#حدیث_روز
💠 *«معراج پیامبر اکرم»*
❇️ *معراج تو، انسان را نجات بخشیده و از تنگنای مادیت؛* پنجرههای ناگشوده را برای خانهنشینهای کوچۀ دانش باز کرده است.
✳️ *زمین و آسمان، وصل شدهاند به هم*
انسان، بادیههای سلوک را درنوردیده و قلۀ کمال خویش را فتح کرده است.
❇️ *معراج تو، فتح باب تعالی است؛* ارمغان افتخار است بر تارک خلیفۀ الهی، کلید اسرار عرفان است در دست عاشقان دلسوخته.
✳️ *معراج تو، به کوششهای نامتناهی جویندگان نور، معنا بخشیده است؛* به مشتاقان مهجور، لذت حضور چشانده و پارۀ خط عروج را به نقطۀ پایان خویش رسانده است.
❇️ *معراج تو، سرآغاز پیمایش راههای طینشده است؛* سرآغاز خوانش کتیبههای کشفنشده؛ نویدبخش قدمها و امیدبخش قلمهاست.
📚 «حوزه .نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_ماه_رمضان۱۷
💠 *«یک آیه، یک نکته»*
🔆 *«فَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَّشِيدٍ»*
🔆 *قرآن میگوید: «خیلی از قریهها را ویران کردیم؛ به دلیل اینکه ظالم بودند. سقفش را پایین آوردیم و به خاک نشستند و اثری از آنها باقی نمانده است.»*
📗 سوره حج، آیه ۴۵
🔷 ظلم دو معنا دارد:
🔹۱. کمکاری؛
🔹۲. جابجاکاری.
💢 هر کمکاری یا جابجا کاری که در زندگی ما صورت بگیرد، *بهتبع ویرانی در پی دارد،* آسودگی و آسایش پیامداین دو نیست بلکه فلاکت و ذلت زاییده آن هاست.
🌀 اگر به پروندۀ خودمان نگاه کنیم میبینیم هرکدام از ما ممکن است کمکاریها یا جابجاکاری هایی داشته باشیم که در شرایط عادی از آن غافلیم؛ اما به برکت ماه رمضان متوجه آن ها میشویم.
💢 *اگر گاهی میبینیم در یک زندگی راحتی و آسودگی وجود ندارد وفرد گرفتار ذلت است نبایدبه دنبال متهمی گشت بلکه حتماً نقص و کمکاری ها این عاقبت را رقم زده است.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
متن شبهه :
💢 شبهه: اگر در #شب_قدر سرنوشت ما نوشته میشود، چه لزومی دارد هر سال شب قدر تکرار شود؟
چرا یکبار برای همیشه نوشته و #ثبت نمیشود؟
قرآن که نازل شده و دیگر تکرار نمیشود پس هرسال شب قدر گرفتن لزومی ندارد.
🔆 پاسخ شبهه :
1⃣ شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سال ها، آن شب نیز تکرار می شود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر می شود.
2⃣ نزول قرآن به طور یکپارچه در یکی از شب های قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده در آن شب بی معنی است.
3⃣ کلمه «یفرق» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را می رساند و نیز کلمه «تنزل» در آیه کریمه «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.
4⃣ از ظاهر جمله «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» چنین برمی آید که مادامی که ماه رمضان تکرار می شود آن شب نیز تکرار می شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه در هر سال در ماه رمضان تکرار می شود.
5⃣ در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا(ص) عرض کردم یا رسول الله(ص) آیا شب قدر شبی است که در عهد انبیا بوده و امر به آنان نازل می شده و چون از دنیا می رفتند نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ فرمود: «نه بلکه شب قدر تا قیامت هست.»
6⃣ تکرار شب قدر در هر سال نشانه اهمیت دادن خداوند منان بر بنده های خودش است که بتوانند با استغفار و مناجات هر سال سرنوشت خود را تعیین کنند و بنوعی تبین قضیه اختیار انسان است. که انسان با توبه و استغفار میتواند زندگی جدید و خداپسندانه آغاز کند ، پس شایسته است از فرصتی که خداوند متعال در شب قدر برای ما فراهم کرده استفاده احسن کنیم، انشاءالله
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#رسم_ادب
#آداب_مهمان_و_میزبان ۹
🍃🍀 *۲۲. با بعضی از مهمانها باید اختصاصی برخورد کرد، یوسف پدر و مادر خود را متفاوت از برادرانش پذیرایی کرد.*
🔆 «فَلَمَّا دَخَلُوا عَلى یوسُفَ آوى إِلَیهِ أَبَوَیهِ وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنین وَ رَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَى الْعَرْشِ»
🔆 «پس چون بر یوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در کنار خویش گرفت و گفت: انشاءاللّه، با (امن و) امان داخل مصر شوید، و پدر و مادرش را به تخت برنشانید.»
📗 سورۀ یوسف، آیه ۹۹
✍🏼 یوسف پدر و مادرش را تختنشین کرد؛ یعنی جدای از جای برادرانش به آنها جا داد. این تفاوت گذاشتن اشکالی ندارد؛ چون برخی مهمانها بهدلیل فضائلی که دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
✅ گاهی مهمان بزرگتر است و گاه کوچکتر و گاه عالم و گاه غیرعالم. صاحبخانه در حالی که برای همۀ مهمانان احترام قائل است؛ امّا باید احترام بیشتری برای کهنسالان و عالمان قائل باشد.
📚 «برگرفته از کتاب رسم ادب، تألیف استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شماره حساب سهمین
باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠 به اطلاع میرساند شماره کارتهای ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات میباشد.
