هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
#منکرات_فراموش_شده ۵۷
💠 *«به سخره گرفتن آیات الهی»*
🔆 *«ذلِكُمْ بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ غَرَّتْكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ لا يُخْرَجُونَ مِنْها وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ»*
🔆 «اين به خاطر آن است كه شما آيات خدا را مسخره گرفتيد و زندگى دنيا مغرورتان كرد. پس امروز نه از آتش دوزخ خارج مىشوند و نه از آنان خواسته مىشود كه رضايت خدا را بخواهند.»
📘 سوره جاثیه، آیه ۳۵
‼️ *آیه از کسانی سخن میگوید که آیات الهی را به سخره میگیرند.خدای سبحان به این گروه حتی اجازۀ عذرخواهی نمیدهد.*
💢 وقتی بنده مورد عتاب خداوند قرارمی گیرد؛ بدین معناست که هنوز مورد توجه پروردگار خویش است؛ اما وقتی با انجام همۀ بدیها دنیا هنوز به راحتی بر او میگذرد و مورد امتحان الهی قرار نمی گیرد؛ دچار عذاب استدراج شده است.
💢 در واقع خداوند چنین بندگانی را دیگر در نظر نمیآورد. آنان در جهان آخرت در آتش دوزخ جاویدان خواهند بود. عذاب استدراج ،عذابی جدی است که گاه آن را با لطف خداوند اشتباه می گیریم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#شماره حساب سهمین
باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠 به اطلاع میرساند شماره کارتهای ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات میباشد.
✳ *نحوۀ محاسبه سهم امام و سادات*
🔷 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید.
🔹 *سهم امام و رد مظالم*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2910-2552-5724
سپرده:213.8000.10294814.1
شبا: IR290570021380010294814001
🔸 *سهم سادات:*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2913-1039-0453
سپرده: 213.8000.10294814.5
شبا: IR340570021380010294814105
⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید.
✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود
✅ مورد پرداخت
✅ تصویر رسید پرداختی
✅ نام و نام خانوادگی خویش
🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیامهای شما میباشد.
🔺 زمان پاسخگویی به پیامهای شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید.
🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیةالله سیستانی - حضرت آیةالله خامنهای - حضرت آیةالله صافی گلپایگانی - حضرت آیةالله مکارم شیرازی را دریافت میکند.
🌸 باتشکر
💠 موسسه علمیه السطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
❓#لیلة_الرغائب شب آرزوها یا رغبتها؟!
🔰 اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را ميگويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
🔰 در بخش پاياني سوره مباركه«قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾
يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست.
اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
🔰 آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار مييابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را ميسوزاند كه در سوره مباركه «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ كه اين پوست و جسم و بدن را ميسوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را ميسوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾
🔰 مستحضريد كه رسوايي, بيآبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ انشاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم.
🔰 بنابراين ليلةالرغائب ميتواند رغبتهاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ انشاءالله ـ در اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني.
🔺 بیانات معظم له در جلسه درس اخلاق
آیت الله #جوادی_آملي
#عزت_نفس ۳۴
💠 *«توبه، یکی از جلوههای عزت نفس»*
🔆 «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي دَلَّنَا عَلَى التَّوْبَةِ الَّتِي لَمْ نُفِدْهَا إِلَّا مِنْ فَضْلِهِ فَلَوْ لَمْ نَعْتَدِدْ مِنْ فَضْلِهِ إِلَّا بِهَا لَقَدْ حَسُنَ بَلَاؤُهُ عِنْدَنَا وَ جَلَّ اِحْسانُهُ اِلَیْنا وَ جَسُمَ فَضْلُهُ عَلَیْنا»
🔆 «سپاس مخصوص خداست که ما را بر توبه راهنمایی کرد؛ همان توبهای که ما به آن جز به فضل و کرمش نائل و مستفید نشدیم و اگر ما جز از راه توبه به هیچ راه دگر از اهل فضل و کرم خدا محسوب نبودیم، همانا خدا بر ما بود و فضلش بر ما عظیم و بیشمار بود»
📘 صحیفۀ سجادیه، دعای اول
✅ حتی اگر اشتباه و گناه ما سهوی نباشد و عمداً مرتکب خلاف شده باشیم؛ هنگامی که نادم و پشیمان بهسوی خدا برگردیم، خدای سبحان فوراً توبۀ ما را قبول میکند تا عزت نفس ما مخدوش نشود و گرفتار حقارت نفس نشویم.
