eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *مناجات المریدین ۲۰* 🔆 *فَقَدِ انْقَطَعَتْ إِلَیْكَ هِمَّتِى* 🔆 *«خدایا همت من از همه بریده شده است.»* ❇️ از دنیا و آخرت تو عبور کردم و فقط خودت را می‌خواهم. *همت من فقط بسوی تو متمایل شده است.* ❇️ وقتی ما در عالم سر سفره‌ای هستیم که خدا میزبان آن است، دیگر *میل و رغبتی به ما‌سوی‌الله نداریم.* 🔆 «وَانْصَرَفَتْ نَحْوَكَ رَغْبَتِى، فَأَنْتَ لَاغَیْرُكَ مُرادِى، وَلَكَ لَالِسِوَاكَ سَهَرِى وَسُهادِى، وَ لِقاؤُكَ قُرَّةُ عَیْنِى، وَوَصْلُكَ مُنَىٰ نَفْسِى؛ وَ إِلَیْكَ شَوْقِى، وَفِى مَحَبَّتِكَ وَلَهِى، وَ إِلَىٰ هَواكَ صَبابَتِى» 🔆 *«تو مراد منى نه غیر تو،* و شب‏‌ز‌نده‏‌دارى و بى‏‌خوابى‌‏ام تنها براى توست نه براى غیر تو، و دیدارت نور دیدگان من است‏ و وصالت آرزوى هستى‏‌ام. و تنها به سوى توست اشتیاقم، تنها در مسیر عشق توست شیفتگى‏‌ام و در هواى توست دلدادگى‏‌ا‌‌م.»* ◀️ توجه کردید چقدر بنده در بندگی‌اش خوش است؟! 🔹 چون *با این عبارات پسندیدنی شده* دیگر روی پای خود بند نیست. 🔹 گرچه این درخواست‌ها با گریه و اشک همراه باشد؛ اما همین اشک او را در راه و مسیر بهشت وصال قرار می‌دهد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🍃 🔳 قلبش آرام بود و مطمئن و ضمیرش شاد. صدای اذان که به گوشش می‌رسید، بوی همت و مردانگی‌اش در کوچه‌های مدینه می‌پیچید؛ اما چه کسی می‌داند در عمق نگاه نگرانش، خاطرات شعب ابی‌طالب بود یا شکستن دندان مبارکش؟ ولی نه، هیچ کس، هیچ کس از انصار و مهاجرین ندانست که حضرت نگران *علی* علیه‌السلام بود. 🍃 🔳 سکوت مدینه، بوی رفتن می‌دهد. انگار همه دارند می‌روند! پیش از تو انگار در این شهر زندگی نبود، انگار محبت و مهربانی و همدلی نبود! تو آمدی و نزدیک خانۀ مستمندی خانه گزیدی؛ مسجدی ساختی برای پرستش و برای همدلی مسلمین با تو. علی آمد، فاطمه آمد و سلمان آمد و ابوذر؛ و پس از تو، همه می‌روند. *بی تو، مدینه دیگر مدینه نیست.* ◻️ چشم مبند! بگذار چشمانت نگران امت بماند! ◻️ ببخش اگر نمی‌توانیم باری از غم‌هایت برداریم و با خیال راحت، بدرقه‌ات کنیم! 🍃 🔳 *تو وقت رفتن هم دست از رسالت برنمی‌داری.* دست به درگاه کبریا گشاده‌ای و با اشکی که پهنای صورتت را پوشانده، شفاعت روسیاهی ما را می کنی... 🍃 🔳 *خیلی‌ها مثل تو پیامبر بودند؛ اما وقتی عرصه تنگ آمد، یا امتشان را نفرین کردند و یا ترکشان کردند؛ اما تو با تمام جهالتی که ما به خرج دادیم، پدر امت شدی و دست از هدایتمان برنداشتی. تنها ما نبودیم که عزیز شدیم؛ بوی هدایتت در گوش تمام تاریخ پیچیده است... .* 📚 «حوزه.نت​» ‏🌐 emamraoof.com
۱۷۰ *ادامۀ شرح فراز : «وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ...»* 🌿 در روايتي از حضرت موسي بن جعفر علیه‌السلام نقل شده خداي سبحان بهشت را بر فحّاش حرام كرده است. 🔆 «إِنَّ اَللَّهَ حَرَّمَ اَلْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَاحِشٍ بَذِيءٍ» 📘تحف العقول ج۱، ص۴۴ 💢«بذي» يعني فحاش. *وقتي فحش بر زبان ما جاری می‌شود دیگر زبان متعلق به خود ما نيست. شيطان زبان ما را اجاره كرده و الفاظش را بر زبان ما جاري مي‌كند كه بر بچه يا غير او يا دوست و غير دوست پرتاب می‌کنیم.* وقتي بر زبان ما كلمۀ توهين‌آمیز جاري شد زبان الهي نيست. پس از خدا مي‌خواهیم درمانش كند يعني به‌جاي آن حمد به زبان بياید. ♦️كار ديگر شيطان، هُجر است. هجر وقتي است که كلمه‌اي زشت را بر زبان بياریم یا حرف زیاد بزنیم به‌طور مثال آدمي كه مصيبت زده است نباید هرچه در دل دارد، بگوید: 🔆 «وَ لَا يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تَقُولَ هُجْراً» 📘وسائل الشیعه ج۳، ص۲۴۲ 🔰خانمي كه به‌دلیل از دست دادن عزیزش نوحه خواني مي‌كند، عباراتی بر زبان می‌آورد که سزاوار نيست، هجر است. مثلاً خدايا! اين همه بنده داشتي چرا همين يک فرزند مرا گرفتي؟ من غير از او كسی را نداشتم اين نوحه خوانی‌ها هجر است. ماحق چون و چرا در کار خدا را نداريم. «لايُسألُ عمَّا يَفْعَل» ۲۳/انبیاء ✨ ملك خداست و هركار بخواهد و صلاح بداند انجام می‌دهد و ما حق كوچك‌ترين اعتراضي هم نداريم. *اعتراض به خدا يك نوع هجر است.* 💢گاه رسماً اعتراض نمي‌كنیم؛ اما آن‌قدر ختم و ختومات مي‌گيریم كه مسیر اجرای خدا را تغییر دهیم؛ اما ای‌کاش تمام ختم و ختوماتی كه مي‌گيريم براي نزديك شدن به امام زمان باشد. ✨چونكه صد آمد ✨نود هم پيش ماست ✅ اگر ارتباطي با حضرت داشته باشيم و نزديك به ايشان باشيم حضرت صلاح بدانند به كار ما ترتيب اثر مي‌دهند. 💢پس هجر مجموعه‌ای از چون و چراها و اعتراض‌ها و دخالت‌هاي بي‌مورد است. خيلي از سؤال‌ها و تجسس‌ها هجر است و بايد از آن پرهیز کنیم تا يک فضاي امني بین ما بوجود بیاید. ♦️كار ديگر شيطان شتم عِرض است. آبروي يك مسلمان توسط ما برود در حالي كه هم مال افراد محترم است و هم آبروی آن‌ها محترم. و ما از خدا می‌خواهیم به‌جای همۀ آن زشتی‌ها، شکر بر زبان ما القاء شود. 📌ادامه دارد… 📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه ۸۱/۹/۱۶ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۱۹۳ 🔆 *«وَ اَصواتَ الدّاعِینَ اِلیکَ صٰاعِدَة»* 🔆 *«خدایا صدای دعا‌کنندگان به سوی تو بلند است.»* ✍🏼 مرحوم آیت الله محمدی گیلانی از نقل اهل معرفت، دعا را به *سه قسم* تقسیم کردند: 🔹۱.دعای استعجال و عجولانه؛ 🔹۲.دعایی که بر پایه احتمالات بیان می شود؛ یعنی انسان احتمال می‌دهد که این درخواست خیر و برکتی در زندگی او جاری می‌کند؛ از این رو این دعا براساس فکر و تفکر بیان می‌شود و در گمان او این دعا دارای منافع و مصالح خاصی است؛ 🔹۳. دعاید امتثال که در واقع اجرای امر مولاست. 🔆 «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِين» 🔆 «ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻢ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﻦ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ» 📗 سوره غافر. آیه ۶۰ ◀️ این افراد، دعا را حلقه وصل بین خالق و مخلوق می‌دانند و به‌عنوان بهانه‌ای برای پیوست به مولا، دست به دعا بلند می‌کنند. 🍃 گفتنی است *نفس دعا برای آنان موضوعیت دارد* و در مقام شکر برآمدند که خداوند اذن دعا کردن را عطا کرده است و یقین به اجابت دارند؛ اما *منتظر اجابت نیستند* و زمان اجابت را هم تعیین نمی‌کنند؛ از این رو *خود دعا برای آنان بسیار لذت‌بخش است؛چون نفس دعا را یک نوع اطاعت می‌دانند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
📌«۲۲ شهریور، روز وقف» 💠 *«وقف، یادگاری ماندگار»* ❇️ عشاق دلباخته، دلباختگان جگرسوخته، فراسوی زمان‌اند که در انتهای صمیمیت، مأوا دارند؛ از کژی‌ها بیزارند و جز بذر نیکویی نمی‌کارند. 🍃 نیکوکاران چون سروهای سرافراز ایستاده‌اند بر قله‌های عشق و ایمان و مرگ در دیده‌هاشان، پیوستن به پروردگار مهربان و تولدی ناگهان است؛ چه آن که میراثی جاودان اندوخته و تنها به «باقیات صالحات» چشم دوخته‌اند؛ 🍃 چنان که نخستین واقفان و واپسین پیامبران آنان را ستود و فرمود: «رشتۀ عمل آدمی با مرگ، قطع می‌شود، جز صدقۀ ماندگار، دانشی سودمند و فرزند نیکوکار.» ❇️ و نیکوکاران و واقفان ـ که خود بر «اسوه حسنه» تأسّی کرده‌اند ـ چه بسیار نیکی‌ها پدید آورده‌اند. جان و دل خویش از غبار گناهان پیراسته و روح و روان‌شان به گوهر محبت آراسته‌اند. 🍃 *آرامش روحی، دیگر دوستی، الفت مردمان و... همه و همه در پرتو «وقف» هرگز به رکود نمی‌گرایند. دیوارهای فاصله می‌شکنند، استعدادها می‌شکفند، هنرهای گونه‌گون پیدایی می‌گیرند و نشانه‌های مانایی، از مساجد تا بازارهای وقفی، آشکار می‌شوند.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۵۹ 💠 *«سازگاری مرگ با فطرت؛ واقعیتی شیرین»* 🔆 «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» 🔆 «هر کسی مرگ را می‌چشد.» 📗 سوره آل عمران، آیه ۱۸۵ 🔷🔹 *واقعیت شیرین این است که مرگ یکباره سراغ ما نمی‌آید؛* بلکه لحظه‌به‌لحظه مرگ را می‌چشیم. با شنیدن اسم مرگ می‌ترسیم! در حالی‌که با مرگ، زندگی می‌کنیم. 🔹 *به جای این‌که از مرگ فرار کنیم، آن را باور کنیم.* اصلاً بدون مرگ می‌میریم؛ چون مرگ قوت ماست و چیزی که دائم آن را می‌خوریم، عامل زندگی است. 🔹 فطرت ما به مردن و انتقال از این عالم به عالم دیگر نیاز دارد. فطرت ما نیاز به شکستن قفس دنیا دارد. مرگ با ما سازگار است. نه مرگ از ما گریز دارد نه ما از مرگ گریز داریم. ✍🏼 آیت‌الله بهجت می‌فرمود: «تعجب می‌کنم، با وجود این که خواب، برادر مرگ است، چرا افراد خواب را دوست دارند؛ اما از شنیدن نام مرگ می‌ترسند؟!» ✍🏼 آیت‌الله آملی در عبارت فوق‌العاده زیبایی می‌فرماید: «انسان مرگ را می‌میراند؛ یعنی آن‌قدر مرگ را می‌خوریم تا تمام می‌شود و پس از آن زندگی شروع می‌شود: 🔆 *«إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ»* 🔆 *«زندگی واقعی سرای آخرت است.»* ✅ *پُرواضح است چیزی که دائم می‌خوریم و هیچ‌گاه از آن خسته نمی‌شویم، لذیذ است.این که فطرت ما دائم پذیرای مرگ است، نماد آن است که طعم مرگ برای فطرت، گواراست.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱ 💠 *مقدمه* 🍃 قبل از هرچیز عاجزانه خدای سبحان را سپاسگزاریم که توفیق حضور در محضر قرآن نصیب‌مان شده است. 🍃 ان‌شاءالله هم عالِم به قرآن، هم عامِل به قرآن و هم محافظ قرآن باشیم، ان‌شاءالله یکی از مهم‌ترین شفعاء ما در قیامت همین قرآنی باشد که بسیاری از ساعات‌مان را با او سپری می‌کنیم. ◻️◽️ در این سوره مباحث تربیتی و کاربردی موثری مشاهده می‌شود که می‌تواند در زندگی روزمره ما جریان داشته باشد. ◽️ اجازه قرار گرفتن در خدمت سوره مبارکه مریم علی‌الظاهر به ما داده شده است و خدای سبحان را به جهت این نعمت عظیم سپاسگزاریم. ◽️ قطعاً با دعای حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه این توفیق برای ما میسّر شده است؛ اما دعا کنیم این نعمات برای ما عادی جلوه نکند و نعمت را نعمت خاص ببینیم و لذّت ویژه‌ای به زندگی ما وارد کند و باور کنیم برکات این حضور تا قیامت می‌تواند برای ما جاری باشد. ◽️ حضرات معصومین عِدل قرآن هستند، ما متوجه هُمای سعادتی که در هر زیارتی بر شانه ما می‌نشیند می‌شویم؛ اما متوجه نیستیم هرگاه در محضر قرآن هستیم چه برکاتی متوجه ما می‌شود. 🍃 بنابراین عرض می‌کنیم‌: 🔆 *«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه‏»* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com