eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ آیت‌الله‌جوادی: لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست. آیت‌الله جوادی آملی گفت: انسان تا در پوسته خودش هست خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است، اما وقتی از پوسته خود به در آمد، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد، آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع است. به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم،  درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی به روال هفته های گذشته در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. آیت الله جوادی آملی با اشاره به لیله الرغائب گفت: در لیله الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد، هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم. وی خاطر نشان کرد: رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو، لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست، لیلة رغائب و رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست آن گرایش و آن میل و آن شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه مباحث اخلاقی جلسات گذشته اهمیت درک هدف خلقت را برای انسان یادآور شده ادامه داد: انسان اگر بخواهد طاهر و طیّب باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدا جان را به دو منظور عطا کرد؛ یکی اینکه با ملکوتیان رابطه و با فرشته‌ها گفتگو داشته باشیم، چیزی به آنها بگوییم، آنها چیزی به ما بگویند ، از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم. وی ادامه داد: روح دو خاصیت دارد، برای اینکه ابزار کار داشته باشیم با سماوات و ارض رابطه داشته باشیم خداوند به ما بدن داد این بدن برای آن است که با بدنه عالَم تماس بگیریم یعنی زمین و آسمان و ما بینهما، آن جان برای دو منظور است یکی تدبیر این نظام، یکی ارتباط تنگاتنگ با فرشته‌ها. آیت الله جوادی آملی با اشاره به کلام نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) گفت: وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در آن نامه‌ای که برخی از مفاخر خانوادگی‌شان را بیان فرموده بودند، فرمودند خیلی‌ها می‌روند جبهه جنگ و خیلی‌ها جانباز می‌شوند و اعضا و جوارحشان را از دست می‌دهند، اما از خاندان ما اگر کسی رفت و در جبهه دستش را از دست داد خدای سبحان به او بالی مرحمت می‌کند. مانند جعفر طیّار که دو دستش را داد و در برابر آن دو بال گرفت. وی در خصوص کارکرد اخلاق تصریح کرد: اخلاق گاهی به این است که انسان در همین محدوده‌ای که هست سالم بماند، این برای اوساط از متخلّقان است، یک وقت تلاش و کوشش می‌کند که از پوسته خود به در بیاید و از آن مرحله‌ای که هست بالاتر بیاید و به مقام برتر برسد؛ این مثل جوجه‌ای است که این پوسته خود را می‌شکند و می‌شود طاووس. وی ادامه داد: اصل این بیان در سخنان ائمه(علیهم السلام) هست که بین خلق و خالق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. انسان تا در پوسته خودش هست خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است، اما وقتی از پوسته خود به در آمد، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد، آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع است.
۳۶ ♦️ در ادامه تعریف *«انساء»* که به عنوان یکی از *راه‌های نفوذ شیطان* نام بردیم چنین می‌خوانیم: 🔹 گاهی اوقات از دست رفتن آنچه قرار بر انجام آن داشتيم، مثل ترك عملی مستحب، فوت عملی واجب و یا عدمِ توفيق در انجام يك عمل خير، مصداق جريمه هاي خداوند سبحان در برابر غفلت وفراموشی‌های ماست. ✍️ در شرح حال حضرت داوود نیز چنين آمده است كه: ✳️ ايشان ابتدا در مناجات خود می‌فرمودند: ✨ خداوندا بر خطاكاران مبخش، تا اينكه زمانی ترك اولايی از ايشان صادر شد، ندا آمد كه اين ترك اولی برای تو همراه با خير و بركت بود، چرا كه تا كنون شاهانه مناجات می‌كردی و خطاكاران را لايق بخشش الهی نمی‌دانستی، ولی اكنون كه خود نيز دچار لغزش شدی، بنده وار به درگاه الهی دست به دعا برميداری و طلب عفو همه خطاكاران را داری كه شايد همراه آنها تو نيز آمرزيده شوی. 🔹 آنگاه كه به سبب غفلت، عبادتی را از دست می‌دهیم و سپس دچار اندوه می‌شويم، در می‌یابیم كه در اعمال خود توجه لازم را نداشته‌ایم. 🔸 سپس درکِ اين امر موجب وصل بيشتر خواهد شد. 💢 عدم توجه به مسبب الاسباب و تمسك به اسباب و خواهش از غير خدا همان غفلتی است كه به وسيله شيطان صورت می‌گیرد. 💠 بنابراين *بنده جهت رهايی از دام غفلت بايد مدام ذاكر باشد* و بداند آنجا كه ذاكر نيست پس غافل است. حالتی ميان اين دو وجود ندارد. گاه ذكر و ياد خدا در قالبِ نماز است‌ «اقم الصلوه لذكري». ♦️ *يكی از بزرگان، اثر غفلت در انسان را مانند تاثير آتشی گداخته در خرمنی از كاه می‌داند كه همه چيز را نابود می‌كند. غفلت موجب تاريكی است و تا وارد نور و روشنايی نشويم به قبح و ظلمت و تيرگی آن پی نخواهيم برد.* 🔰 در زمينه ميزانِ ذكر و ياد خداوند بايستی خود را با بزرگان و علما مرتبط سازيم. 🔸 زیرا آنگاه که ميزان ذكر خود را با ذکر آنها مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم، غفلت و ظلمت ما این کاستی را پدید آورده است. پس برای افزايشِ مقدار ذكر و كاهش ظلمت، سعی بیشتری خواهیم کرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
☝️📰 📰☝️ در مسائل شرعی وقتی بیان می‌شود: «جایز نیست»، یعنی حرام است؟ یا به معنای مکروه می‌باشد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 بسمه تعالي با سلام و عرض ادب خدمت اعضا كانالهاي در محضر استاد بروجردي بدينوسيله به اطلاع مي رساند گروه شريف و پر بركت استاد بروجردي بيش از ١٥٠٠٠ عضو در نرم افزارهاي واتساپ (٢٠ گروه) ، تلگرام ، ايتا ، بله ،سروش ، سروش پلاس ، گپ، دارد كه حضور هريك از شما بزرگواران در يكي از آنها كفايت مي كند . تمام مطالب گروهها يكسان ارسال مي شود و كيفيت و كميت مطالب هيچ تفاوتي ندارد. به جهت شكرانه بهره مندي از آموزش هاي ناب و كم نظير استاد بروجردي ،براي عافيت و سلامتي ايشان و خانواده محترمشان صلواتي عنايت فرماييد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🍃🍃 #*لیلةالرغائب* *علت آنکه شب جمعه اول ماه رجب، لیله الرغائب نامیده شده* 🍃🍃 ۱ این است که اموات در چنین شب، رغبت بسیار به هدایای احیاء دارند. و این امر نمایانگر آن است که ١-هدایای ما گاهی مورد رغبت آنان نیست. و در این شب اموات به هدایایی که برای آنان اهداء می شود مشتاق ترند. 🍃🍃 ۲ -خدای سبحان در این شب بیش از شبهای دیگر، رغبت به اکرام مومنین دارد. 🍃🍃 ۳-ملائکه نیز در این شب، رغبت بیشتری به مساعدت مومنین دارند. 🍃🍃 ‌استاد بروجردی نقل به مضمون از کلام آیه الله بهجت (ره)
بسم الله وبالله دردمندیم، ومی دانیم..، که دردهایمان ، دست ساز ماست..! جهنم، ..ساختنی است..! انی مسنی الشیطان، بنصب وعذاب.. دردمندیم، ومی دانيم، که درمان دردهایمان، راه شفایمان ، همین نزدیکیست..! فقط، قدم هایی محکم بایدمان..، وهمتی بلند، برای حضور در دارالشفای عشق.. ارکض برجلک! *هذا*، مغتسل باردوشراب.. اگرفاصله ای، میان ماوهلاکت، ماو تباهی، ما وسقوط در قعرضلالت نیست، ولی..، می دانیم، که فاصله ای ، میان ماوفلاح، ما وغایت خیر ، ماو.. حضور در محضرنور، هم،، نیست..! *بابک*، *مفتوح* للراغبین فقط، باید طالبی صادق بود..، و عاشقی،، امیدوار...! خیرک مبذول، *للطالبین*.. فضلک مباح، *للسائلین*.. ونیلک متاح، *للاملین* یا ایهالعزیز..! امشب، ما شرمساران روسیاه را، به رسم کرامتت، بپذیر... که هیچ نداریم، جز تمام میل و رغبتی، تمام طلب و آرزویی، که.. رضایت شماست.. فقط رضایت شما...! .. و.. می دانیم..، که می پذیری..! *عادتک الاحسان*.. .. *الی المسیئین*.. برداشتی آزاد از بيانات استاد بروجردی سوره مبارکه ص دعای ماه رجب
✍️ واژه «رغائب» جمع «رغیبه» و به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. 💠 *وجه نامگذاری لیلۀ الرغائب* ✳️ *«لیلۀ الرغائب» به این دلیل بدین نام موصوف گشته که آن شبی است که میل، خواسته، نیاز و راز با عبادت و بندگی خدای متعال عجین شده* و در این وقت عزیز، بندگان حق تعالی، گرد شمع وجود او در محفل دلشان گرد می ‌آیند و به مناسکی معنوی و اعمالی ربانی دست می‌یازند تا عروج گیرند و به آسمان بپیوندند. ✳️ اما معنای دوم «لیلۀ الرغائب» *همان شبی است که بخشش خدا در آن موعود، باریدن می ‌گیرد و بر بسیاری از بندگان نازل می گردد.* 🔸‌ و این همه، نشانه و چراغی است برای رهایی از بند تن و آویختن با حبل المتین عشق الهی که در اعمالش به ظهور و بروز می‌‌شود. 🌐 emamraoof.com