✳ *نحوۀ محاسبه سهم امام و سادات*
🔷 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید.
🔹 *سهم امام و رد مظالم*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2910-2552-5724
سپرده:213.8000.10294814.1
شبا: IR290570021380010294814001
🔸 *سهم سادات:*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2913-1039-0453
سپرده: 213.8000.10294814.5
شبا: IR340570021380010294814105
⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید.
✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود
✅ مورد پرداخت
✅ تصویر رسید پرداختی
✅ نام و نام خانوادگی خویش
🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیامهای شما میباشد.
🔺 زمان پاسخگویی به پیامهای شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید.
🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیةالله سیستانی - حضرت آیةالله خامنهای - حضرت آیةالله صافی گلپایگانی - حضرت آیةالله مکارم شیرازی را دریافت میکند.
🌸 باتشکر
💠 موسسه علمیه السطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
#عالم
انسان دو بار مهمان خداست، یکی در سفر مکه و دیگری در ماه مبارک رمضان؛ اما خدا هر جایی مهمان نمیشود... فرمود: «أنا عِندَ القُلُوبُ المُنکَسِرَةِ»، من مهمان قلبهای شکستهام؛ اگر دلی بشکند، من دعوت او را اجابت میکنم!
| حضرت آیتالله جوادی آملی |
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●محمدبنادریسحلی 3
🔻سرانجام ابن ادريس نظريه خود را در مورد ولايت فقيه اينگونه گزارش مىكند:
قال محمد بن ادريس رحمه اللّه مصنف هذا الكتاب و ما اخترناه اولا هو الذى يقتضيه الادله و هو اختيار السيد المرتضى فى انتصاره و اختيار شيخنا ابو جعفر فى مسائل خلافه و غيرهما من الجله- المشيخه و ما تمسك به المخالف لما اخترناه فليس فيما يعتمد عليه ... لان جميع ما قاله و أورده يلزم فى الامام مثله حرفا فحرفا، فاما قوله اقامه الحدود ليست من فروضه، فعين الخطاء المحض عند جميع الامه لان الحكّام جميعهم هم المعينون بقوله تعالى «السارق و السارقه ... و ذلك قوله تعالى الزانيه و الزانى ...».الى غير ذلك من الآيات.
📚السرائر، ج۳، ص546
➖آن چيزى كه ما اختيار كرديم، اولاً، ادله اقتضاى آن را دارد و ثانياً مورد اختيار سيد مرتضى در كتاب انتصار، و شيخ طوسى در كتاب خلاف و بزرگان از مشايخ است. ادلهاى را كه مخالفان اين نظريه آوردهاند، قابل اعتماد نيست؛ زيرا هر اشكالى كه در مورد تنفيذ احكام به وسيله ولىّ فقيه جامع الشرايط انجام شود، همان اشكال در مورد امام عليه السّلام هم لازم مىآيد؛ چرا که تمامى حاكمان [شرعى] در مورد احكام تعبديه مانند آيه مربوط به قطع دست دزد و اجراى حد بر زانى و غير اين دو از آيات ديگر [كه احتياج به تنفيذ و اجرا دارد]، مخاطب خداوند هستند.
#ولایت_فقیه (۵۹)
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#ادبستان_کربلا ۷۹
🍃 امام صادق علیهالسلام میفرماید:
🔆 *«إِنَّ اَلْقُرْآنَ زَاجِرٌ وَ آمِرٌ يَأْمُرُ بِالْجَنَّةِ وَ يَزْجُرُ عَنِ اَلنَّارِ»*
🔆 *«قرآن فرماندهنده است و بازدارنده، به بهشت امر میکند و از آتش باز میدارد.»*
📗 تفسیر العیاشی، ج ۱، ص۱۰
🔷🔹 *وقتی میخواهیم در نظام هستی در قافلۀ اهل کمال حرکت کنیم قطعاً قافلهسالار برای ما پیامها و بایدها و نبایدهایی دارد.*
🔹 بایدِ او، امر به کمال است، فرمان به انجام عمل صالح مي دهدو امر مي كندبراي كسب همه فضائل بايدتلاش كني ونبايد او اينست كه: نباید دو روزت مساوی باشد
🔹 امام، در طول مسیر كمالي به عنوان قرآن ناطق فرمانروای ماست، باید مقام فرمانروایی او را قبول كرد و اگر میخواهیم با این خانواده بمانيم، بايدباور داشته باشيم اوامر ونواهي دارند.
⁉️ گاهی اوقات بزرگترها از ما درخواستی میکنندو ما آنرا نمیپذیریم! چگونه مي توان در معيت آنان ماند؟
وما چگونه درخواست معیت با بزرگترهای اصلی خودرا داریم در حاليكه اوامر ونواهي آنان را پذيرا نيستيم؟
⬅️ وقتی از سوي معصومين برای ما خط قرمزهایی تبیین میشود و ما توجه نمیکنیم، قطعاً معیت دائم هم حاصل نمیشود.
✅ خط قرمزهای تبیینشده همان «زاجر» است که در آيه به آن اشاره شده كه ما را از بعضی گویشها، بعضی از روشها و بعضی از منشها نهی میكند.
⁉️ وقتی میگوییم: «أَن یَجعَلَنی مَعَکُم» به واکاوی خود بپردازیم که آیا نهی ایشان را میپذیریم؟!
⁉️ بسیاری از بایدها و نبایدهایی که معصومین براي ما قرار داده اند، امر به جنت وصال و نهی از آتش فراق است. چقدر این امر و نهیها را میپذیریم؟
✅ *معیت با معصومین، یعنی پذیرفتن اوامر و نواهی، بدون چون و چرا.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام