سهم #روز_نود_وسوم مطالعه نهج البلاغه نامه ۱۹ تا نامه ۱۷
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه19 : نامه به يكی از فرمانداران خود به نام عمر بن ابی سلمه ارحبی، که در فارس ایران حکومت می کرد.
🔹هشدار از بدرفتاری با مردم
🔻 پس از نام خدا و درود، همانا دهقانان مركز فرمانداريت از خشونت و قساوت و تحقير كردن مردم و سنگدلی تو شكايت كردند، من درباره آنها انديشيدم نه آنان را شايسته نزديك شدن يافتم، زيرا كه مشركند و نه سزاوار قساوت و سنگدلی و بدرفتاری هستند زيرا كه با ما هم پيمانند، پس در رفتار با آنان نرمی و درشتی را به هم آميز. رفتاری توأم با شدّت و نرمش داشته باش، اعتدال و ميانه روی را در نزديك كردن يا دور نمودن رعايت كن.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه18 : نامه به فرماندار بصره، عبدالله بن عباس، در سال ٣٦ هجری پس از جنگ جمل
🔹روش برخورد با مردم
🔻بدان كه بصره امروز جايگاه شيطان و كشتزار فتنه هاست، با مردم آن به نيكی رفتار كن و گره وحشت را از دلهای آنان بگشای، بدرفتاری تو را با قبيله «بنی تميم» و خشونت با آنها را به من گزارش دادند، همانا «بنی تميم» مردانی نيرومندند كه هرگاه دلاوری از آنها غروب كرد، سلحشور ديگری جای آن درخشيد و در نبرد در جاهليت و اسلام كسی از آنها پيشی نگرفت و همانا آنها با ما پيوند خويشاوندی و قرابت و نزديكی دارند، كه صله رحم و پيوند با آنان پاداش و گسستن پيوند با آنان كيفر الهی دارد، پس مدارا كن. ای ابوالعباس! اميد است آنچه از دست و زبان تو از خوب يا بد، جاری می شود، خدا تو را بيامرزد، چرا كه من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعی كن تا خوش بينی من نسبت به شما استوار باشد و نظرم دگرگون نشود، با درود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه17 : نامه در پاسخ نامه معاويه در صحرای صفین، ماه صفر سال٣٧ هجری
1⃣افشای چهره بنی اميه و فضائل اهل بيت (علیهم السلام )
🔻معاويه! اينكه خواستی شام را به تو واگذارم، همانا من چيزی را كه ديروز از تو باز داشتم، امروز به تو نخواهم بخشيد و اما سخن تو كه «جنگ عرب را جز اندكی، بكام خويش فرو برده است» ، آگاه باش آن كس كه بر حق بود جايگاهش بهشت و آنكه بر راه باطل بود در آتش است. اما اينكه ادعای تساوی در جنگ و نفرات جهادگر كرده ای، بدان كه رشد تو در شك به درجه كمال من در يقين نرسيده است و اهل شام بر دنيا حريص تر از اهل عراق به آخرت نيستند.
2⃣ فضائل عترت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم )
🔻و اينكه ادّعا كردی ما همه فرزندان (عبدمناف) هستيم آری چنين است، اما جدّ شما (اميه) چونان جد ما (هاشم) و (حرب) همانند (عبدالمطلب) و (ابوسفيان) مانند (ابوطالب) نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسيران آزادشده نيست و حلال زاده همانند حرام زاده نمی باشد و آنكه بر حق است با آنكه بر باطل است را نمی توان مقايسه كرد و مؤمن چون مُفسد نخواهد بود و چه زشتند آنان كه پدران گذشته خود را در ورود به آتش پيروی كنند. از همه كه بگذريم، فضيلت نبوت در اختيار ماست كه با آن عزيزان را ذليل و خوارشدگان را بزرگ كرديم و آنگاه كه خداوند امّت عرب را فوج فوج به دين اسلام درآورد و اين امت در برابر دين يا از روی اختيار يا اجبار تسليم شد، شما خاندان ابوسفيان يا برای دنيا و يا از روی ترس در دين اسلام وارد شديد و اين هنگامی بود كه نخستين اسلام آورندگان بر همه پيشی گرفتند و مهاجران نخستين ارزش خود را باز يافتند، پس ای معاويه شيطان را از خويش بهره مند و او را بر جان خويش راه مده. با درود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
شرح کلی و ساختاری نامه ۱۹ تا نامه ۱۷.mp3
4.16M
🔊 شرح کلی و ساختاری نامه ۱۹ تا نامه ۱۷
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفتاد و هفتم
✳️ صفآرایی دو لشکر
🔸دعوت از طلحه و زبیر و عایشه برای گردننهادن به حکم قرآن
🔻[ نامهها و پیامهایی که به سران لشکر جمل فرستادم، نتیجهای نداد و در نهایت صبح روز پنجشنبه، دهم جمادیالاولی، دو لشکر در مقابل هم صفآرایی کردند. مالک اشتر را فرمانده جناح راست لشکر و عمار یاسر را فرمانده جناح چپ لشکر قرار دادم و پرچم را نیز به فرزندم، محمد حنفیه، سپردم و خطاب به سپاهیانم گفتم: ]
برای شروع جنگ شتاب مکنید تا حجت را بر این قوم تمام کنم.
