهل ایمان! تویى اُمّ المؤمنین! قبر تو در دل همه ماست. مى دانم یک روز فرا مى رسد که شیعه براى مادرِ خوب خود، حرمى باصفا مى سازد. آن روز چقدر نزدیک است!
🔷ظهور دجال در هر سه دین آسمانی ،  و  ظهور فاسدترین و مخرب‌ترین جریان منحط در طول تاریخ، پیش بینی و از آن پرهیز داده شده است.[۱۲۳] 🔶دجال که تجسم کفر، فریب و گمراهی است. در آخرالزمان ظاهر شده، مردم را به پرستش خویش می‌خواند. برخی از مفسران، تفسیر آیه «لخلق السموت والارض اکبر من خلق الناس»[۱۲۴]  را به ظهور دجال ناظر دانسته‌اند که در دید مردم، عظیم‌ترین موجود جلوه می‌کند؛[۱۲۵_۱۲۶] در حالی که خداوند او را از بسیاری مخلوقات دیگر کوچک تر می‌شمارد.[۱۲۷] 🔷سرانجام این پدیده به دست حضرت عیسی علیه‌السّلام محو و نابود خواهد شد.[۱۲۸] 📚پی نوشت ها:      ۱۲۳. نمازی، علی، سفینة البحار، ج۱۰، ص۷۶.     ۱۲۴. غافر/سوره۴۰، آیه۵۷.     ۱۲۵. تاریخ ما بعدالظهور، ص۱۳۹-۱۴۲.۱۲۶.  ۱۲۶علائم آخرالزمان، ص۳۰۳ -۳۱۶.۱۲۷. ۱۲۷ کشف الاسرار، ج۸، ص۴۸۲-۴۸۴.۱۲۸. ۱۲۸ سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدرالمنثور، ج۵، ص۶۷۴-۶۷۵. 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 👇 💢«آزادی چاپیدن»، نه «آزادی انسانی»! 🔻«خود مردم اروپا» و فرانسه، پیش از «مردم کشورهای مستعمرۀ اروپا»، قربانی و بردۀ غارتگری و «شبیخون مکارانۀ سرمایه داری غربی» بوده اند... این «لیبرالیسم» - آزادی فردی - كه سالهاست روشنفكران و انسان دوستان جهان و بخصوص روشنفكران و مصلحان كشورهای عقب مانده را بشدت تحت تأثیر خود قرار داده، و برایشان یك كلمۀ خدائی و یك نام شورانگیز است! 👈[در حقیقت] یك «لیبرالیسم اقتصادی» است نه یك «لیبرالیسم انسانی»! اما «ساده لوحانِ انسان دوست» آن را انسانی پنداشتند و ستودند و برایش فداكاری ها كردند! و شهدا دادند و خون های پاك پاكترین قهرمانان خود را برای آن به خاك ریختند. 🔻اما این «بورژوازی پلید» [سرمایه داریِ کلان، بیرحم و فاسد یک قرن اخیر] بود، كه به نام آزادی، به استثمار كارگر اروپائی و استعمار انسان آسیائی و آفریقائی و آمریكای جنوبی پرداخت. 🔻ما شرقی های ساده لوح، از این لیبرالیسم، فقط «متجدد» [مصرف کنندۀ لوازم جدید] شدیم، و بورژواهای [سرمایه داران کلان] غربی، كاپیتالیست [سرمایه دار استعمارگر] شدند. 👈هنگامیكه در اروپا، انسان دوستان! شعارهای «دموكراسی»، «لیبرالیسم»، «آزادی های فردی انسانی» و «حقوق بشر» را فریاد می كردند، و تب انسان پرستی و اومانیسم تند شده بود و این سخنان زیبا شعرهای لطیف و شورانگیر و شاهكارهای موسیقی و تأتر و كتاب و نقاشی و ... 👇👇
☝️☝️👇👇 در ستایش آزادی و آزادیخواهی، اشك در چشم های روشنفكران آسمان جُل و انسان دوستان پاكدامن ساده دل می آورد👇 حكومت دموكرات و لیبرال «فرانسۀ پس از انقلاب كبیر»، كه با رأی اكثریت مردم روی كار آمده بود، در یك اعلامیه رسمی اعلام كرد كه: "خانمها و آقایان! مردم فرانسه! 💢هر كسی می خواهد بمباران و کشتار مردم شهر الژه (پایتخت الجزایر) را از نزدیك تماشا كند، در روز فلان ماه فلان سال 1812 در فلان جا و فلانجا .... كه جایگاههای مخصوصیست كه ارتش فرانسه برای تماشاچیان فرانسوی ترتیب داده، می توانند جا بگیرند و از نزدیك عملیات کشتار توسط ارتش را تماشا كنند"! 