eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه طباطبایی (ره): گاهي یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازد. ▪️علامه طباطبائي (قدس سره) مي‌‌فرمودند: در مدرسه ايستاده بودم و متوجّه شدم کسی دست خود‌ را روی شانۀ من گذاشت. برگشتم، مرحوم آیت الله آقاي قاضي (قدس سره) را دیدم. ایشان فرمودند: «فرزندم، اگر دنيا مي‌خواهي‌ نماز شب بخوان، اگر آخرت مي‌خواهي نماز شب بخوان، اگر هم دنيا و هم آخرت را مي‌خواهي، نماز شب بخوان» 🌹شادی روحشان صلوات
🌹 من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه 🌹 ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد 🗓سالروز درگذشت علامه طباطبایی(ره)
💠 *شكر* (ادامه) ✳️ *لازمه شکر الهی استفاده نکردن از نعمت‌ها در راه نافرمانی حق تعالی است.* در نتیجه، از مصرف بی‌مورد (اسراف و تبذیر) می‌توان به عنوان کفران ناسپاسی نعمت یاد کرد.... ✍️ مرحوم علامه طباطبائی درباره حقیقت شکر و انواع آن می‌نویسد: *حقیقت شکر اظهار نعمت است،* و اظهار نعمت به این است که انسان نعمت را در جایی که آفریننده و عطاکننده نعمت اراده فرموده (رضایت دارد) به کار گیرد و مرتبه دیگری از شکر این است که به زبان از دهنده نعمت یاد کند که در اصطلاح، آن را «ثنا» می‌نامند و به این است که انسان همواره در دل به یادِ دهنده نعمت باشد و به هنگام استفاده از نعمت، با یاد او از مواضعی که منعم تعیین کرده است، تجاوز نکند. ✳️ بنابراین، می‌توان گفت: استفاده معقول و بهینه از نعمت‌های الهی و مصرف آن ها با رعایت اعتدال و دوری از اسراف و تبذیر و رعایت حدودی که خداوند متعال تعیین نموده، همه از لوازم شکر به درگاه خداوند متعال هستند. از این رو، برخی از آیات پس از برشمردن برخی نعمت‌ها می‌فرمایند: «افلا یشکرون» و یا انسان را به دلیل ناسپاسی کردن و کفران نعمت‌های الهی و تجاوز از حدود و مقررات، مورد سرزنش قرار داده، عواقب آن را متذکر می‌گردند. 📚 تلخيص حوزه نت ‏🌐 emamraoof.com
📖 ۱ 💠 *آداب زیارت* ❇️ زیارت به معنای «حضورُ الزّائر عندَ المزور» است. اگر انسان باور داشته باشد که در محضر امام حاضر گشته، بر تمام حالات و سکنات خویش مراقبه داشته و خویشتن را به زینت آداب می‌آراید. 🍀 این همان امری است که در بدو تشرّف به بارگاه ملکوتی امام، در دعای اذن دخول، ذکر می‌کنیم: 🔆 «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صَاحِبِ هَذَا الْمَشْهَدِ الشَّرِيفِ فِي غَيْبَتِهِ، كَمَا أَعْتَقِدُهَا فِي حَضْرَتِهِ» 🔆 «خدایا! من حرمت صاحب این زیارتگاه شریف را در غیابش، مانند حضورش باور دارم.» 🔹 *زائر با این عبارت اعتراف می‌کند که حضور و غیاب امام برای او یکسان است و اگر در این زمان به آستان‌بوسی حضرت مشرف شده، چنان است که گویی در زمان حیات امام به دامان ایشان پناه آورده است. از این رو خود را ملزم به رعایت آداب در محضر امام می‌گرداند.* 📚 📚 بخشی از کتاب «ضیافت سلطان» (درباب‌زیارت‌حضرت‌ثامن‌الحجج‌علی‌بن‌‌موسی‌الرضا‌علیه‌ا‌لسلام) - صفحه ۱۳ 🌐 emamraoof.com
۲۴ 💠 *تغییر قبله* 🔰 بر اساس آیات قرآن كریم، اینطور به نظر می‌رسد كه تغییر قبله از بیت المقدس به سمت كعبه دستوری است كه از ناحیه پروردگار متعال به جهت رضایت پیامبر و خوشنودی ایشان صادر گشته است. 🔆 «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ....» 🔆 «تو را به قبله ای كه به آن خوشنود شوی بر گردانیم.» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۴۴ 🕋 كعبه بنایی بود كه ابراهیم آن را بنا نهاد و آنگاه كه مسلمانان به سوی بیت المقدس نماز می‌گذاردند نیز برپا بود. از جمله ویژگی‌های كعبه، مولودی است كه در آن خانه پابه جهان گذاشته و شرافتی خاص به آن بخشید. خانه‌ای كه مالك آن فقط خداوند است. 🕋 *كعبه محل تولد ولایت است. ظاهراً به سوی كعبه سجده می‌كنیم و در باطن، حقیقت عبادت، قبول ولایت است.* ❇️ *پسند پیامبر رو كردن به محل ولادت علی است و پسند خدا همان پسند پیامبر است. خداوند سبحان این تغییر قبله را به خود نسبت نمی‌دهد. در واقع تجلی ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام خواسته پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است كه خداوند آن را محقق كرده و موجب شادی و رضایت رسول خود شده است.* 🔸 خداوند متعال در این آیه خود را مجری پسند رسول خود بیان كرده است. پسند پیامبر و معصومین علیهم‌السلام از پسند خدا جدا نیست. هزاران سال پیش خداوند متعال پسند رسول خود را محترم شمرده و بر ما نیز تكلیف كرده است كه همه اعمال خود را به جهت پسند این وجود نازنین انجام دهیم. نماز و خوردن و خوابیدن و قربانی كردن و مطالعه كردن و........همه به جهت پسند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله باید صورت گیرد. پسند پیامبر نیز معرفی امیرالمومنین علیه‌السلام است. 💢 *در ادامه این آیه خداوند متعال بلافاصله بیان می‌دارد كه چنانچه حضرت از خواسته‌های اطرافیان تبعیت كند، جایگاه والای خود را تنزل داده است.* 🔆 «.... وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِینَ» 🔆 «اگر از هوس‌های ایشان پیروی كنی در آن صورت جدا از ستمكاران خواهی بود.» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۴۵ 🔹 اعمال نظر دیگران در پسند حضرت با كاسىتن اعتبار او كه تا كنون یكتا شناس و توحید مدار بود همراه است. اعتباری كه خداوند با این تغییر قبله به همه جهانیان اعلام كرده است با بها دادن به نظر اطرافیان تنزل خواهد یافت. ✅ پیامبری كه خواهان جذب حداكثری و دفع حداقلی است و هدایت همه انسان‌ها و حتی كفار و منافقین را می‌خواهد، آیا ممكن است به نظری غیر از خداوند بها دهد؟ پر واضح است كه این ایراد به یك عبد محض وارد نخواهد شد اما خداوند در این تذكر اعمال نظر آنها را بهانه تلقی كرده و منافقین را قابل هدایت نمی‌داند. 💠 پیامبری كه عصمت مطلق است به خدا و خود و دیگران ظلم نخواهد كرد. اگر ظلم را به معنی نقص تلقی كنیم، اعمال نظر دیگران تنزل اعتبار است و این امكان ندارد. در واقع این دستوری است كه خداوند به جهت تادیب پیامبرش از ابتدا بیان می‌كند. ✨ «أدبنی ربی فاحسن تأدیبی »؛ «مربی من مرا تربیت كرد و چه زیبا تربیت كرد.» 📗 بحار الانوار، ج ٦٨، ص ٣٨٢ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
رحمۀ‌الله 💠 *علاّمه طباطبایی رحمۀ‌الله، در همه محافل علمی و فرهنگی به عنوان مفسری بزرگ و فیلسوف و حکیمی الهی مطرح است؛* 🔹 درخشش او در صحنه تفسیر و عرصه حکمت، گرچه سایر ابعاد علمی آن بزرگ را تحت الشعاع قرار داده است، ولی جایگاه علمی او در سایر رشته‌های معارف اسلامی، چون فقه، اصول، رجال، حدیث و علومی چون جبر، مقابله، هندسه، حساب استدلالی، هیئت قدیم و جدید، فنون ادب فارسی، مباحث تاریخی و اجتماعی، و مبانی و نظریات مکاتب مادی بسیار چشم گیر است. ◾🍃 تاریخ وفات ایشان ٢٤ آبان ماه ۱۳۶۰ است. 🌐 emamraoof.com
رحمۀ‌الله 💠 *توصیه‌هایی از علامه طباطبایی (ره)* ✳️ *قبل از خواب، اعمالی را که در طول روز انجام داده اید بررسی کنید*، هر یک از اعمالتان که خوب بود خدا را برای آن سپاس گویید و توفیق انجام بهتر آن را در روز بعد از خداوند بخواهید، اگر خدای نکرده تقصیر و یا خطایی مرتکب شده بودید، فورا توبه کنید و تصمیم بگیرید که دیگر آن را انجام ندهید. اگر دیدید خلاف های شما متعدد است، تصمیم بگیرید فردا آن را کم کنید. 🔹 مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد. 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
٢٣ ٢٤-انجام دادن بي موقع كارهاي درست و در زمانهاي نامناسب و براي افراد غير ذي حق و ناشايست، اشتباه ديگري است كه بعضا مرتكب مي شويم . بطور مثال بجاي آنكه براي همسر نقش همسري ايفا كنيم ، دلسوزيهاي مادرانه داريم و از وظايف همسري غافل مي شويم . دلسوزي خوب است ، تلاشها لازم بوده است اما در انتخاب فرد ، جابجا كاري شده پس تلاشها مثمر ثمر نبوده است و به ناكامي منجر شده است . و يا كاري كه بايد در دوره كودكي انجام مي داديم در دوره نوجواني فرزند، انجام داديم و نتيجه عكس گرفتيم و در خانواده بدليل كاركردهاي نابجا ،گسست ايجاد كرديم. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اشتباهات زندگي ٩٩/٦/٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٦ https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢١ ١٩-شخصيت سالم قضاوت سريع ندارد. در روايتي از حضرات نقل شده است : لا تُخبرن الا عن ثقه فتكون كذابا و ان اخبرت عن غيره فان المذب مهانه و ذل هيچ خبري را به كسي نرسانيد مگر اينكه راوي شما صادق باشد در غير اينصورت شخصيت شما كذاب و دروغگو جلوه مي كند گر چه شما از طرف يك غير او خبر مي دهيد . بدرستيكه كذب، خواري شخصيت و ذلت نفس مي آورد. بنابراين قضاوت سريع و فوري و بدون تحقيق انسان را بسيار دروغگو مي كند و منجر به پخش شايعات نادرست و هتك حرمت ديگران مي شود. فرد دروغگو منفور است و كسي او را دوست ندارد و جاذبه اي بين او و سايرين ايجاد نمي شود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح روانكاوي شخصيت ٩٩/٥/٢٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٧ https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٧٩ "آداب قرائت حمد و سوره" يكي از آداب قرائت قران ، تعظيم قران است البته قران هم توسط مردم عامي و هم توسط افراد با معرفت قرائت مي شود و حتما ثمرات زيادي بر قرائت قران مترتب است اما به ميزاني كه قرائت با آرايش معنوي صورت گيرد نتايج مثمر ثمر تري خواهد داشت . تعظيم يعني انسان بفهمد اين كلام مخلوق نيست و كلام خالقي است كه عظمت او براي همگان محسوس است. وقتي در ركوع و با خضوع مي گوييم سبحان ربي العظيم و بحمده يعني در مقابل اين عظمت، ركوع و باور كرده ايم كه درك عميق اين عظمت از فهم بشري فراتر است . و از طرفي بايد بدانيم كه قران كلام خدا و مقارعه ذاتيه داشته است يعني زمانيكه خداي سبحان قران را خلق كرد، متكلم و مستمع خودش بود و الفاظ به اين شكل ( ب س م ل د....) نبود يعني در مقام واحديت حروف كنار هم قرار نگرفته بود. اولين كسي كه به آن مقام نزديك شد ، وجود مقدس پيامبر ص است كه قران نازل نشده را مي بيند و در آن خلوتگاه، قاب قوسين را مشاهده مي كند . پس اولين فرودگاه قران، قلب حبيب الله ، پيامبر اكرم بالاصاله و وجود مقدس حضرات معصومين بالتبع است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/١١/٨ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٧ https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🌹۲۴ آبان ۱۳۹۹ بیستمین سالگرد شهادت مظلومانه دکتر "ادواردو (مهدی) آنیلی" به دست شبکه ترور صهیونیسم جهانی ♦️کسی که مالکیت کارخانجات بزرگ لامبورگینی، فراری، فیات ومالکیت باشگاه یوونتوس و.. را با محبت اهل بیت(علیهم السلام) عوض کرد. 🌹الفاتحه👇👇👇👇
۶۰ ، آیه ۱۸ 🔆 «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيمٌ» 🔆 «و اگر نعمت‌های خدا را بشمارید، هرگز نمی‌توانید آنها را احصا کنید؛ خداوند بخشنده و مهربان است!» 🔹 خداوند یقیناً به جهت قصور و تقصیری که در زمینه شمارش نعمات از انسان ديده می‌شود او را مورد غفران الهی قرار می‌دهد و رحمت خاصی را بر او نازل می‌كند به جهت اینکه خود را از شمارش حتی یک نعمت عاجز می‌داند. ✳️ *«وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها»*: 💠 نعمت در زبان عرب به لباس نرم و لطیف گفته می‌شود. و چيزی است كه انسان با وجود آن در لذّت، راحتی و خوشی قرار می‌گيرد. 🔸 با يك نگاه سطحی، آیه را نامفهوم می‌پنداریم زیرا بحث شمارش نِعَم (نعمت ها) نیست که انسان قادر بر شمارش آنها نباشد بلكه تنها بحث شمارش یک نعمت است و یک نعمت امری نيست که انسان قادر بر شمارش نباشد اما با نگاهی عميق‌تر در می‌يابيم كه *هر نعمت خود به تنهايی مجموعه‌ای از نعمات است زيرا هر نعمت زير مجموعه‌ای دارد كه به واسطه جمع همه آنها به ثمر می‌رسد و بروز می‌يابد.* 🔰 بررسی تفصیلی و جداگانه هر نعمت ما را به این مطلب رهنمون می‌سازد که زیرمجموعه یک نعمت ابزار و عوامل پیچیده مرئی و نامرئی فراوانی است كه نعمت ساز می‌شود. ✍️ بطور مثال، تدیّن یک نعمت است امّا گاه برای دینداری یک فرد، عوامل فراوانی همراه يكديگر می‌شوند تا فرد متدیّن شود عوامل فردی، استعدادها، محيط خانواده ، عوامل محيطی چون مدرسه، دوستان و..... به گونه‌ای که اگر در هر يك از اين عوامل اختلال ایجاد شود ثمره آن دين داری فرد نيست. 🔹 اين سخن دور از ذهن نيست زيرا شنيده‌ايم كه كسانی در دوره‌ای طولانی از عمر خود متدیّن بوده‌اند اما در يك فضای اجتماعی نامطلوب قرار گرفته‌اند و درنهایت بی‌دین از دنیا رفته‌اند. 🌀 از اين رو قرآن می‌فرماید: اگر شما یک نعمت را بخواهید بشمارید (نه همه نعمت‌ها را) قادر به شمارش آن نیستید شمارش یک نعمت منعم میسّر نیست، به يقين احصاء (شمارش) نعمات بی‌شمار الهی ممکن نخواهدبود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com