🔻[ عبداللهبنعباس را فراخواندم و قرآنی به دستش دادم و گفتم: ]
با این قرآن نزد طلحه و زبیر و عایشه برو و آنان را به پذیرش احکام آن دعوت کن و به طلحه و زبیر بگو: مگر شما با اختیار خود با من بیعت نکردید؟ اکنون چه انگیزهای شما را به شکستن بیعت من واداشته است؟ این کتاب خدا میان من و شماست.
[ ابنعباس با زبیر و طلحه و عایشه سخن گفت: ولی در آنها تاثیری نکرد و دست خالی بازگشت.]
✳️ دعوت از لشکریان جمل برای پذیرش حکم قران
🔻[ لشکر جمل تیراندازی را شروع کرد. باران تیرها بود که به سمت سپاهیان من میآمد و همه منتظر بودند دستور حمله را صادر کنم؛ ولی من برای بار دوم میخواستم اتمام حجت کنم. از اینرو قرآنی در دست گرفتم و خطاب به اطرافیانم گفتم: ]
چه کسی این قرآن را میگیرد و بر آنان عَرضه میکند و ایشان را به احکام قرآن فرا میخواند؟ البته هر کس این کار را بپذیرد، بداند که کشته خواهد شد! و من در پیشگاه خداوند برای او ضامن بهشت خواهم بود.
🔻[ جوانی کم سنوسال و سفیدپوش که مسلم نام داشت، برخاست و اعلام آمادگی کرد. من برای بار دوم و سوم پرسش خود را تکرار کردم و مسلم در این دو بار نیز اعلام آمادگی کرد. قرآن را به دست وی دادم و گفتم: ]
به سراغ آنان برو و به آنان عَرضه کن و آنها را به آنچه در آن است دعوت کن.
🔻[ مسلم لشکر جمل را به حکم قرآن دعوت کرد؛ ولی عایشه دستور داد وی را تیرباران کردند و کشتند.
وقتی این جوان به سمت لشکر جمل حرکت میکرد، خطاب به یارانم گفتم: ]
این جوان از جمله کسانی است که خداوند دلش را از نور و ایمان لبریز کرده است. او را شهید خواهند کرد و من از همین نگران بودم و تردیدی نیست که این قوم، بعد از کشتن وی، روی رستگاری را نخواهند دید.
🔻[ بعد از شهادت مسلم به سپاهیانم گفتم: ]
به خدا سوگند! من از آغاز در باطل بودن راه این جماعت و گمراهی آنان تردید نداشتم و فقط دوست داشتم حقیقت امر برای شما نیز روشن شود. میدانید که این جماعت، نخست حکیمبنجبله عبدی و گروهی دیگر از صالحان را کشتند و اکنون به جوانی که آنان را به کتاب خدا و عمل به آن فرا میخواند، با وحشیگری تمام حمله بردند و او را نیز کشتند! دیگر هیچ مسلمانی در جنگ با این جماعت، به خود تردید راه نمی دهد!
📚منابع:
۱. الجمل، ص۳۳۶
۲. انساب الاشراف، ج۲، ص۲۴۰
۳. تاریخ طبری، ج۳، ص۵۲۰
۴. الفتوح، ج۱، ص۱۱۸
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸وجود مبارک امام هشتم به همه شیعیان سفارش کرد که شما شیعیان ما هستید، از هم فاصله نگیرید، با یکدیگر اختلاف نداشته باشید، امت از امام، امام از امت، مسئولین از یکدیگر، مردم از یکدیگر، فرمود هیچ وقت یکدیگر فاصله نگیرید.
«تَزَاوَرُوا»؛ به زیارت یکدیگر بروید،
«فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛
همه ما شنیدیم و میگوییم سنگ روی سنگ بند نمیشود و درست است این یک مَلات نرمی میخواهد، فرمود فرمایشات ائمه(ع) آن ملات نرم است که ساختمان درست میکند.