👈 آری، این حكومتِ لیبرالِ زائیدۀ دموكراسی! به بمب بستن یك شهر بزرگ و قتل عام مردمی كه گناهی جز ضعیف بودن ندارند، آشکارا «اعلام» می کند! همین حكومت دموكراسی و لیبرال وارث فرهنگ انقلاب كبیر فرانسه! 🔻در یك روز 45 هزار نفر را در ماداگاسكار قتل عام می‌كند! ❗️این جنایات در قرون وسطی یا دوران لوئی ها و كاخ نشینان ورسای اتفاق نیفتاده! «استعمار» را - كه قتل عام ملت ها، فرهنگ ها، ثروت ها و تاریخ ها و تمدنهای همه انسانهای غیر اروپائی بود - دولتهایی به وجود آوردند كه با «دموكراسی» به وجود آمده بودند! دولتهایی كه به «لیبرالیسم» [آزادی بشری] معتقد بودند! ❗️این جنایت ها، نه به دست كشیشان و انگیزیسیون‌ها و نه به دست سزارها، 👈بلكه به دست دموكراسی و لیبرالیسم غربی انجام شده و می‌شود ...! ❓كی؟ در همین سالهائی كه لیبرالیسم، دموكراسی، آزادیخواهی، انسان دوستی، و برادری انسانی، به عنوان تنها كلماتی كه اروپا می‌داند! به دنیا اعلام می‌شد... 🔸نه تنها ما در آسیا، آفریقا و آمریكای لاتین قربانی این دموكراسی بورژوازی و لیبرالیسم سرمایه داری اروپائی بودیم، بلكه خود «تودۀ اروپائی»، پیش از ما در این غارتگری مكارانه و شبیخون حیله گرانۀ سرمایه داران به خاك افتادند، و در پشت «پردۀ زیبا و خوشرنگ آزادی!» خونشان را زالوهای استثمار مكیدند ... 🔻و همه چیز را و حال و آینده و حتی گذشته و تاریخمان را بر باد دادند و مسخ و مسخره كردند.⁉️ 📌منبع: آرما(آرمان ناتمام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بردگی پنهان 🔸آزادی غربی توهّمی بیش نیست؛ با این آزادی، بشر بنده تمنّیات خویش می شود و فراعنه جدید عالم فرصت حاکمیت می یابند. آنها بر جهان شهوات بشر حکم می رانند. ✔️پس این آزادی، عین بندگی و بردگی است، منتها به صورتی پنهان... #کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
#دوباره_استقلال_دوباره_آزادی👇 #کنفرانس_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #جریان_شناسی_سیاسی 📛#واکاوی_"نف
🔰چکیده: 🔻 1⃣ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، از یک سو مرحله نهایی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر، ایجاد امت اسلامی، نیازمند وحدت و همدلی مسلمین منطقه و جهان است. 2⃣ بر این اساس یکی از مهمترین کارویژههای مهم جمهوری اسلامی حرکت در مسیر گسترش فرهنگ تقریب و وحدت اسلامی و بسترسازی برای ایجاد امت اسلامی از این طریق است. پرسش کانونی در این میان این است که برای ایجاد امت اسلامی، چه باید کرد و راهکار دستیابی به آن چیست؟ 3⃣ مقاله حاضر تلاش میکند پس از تبیین چیستی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی و نیز امت اسلامی و وحدت مسلمین، به تحلیل نسبت سهسویه این هر سه پرداخته و در نهایت ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی را در گرو ارائه «الگوی صحیح به جهان اسلام» میداند. 4⃣ به همبن جهت در بخش پایانی مقاله، به اثبات ظرفیتهای الگویی انقلاب اسلامی و ج.ا.ا برای جهان اسلام پرداخته است.⁉️ ✅این مقاله با روش تحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانهای، با محوریت دیدگاهها و بیانات امام خامنهای (حفظهالله) سامان یافته است. 🔺 🔹کلیدواژه‌ها: وحدت اسلامی؛ همگرایی در جهان اسلام؛ امت اسلامی؛ فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی؛ ظرفیتهای ج.ا.ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
