4_5931418417813784088.mp3
4.32M
#صوت_تفسیر 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه بخش اول
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5931418417813784089.mp3
5.83M
#صوت_تفسیر 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه بخش دوم
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
درمحضرقرآن 📖 واهل بیت ع #فقط_به_عشق_علی
🍃🌺🕊 ـــــــــ🍃🌺🍃ـــــــپنجشنبه🌴ـــــــــــ🍃🌸🍃ــــــــــ 🛍 زیارت روز پنجشنبه 🛍 🔰زیارت امام حس
👆دسترسی به زیارت ودعای روز پنجشنبه🍃✨🤲✨⚘
🌿 روزه در ماههای حرام
▫️ماه ذیالقعده آغاز ماههاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذیالقعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست.
▫️روايت شده هر كه در يكى از ماههاى حرام سه روز پی در پى كه پنجشنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.
▫️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
📙 مفاتیحالجنان
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💠 #شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی #الرّضا علیه السّلام - بخش دوّم
▫️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد.
▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند:
▫️۱- امام رضا علیه السّلام مورد توجّه و محبّت و مراجعۀ مردم در مدینه و دور از دسترس و کنترل حکومت بودند و به عنوان یک رقیب مدّعی خلافت از وجود ایشان احساس خطر میکرد. خواست حضرت را از دسترس مردم خارج و تحت کنترل درآورد.
▫️۲- در برابر شورشهایی که از سوی طرفداران اهلبیت علیهم السّلام علیه حکومتش در جریان بود، خواست با قرار گرفتن آن حضرت در دستگاه خلافتش، نوعی مشروعیّت برای حکومت خود کسب کند و شیعیان، خصوصاً ایرانیان شیعه را از مبارزه منصرف کند و خطر نهضتهای علویان علیه حکومت بنیعبّاس را رفع کند.
▫️۳- حکومت خود در برابر مخالفتهای بازماندگان امین که در بغداد علیه او بودند و او را به ایرانی تبار بودن و خیانت به بنیعبّاس و اعراب متّهم میکردند، تحکیم کند.
▫️۴- چهرۀ منزّه و وارستۀ امام علیه السّلام را با قرارگرفتن ایشان در کنار دستگاه اشرافی خلافت خدشهدار کند و امام علیه السّلام را از سویی به دنیادوستی و از سوی دیگر به قدرتطلبی به دلیل پذیرفتن مناصب حکومتی متّهم سازد.
▫️۵- منزلت علمی امام علیه السّلام با مواجهۀ ایشان با علمای طراز اوّل سایر فرق و مذاهب، به گمان اینکه حضرت از عهدۀ پاسخگویی به ایشان بر نخواهند آمد، لطمه بزند و چهرۀ علمی ایشان را تخریب کند.
▪️مأمون یکی از خشنترین مأموران خود را همراه با کجاوههای مجلّل و اشرافی برای انتقال حضرت به مدینه فرستاد و آن مأمور از ایشان خواست همراه او به مرو بروند. حضرت ابتدا نپذیرفتند و وقتی با تهدید و تحکّم مأمور مواجه شدند و دیدند که به هر حال ایشان را خواهند برد، رفتن به مرو را پذیرفتند؛ لکن قبل از حرکت، به بستگانشان دستور دادند مجلس عزایی برپا کنند و همچون یتیمشدگان بگریند تا معلوم شود که حضرت به اجبار به مرو منتقل میشوند و مسألۀ خلافت یا ولایتعهدی دروغ است و ایشان هم مطلقاً طالب اشرافیّت و مناصب حکومتی در دستگاه مأمون نیستند.
▪️به دستور مأمون حضرت را از مسیر شهرهای سنّینشین به سمت مرو بردند تا کسی در مسیر به حمایت ایشان برنخیزد. (مدینه، مکّه، بصره، خرّمشهر، اهواز، اراک، ری، نیشابور، مرو)
▪️حضرت در طول مسیر از هر فرصتی برای نشر آگاهی و تبیین حقایق دین و در ضمن آن، شناساندن منزلت اهلبیت علیهم السّلام بهره جستند.
▪️در نیشابور حدیث سلسلۀالذّهب «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی؛ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» را از قول خدای متعال برای انبوهی از دانشمندان اهل سنّت بیان فرمودند.
▪️یعنی باور به توحید انسان را به این حقیقت واقف میسازد که در عالم جز به اذن الهی امری واقع نمیشود و خداوند هم جز به آنچه خیر است، اذن وقوع نمیدهد؛ لذا جز خیر واقع نشده و نمیشود.
▪️بعد از حرکت کجاوه، مجدّداً توقف نموده و فرمودند: «وَلکن بِشَرطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا».
▫️۱- یعنی توحید بدون ولایت هیچ فایده و ثمری ندارد و اسلام بدون امام خمیر شکلپذیری است که هر کس به میل خود به آن شکل میدهد و آن را تفسیر میکند.
▫️۲- یعنی توحید و اجتناب از تمکین در برابر طواغیت لازم و ملزوم هم و جداییناپذیرند. «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ».
▫️۳- یعنی فهم حقایق دین و پرورش یافتن در مکتب تربیتی دین و ادارۀ جامعۀ دینی مستلزم تبعیّت از امام است.
▪️مأمون و فضل بن سهل و بزرگان بنیعبّاس و جمعی از علویان چند فرسخ به پیشباز حضرت رفتند و نهایتاً کاروان حامل حضرت رضا علیه السّلام روز ۱۰ شوّال سال ۲۰۱ هجری به مرو وارد شد.
▪️چند روز بعد مذاکره شروع شد و پیشنهاد اوّل مأمون این بود که خلافت را به حضرت واگذار کند. امّا روشن بود که کسی که برای دستیابی به خلافت، برادرش را کشته و با سر برادرش چنان کاری کرده، واقعاً نمیخواهد از حکومت دست بکشد و حتماً توطئهای در کار است.
▪️حضرت که میدانستند از یک سو مأمون و کارگزارانش بههیچ وجه حاضر به از دست دادن امتیازات نامشروعشان که قطعاً امام علیه السّلام در صورت پذیرفتن حکومت، از ایشان سلب میفرمود، نیستند و از سوی دیگر مردم و جامعۀ به فساد کشانده شده توسّط حکومتها از زمان رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تا آن زمان (خلفای سهگانه و امویان و مروانیان و عبّاسیان) پذیرای عدالت و تقوای حکومت امام علیه السّلام نیستند، علیرغم اصرار مأمون، پیشنهاد خلافت را نپذیرفتند.
ادامه دارد...
« استاد مهدی طیّب »
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
ya-man-tohallo-behi-oghadolmakareh-telegram.mp3
10.23M
💎 دعای «یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ...»
▫️دعای توحیدی عمیقی که هنگام مشکلات خوانده میشود.
▫️کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل تنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان.
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💔 درد دلهای امیرالمؤمنین در نهج البلاغه (۱۲)
🔴 نکوهش از سستی و نافرمانی کوفیان
من ديگر هيچ گاه به شما اطمينان ندارم و شما را پشتوانه خود نمی پندارم. شما ياران شرافت مندی نيستيد که کسی به سوی شما دست دراز کند؛ به شتران بی ساربان می مانيد که هرگاه از يک طرف جمع آوری گرديد از سوی ديگر پراکنده می شويد.
📜 #نهج_البلاغه، خطبه ۳۴
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
AUD-20210330-WA0012.
4.21M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت پنجم
⭕️ بخش اول: صبر 5⃣
🔺مصادیق "صَبْرٌ عَلیٰ ما تُحِبُّ"
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج