eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
470 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ مراسماتی که یزید هم در آن شرکت می کند! ◀️ گاهی یک جریان موج خیز و حرکت‌زای اجتماعی، روح خود را از دست می‌دهد و از آن جز یک سلسله آداب و تشریفات بی‌اثر باقی نمی‌ماند. 🔸 امير المؤمنين فرمود اسلام به دست اموي‌ها مانند ظرفی که وارونه شود و محتوایش بیرون بریزد و جز خود ظرف باقی نماند، وارونه می‌شود و از محتوای خود خالی می‌شود (یُکْفَأُ الْاِسْلامُ کَما یُکْفَأُ الْاِناءُ). و ما، نام این پدیده اجتماعی را، تبدیل حرکت به بنیاد می‌نهیم. با ذکر یک مثال توضیح می‌دهم. 🔹 عزاداری سنتی امروز امام حسین (ع) تبدیل حرکت به بنیاد (عادت) است. این عزاداری که به حق درباره‌اش گفته شده: (مَنْ بَکی‌ٰ اَوْ اَبْکیٰ اَوْ تَباکیٰ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ) که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریه کن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل فلسفه‌اش تهییج احساسات عليه يزيدها و ابن زیادها و به سود حسین‌ها و حسینی ها بوده. 🔸 در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقع نوعی سربازی است. 🔹 در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. 🔸 اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش می‌شود و محتوای این ظرف بیرون می‌ریزد و مسئله شکل یک عادت به خود می‌گیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایان‌گر یک جهت‌گیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنی‌داری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرد از وظایف اجتماعی و بی رابطه با حسین های زمان و بی رابطه با یزیدها و عبيدالله‌های زمان بپا دارند. 🔹 اینجاست که حرکت تبدیل به بنیاد یعنی عادت شده و محتوای ظرف بیرون ریخته و ظرف خالی باقی مانده است. در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور بدر آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را بپا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها (تباکی) اثر ندارد، اگر یک مَن اشک هم نثار کنیم به جایی برنمی خورد. 📚 بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر - ص ۸۲ @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا مردم در قیامت با هم صحبت می کنند؟؟ 📍ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻧُﻔِﺦَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼُّﻮﺭِ ﻓَﻠَﺎ ﺃَﻧﺴَﺎﺏَ ﺑَﻴْﻨَﻬُﻢْ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺘَﺴَﺂءَﻟُﻮﻥَ (سوره مومنون آیه ۱۰۱) 📍ﭘﺲ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ (ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ) ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 📍ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻔّﻪ ﻱ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺳﺒﻚ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ.✳✳✳ 📍ﺳﺆﺍﻝ: ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭّﻝ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ» ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺁﻏﺎﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ.✴✴✴
🔴عذاب برای دوستداران اشاعه فحشا 📍ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﺤِﺒُّﻮﻥَ ﺃَﻥ ﺗَﺸِﻴﻊَ ﺍﻟْﻔَﺎﺣِﺸَﺔُ ﻓِﻲ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﺃَﻟِﻴﻢٌ ﻓِﻲ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻭَ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻟَﺎ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ (سوره نور آیه ۱۹) 📍ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍی ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺯشتی ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﺎﻳﻊ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺭﺩﻧﺎکی ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ می ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ نمی ﺩﺍﻧﻴﺪ.✳✳✳ 📍ﺍﺷﺎﻋﻪ ی ﻓﺤﺸﺎ، ﮔﺎهی ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻗﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺖ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﻓﺸﺎ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎهب ﺑﺎ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ. ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: کسی ﻛﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﻣﺆمنی ﺑﺸﻨﻮﺩ، ﺑﺮﺍی ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﻨﺪ، ﺟﺰء ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ می ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: کسی ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺯشتی ﺭﺍ ﺷﺎﻳﻊ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ کسی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ بزرگ‌ترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است. ⚡️ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. «مانع اصلی تحققِ در کشور _گرچه عوامل متعددی دخیل‌اند_ چالشی است که ما با «تمدن مدرن» داریم. یعنی نظامِ سیاست، فرهنگ و اقتصاد لیبرال در طرفِ چالش با انقلاب اسلامی است و این مسئله‌ای است که ما به آن مبتلا هستیم. یعنی دوگانۀ ادبیات و فرهنگِ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب؛ مانع اصلی دستیابی به عدالت است و ما تا اصلاحات اساسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما وقتی می‌خواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن، برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر، موانع تحقق عدالت یک‌سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند، آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزۀ کشور خودمان و در _مثلاً_ مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبه‌رو می‌شویم. لذا به نظر من، مهم‌ترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر، بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، است که به هیچ وجه نمی‌گذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. یعنی آن ظلمی که در دورۀ نظام برده‌داری وجود داشته، اکنون تبدیل شده است به یک در دورۀ دموکراسی تبدیل شده است. این بزرگ‌ترین مانعی است که ما اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم. به تعبیر دیگر، عدالت‌خواهی باید حتماً ضمن اقامۀ تاریخی و اجتماعیِ عدالت باشد. درگیریِ بین انبیاء و فراعنه بر سر عدالت بوده و بعد هم کشیده شده به دوران ما؛ یعنی درگیری انقلاب اسلامی و غرب مدرن، درگیریِ اساسی است. ما در این مقیاس باید دنبال عدالت باشیم. بر همین اساس، به نظر من اصل انقلاب اسلامی و مراحل پنج‌گانه‌ای که حضرت آقا برای آن بیان فرمودند مراحلِ اقدام برای دستیابی به عدالت است. وقتی ما در فضای فرهنگ مدرن زندگی می‌کنیم و نرم‌افزارهای ادارۀ ما مبتنی بر بُنیان‌های تمدن مدرن هست، آدم‌های خوب هم در این ساختار گرفتار می‌شوند. من قبول دارم که شرایط، انسان را مجبور نمی‌کند و انسان مؤمن و انقلابی در زندگی شخصی، در سبک زندگی خصوصی و در اقدامات اجتماعی باید برعلیه این شرایط قیام کند، ولی باید توجه داشته باشیم که این موج، برخلاف تحقق عدالت در انقلاب اسلامی است و کسانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت قیام کنند باید برعلیه این موج حرکت کنند و بر این موج غلبه پیدا کنند. طبیعی است که بسیاری از آدم‌هایی که آدم‌های خوبی هم بودند، آرام‌آرام در مسیر مبارزه با این موج تغییر وضعیت دادند، استحاله شدند و گاهی خودشان هم در مسیر رقیب قرار گرفتند. بنابراین، دست‌پاک بودن، آلوده نشدن به اشرافیت و امثال اینها برای مدیرانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت و قسط در جمهوری اسلامی عمل کنند یک ضرورت است و فقدان آن موجب بخشی از بی‌عدالتی‌ها شده است. ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً‌ نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم، بلکه باید در یک مقیاس کلان، عدالت را دنبال کنیم. الان گاهی وقتی بحث از عدالت‌خواهی می‌شود فقط ضریب جینی یا نحوۀ توزیع دارایی و ثروت را دنبال می‌کنند؛ اینها کافی نیست؛ نه اینکه لازم نیست. گمانم این است که یکی از شاخص‌های تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال می‌کنیم. مکتب را اگر بخواهم یک مقدار تفصیل بدهم، هم باید از مبانی عدالت بحث کنیم و هم نظریۀ اجتماعیِ مبتنی بر آن مبانی و هم نظریۀ عدالت را و عدالت را مستند به این سه، ما باید تعریف کنیم. ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. پس عدالت‌خواهی باید مبتنی بر مکتب باشد. اگر شما دنبال مکتب اسلام هستید ولی می‌خواهید از علم مدرن استفاده کنیدبه چالش برمی‌خورید. ما الان مشکل‌مان همین است که انقلاب ما دنبال تحققِ مکتب اسلام است ولی سازوکارهایی که برای تحقق عدالت به کار می‌گیریم سازوکارهای مدرن است و همین بحران ایجاد کرده است. و حتماً توجه هم باید داشته باشیم که وقتی ما دنبال تحقق عدالت هستیم نمی‌شود عدالت سیاسی را از عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی جدا کرد؛ یعنی عدالت در قدرت، اطلاع و ثروت به هم پیوسته هستند.» @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 و 🔸اولین محور و است. قیام به‌عنوان یک اتفاق ، و در جهان اسلام از کجا شروع شده و به کجا منتهی شده است. 🔸 عاشورا زنده‌کننده «اشهد ان محمدا رسول‌الله» است. عاشورا اگر نبود تمام حرکت از بین می‌رفت و هیچ‌چیز از اسلام باقی نمی‌ماند. عاشورا به‌نحوی همان رسالت انبیاست و رسالتی است که تمام انبیا از آدم تا خاتم داشته‌اند. 🔸 آن بحث «حسین وارث آدم» هم همین است. همه رسالت با ظهور بنی‌امیه، درحال از بین رفتن بود. مستنداتی از که شخصیت برجسته‌ای در بین عرفا و در جهان است. بصری می‌گوید معاویه چهار کار خلاف انجام داد که یک موردش هم برای تبهکاری کافی بود: «خلافت اسلامی را صاحب شد، یزید را حاکم کرد، حجربن عدی را به شهادت رساند و ادعای خویشاوندی با زیادبن ابیه را کرد.» بنی‌امیه عملا داشت تمام رسالت انبیا را از بین می‌برد. 🔸امام‌حسین(ع) تمام این حرکت را متوقف کرد. اگر بنی‌امیه موفق می‌شدند، تمام آثار اسلامی را از بین می‌بردند. 🔸معروف است که ابوسفیان می‌گوید حکومت را بین خودتان بازی دهید یا ولید به قرآن تیری می‌زند و می‌گوید وقتی پیش خدا رفتید بگویید ولید چنین کرد و امام‌حسین این ذات را برملا کرد… . @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | ‏شما امروز ‎ رو می‌بینید من فرماندهان این‌هارو در غرب می‌بینم راهی که امثال کیوان‌ها دارن میرن نمونش همون خوی حیوانی هست که در غرب رفتن و میرن و در دانشگاهای ما دارن لیبرال‌ها به جوان‌های ما تجویز می‌کنن! 📍هر چقدر از این حیوان‌ها نفرت دارید فریادتونو بر سر ‎ بزنید. @daneshgahevelyat