#شکر_از_دیدگاه_قرآن ۲۹
✍🏼 در ابتدای بحث شکر عرض کردیم شکر در اصطلاح «پر دیدن نعمت» است.
🔷🔹 شکر ارکانی دارد که عبارتاند از: ذکر نعمت، سرور به جهت نعمت و مصرف صحیح نعمت.
🔆 «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعينَ»
📗 سوره بقره آیه ۴۳
🍃 خدای سبحان در پایان آیه میفرماید:
🔆 *«وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعينَ»*
◀️ *حضور در جمعِ خوبان یکی دیگر از مصادیق شکر محسوب میشود.*
◀️ در این آیه به ما امر شده است که در مقابل خدای سبحان خضوع کنیم؛ اما نه بهتنهایی، بلکه خضوع ما همراه با رکوعکنندگان و خضوعکنندگان باشد.
✅ *در رأس راکعین، حضرات معصومین هستند، زمانی که اعمالمان را با ایشان هماهنگ میکنیم؛ یعنی این نعمت به چشم ما آمده است که خود یکی از مصادیق شکر است.*
🍃 امام صادق علیهالسلام میفرماید:
🔆 «رَحِمَ اللَّهُ شِيعَتَنَا- شِيعَتُنَا وَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُونَ فَقَدْ وَ اللَّهِ شَرِكُونَا فِي الْمُصِيبَةِ بِطُولِ الْحُزْنِ وَ الْحَسْرَة»
🔆 «خدایا، شیعیان ما را مورد رحمت قرار بده، شیعیان ما ایمانآورندگان راستین هستند، به خدا قسم شیعیان ما در غمها و مصیبتها شریک ما هستند، غصه هایشان در مصیبت ما طولانی است.»
📕 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۲۱۷
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#توانمندی ۵۰
💠*همبستگی قلوب، عامل توانمندی*
🔆 «لَا یقَاتِلُونَكُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاء جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَینَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یعْقِلُون»
🔆 «آنها هرگز با شما بصورت گروهى نمىجنگند جز در دژهاى محكم یا از پشت دیوارها! پیكارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنها را متّحد مىپندارى، در حالى كه دلهایشان پراكنده است. این به خاطر آن است كه آنها قومى هستند كه تعقّل نمىكنند!.»
📗 سوره حشر، آیه ۱۴
✍🏼 در این آیه به عامل ناتوانی اشاره شده است؛ اما از مفهوم مخالف آن به عامل توانایی پی میبریم. صرف حضور در اجتماعات افراد را توانمند نمیکند، آنچه موجب توانمندی است ائتلاف قلوب است؛ قلبها باید به یکدیگر نزدیک شود.
💢 *هنگامی که در فضای خانواده درگیری حاکم است قلبها از هم فاصله دارد؛ به همین جهت اهل خانه ناتوان میشوند؛* ناتوان از اِعمال عواطف، ارتباط صحیح و دستیابی به توفیقات.
✅ بیش از آن که پیوند قلوب افراد با یکدیگر موجب توانمندی است؛ پیوند قلوب افراد با ائمه علیهمالسلام، موجب توانایی میشود.
◻️▫️ برای مثال *سلام بر اباعبدلله علیهالسلام و بر اصحاب ایشان موجب همدلی با حضرت میشود و ما را توانمند میسازد.* این توانمندی از آثار پیوست قلبی است.
توان بنده چنان افزایش مییابد که آماده کمک به امام زمانش میشود به همین جهت در زیارت آلیس میگوید:
🔆 *«و نُصرَتی مُعدّة لَکُم»*
🔆 *«یاری من برای شما مهیاست.»*
🔻 در مقابل، قلوب منافقین پراکنده است و ارتباطی بین قلوب آنها برقرار نیست و به جهت این تفرقه از قدرت و توان لازم برخوردار نیستند.
🔻 قلوب پراکنده، ناتوان و عاجزند و به همین جهت ترسان و لرزاناند.
🔻 منافق دائماً نگران است و قدرت صحیح فکر کردن را ندارد.
✅ توانمند نگرانی ندارد، او از توان فکری بهرهمند است و به خود اجازه بدبینی نمیدهد.
✳️ عامل توانمندی پیوست قلبی با خوبان، حب آنان و ارتباط و خدماترسانی به ایشان است. ما باید بتوانیم دل خود را به دل خوبان عالم گره بزنیم تا توانمند شویم. حتی اگر توانمند هم نیستیم اما توانمندان را دوست داریم این دوست داشتن، نیروی بسیاری در ما ایجاد میکند.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ۸۷
🔆 *«مُحِبَّةً لِصَفوَة اَولیائِک»*
✅ *حب از مصادیق باقیات صالحات محسوب میشود* چون بسیاری از افعال و خدماترسانی در اجتماع بر محوریت حب و عشق صورت میگیرد که آثار آن تا قیامت ادامه دارد، مانند ساختن مسجد یا مدرسه.
🍃 در روایت از پیامبر وارد شده است:
🔆 «فَوَاللّه ِ ما أحَبَّهُم أحَدٌ إلاّ رَبِحَ الدُّنيا وَالآخِرَةَ»
🔆 «به خدا سوگند، هيچ كس دوستدار آنان نشد مگر اين كه دنيا و آخرت را بُرد.»
📕 ینابیعالموده، ج۲، ص۳۲۲
💎 هر انسانی در پی سودرسانی سرمایۀ خود است و از رکود سرمایه ناراحت است؛ چون میداند با گذشت زمان قیمت و ارزش سرمایه کم میشود.
◀️ *پیامبر قسم یاد میکند که اگر کسی محب اهل بیت شد، در دنیا و آخرت سود و برکت خاصی نصیب او میشود؛* یعنی مال، علم، وقت، توان و آبروی او با برکت میشود.
🔰 زائر در این فراز رزق محبت را که در دنیا و آخرت سود دارد، درخواست میکند و چون این رزق دائمی است سرور خاصی وجود او را فرا میگیرد.
🍃▫️ سرمایۀ محبت در گذر زمان قیمتش افزون میشود؛ چون دائما اخلاص فرد مضاعف میشود.
🍃▫️ رزق محبت باعث بارش حکمت در زبان میشود و فقط الفاظ حکیمانه از او شنیده میشود.
🍃▫️ رزق محبت عمق وجود فرد را اصلاح میکند و زمانیکه عمق وجود فرد اصلاح شود از زبان او هم فقط کلام حکیمانه صادر میشود.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
🎥 نوجوان خردمند امروز را هدف گرفتهاند
حضرت آیتالله خامنهای:
🔹«جوانِ امروز، بر خلاف نوجوان قدیم، یک عنصر بالغ و عاقل است، یک عنصر خردمند است. زمان ما این جوری نبود؛ من به شما عرض میکنم. من خودم را میگویم؛ قضیّهی بیستوهشتم مرداد وقتی اتّفاق افتاد، ما به سنّ بعضی از شماها مثلاً فرض کنید چهارده پانزده سالمان بود؛ یک شبحی از قضایا جلوی چشممان بود، [امّا اینکه] دقّت کنیم که چه کسانی هستند، چه عناصری هستند، این طرف چه کسی است، آن طرف چه کسی است، هدف چیست، چرا میکنند، نه، اینها را ملتفت نبودیم. نوجوان امروزی این جوری نیست؛ نوجوان امروزی فکر میکند، تحلیل میکند، تحلیل را درست میفهمد، نکاتی به نظرش میرسد، جوان امروزی اهل تحلیل است؛ این خیلی نکتهی مهمّی است، این خیلی قابل توجّه است. بچّههای ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است.» ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
◾️🍃◾️🍃◾️🍃◾️🍃
باسلام واحترام
بزرگوارانی که کلاس های موسسه را در ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند، در صورت تمایل می توانند از فردا
۱۳/آذرماه ساعت ۱۳/۳۰ تا ۱۴/۳۰ با نام کاربری ورمز عبور خود وارد لینک زیر شوند ودر فضای اسکای روم از سخنرانی استادمحترم در مراسم فاطمیه بهره مندشوند.
❇️واحدبرگزاری مجالس اهل بیت موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
🍃باتشکر
پاسخ به شبهه👇👇👇👇
💢#اعتقادی
✅پرسش:اینکه کسی در یک خانواده شیعه و کسی در یک خانواده کافر بدنیا آمده و موجب شده کسی در بهشت برود و دیگری در جهنم آیا باعدالت خدا جور می آید؟
✍️پاسخ: بی عدالتی زمانی معنا دارد که خداوند مهربان از تمام انسان ها یک انتظار واحد داشته باشد و با یک معیار آنها را بسنجد. درحالی که بر اساس آموزه های قرآن؛ "خداوند هیچ کس را، جز به اندازه ی تواناییش، تکلیف نمىکند." واضح است که سنجش اعمال نیز بر اساس همین تکالیف است. با این مقدمه مشخص است کسانی که به دلیل استضعاف فکری، به حقیقت ایمان دست پیدا نکرده اند، با شیعیان و یا افرادی که در این فقر اعتقادی بودند مقایسه نمی شوند که بی عدالتی محقق شود. چه بسا مقام افرادی که در چنین کشورهایی تحت فشار رسانه از حقیقت محروم مانده اند، بالاتر از کسانی باشد که در جامعه شیعه زندگی می کنند اما متناسب با معرفت شیعی عمل نمی کنند. در واقع این افراد اگر اعمال دینی خود را صحیح و خالصانه انجام دهند، مستحق دریافت پاداش نیز خواهند بود.گرچه کسی که در کشور کفر به دنیا آمده است، زمینه رسیدن به حقیقت برایش سخت است، اما غیرممکن نیست. انسان وقتی به سن درک حقیقت می رسد، معمولا به دنبال کشف هدف آفرینش و هویت خویش است. بنابراین به دنبال حقیقت می رود. شاید مسیر رسیدن به حقیقت در این کشورها سخت باشد، اما موج پیوستن مردم همین کشورها به اسلام، نشان می دهد ناممکن نیست. اتفاقا پاداش بیشتری نصیب چنین افرادی خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