🔰چکیده: 🔻 1⃣ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، از یک سو مرحله نهایی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی را
✅ فقه دولت سازی اسلامی 🔸 فرایند تکاملی انقلاب اسلامی بر اساس آنچه امام خامنه ای(حفظه الله) طراحی نموده اند، شامل مراحل پنج‌گانه‌ای می‌شود که عبارت است از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی (کشور اسلامی) و تمدن نوین اسلامی. ⁉️ با شروع انقلاب اسلامی و تغییر بنیادین در نوع جهان‌بینی حاکمیت، «انقلاب اسلامی» محقق گردید و روابط اجتماعی و نهادهای جامعه شروع به تغییر کردند.🔺 🔸پس از انقلاب نیز این امر مورد اتفاق رهبران دینی بود که انقلاب برای گذار از مشکلات اجتماعی و کلان خود باید بتواند با پایبندی به اصول و ارزش‌های دینی/اسلامی، مسائل خود را حل و فصل نماید و با ارائه رفتاری جدید و اصلاح شده درصدد رفع مشکلات برآید، و این امر با حاکمیت قانون اساسی به ‌عنوان تجلی «نظام اسلامی» محقق گردید. 🔺
حال می‌بایست زین پس مشکلات و مسائل جامعه بر اساس مبانی مرضیالطرفین پاسخ داده ‌شود؛ به شکلی که نظام اسلامی برای اداره جامعه باید ساختاری ارائه نماید که بتواند جامعه را بر اساس همان پیمانی که بین حکومت‌کنندگان و حکومت شوندگان بسته‌شده، اداره کند. از اینرو ساختار دولت -که ابزاری در دست حاکم جامعه برای اداره حکومت است- می‌باید مطابق دین باشد تا مشروعیت لازم جهت اداره جامعه را کسب نماید؛ و این مهم سومین مرحله از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی، یعنی مرحله ایجاد «دولت اسلامی» است.⁉️ 🔸بر اساس تعریف امام خامنهای: «دولت اسلامی این است که ما می‌خواهیم اعمال فردی، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان، و رفتار با نظام‌های بین‌المللی و نظام سلطه‌ی امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیک‌تر کنیم». ⁉️ 🔸روشن است که ضرورت بحث دولتسازی نیز نهفته در اهمیت و ساختار مرحله پسینی فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، یعنی ایجاد «جامعه و کشور اسلامی» است؛ چه اینکه برای ایجاد جامعه و کشور اسلامی، ساخت دولت اسلامی ضروری می‌نماید.⁉️
🔸حقیقت آن است که در دولت ساختارها و روش‌ها به مثابه سامانهای هستند که کارگزاران درونِ آن با یکدیگر در تعامل بوده و عمل می‌کنند و اگر حالتی را تصور کنیم که در آن حالت کارگزاران دارای ویژگی‌های اسلامی باشد، اما روش‌ها و ساختارهای برآمده از آن بر اساس الگوهای سکولار باشند، عملا این اقتضائات، روابط و الگوهای سکولار است که خود را بر آرمان‌ها و مطلوبیت‌های مدنظر حکومت اسلامی تحمیل می‌کند و آن را در چار‌چوب‌های تحمیلی خود محدود می‌سازد. در این صورت عملاً نهادها و ساختارهای نظام با نوعی تضاد درونی و دائمی بین حکومت اسلامی و الگوهای سکولار مواجه خواهند بود.⁉️
