eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 *آثار بخل* 🔹۱. *آثار فردی* 💢 بخل و تنگ‌چشمی همۀ بدی‌ها را فراهم می‌کند و مهاری است که به سوی هر بدی می‌کشاند. 💢 *نخستین و مهم‌ترین اثر بخل بر انسان، زدودن تدریجی ایمان اوست* و در واقع بخل و ایمان با یکدیگر جمع نمی‌شوند. 🔸 در قرآن کریم *انفاق که ضد بخل است،* یکی از نشانه‌های بارز متقیان شمرده شده و همتای ایمان به غیب قرار داده شده است. ◀️ از همین جا مجانست ایمان و جود و در برابر آن مجانست کفر و بخل استنباط می‌شود. 🔹 *اثر دیگر بخل حسد است؛* شخص بخیل بر قضای الهی خشم می‌ورزد و گرفتار حسد می‌شود و در واقع او نسبت به فضل خداوند بر دیگران بخیل است. 🔸 در قرآن آمده است که بخل، نفاق را نیز در دل شخص جای می‌دهد. 🔹 *اثر دیگر بخل بر شخص بخیل، فقر و سلب آسایش دنیوی است.* 📚حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
# پیامبر_شناسی ۱۲۹ 💠 *توصيه به طيبات* 🔆 «يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ» 🔆 «(اى پيامبر!) از تو مى‌پرسند: چه چيزهايى براى آنان حلال شده است؟ بگو: تمام پاكيزه‌ها براى شما حلال گشته است، و (نيز صيد) سگ‌هاىِ شكارى آموزش ديده كه در پى شكار گسيل مى‌داريد و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها يادمى‌دهيد. پس، از آنچه براى شما گرفته‌اند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن حيوان شكارى) بر آن ببريد و از خدا پروا كنيد كه خداوند سريع الحساب است.» 📗 سوره مائده، آیه ۴ ✍🏼 «طيب» نعمتي است كه حلال باشد و علاوه بر آن هنگام استفاده لذت‌آفرين باشد. ◀️ *همۀ حلال‌ها نشاط‌آور نيستند.* ✅ *آن رمزي كه به توصيه پيامبر گره‌ها را می‌گشايد «اخلاص» است.* ✍🏼 طيب به معني خالص بودن است. 💢 بر توان خود حساب كردن و به چشم آمدن عمل، مؤثر ديدن خود در انجام خيرات و رها نشدن از «من»، مانع سلوك است. 💢 گاه انسان در بند منيت خود است و گاه در بند ديگران، اشتغال زياد شخص باعث مي‌شود از اصل غافل شود. ✅ *در آئينه خلقت و در مسير سعادت نه خود را بايد ديد و نه ديگران را، همه چيز اوست و هر چه هست از اوست. اين باور اصل اسلام است و راه سعادت و لذتي وصف‌ناشدني و بي‌پايان.* 🔆 «الاسلام هو التسليم» 📕 اصول کافی، ج۲ ص۴۵ ✳️ زماني كه تسليم كامل باشيم غرق در لذت خواهيم بود. آنگاه كه خود را در هر عرصه‌اي که وارد كرديم، دست به دامان ديگران شديم، امداد الهي ما را شامل نخواهد شد. عبد محض بودن و باور توحيدي و خلاصي از خود، راه لذات دائمي را مي‌گشايد. 🔶🔸 در آیه بیان می‌شود که در محضر پيامبر انسان‌ها: 🔸۱. اهل سوال مي‌شوند و درخواست. نه فقط جهت رفع نيازهاي دنيوي، بلكه سؤالهاي كليدي و هميشگي زندگي بشري. 🔸۲. اهل سلوك مي‌شوند و اهل حركت، زيرا از موانع و روش از بين بردن آنها مي‌پرسند و پاسخ اين نياز هم به سرعت از جانب حضرت داده مي‌شود. 🔸۳. طالب معرفت می‌شوند. ✳️ «طيبات» نعمات همراه با لذت است. اين معرفت است كه لذت مي‌آورد، درك حقيقت واقعي و دائمي لذتي است كه زودگذر نخواهد بود. ◀️ *معرفت و اموری كه موجب تقويت عقل و قلب می‌شود هم، به‌عنوان طيبات معرفي شده‌اند.* 📌پایان مبحث پیامبر شناسی 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
آیا پیامبر به خود سلام می‌گفتند؟☝️
۱۵۷ 🔆 *«و لا بالتَضَرُّع اِلیٰ مَن دونَك اِذا رَهِبْتُ»* ⚡️رَهبة: ترسي است كه اضطراب در اوست و انسان سعی می‌کند خود را از آن نجات دهد. ✨خدايا! من به هنگام خطر می‌ترسم! پس در چنین مواقعی در مقابل غیر تو تضرع و زاري نداشته باشم. يعني به هنگام ترس، تضرعم فقط به‌سوی تو باشد و فقط به تو پناه آورم. ✨ خدایا! اگر نگراني‌هاي ما را ديگران متوجه شوند عقوبت به‌دنبال دارد. چه عقوبتی؟ *«فَأَسْتَحِقَّ بِذَلِک خِذْلَانَک وَ مَنْعَک وَ إِعْرَاضَک»* ♦️«فأستحقَّ بذلک» به‌واسطۀ اين ميادين آزمايش، استحقاق پيدا مي‌كنم «خِذلانك و مَنْعك و اِعْراضك» 🔻۱. *«خذلانك»* تو پَستم كني؛ 🔻۲. *«و منعك»* و به من عطایی نداشته باشی؛ 🔻۳. *«و اعراضك»* و رويت را از من برگرداني. 🔰به‌طور مثال وقتی ما آبرویی در اجتماع نداریم که به هنگام اضطرار نزد دیگران گرو بگذاریم، به‌دلیل رذایلی است که امام سجاد علیه‌السلام برشمردند: به وقت گرفتاری، استعانت به غير داشتیم. در خلال فقر اعلام نياز به غير كردیم. موقع ترس، اضطرابمان را غير حق مشاهده کرده‌اند و به خداي سبحان پناهنده نشده‌ایم پس مستحق خذلان و بي آبرويي هستیم. 💢حقّ ما این است‌ که خدا به ما هبه‌ای نداشته باشد و از ما اعراض کند و موجب ظلمت و کدورت ما شود با اينكه رسم خدا بر رو گرداندن نیست. 🌿داستاني را در يكي از شرح‌هاي دعای مکارم الاخلاق آوردند: فردي به نام محمدبن‌عجلان می‌گوید: سختي بسيار زيادي به من رسيده بود و دِين عجيبي به عهده‌ام آمده بود. تصميم گرفتم به خانۀ امير در مدينه مراجعه کنم مي‌دانستم به‌واسطۀ شناختي كه او از قبل نسبت به من دارد، حتماً نيازم را برآورده مي‌كند. در راه، يكي از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام را ملاقات کردم ايشان هم از قديم با من دوست بود. دستم را گرفت و گفت: فكر مي‌كنم سراغ كسي كه کاری از او برنمی‌آید می‌روی! «وعَلَيك بِمَنْ يَقْدِرُ عَلیٰ ذلك و هو اَجْوَدُ الاجْوَدين.» بر تو باد سراغ كسي بروي كه قدرت دارد دفع اين دين تو را بكند؛ كه من از جدم شنيدم كه پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خداي سبحان به بعضي از انبياءش وحی کرد: «و عزّتي و جلالي» به عزت و جلال خودم قسم، «لَاُقَطِّعَنَّ» حتماً حتماً قطع مي‌كنم، «اَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّل لِغَيري» آرزوي هر كسي را كه به غير من آرزو داشته باشد، «بِالْاِياس» مأيوسش مي‌كنم و «لَاَكْسِبَنَّه ثَوبَ المَذِلَّة» حتماً حتماً ذليلش مي‌كنم «و لَاُبْعِدَنَّه مِن فَرَجي و فَضلي» حتماً حتماً او را از فرج و گشايش و زياده‌اي كه برایش قرار دادم، دور مي‌كنم. خداوند می‌فرمايد: «أيُؤَمِّلُ عَبدي في الشدائد غَيري؟ و الشدائدُ بِيَدي!» عبد من است؛ اما در مشكلات آرزويي به غير من دارد؟! در حالي كه شدائد و مشكلات را من ايجاد كردم. «اَو يَرْجو سِواي و اَنا الغَنِيُّ الجَواد» یا اميد به غير من مي‌بنده در حالي كه من بي نياز و بخشنده‌ام. 📘امالی طوسی، ص۵۸۴، ح۱۲۰۸ 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه ۸۱/۸/۱۱ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
💠 *مناجات الشاكين* 🍃 خدايا من حضرات معصومين را واسطه قرار مي‌دهم و درخواست‌هايم را مطرح مي‌كنم: 🔆 «أن لا تَجعَلَني لِغَيرِ جودِكَ مُتَعَرِّضا وَ لا تُصيِّرَني لَلفِتَن غَرَضاً» 🌀 وقتي مي‌گويم من در معرض جود تو قرار بگيرم، یعنی بابت درخواست‌هایم حیا و خجالت ندارم. *حیا در درخواست از خدای سبحان نشانۀ سفاهت است.* 🍃 «خدايا، مرا تحت نام «جواد»ت قرار بده، قلبم را رئوف كن و چشمم را به چشمه تبديل كن» 🌀 *وقتی تحت صفت جود خدا قرار بگیریم، احسانش را به خود مشاهده می‌کنیم.* 🔰 در دعاي بعد از زيارت امام رضا علیه‌السلام مي‌خوانيم: 🍃 «خدايا براي من هيچ چيز كم نگذاشته‌اي، همراهي تورا با خودم همه جا احساس مي‌كنم. هميشه به من عطاياي كثير داده‌اي، احسان و كرم تو بر من جريان داشته و باران جود تو باريده است،* كمكم كن كه دائم در مسجدالحرام‌ات مقیم باشم و در معرض فتنه‌ها قرار نگيرم.» ◀️ *قانون خدا آزمايش است.* از خدا مي‌خواهيم كه ما را با فتنه‌ها آزمايش نكند. ❇️ خدايا، *آبروي ما را با وسعت رزق حفظ كن،* روزي‌هايي كه به ما مي‌دهي، مانع مشاهدۀ تو نشود. ❇️ خدايا، *در مقابل بلاها سپر من باش.* ❇️ خدايا كمكم كن كه *از هيچكس شكايت نداشته باشم* و هميشه مشكل را از خود ببينم. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار با مدیران شبکه معارف صدا و سیما: ❇️ اگر به معارف قرآنی عمل شود مشکلات مرتفع می‌شود ◻️ رسانه‌ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند ◻️ قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. ◻️ شما در رسانه باید تلاش کنید تا ثابت کنید انسان یک موجود زنده‌ی ابدی است و ما اگر این معارف قرآنی را درک کنیم دیگر اختلاس و خلاف و دروغ و نفاق و اختلافی نخواهد بود و این مشکلات داخلی را نیز نداشته و مرتفع می شود. ◻️ بعضی خیال می کنند که نیز مانند یک کتاب و روزنامه است که با آتش زدن آن می‌توانند جلوی نشر معارف آن را بگیرند، غافل از اینکه قرآن کریم دارای معارف بلندی است که با این اعمال نمی شود جلوی نشر آن را گرفت! ◻️ تمام این ۸ میلیارد انسان بر روی کره زمین را همین اداره می‌کنند که از طریق پبامبران الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام (علیهم السلام) بیان شده است. ◻️ وقتی امیرالمومنین فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در دور دست‌ها باشد؛ «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ» این لشکر حاضر را نبین، بلکه اتاق فکر آنها در کوفه و شام را ببین! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید دشمن را بشناسند و رسوا کنند.
پاسخ به شبهه☝️ ⚠️ کافر حربی ، کافر غیرحربی ، اهل کتاب ؟!! 🔴 سوال: آیا هر غیرمسلمانی است؟! آیا طبق ، ما مجازیم هر را بکشیم؟!😳👆 خیر..اگر به مملکت مسلمان تعرض کرد، با او به می پردازیم...
روز 💠 *آثار بخل* 🔹۲. *آثار اجتماعی* 🟥 عامه مردم به سبب طبیعت آزمند بشری و ثروت انبوه افراد بخیل، به آنان روی می‌آورند و در زندگی اجتماعی خوی و خصلت آنها را به خود می‌گیرند. بدین ترتیب، *افراد بخیل عملاً امر کننده به بخل نیز هستند.* 💢 از سوی دیگر چنانچه فرهنگ بخل در جامعه‌ای توسعه یابد، پایه‌های دین و دنیای افراد سست می‌شود. 💢 از آثار سوء اجتماعی بخل، رواج دروغگویی، بیدادگری و قطع رحم در میان افراد جامعه است. 💢 اثر اجتماعی دیگر بخل بی‌وفایی نسبت به دوستان است. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۴۹ 🔷🔹 نعمتی که خداوند به روندگان در جاده عطا کرده است، نعمتی‌ است بی‌نهایت که از قدیم بوده و جاری است و با بقیۀ نعمت‌ها قابل قیاس نیست. 🔹 یکی از آن نعمت‌ها، اسیر دنیا نبودن است که قدر مشترک آن چهار گروه است. ✅ هیچ‌یک از آن‌ها عاشق دنیا نبودند. *در دنیا زندگی کردند؛ اما گرفتار آن نشدند و از آن عبور کردند.* در دلشان عشق به مولا نهادینه شده بود. ◀️ *ما هم این قابلیت را داریم در حالی‌که س‍ِیر زندگیمان بهره‌مندی از همه تمتعات دنیوی است؛ اما صرفا به جهت ابزار بندگی و رسیدن به حق از آن استفاده کنیم.* ✅ روندگان در صراط کسانی هستند که خدای سبحان آنقدر به آنان عزت داده تا *هرگز درخدمت دنیا قرار نگیرند، بلکه دنیا را در خدمت خودشان قرار دهند.* ❇️ وقتی از خدای سبحان درخواست می‌کنیم ما را در این جاده قرار بده؛ یعنی خدایا، *دنیا را در خدمت ما قرار بده:* 🔆 «سَخَّرَ لَکُم ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاَرض» 🔆 «و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، براى شما رام نمود.» 📗 سوره‌جاثیه، آیه ۱۳ 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۵۶ 💠 *مدیریت هیجانات؛ نماد توانمندی* 🔆 «لِكَیلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» 🔆 «براى آنچه از دست داده‏‌اید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و خداوند هیچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد.» 📗 سوره حدید، آیه ۲۳ 🌀 انسان باید توانایی مدیریت هیجانات و احساسات خویش را داشته باشد؛ در زمان حال زندگی کند و با داشته‌های خویش سرمست و گرفتار نشود. در غیر این صورت، گرفتار توهمات شیطانی و فخرفروشی خواهد شد. ✅ توانمند، توانایی مدیریت غصه‌های خویش را دارد. او در اندوه‌های خود محبوس نمی‌شود و از آن‌ها گذر می‌کند. تمرکز او بر زمان حال، موجودی و وظیفۀ کنونی است و سعی بر جبران نواقص گذشته دارد. 💢 در مقابل، فردی که توانایی مدیریت غصه‌ها و اندوه‌های گذشته را ندارد؛ همواره در زمان گذشته زندگی می‌کند و از لذات زمان حال غافل است. اندوه گذشته نماد ناتوانی است. ✅ انسان توانمند، شادی خود را نیز مدیریت می‌کند. او ضمن پرهیز از فرح کاذب، مراقب است خوشی‌اش، او را از مسیر بندگی خارج نسازد. 💢 گاه مشاهده می‌شود برخی افراد به دلیل کسب موفقیت‌های دنیوی، چنان سرمست می‌شوند که گذر زمان را حس نمی‌کنند و از انجام تکالیف الهی غافل‌اند. 📌 *اگر خوشحالی و فرح، انسان را از مسیر بندگی خارج کند؛ نشانه ناتوانی اوست.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
⭕️⭕️ با سلام و احترام ✳️ به اطلاع کاربران گرامی که در مهلت تمدید ثبت نام ، نام‌ نویسی کرده اند،می رساند: 💢کلاس های دوشنبه هفته اول در روز دوشنبه هفته دوم برابر با ۱۰/ بهمن به ترتیب ساعت ۸ تا ۱۰ بازپخش می‌ شود. ✅جهت استفاده از كلاس‌ها به آدرس زير مراجعه فرمایید: https://emamraoof.com/?p=19995 لغو11
📣📣📣 📣 *اطلاعيه بازپخش* 🟠 *با سلام و احترام* ⏪️ *قابل توجه کلیه ثبت نام کنندگان ترم دوم* 💠 *به دلیل تمدید مدت زمان ثبت نام و استفاده کاربران جدید از جلسات گذشته، موسسه این امکان را فراهم نموده است تا با برنامه زیر بازپخش کلاس‌ها برگزار شود.* 🟥 *دوشنبه فردا: ۱۰ /بهمن ماه :* ♦️ساعت ۸ تا ۸:۵۰ - جلسه اول خردمندانه ساعت ۹ تا ۹:۵۰ - جلسه اول اشتباهات زندگی ♦️ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ - جلسه اول شرح مثنوی معنوی 🔹🔹🔹🔹🔹 ⏹️ *سه شنبه ۱۱/بهمن ماه:* ساعت ۱۰ تا ۱۲ - جلسه اول و دوم تفسیر سوره الرحمن ساعت ۱۳ تا ۱۵ - جلسه اول و دوم ارتباط سازنده 🔹🔹🔹🔹🔹 ⏹️ *چهارشنبه ۱۲/بهمن ماه :* ساعت ۸ تا ۸:۵۰ جلسه اول زندگی سالم ساعت ۹ تا ۹:۵۰ جلسه اول امام زمان شناسی 🌐واحد پشتیبانی موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
۱۱۱ 🔅*«شاکرةً لِفَواضِل نَعمائِک»* در مطالب قبل بیان شد که شکر از ضروریات زندگی و نیازهای اولیه آدمی است. بنابراین، آنچه در شکر قابل توجه است این است که: 🔹فرد شاکر خود را مستحق دریافت هیچ نعمتی نمی‌داند؛و *همۀ نعمات را لطف و فضلی از سوی خداوند می‌داند؛* 🔹«شاکرة» بر وزن «اسم فاعل»؛ یعنی *وصف دائم فرد باید شکرگزاری باشد؛* 🔹 زیارت امین الله سبک زندگی سالم را به انسان آموزش می‌دهد؛.در چنین زندگی، شکر گاه و بیگاه وجود ندارد، بلکه *فرد طالب شکر دائم است؛* 🔹اتصاف به صفت شکر، شکر پی در پی و دائم را به همراه دارد. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
روز 💠 *احکام بخل* 🔹بخل به لحاظ آثار ان، دارای احکامی است. بخل از پرداخت زکات و سایر واجبات مالی، حرام است. چنان که بخل از بذل علم به اهلش جایز نیست. 🔹بخل از انفاق در غیر موارد واجب، مکروه است. 🔹همنشینی با بخیل، کراهت دارد. کسی که انسان با او مشورت می‌کند سزاوار است از ویژگی‌هایی از جمله؛ پیراسته بودن از صفت بخل، برخوردار باشد؛ از این رو، مشورت کردن با بخیل، مکروه است. 🔹نسبت دادن بخل به مومن، موجب ثبوت تعزیر است. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com