✅ *دین ما به ما یاد میدهد که اگر کسی به هر دلیلی خلاف فاحشی انجام داد؛ اما متنبّه شد و با تمام وجود عذرخواهی کرد، آن اتفاق و آن بخش از زندگی او را از ذهنمان حذف کنیم؛ زیرا قرار است بندۀ خدا عزیز بماند.*
💢 اگر در شرایط مختلف بارها گناهش را به او یادآوری کنیم، عزت نفس وی خدشهدار میشود.
🔷🔹 *عزت نفس، پایه و اساس تمام خوبیهاست.*
🔹 کسی که عزت نفس دارد، خودمراقبتی هم دارد؛ به همین دلیل نیازی به هشدار اطرافیان برای گناه نکردن ندارد.
🔹 هر چقدر به عزت نفس افراد خدشه وارد شود، نیمۀ تاریک آنها بیشتر بروز و ظهور میکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 مو سسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#ادبستان_کربلا ۶۸
🍃 در روایتی امام رضا علیهالسلام فرمود:
🔆 «اِدَّخِروا لِبُيوتِكُم نَصيباً مِنَ القُرآنِ فَإِنَّ البَيتَ إذا قُرِئَ فيهِ أَنَسِ عَلى أهلِهِ وَ كَثُرَ خَيرُهُ وَ كانَ سُكّانُهُ مُؤمِنِي الجِنِّ وَ إذَا لَم يُقرَأ فيهِ أوحَشَ عَلى أهلِهِ ، وَ قَلَّ خَيرُهُ ، وَ كانَ سُكّانُهُ كَفَرَةَ الجِنِّ»
🔆 «براى خانههايتان بهرهاى از قرآن بگيريد كه اگر در خانه، قرآن قرائت شود با اهل خود انس مىگيرد و خيرش فراوان شود.
و اگر در آن قرآن خوانده نشود، با اهلش انس نمىيابد و خيرش اندك میشود و جنّيان كافر در آن سكنا مىگزينند.
📘 محجةالبضاء، ج ۲ص ۲۲۰
✳️ *در خانهای که قرآن وجود دارد، همه چیز مانند مطالعه کردن، مهمانداری، فرزندپروری و... آسان است.*
✅ *آسانی، یک نعمت است.*
💢 بعضیها همه چیز را سخت میبینند! درس خواندن، کارکردن و... در نظرشان بسیار دشوار است.
🔶🔸 *روایت به ما میگوید: قرائت قرآن صامت، همۀ امور را برای ما سهل و آسان میکند.*
🔸 وقتی قرآن ناطق هم به خانهها راه یابد و ذکر حضرات معصومین فضای خانه را معطر کند، سهولت ایجاد میشود.
🔸 ساکنان این خانه، علمشان زیاد میشود، آبرویشان حفظ و روزی و توانشان افزایش مییابد. کاستی در آن خانه دیده نمیشود.
💢 بهعکس اگر در خانهای قرآن خوانده نشود، همه تحت فشارند همه در تنگنا هستند.
💢 خیر آن خانه اندک است. نقصان عقل، نقصان فهم، نقصان آبرو، نقصان رزق، نقصان توفیق، نقصان مال، نقصان لذت در این خانه نمایان است.
✅ یکی از آداب ارتباط با اباعبدلله این است که ذکر اباعبدلله را محدود به یک منطقه نکنیم، بلکه در قسمتهای مختلف خانه، زیارت عاشورا بخوانیم و به این وسیله برکت را در خانههای خود جاری کنیم.
✳️ خانۀ ما از ما مطالبه میکند و سهم امام حسینش را میخواهد! وقتی من نام حسین علیهالسلام را در خانه میآوریم، گویا سهمیهاش را پرداخت کردهایم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 مو سسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا