#مهارت_ارتباط ۴۷
💠 *پرهیز از اجازه نگرفتن در ارتباطات*
🔸 نکته بسیار مهم در ارتباطات اجازه گرفتن است.
📔 قرآن در آیه ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه نور میفرماید:
🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
🔆 «ای کسانی که ایمان آوردهاید (بدانید که) بندگان ملکی شما و اطفال شما که هنوز به وقت احتلام و زمان بلوغ نرسیدهاند باید (شبانه روزی) سه مرتبه از شما اجازه ورود بخواهند: یک بار پیش از نماز صبح و دیگر هنگام ظهر که جامهها را از تن برمیگیرید و دیگر پس از نماز خفتن، که این سه وقت هنگام عورت و خلوت شماست (اکثر برهنه یا در لباس کوتاهید) و بعد از این سه بار اجازه، دیگر باکی بر شما و آنها نیست که (بیدستور) با بندگان و اطفال خود گرد یکدیگر جمع شوید و هر ساعت در کارها به شما مراجعه کنند. خدا آیات را بر شما چنین روشن بیان میکند، و خدا (به کار بندگان) دانا و (به مصالح خلق) آگاه است.* و آن گاه که اطفال شما به حد بلوغ و احتلام رسیدند باید مانند سایر بالغان (البته همه وقت) با اجازه وارد شوند. خدا آیات خود را برای شما بدین روشنی بیان میکند، و خدا (به صلاح بندگان) دانا و (در وضع تکلیف) محکم کار است.»
♦️ *هیچکس به دلیل صمیمیت و ارتباط زیاد نمیتواند به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه وارد شود*.
🔹 زیردستهایتان باید از شما اجازه بگیرند، فرزندان نيز باید از شما اجازه بگیرند،
✍️آنان نباید گمان کنند به دلیل نزدیکی به شما میتوانند بدون اجازه وارد فضای خصوصی والدين شوند.
همچنين افراديك مجموعه نيز باید برای ورود به حریم مدیربايد از او اجازه بگیرند،
🔰 گاهی نزدیکان توقع ندارند که به آنها گفته شود ورود به حریم خصوصی اطرافيان اجازه لازم دارد. معمولاً افراد تحمل آموزش ندارند و چون آداب به آنها یادآوری شود دلگیر می شوند.
✳️ این اتفاق و دلگیری زمانی کمرنگ میشود و یا اصلاً از میان می رود که فرد خود به قوانین پایبند باشد و به آنچه میگوید عمل کند درحالیکه افراد در ارتباطات خود را ملزم به رعایت این آداب نمیکنند و خود را به دلایلی مستثنی می دانند، اما اگر قصد داریم تا روابط سالم ادامهدار باشد باید آداب را رعایت کنیم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#انتخابات
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔸 *با شرکت در انتخابات ثبات کشور و منطقه را حفظ میکنیم*
🌐 emamraoof.com
#حافظ_شناسی ۳۷
✨ *ترسم که صرفهای نبرد روز بازخواست*
✨ *نان حلال شیخ ز آب حرام ما*
🔰 شیخ از نظر حافظ کسی است که صرفاً به احکام ظاهریه اکتفا میکند، و از دنیای معرفت و محبت بیبهره است.
🔹 او می گوید: از دید گاه اهل ظاهر، بازندگان قيامت اهل معرفت و عشاق الهی هستند زيرا كسانی كه در حيطه دنيا گرفتار شدهاند از اسرار اهل باطن بیخبرند.
✍️ حافظ میگويد:
🔹 *من نگران روزی هستم که اعمال عشاق الهی را به میدان آورند و حسابرسی کنند در آن روز اهل ظاهر دست خالی و بیبهره بمانند*
✍️ شارحين از اين فراتر رفتهاند و میگويند:
🔸 اهل ظاهر كسانی هستند كه بيشتر اهل عبادات ظاهری هستند و به ظاهر شريعت اكتفا میكنند اينان در قيامت بهره چندانی نخواهند برد.
🌀 در طول تاریخ چه بسیار كسانی كه قدم در وادی دين شناسی گذاشتهاند اما در حد ظاهر شريعت توقف كردهاند و اهل عرفان و فلاسفه را تکفیر نمودهاند.
💠 البته بايد گفت اهل معنا و عاشق خدای سبحان جزییات احکام شرع را با میل و رغبت انجام میدهد زيرا آنچه معشوق بپسندد، پسند آنهاست و انجام اوامر وترك نواهی برای آنان شيرين و لذتبخش است.
💢 اما اهل ظاهر كه فقط به جزییات دین بها میدهند و معرفتی و محبتی میان آنان و مولا نیست ترس آن می رود که بندگی برایشان سخت و طاقت فرسا باشد زيرا هر كاری زمانی لذت بخش است كه پای عشق در ميانه باشد.
⁉️ از نگاه حافظ تنها دغدغه عاشق این است که چرا دیگران از اين عشق بیبهرهاند؟
✅ *عاشقی که او به ديگران پیشنهاد میكند بد مستی نیست بلكه سرمستی از عشق الهی و معرفت است.*
♦️ در بدمستی دیگران آزار میبينند اما در سرمستی سلامت از فرد به دیگران منتقل میشود هم خود سالم بندگی میکند و هم دیگران را به عاشقی برای بندگی دعوت میکند.
✨ *عاشق حتما ملتزم به احکام است*
✨ *چون که صد آمد نود هم پیش ما است*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_یس ۱۶۲
🔆 *«أَنَا وَلِيٌّ لَكَ»*
✍️ قبلا گفته شد زيارت آل يس از لسان مطهر امام زمان عجلاللهتعالیفرجه است.
✳️ *در اين فراز گويا امام میفرمايند: هر زمان خدمت امام رسیدی خود را دوست صمیمی ایشان معرفی کن.*
🔹 در معنی «ولی» بيان شد در زبان عرب هرگاه دو چیز به گونهای بهم بچسبند كه جدا نشوند «وَلِي» گفته میشود.
✳️ اکنون امام در زیارت آل یس برای نوع انسان فراخوان صادر میکند که در زمان حضور و در محضر امام خود را با عبارت: «أَنَا وَلِيٌّ لَكَ» معرفی کنید اين فراز نشان میدهد چندان قابلیت زائر افزون میشود که دائما خود را دوست صمیمی امام معرفی میكند.
🔰 این عبارت در اثر تکرار به تدریج در عمق وجود فرد ملکه شده، دوستی با امام او را از رذائل اخلاقی و معصیت رها می كند.
✅ *دوستی امام زائر را شاخص کرده، هرکس به او مینگرد دنبال یوسف زهرا سلاماللهعلیها میگردد و سراغی از امامش میگیرد.*
🔸 دوست صمیمی ذوب در دوست میشود و با ارتباط و پیوست مستمر تمام توان را در خدماترسانی به امام به کار میگیرد. او درمییابد که دوست صمیمی دیر به دیر سراغ دوستش نمیرود بلکه هرلحظه تشنه وصال امام است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔴پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانهها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبرانناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از اینرو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانهای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.
از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقههای آنان را مرتفع گرداند.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی - ۱۴۰۰/۳/۲۳