🔸 جمهوری اسلامی ایران نیز در سه دهه ابتدایی عمر خود عملا ًبا این چالش و تضاد جدی مواجه بوده است؛ و چنانکه نیک روشن است در این تضاد معمولاً این ساختار مدرن بوده‌ است که بر نظام اسلامی فائق آمده و موفق به تحمیل اقتضائات سازمان‌های مدرن بر آرمان‌های انقلابی و اسلامی شده است. 🔸 بر این اساس به نظر میرسد برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت اسلامی باید به دنبال سازوکاری بود که ما را به سمت دولت اسلامی حرکت دهد. 🔸در این بین با توجه به «فقه مداری» و «فقیه محوری» نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت، ضروری است که تمامی مراحل فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، مبتنی بر فقه شیعی باشد. 🔸براین اساس مرحله دولت سازی نیز مستثنای از این قاعده نخواهد بود و ما پیش از هر چیز برای «دولت سازی» نیازمند «فقه دولت سازی» هستیم.⁉️
♻️ چیستی دولت اسلامی (بخش اول) 🔹 مقصود از «دولت اسلامی» در پروژه فقه دولت سازی اسلامی، پدیده ای است با شاخه های سه گانه‌اش، که توسط ولی امر جامعه طراحی، تاسیس و مدیریت می شود. ⁉️ 🔹 اشاره به این نکته لازم است که اطلاق و تمامیت دولت در قوای سهگانه، به گونه ای که خارج از آن حوزه، اقتداری برای کسی یا نهادی دیگر باقی نماند، ناشی از تبیین و تعریف دولت از پایگاه ادبیات سکولاریستی و علوم سیاسی غربی است.⁉️ 🔹 در ادبیات دینی و شیعی اما، با توجه به نظریه و نظام امت-امامت، اصل و اساس اقتدار از آن امام معصوم (در عصر حضور) و فقیه عادل (در عصر غیبت) است و سه گانه «تقنین، تشکیلات و کارگزاران» و یا «تقنین، اجرا و قضاء» در گستره وظائف و اختیارات امام معصوم و یا فقیه عادل (به عنوان حاکم جامعه) قرار دارد. ⁉️
🔹 در تاریخ فقه شیعی، شیوه‌ها و رویکردهای متفاوتی وجود‌ داشته‌ و فقها در کار فقهی خود، در دوره‌های گوناگون، از شیوه‌ها‌ و مکاتب‌ متفاوتی‌ تبعیت کرده‌اند که این شیوه‌ها هرچند در برخی موارد یکسان بوده، اما تفاوت‌هایی‌ در‌ مبانی و نتایج آنها نیز وجود داشته است؛ مثلاً، شیوه «اجتهادی» و شیوه «اخباری‌» دو‌ شیوه‌ استنباط فقهی است که در برخی اصول و نتایج، تفاوت‌هایی با هم دارند. از جمله دوگانه های رویکردی به فقه می توان از دوگانه رویکرد «فردی و حکومتی» به فقه نام برد. رویکرد حکومتی به فقه شیوه ای متمایز از رویکرد فردی به فقه است که در برخی از مبانی، فرآیند و نتایج با رویکرد فردی متفاوت است. در رویکرد حکومتی، وصف «حکومتی» بیانگر رویکردی متمایز به‌ فقه‌ است‌ که ضمن حفظ غرض اصلی فقه ـ یعنی استخراج احکام رفتار مکلّفان ـ از لحاظ پیش‌فرض‌ها‌، قواعد‌، شمول توأمان حکم و نظریه، لزوم و فرآیند شناخت موضوعات و… با فقه غیرحکومتی (فردی) متفاوت می باشد .⁉️
🔹 رویکرد فردی به فقه از چند جهت با رویکرد حکومتی به فقه تفاوت دارد: ۱)🔺 غفلت رویکرد فردی از نظریه پردازی و اهتمام رویکرد حکومتی به نظریه پردازی؛ ۲) 🔺عدم توجه رویکرد فردی به اهمیت و ضرورت موضوع سازی و موضوع شناسی و در مقابل توجه جدی رویکرد حکومتی به این دو؛ ۳) 🔺ارتباط وثیق رویکرد حکومتی با حکومت و توجه این رویکرد به لوازم اجرا شدن احکام در ساختار حکومت و عدم توجه رویکرد فردی به این مهم؛ ۴) 🔺رویکرد سیستمی و نظام وار در رویکرد حکومتی و در مقابل رویکرد اتمیک و جزئی نگر در رویکرد فردی؛ ۵) 🔺 انحصار مکلفین در رویکرد فردی به خصوصِ آحاد و افراد، و گسترش دامنه مکلفین در رویکرد حکومتی به جامعه، حکومت و افراد؛ و… بر همین اساس پردازش فقه دولت با هر کدام از دو رویکرد فردی و حکومتی، دارای تفاوتهایی در فرآیند و برآیند اجتهاد پیرامون «فقه دولت» خواهد بود.