eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه) ✳️ *گشایش برای اهل خانه* 🔸 تأمین معاش حلال و فراهم بودن امکانات زندگی برای اهل خانه در ایجاد آرامش و افزایش صمیمیت دخالت مهمی دارد. ☘️ امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام فرموده‌اند: 🔆 «مَنْ أَصْبَحَ مُعَافًی فِی بَدَنِهِ مُخَلًّی فِی سَرْبِهِ عِنْدَهُ قُوتُ یوْمِهِ فَکأَنَّمَا حِیزَتْ لَهُ الدُّنْیا»؛ 🔆 *«هر کس صبح کند در حالی که تنش سالم و خاطرش آسوده و معاشش تأمین باشد از مواهب یک زندگی مطلوب و آرام برخوردار است.»* 📗 من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۴۱۹ 🔹 امام رضا علیه‌السلام در روایتی دیگر از پیروان خود می‌خواهد برای ایجاد گشایش در زندگی و رفاه اهل خانه بکوشند: 🔆 «صاحبُ النّعمةِ یَجِبُ انْ یُوَسّع علی عیالهِ» 🔆 افرادی که از نعمتی برخوردارند باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند» 📗 مجلسی، بحارالانوار: ج ۷۵، ص ۳۳۵ 🔰 حکمت این تأکید آن است که اهتمام و تکاپو در این خصوص اثری مهم در پیوند عاطفی اعضای خانواده دارد و روابط محبت آمیزافراد خانه را تحکیم و قوت می‌بخشد. 🍃 در فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام یکی از نشانه‌های سعادت انسان این است که بتواند به وضع خانواده خود رسیدگی کند. در این باره نیز هشتمین ستاره درخشان آسمان امامت چنین گوهر افشانی کرده‌اند: 🔆 «ینْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یوَسِّعَ عَلَی عِیالِهِ لِئَلَّا یتَمَنَّوْا مَوْتَه» 🔆 شایسته است مرد بر اهل خانه (از لحاظ مخارج زندگی) گشاده دستی کند تا آنان مرگ او را از خداوند درخواست نکنند. 📗من لایحضره الفقیه: ج ۲، ص ۶۸ ✅ البته *گشاده دستی موجب نمی‌شود آدمی از اعتدال، قناعت و کسب رزق حلال دوری گزیند*. ☘️ حضرت امام رضا علیه‌السلام در این باره تأکیدکرده‌اند: 🔆 «مَنْ رَضِی مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْقَلِیلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِی اللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِیلِ مِنَ الْعَمَلِ» 🔆 *«هرکس در مقابل روزی اندک از خداوند متعال راضی باشد، خداوند نیز در مقابل عمل اندک او از وی راضی خواهد شد.»* 📗 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۳ 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
۶۰ 💠 *«خضوع کنندگان در برابر حق»* 🔆 «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» 🔆 «[آيا چنين كسى بهتر است] يا آن كسى كه او در طول شب در سجده و قيام اطاعت [خدا] مى‏‌كند [و] از آخرت مى‏‌ترسد و رحمت پروردگارش را اميد دارد بگو آيا كسانى كه مى‏‌دانند و كسانى كه نمى‏دانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند.» 📔 سوره مبارکه زمر، آیه ۹ ✳️ *قنوت، خضوعی است واضح وآشکار، یعنی به نمایش گذاشتن بندگی با اعضا و جوارح.* 🔹 اولین خصوصیت این گروه آن است که در مقابل اراده و احکام الهی خضوع دارند. مطیع‌اند و واجبات الهی را اقامه می‌کنند. با تمام آداب قیام به خدمت گزاری دارند، نه از روی تکلیف. ✅ *خدمت گزاری واقعی و حقیقی همراه با معرفت قلبی و با میل و رغبت است.* 🔸 این گروه از مردم نگران آخرت خود هستند، درطول شب عبادت می‌کنند تا روز را خوب بندگی کنند. 🔸 به رحمت خدا امیدوارند و یقین دارند که این مربی کمالات و رشد خاصی نصیب آنها می‌کند و می دانند که رشد خاص نیازمند خدمت خاص است. 💠 *در حقیقت چنین افرادی عالمند؛ زیرا نشانۀ عالم خضوع و قیام شبانه است.* 🍃 عالم هم نگران پایان کار خود است و هم امیدوار به رحمت حق. اگر کسی علم به خدا دارد خضوع هم دارد. هم در حضور بندگی می کنند و هم در انجام وظایف بندگی خود را نمی بینند. ✅ *علم بالاترین پاداش و لطف خدا به مومن است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٢٤٥ ادامه شرح بسم الله… امام مي فرمايند طبق توضيحات قبل ممكن است شبهه اي پیش آید که اگر در بسم الله، من علامت خدا هستم پس به اسم خودم شروع می‌کنم؟ پاسخ مي دهند: خير همه کثرات در یک علامت کامل خدا غرق می‌شوند، همه علامت هستیم ولی همه این علامت ها وقتی به علامت کامل برسد که وجود مقدس پیامبر خاتم است،ديگر از علامت ها نشاني باقی نمی‌ماند، دانه دانه ي کثرات که به وحدت برسند، آن علامت اصلي كه جامع همه کمالات و خیرات است و همه در آن محو می‌شوند، باقی می‌ماند. ​ مثنوي در داستان دقوقی و در شرح نماز مي گويد:که بنده شروع کرد به تعریف خدا بعد خجالت کشید و رفت به رکوع و خدا گفت سرتو بلند کن باید حساب کتاب پس بدهي! باز از خجالت به سجده مي افتد و مي گويد : آخر من چه حسابی و کتابی پس بدهم؟ خدا بلندش می‌کند و مجددا مي فرمايد: حساب کتاب پس بده باز عبد ازخجالت به سجده مي افتد، مجددا خدا بلندش می‌کند، بنده می‌بیند هیچ چاره ای ندارد، بلند می‌شود می‌گوید: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله» می‌بیند تنها کسی که می‌تواند دامنش را بگیرد و عاجزانه درخواست كند که تو بیا و حساب کتاب مرا پس بده فقط پیامبر صلي الله عليه و آله است و او هم چون «رَحْمَةً لِلْعالَمين» است با عبد مواجه می‌شود و عبد مي گويد:خودت به داد من برس خودت پرونده من را بخوان من چيز با ارزش و قابل ارائه ندارم. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨١/٢/٣٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
کبیره ٤١ 🔆«وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» «(سلام بر ) حضرات معصومین (که) حجت‌های خدا بر اهل دنیا و آخرت هستند» ✍️ائمه عليهم السلام نه فقط براي اهل دنيا بلكه برای اهل آخرت نيز حجت اند 🔅قرآن كريم مي گويد : قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعینَ 📒سوره انعام آیه ١٤٩ 🔆" بگو خداوند دلائل صحیح و روشن در زمینه توحید و یگانگی خویش و همچنین احکام حلال و حرام اقامه کرده است،هم به وسیله پیامبران خود و هم از طریق عقل، به طوری که هیچگونه عذری نيست. 📔تفسیر نمونه، ج‏6، ص: 24 تا ص 26 ✳️شما حضرات معصومين دليل بليغ و رساي خداي سبحان هستيد كه خداوند بر موجودات زمین و آسمان با وجود شما احتجاج می‌کند. ◀️اگر سؤال شود آيا حضرات معصومین هم برای اهل دنیا حجت هستند و هم برای اهل آخرت؟ پاسخ داده می‌شود که حضرات معصومین برای اهل دنیا به گونه‌ای خداوند را اثبات می‌کنند و برای اهل آخرت به گونه‌ای دیگر . در حقیقت باید گفت: این بزرگواران برای اهل آخرت حجت هستند زیرا دنیا ظرف تجلی انوار وجودی آنها نیست. 🔆حجت بودن ائمه بر اهل دنیا روشن است اما برای اهل آخرت واضح تر است، دنیا محل تجلی کامل ائمه‌ی اطهار نیست و ظهرر كامل حجت آنها در قیامت است . ✅فردي می‌گوید از امام صادق(ع) از تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» پرسیدم. ◀️حضرت در پاسخ فرمودند:« َنحْنُ الْأُمَّةُ الْوُسْطَى وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ حُجَجُهُ فِي أَرْضِهِ » ما اهل بیت، امة وُسطی هستیم و ما شاهدان بر مردم در روی زمینيم . ✅و از قول خدای متعال كه مي فرمايد «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ» سوال نمودم. ◀️حضرت فرمودند:« إِيَّانَا عَنَى خَاصَّةً فَقَالَ (ع): هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ فِي الْكُتُبِ …» مقصود از ملت ابراهیم، ما هستیم و روز قیامت رسول خدا در آنچه به ما رسانده است از طرف خدا شاهد بر ما خواهد بود و ما شاهدان بر مردم خواهیم بود پس کسی که ما را در دنیا تصدیق کند ما او را در آخرت تصدیق می‌نماییم و هر که ما را در دنیا تکذیب نماید او را در آخرت تکذیب خواهیم نمود. و چگونه در آخرت حجت بر خلق نباشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com