#حدیث_روز
#فلسطین ۱۲
🔷🔹 یکی از مسایل مطرح دربارۀ رژیم صهیونیستی، پیوند این رژیم با بحث تروریسم است. اگر بخواهیم تعریفی از تروریسم ارایه دهیم، باید مؤلفههای آن را بیاوریم.
🔹 نخستین مؤلفۀ تروریسم را از همان مفهوم اولیۀ ترور به دست میآوریم. ترور در فارسی به وحشت افکنی ترجمه شده است. وقتی میگویید اقدام تروریستی اتفاق افتاده است، در پس پردۀ این اقدام تروریستی، ایجاد وحشت و رعب در دل گروهی از مردم یا سازمانها یا گروهی از دولتها یا کسانی است که مورد این حملات قرار میگیرند.
🔹 دومین مؤلفه، خشونت با به کارگیری زور و اقدامات فیزیکی است. ابتداییترین شکل خشونت ممکن است این باشد که با یک تماس تلفنی به سازمانی اعلام شود در این سازمان یا مقر، بمبگذاری شده است، هر چند این بمبگذاری اصلاً انجام نشده باشد. این خشونت ممکن است تا مراحلی نظیر آنچه در حوادث 11 سپتامبر اتفاق افتاد، برسد که آن را به عنوان یک عملیات تروریستی مورد شناسایی قرار میدهیم.
💢 نکتۀ بعدی، ظالمانه بودن آن است. اقداماتی که در مقولۀ تروریستی میگنجد، اقداماتی است که به ناحق انجام میشود. به نظر ما، اقدامی را که ناحق انجام میگیرد، میتوان اقدام تروریستی قلمداد کرد.
💢 مفهوم ظالمانه بودن این است که خلاف قانون یا مقررات باشد یا به صورت کلی بگوییم نامشروع باشد. البته مغایرت آن با معیارها و ملاکهای بشردوستانه نیز نامشروع هست که مؤلفۀ چهارم شمرده میشود.
💢 مغایرت با معیارهای بشردوستانه این است که یک اقدامی اگر در یک جنگ کلاسیک انجام میشود، حتی در آن جنگ کلاسیک هم منع شده باشد، مانند: بمبگذاری در بیمارستان.
🏳️ بیمارستانها در زمان جنگ از تعرض، مصون هستند و طرفین حق ندارند به عمد، به بیمارستانها حمله یا یک بمبی در بیمارستان منفجر کنند.
◀️ *بدین ترتیب، تروریسم به اقدامی گفته میشود که برای ایجاد رعب و وحشت بوده و با به کارگیری خشونت همراه باشد. همچنین غیر حق بوده و در مغایرت با اقدامات بشردوستانه انجام گیرد.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#کلاس_روز
امروز در محضر استاد بروجردی در کلاس مدیریت بحران به سوالات زیر پاسخ داده شد:
۱.چرا بعضی از افراد در خوشی و بعضی دیگر دائما با گرفتاری مواجهاند؟
۲.آیا به بهانه عبور از گرفتاری و بحران ، اجازه داریم به دین خود آسیب وارد کنیم؟
۳.چگونه در بحرانها ، خود ما مشکلساز و ایجاد کننده گرفتاری هستیم؟
۴.آیا با از دست ندادن فرصت و زمانها، امکان مقابله با بحرانها وجود دارد؟
۵.به نظر شما خوشی موقت با عقوبت پایدار، بهتر است یا مقابله صحیح با گرفتاریها و بحرانهای موجود با اجر پایدار؟
۶.چگونه برخورد کریمانه موجب برطرف شدن بحرانها میشود؟
۱۴۰۲/۸/۱۵
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#راهکارها_در_نهجالبلاغه ۵۵
💠 *«راهکار آبادانی دنیا و آخرت»*
🔆 «النّاسُ في الدُّنيا عامِلانِ: عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِلدُّنيا، قَد شَغَلَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ، يَخشى على مَن يَخلُفُهُ الفَقرَ و يأمَنُهُ على نَفسِهِ، فيُفني عُمرَهُ في مَنفَعَةِ غَيرِهِ، و عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِما بَعدَها، فجاءَهُ الّذي لَهُ مِن الدُّنيا بغَيرِ عَمَلٍ فأحرَز الحَظَّينِ مَعا و مَلَكَ الدّارَينِ جَميعا، فأصبَحَ وَجيها عِندَ اللّه، لا يَسألُ اللّه َ حاجَةً فيَمنَعُهُ»
🔆 «مردم در دنيا دو گونه كار مىكنند: يكى در دنيا براى دنيا كار مىكند. چنين كسى را دنيايش از آخرتش باز داشته، براى بازماندگانش بيم فقر و نادارى دارد؛ اما از تهيدستى خويش آسوده خاطر است. چنين كسى عمر خويش را در راه سود رساندن به ديگران مىگذراند. ديگرى در دنيا براى بعد از دنيا كار مىكند. چنين كسى را روزىِ مقدّر بى هيچ كوششى برسد. پس، از هر دو جهان بهره برگيرد و هر دو سراى را با هم داشته باشد. چنين كسى در پيشگاه خداوند آبرومند است و هيچ حاجتى از خدا نخواهد كه از برآوردن آن دريغ فرمايد. »
📘نهجالبلاغه،حکمت ۲۶۱
✅ در نگاه حضرت گروهی از مردم در دنیا برای بعد دنیا کار میکنند،و طالب عِزَّت و غِنا هستند. عزّتی باقی و ماندگار .شیفتۀ محبوبیّتاند و نوع جاودانۀ آن را خواهانند،محبوبیت موقتی برای آنان کافی نیست.
✅ این بندگان برای زندگی حقیقی کار میکنند و زندگی موقت و مَجاز، آنها را سیراب نمیکند. دنیا خود به سراغ چنین بندگانی میآید، بدون این که خودشان برای دنیا کار کرده باشند.
◀️ *پس دو سهم نصیب این گروه می شود. اینان دنیا و آخرت را باهم دارند و مالک دو عالم می شوند.*
اگر برای آخرت کار کنیم حتماً دنیا به ما اقبال خواهد داشت.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_قرآن_سوره_مریم ۹
🔆 *«يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيّاً»*
🔆 «اي زكريّا! ما تو را به پسري مژده ميدهيم كه نام او يحيي است و پيش از اين كسي را همنام او نكردهايم ( و شبيه او در صفات فضل و كمال و تقوا و صلاح نيافريدهايم.»
📗سوره مریم، آیه ۷
❇️ خداوند سبحان به درخواست کامل زکریا لباس اجابت میپوشاند و او را مورد خطاب قرار داده و بشارت یحیی را به او میدهد که تا آن زمان چنین لطفی بر هیچ پیامبری صورت نگرفته بود؛ یعنی نامگذاری توسط خدای سبحان تا آن زمان برای هیچ پیامبری محقق نشده بود.
🔷🔹 *از الطاف خداوند بر زکریا آن است که نام یحیی را برای فرزندش اعلام کرد؛ نامی که اولین نامگذاری تا آن زمان بود.*
*چرا یحیی؟*
کلمه« یحیی» از ماده حیّ بهمعنای زندگی است و وجه تسمیۀ آن از نگاه مفسرین مختلف است:
🔹۱. چون رحم مادرش بوسیله او زنده شد، یحیی نامیده شد؛
🔹۲. خداوند به واسطۀ او دین خود را زنده نگه داشت؛
🔹۳.به واسطۀ او علم، حکمت، نور و ذکر زنده نگاه داشته شد؛
🔹۴.آنچه در نامگذاری یحیی قابل تأمل است آن که صفت او با نام «حیّ» خداوند هماهنگی دارد؛
🔹۵.اطاعت از خداوند انسان را حیّ و زنده میکند.
معصیتکار، مُرده و بدون حیات است. حضرت یحیی چون در تمام عمر اطاعت طولانی داشت، یحیی نام گرفت؛
🔹۶.چون یحیی به شهادت رسید و شهداء نزد خداوند زنده هستند و روزی میخورند ، یحیی نامیده شد؛
🔹۷.چون یحیی اولین مؤمن به عیسی بود، به همین جهت دل او به نور ایمان زنده شد.
❇️ *در «إِنَّا نُبَشِّرُكَ» قدرت مطلق خداوند ظاهر میشود و آنچه انسان الهی به آن نیاز دارد در اختیار یحیی قرار میگیرد.*
❇️ «سَمِيّاً» بهمعنای بینظیر بودن است. این فرزند شبیه و مانند ندارد؛ چرا که در دوره قبل از نبوت و بعد از دوره نبوت، ترک اُولی و لغزشی نداشت.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
📣📣📣📣📣📣
https://survey.porsline.ir/s/VMsSTZ1
لینک پرس لاین کلاس مدیریت بحران👆
----------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/wRK0IWv
لینک پرس لاین کلاس آداب و اسرار نماز👆
#مناجات_المتوسلین ۲
🔆 *«وَمُنْقِذِ الْأُمَّةِ مِنَ الْغُمَّةِ»*
🔆 «و جز رسول رحمت، رهاییبخش امت از رنج و ناراحتی، پناهی ندارم.»
🔶🔸 *پیامبر، ِرهاییبخش امت از گرفتاریهاست.*
❇️ خدایا! در مراحل زندگی ما قبضهایی وجود دارد و آن کسی که ما را از این قبضها رهایی میبخشد ، پیامبر توست.
❇️ خدایا! گاهی در آسمان زندگی ما ابری آمده و حجاب و گرفتگی معنوی ایجاد کرده است. تنها پیامبر توست که میتواند این ایرها را کنار بزند و نور ایمان و یقین را بیافشاند و ما را از اندوه و سستی رهایی بخشد.
🔆 *«فَاجْعَلْهُما لِى سَبَباً إِلَىٰ نَیْلِ غُفْرانِک»*
🔆 «خدایا! این دو وسیله (الطاف پیاپی و وجود پیامبر و رحمتش) را برای من سبب رسیدن به آمرزشت قرار ده.»
🔶🔸 *درواقع این دو عامل (الطاف پیاپی و وجود پیامبر و رحمت او) موجب حسناستفادۀ ما میشود.*
◀️ *«مغفرت» لباس کار است نه لباس سوءاستفاده و تنپروری.* استفادۀ از مغفرت الهی انسان را توانمند میکند و دیگر فرد بهدنبال مرخصی نیست.
🌀 بطور مثال در مناسک حج که مغفرت الهی سرلوحۀ کار ماست به مجرد پوشیدن لباس احرام باید هفت بار طواف کنیم، سپس نماز بخوانیم، سپس منا و عرفات و قربانی و… یعنی *شب و روز کار میکنیم و لباس کار به تن داریم تا مغفرت الهی را با وساطت پیامبر دریافت کنیم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com