شما شیعیان ما هستید، وقتی دور هم جمع شدید حرف ما را میزنید؛
«تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض».
🔵👈 عاطفه، گذشت، اخلاق و ادب، آن ملات نرمی است که اعضای یک جامعه را مانند سنگهای یک ساختمان در کنار هم نگه می دارد و سخنان ائمه سراسر اینچنین است.
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🎤🌸 برگرفته از سخنراني آيت الله ناصري (حفظه الله)
🔹گله نکن که چرا این ناراحتیها وجود دارد؟ چرا این وضع اقتصاد ماست؟ چرا باران نميبارد؟ چرا هر روز یک مرض تازه پيدا ميشود؟
🔴👈 زيرا هر روز یک گناه تازه ای انجام ميدهی و اين مشكلات هم اثر عمل تو است. هر روز یک گناه تازه؛ درد تازه برایت ميفرستد. اينها لازمة هم هستند. از #امام_رضا علیه السلام روايت نقل شده است كه:🔻
كُلَّما أحدَثَ العِبادُ مِن الذُّنوبِ ما لَم يَكُونوا يَعمَلُونَ أحدَثَ اللّه ُ لَهُم مِن البَلاءِ ما لَم يَكُونُوا يَعرِفُونَ؛*
🔵هر گاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيشتر انجام نمى داده اند ، خداوند بلاهايى را برايشان پديد ميآورد كه سابقه نداشته است و آن را نميشناسند
📒 كافي، ج 2، ص 275.
🔍 #ترک_گناه🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری 🎥
#کوتاه_و_تأثیر_گذار
آخه چرا به یاد امام زمان نمیفتیم ⁉️ ‼️😔
#استاد_معاونیان🎤
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
نار، نور بازتاب نشده.mp3
4.82M
🔹#پادکست
🔸دوگانه نور و نار
🔻 مراقب باشیم کدر نشویم!
🎋استاد #امینی_خواه
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_297669198144867638.MP3
1.02M
#متن_ترجمه 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
AUD-20210611-WA0005.mp3
2.74M
#صوت_ترجمه 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#متن_تفسیر 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه بخش اول
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5931418417813784088.mp3
4.32M
#صوت_تفسیر 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه بخش اول
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5931418417813784089.mp3
5.83M
#صوت_تفسیر 🌾🧡#صفحه_550 سوره مبارکه #ممتحنه بخش دوم
#سوره_60
#جزء_28
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
درمحضرقرآن 📖 واهل بیت ع #فقط_به_عشق_علی
🍃🌺🕊 ـــــــــ🍃🌺🍃ـــــــپنجشنبه🌴ـــــــــــ🍃🌸🍃ــــــــــ 🛍 زیارت روز پنجشنبه 🛍 🔰زیارت امام حس
👆دسترسی به زیارت ودعای روز پنجشنبه🍃✨🤲✨⚘
🌿 روزه در ماههای حرام
▫️ماه ذیالقعده آغاز ماههاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذیالقعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست.
▫️روايت شده هر كه در يكى از ماههاى حرام سه روز پی در پى كه پنجشنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.
▫️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
📙 مفاتیحالجنان
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💠 #شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی #الرّضا علیه السّلام - بخش دوّم
▫️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد.
▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند:
▫️۱- امام رضا علیه السّلام مورد توجّه و محبّت و مراجعۀ مردم در مدینه و دور از دسترس و کنترل حکومت بودند و به عنوان یک رقیب مدّعی خلافت از وجود ایشان احساس خطر میکرد. خواست حضرت را از دسترس مردم خارج و تحت کنترل درآورد.
▫️۲- در برابر شورشهایی که از سوی طرفداران اهلبیت علیهم السّلام علیه حکومتش در جریان بود، خواست با قرار گرفتن آن حضرت در دستگاه خلافتش، نوعی مشروعیّت برای حکومت خود کسب کند و شیعیان، خصوصاً ایرانیان شیعه را از مبارزه منصرف کند و خطر نهضتهای علویان علیه حکومت بنیعبّاس را رفع کند.
▫️۳- حکومت خود در برابر مخالفتهای بازماندگان امین که در بغداد علیه او بودند و او را به ایرانی تبار بودن و خیانت به بنیعبّاس و اعراب متّهم میکردند، تحکیم کند.
▫️۴- چهرۀ منزّه و وارستۀ امام علیه السّلام را با قرارگرفتن ایشان در کنار دستگاه اشرافی خلافت خدشهدار کند و امام علیه السّلام را از سویی به دنیادوستی و از سوی دیگر به قدرتطلبی به دلیل پذیرفتن مناصب حکومتی متّهم سازد.
▫️۵- منزلت علمی امام علیه السّلام با مواجهۀ ایشان با علمای طراز اوّل سایر فرق و مذاهب، به گمان اینکه حضرت از عهدۀ پاسخگویی به ایشان بر نخواهند آمد، لطمه بزند و چهرۀ علمی ایشان را تخریب کند.
▪️مأمون یکی از خشنترین مأموران خود را همراه با کجاوههای مجلّل و اشرافی برای انتقال حضرت به مدینه فرستاد و آن مأمور از ایشان خواست همراه او به مرو بروند. حضرت ابتدا نپذیرفتند و وقتی با تهدید و تحکّم مأمور مواجه شدند و دیدند که به هر حال ایشان را خواهند برد، رفتن به مرو را پذیرفتند؛ لکن قبل از حرکت، به بستگانشان دستور دادند مجلس عزایی برپا کنند و همچون یتیمشدگان بگریند تا معلوم شود که حضرت به اجبار به مرو منتقل میشوند و مسألۀ خلافت یا ولایتعهدی دروغ است و ایشان هم مطلقاً طالب اشرافیّت و مناصب حکومتی در دستگاه مأمون نیستند.
▪️به دستور مأمون حضرت را از مسیر شهرهای سنّینشین به سمت مرو بردند تا کسی در مسیر به حمایت ایشان برنخیزد. (مدینه، مکّه، بصره، خرّمشهر، اهواز، اراک، ری، نیشابور، مرو)
▪️حضرت در طول مسیر از هر فرصتی برای نشر آگاهی و تبیین حقایق دین و در ضمن آن، شناساندن منزلت اهلبیت علیهم السّلام بهره جستند.
▪️در نیشابور حدیث سلسلۀالذّهب «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی؛ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» را از قول خدای متعال برای انبوهی از دانشمندان اهل سنّت بیان فرمودند.
▪️یعنی باور به توحید انسان را به این حقیقت واقف میسازد که در عالم جز به اذن الهی امری واقع نمیشود و خداوند هم جز به آنچه خیر است، اذن وقوع نمیدهد؛ لذا جز خیر واقع نشده و نمیشود.
▪️بعد از حرکت کجاوه، مجدّداً توقف نموده و فرمودند: «وَلکن بِشَرطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا».
▫️۱- یعنی توحید بدون ولایت هیچ فایده و ثمری ندارد و اسلام بدون امام خمیر شکلپذیری است که هر کس به میل خود به آن شکل میدهد و آن را تفسیر میکند.
▫️۲- یعنی توحید و اجتناب از تمکین در برابر طواغیت لازم و ملزوم هم و جداییناپذیرند. «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ».
▫️۳- یعنی فهم حقایق دین و پرورش یافتن در مکتب تربیتی دین و ادارۀ جامعۀ دینی مستلزم تبعیّت از امام است.
▪️مأمون و فضل بن سهل و بزرگان بنیعبّاس و جمعی از علویان چند فرسخ به پیشباز حضرت رفتند و نهایتاً کاروان حامل حضرت رضا علیه السّلام روز ۱۰ شوّال سال ۲۰۱ هجری به مرو وارد شد.
▪️چند روز بعد مذاکره شروع شد و پیشنهاد اوّل مأمون این بود که خلافت را به حضرت واگذار کند. امّا روشن بود که کسی که برای دستیابی به خلافت، برادرش را کشته و با سر برادرش چنان کاری کرده، واقعاً نمیخواهد از حکومت دست بکشد و حتماً توطئهای در کار است.
▪️حضرت که میدانستند از یک سو مأمون و کارگزارانش بههیچ وجه حاضر به از دست دادن امتیازات نامشروعشان که قطعاً امام علیه السّلام در صورت پذیرفتن حکومت، از ایشان سلب میفرمود، نیستند و از سوی دیگر مردم و جامعۀ به فساد کشانده شده توسّط حکومتها از زمان رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تا آن زمان (خلفای سهگانه و امویان و مروانیان و عبّاسیان) پذیرای عدالت و تقوای حکومت امام علیه السّلام نیستند، علیرغم اصرار مأمون، پیشنهاد خلافت را نپذیرفتند.
ادامه دارد...
« استاد مهدی طیّب »
🍃🌺🍃
@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج