eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
473 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️از حکومت اسلامی تا فقه نظام 1⃣در نگاه بسیاری از حوزویان، رسالت حکومت اسلامی اقامه احکام شرعی است. بنیان این تصویر در ۴۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است، اما تصوری که از شریعت و فقاهت داشته‌اند، دستخوش قبض و بسط شده است. جریان‌های سنتی حوزه احکام اسلامی را محدود به همان فروعات فقهی می‌دانند که در ابواب شناخته شده فقهی از آن بحث شده و می‌شود. احکام پدیده‌های نوپیدای اجتماعی را نیز با عنوان مسائل مستحدثه، یا تطبیق موضوعات متعارف فقهی بر آنها استنباط و تبیین می‌کنند.⁉️
2⃣ اما چالش‌هایی که در دینداری جامعه ایرانی پیدا شده، روحانیونی را که ارتباط بیشتری با ساختارهای اجتماعی دارند به این نتیجه رسانده که با اکتفا به فروعات فقهی نمی‌توان مدعی برپایی حکومت اسلامی شد و برای دستیابی به حکومت مطلوب شارع، لازم است استنباط از منابع شرعی به تراز بالاتری ارتقاء یابد. مطرح شدن «فقه حکومتی» و متعاقب آن «فقه نظام‌های اسلامی» زاییده درک چنین وضعیتی است.⁉️
3⃣شاید بتوان گفت تلاش‌های معطوف به استنباط نظام‌های اجتماعی و تمدن‌سازی، مفاهیم اصلی و محوری «گفتمان انقلابی حوزه‌های علمیه» را تشکیل می‌دهند. به گونه‌ای که پذیرش و رد آنها مساوی با همراهی یا مخالفت با انقلاب و نظام قلمداد می‌شود.💢 4⃣اما فارغ از علاقمندی و هیجان‌های مقطعی، آیا ملازمه‌ای میان برپایی و تداوم حکومت اسلامی با استنباط فقهی نظام‌های اسلامی احراز شده است؟ آیا نارسایی فقه در طراحی نظام‌های اجتماعی به معنای ناکارآمدی آن در اداره حکومت است؟💢
5⃣به نظر می‌رسد، طلاب و فضلای انقلابی پیش از آنکه درباره امکان نظام‌سازی مبتنی بر روش فقاهت و استنباط تامل و اندیشه کرده باشند، ضرورت آن را مسلم می‌دانند. این ضرورت برآمده از نیازی است که حاکمیت اسلامی در اداره جامعه پیچیده امروز با آن مواجه شده و بنابر جامعیت دین اسلامی این نیاز نیز باید از منابع دینی تامین شود. مقدمات اصلی کشف این ضرورت را می‌توان چنین برشمرد: 🔺ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در جامعه 🔺نیازمندی حکومت اسلامی به برپایی نظامات اجتماعی 🔺جامعیت دین اسلام در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه
6⃣در مقابل این رویکرد، منکران استنباط نظام‌های اجتماعی از منابع اسلامی نیز تاملات و مناقشاتی دارند. شاید اولین و مهمترین مناقشه آنان اذعان به محدودیت‌های حاکم بر معرفت دینی ما در عصر غیبت باشد. حتی اگر بپذیریم که اسلام نظامات اجتماعی مختص به خود را دارد، ممکن است استنباط آنها از ادله‌ای که به ما رسیده میسر نباشد. به ویژه بعد از در نظر گرفتن بعد تاریخی ما از عصر تشریع و تغییر مناسبات و الگوی زیست اجتماعی. در چنین شرایطی وظیفه ما به اندازه‌ای است که استنباط معتبری از منابع دینی داشته باشیم و اصرار بر کشف نظامات اسلامی، منجر به روش‌های نامعتبر می‌شود.⁉️
7⃣منتقدان «استنباط فقهیِ نظام‌ساز» همچنین ممکن است هیات نظام‌مند و اندامواره احکام فقهی را از تحلیل‌های ثانویه عقلی و عقلایی در کشف مناسبات و ارتباطات میان فروعات احکام بدانند که متاخر از استنباط احکام شرعی است. این انداموارگی و نظام‌مندی می‌تواند در مراتب مابعد استنباط و از سوی کارشناسان و عقلا انجام پذیرد و نیازی به مداخله فقاهتی برای شکل دادن به نظامات اجتماعی نباشد. در این نگرش، وظیفه فقیه استنباط احکام و فروعات فقهی از منابع شرعی است و رعایت آنها در نظام‌های اجتماعی، محتاج استنباط و اجتهاد نیست، بلکه از قبیل امور عرفی و عقلایی است، که برعهده اهل خبره و صاحب‌‌نظران تخصصی است.⁉️
8⃣شاید بتوان اشکال اول را به معنای تقلیل و تحدید فقه و ناتوانی و ناکارآمدی آن برای اداره امور اجتماعی دانست، اما نقد دوم، منکر سامان‌دهی نظام اجتماعی برمبنای احکام فقهی نیست، اما مرحله تبدیل فروعات احکام به نظام اجتماعی را خارج از دایره استنباط و استناد به شارع می‌داند.ادله و مناقشات نظری و روشی باورمندان و منکران «فقه نظام» در وضعیتی نیست که مدعای یک طرف به وضوح اثبات یا رد شده باشد.⁉️
9⃣ همان‌گونه که امکان فقه نظام رد نشده، ضرورت و تحقق آن نیز اثبات نشده است و تلاش‌های علمی می‌تواند به تقویت و غلبه یکی از این دو مسلک بیانجامد. شاید این تلقی که «فقه نظام» تنها رهیافت قابل تصور برای اثبات توانمندی دین در مدیریت اجتماعی است موجب شده، نفی آن به معنای مخالفت با برپایی حکومت دینی و تن دادن به سکولاریسم پنداشته شود. همین ذهنیت باعث شده بحث برسر استنباط نظامات اجتماعی در حوزه‌های علمیه رنگ و بوی سیاسی بگیرد و مخالفان و منتقدان برای اجتناب از هزینه‌های جانبی از مشارکت در این مباحث اجتناب نمایند. برای دامن زدن به مباحث «فقه نظام» لازم است بار سیاسی آن زدوده شود تا با مشارکت بیشتر منتقدان، به حلقه‌های بحث اساتید حوزه راه یابدو محتوای آن غنی تر شود ⁉️
عه👇 🔺 درباره سیاست‌ورزی مرجعیت آینده 🔻انفعال امروز، کنش‌گری دستگاه مرجعیت را در آینده تهدید می‌کند. 🔻برگ اول؛ دین سیاسی سیاستمداران 🔻برگ دوم؛ سیاست دینی مبتنی بر بنیان نهادن تمدن نوین اسلامی 👇 @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر با زبان روزه منو نمیخورید عرض کنم که درود به شرف و که تا آخر بر سر رقابت با ماندند و خاک بر سر که وسط راه به نفع لاریجانی کنار رفتند. شما سوسولگرایید نه !
۵۹_تا_خرداد_۶۰_راهی_نیست! 🔹شخصی در بحبوحه جنگ نظامی/جنگ اقتصادی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی و روحیه وادادگی خود، مرتبا سخن از اصل ۵۹ قانون اساسی، رفراندم و آراء عمومی می‌گفت/می‌گوید! معلوم هم نبود/نیست در میانه جنگ از طرف کسی که اندک برنامه‌ای برای مقاومت مقابل دشمن نداشت/ندارد، همه‌پرسی قرار بود/است برای چه موضوعی برگزار شود و اساسا چه مشکلی از کشور را حل کند؟! 🔸اتفاقاً حضرت امام(ره)/حضرت آقا با تفویض فرماندهی کل در عرصه جنگ نظامی/جنگ اقتصادی به آن فرد اختیاراتی به او واگذار کردند که نسبت به سایر روسای جمهور بی‌سابقه بود/است تا جلوی بهانه‌تراشی نداشتن اختیارات گرفته شود اما آن رئیس جمهور باز خواستار افزایش اختیارات خود می‌شد/می‌شود! 💢 واقعیت این بود/است که مطرح کردن موضوع رفراندم و اختیارات تنها بهانه‌ای بود/است برای تئوریزه کردن سازش و تسلیم! اما امت انقلابی به تأسی از حضرت امام(ره)/حضرت آقا تن به چنین ذلتی ندادند/نمی‌دهند و چند ماه بعد آن شخص سرخاب و سفیدآب کرده و از کشور گریخت/....! 🔺 !
‍ فردای بی علی امشب، شبِ شهادت علی است.🏴🏴 علی رستگار می شود و آوای رستگاری او، در مسجد کوفه و در گوش زمان، فریاد می شود. اما امّت محمد را چه خواهد شد!؟ کوفه می ماند و دردِ دهشتناکِ تنهایی و غربتِ یتیمی!🏴🏴 کوفه می ماند و مسجدی که دیگر، آوای مناجاتِ علی را نخواهد شنید. کوفه می ماند و صفحه ی سیاه روزگار. فرزندان علی نیز، باید خود را برای غربتی سهمگین تر از فاجعه ی ضربتِ محراب، آماده کنند. مجتبی، باید تنهاترین سرداریِ تاریخ را تجربه نماید و حسین نیز از همینک به کربلا سلام کند. زینب باید مدالِ را بر سینه آویزد و جهاز سفر به کربلا را حمایل کند. کوفه، همینک در گوش نواده ی رسولِ خدا، را نجوا و سفر شام را ظالمانه روایتگری می کند. زینب، همینک‌ باید دورانِ خوشِ در خانه ی علی را فراموش کند و تازیانه ی حرامیانِ کوفی را در لابلای وحشتِ طفلانِ مظلومِ برادر، بر تنِ خود تصویر کند. اما . . ما می توانیم تاریخ را آن گونه که شایسته ی ولایت علی است، بسازیم.🏴🏴 می توانیم خود را در بستر ببینیم و عمّارِ روشنگرِ زمانِ خود باشیم. می توانیم یار پسرِ علی بن ابیطالب، مهدی موعود باشیم و برای سپاه او نیز کنیم.🏴🏴 باید بدانیم که ظهور، یک فرآیند است و ما در شیب آخرالزمانیم.🏴🏴 پرچمِ اینک اما در دست دیگری است و او است. باید یاریگرش باشیم تا این لشکر را به سپاهِ برسانیم.🏴🏴 سالروزِ شهادتِ اولین شهید محراب، امیرالمومنین، علی علیه السلام تسلیت باد. 🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خصوصی
ای نخل‌های کوفه! امام شما چه شد؟ آن اشک و شور و گریه و حال و دعا چه شد؟ محراب کوفه! سرخی دامان تو ز چیست؟ سجادۀ علی! علی مرتضی چه شد؟ شهادت امیر مومنان علی(ع) را تسلیت میگوییم مدیریت گروه و کانالهای مدافعان حریم ولایت http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🔴 علی‌با قرآن است و قرآن‌با علی است 🏴شهادت امام‌متقیان، حضرت‌علی علیه السلام تسلیت‌باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ من کرده بودم و راه را باز کرده و می خواستم دوباره به وظیفه خود عمل کنم 📌 هاشمی رفسنجانی در دیدار اصحاب رسانه و فرهنگ (۲۳ تیر ۱۳۹۴؛ روز امضای برجام): 🔹بنده در انتخابات می‌خواستم به وظیفه خود در قبال مردم عمل کنم و شورای نگهبان از حضور من در انتخابات جلوگیری کرد و شرایطی فراهم شد که روحانی، رئیس جمهور ایران شود. 🔹من در دوران جنگ و قطعنامه کرده بودم و راه را باز کرده و می‌خواستم دوباره به وظیفه خود عمل کنم. 🔹اتفاقی که امروز رخ داد مهمتر از جنگ و فتح خرمشهر بود و دلواپسانی هستند که اشکالاتی وارد می‌کنند اما کار درست و بزرگی انجام شده است. 🔹نباید از بازدید برخی از مراکز هراس داشته باشیم. این روز بزرگ را به ملت ایران تبریک می‌گویم و امروز دیگر متهم به جنگ طلبی و حمایت از تروریسم نیستیم. @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
#در_ادامه_ی_این_مقاله_در_خدمت_شما_خواهیم_بود_با_موضوعات_مورد_مطالعه👇 🔺 درباره سیاست‌ورزی مرجعیت آین
🔴 درباره سیاست‌ورزی مرجعیت آینده 🔻انفعال امروز، کنش‌گری دستگاه مرجعیت را در آینده تهدید می‌کند. 🔻برگ اول؛ دین سیاسی سیاستمداران 1⃣ سیاستمداران کاسب‌اند و این بدین معناست که آنان از نمد مرجعیت و تکثر آن نیز ممکن است برای خود کلاهی بدوزند. آنان همان‌گونه که به فلان چهره هنری نه چندان خوشنام نیازدارند تا به کمک او گروهی از جامعه را با خود همراه کنند، در همان وقت محتاج چهره دینی خوشنامی نیز هستند که با حمایت از آنان و سیاست‌هایشان نیم دیگر از جامعه را نیز به خود متمایل کنند و این‌گونه می‌شود ⁉️
📛 _سگ_در_بغل_در_جریان_مبارزات_انتخاباتی_ _از_یک_نامزد انتخاباتی حمایت می‌کند و هم فلان استاد درس خارج حوزه علمیه (و البته طی یک عملیات پیچیده فریب و اعتمادسازی کاذب)! به یاد دارم که چند سال قبل شخصی موثق از رفت و آمدهای یکی از روحانیون نزدیک به حزب کارگزاران در بیت عالمی که حقیقتاً وارسته و متخلق و در مراتب بالای فقاهت هستند، باخبر شدم و آن گونه که گفته شد، هدف از این رفت و آمدها راضی کردن آن عالم برای تصدی مرجعیت بود که این اتفاق هم افتاد. طبعاً برای آنان مرجعیت شیعه مهم نیست بلکه بهره‌برداری از حمایت‌هایی است که با تأثیر اطرافیان بر آن مرجع، گاه و بی‌گاه ممکن است از او صادر شود و حمایت مرجعیت را از شخص یا جریان تشویق کننده رقم بزند.⁉️
_نهادن_تمدن_نوین_اسلامی 2⃣ اگر چه منکر این نیستیم که اساتیدی که در سال‌های اخیر پا در عرصه مرجعیت گذاشته‌اند و این روزها مورد انتقاد قرار گرفته اند، معتقد به نظام و انقلاب هستند، اما حقیقت آن است که میان قرائتی از انقلاب که برجام را می‌آفریند و کنوانسیون‌های خطرناک بین‌المللی را بر کشور تحمیل می‌کند و دنیای فردا را دنیای مذاکره و نه دنیای موشک می‌داند با قرائتی از انقلاب که در پی بنیان نهادن تمدن نوین اسلامی است تفاوت بسیار است. آن‌چه بیش از هرچیز موجب نگرانی جامعه حوزوی است، عدم واکنش درست و به موقع توسط این عزیزان در قبال اتفاقات سال‌های اخیر است، مسأله‌ای که احتمال تأثیرپذیری آنان از قرائتی نادرست از انقلاب را تقویت ‌می‌کند. @daneshgahevelyat
مگر نه این است که از شروط مهم و اساسی برای تصدی مرجعیت در دوران کنونی کنش‌گری مناسب در تحولات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؟ آیا عدم واکنش جدی از سوی این عزیزان درباره مسائلی هم‌چون نابسامانی فضای مجازی، ولنگاری فرهنگی در ساحت‌های مختلف اجتماعی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، نابسامانی اوضاع معیشتی و... نمی‌تواند تهدیدی برای نقش‌آفرینی فعال حوزه‌های علمیه در معادلات سیاسی واجتماعی کشور باشد؟ @daneshgahevelyat
آیا حمایت‌های اغراق‌آمیز دیروز برخی از این عزیزان (تأکید می‌کنم برخی، اگرچه مخالفت علنی هم از هیچ یک ندیده‌ام) از دولتی که ناکارآمدی آن امروز شهره خاص و عام شده است (مانند اینکه گفتند همانگونه که خدا مردم را سر صندوق رأی آورد، باید بگوییم این رأی را خدا قرار داد، خدا این لطف را کرد که دولتی با فکر و تدبیر بر سر کار بیاید) و سکوت امروز آنان در برابر اقدامات آن در نتیجه اعتماد نابجا به یک طرز تفکر خاص سیاسی، نمی‌تواند زنگ خطری جدی برای آینده حوزه باشد؟ و آیا این همان چیزی نیست که بسیاری از سیاستمداران آن را خوش می‌دارند؟! 🔻سوال آخر؟!!! 3⃣ بنابراین آن‍چه در لحظه حساس کنونی لازم و ضروری به نظر می‌رسد، تأمل در این نکته است که آن عزیزانی که امروز قدم در عرصه مرجعیت نهاده‌اند چه کنش‌گری فعال و مؤثری در تعامل با مردم و دولت از خود نشان داده‌اند که بتوان به پشتوانه آن مسؤولیت خطیر مرجعیت در سال‌های آینده را بر دوش آنان گذاشت؟! ✅برگرفته از سایت مطالعات حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا