💠 مهارت اظهار محبت
🔅اظهار محبت در اسلام امری است که در شرایط مختلف به آن توصیه شده است، به عنوان مثال دین به ما میآموزد در برخورد با افراد سلام کنید، در مصیبتها به مصیبت دیده تسلیت بگویید.
🔹اظهار محبت جایگاهی برای نمایش اعانت
🔅امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:«إِذَا نَبَتَ الْوُدُّ وَجَبَ التَّرَافُدُ وَ التَّعَاضُد»؛«زمانیکه محبت ظهور مییابد کمک کردن و توجه به یکدیگر (اهمیت دادن به خواستههای یکدیگر) واجب میشود.» (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۴۱۴)
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2KVW8i7
💠 مهارت رفع اضطراب
🔅یکی از بیماری های رایج بیماری اضطراب و نگرانی است.
🔅اضطراب، ترسی پنهانی و باطنی است که اگر مرتفع نشود آسیب جسمی، روانی و ارتباطی وارد میکند و زندگی را ناگوار میگرداند.
🔹عامل اضطراب
🔅علت اضطراب، فکر کردن ناصحیح است. اگر ما مثبت اندیشی و فکر کردن صحیح را بیاموزیم تصمیمگیریمان نیز تصحیح میشود و جایی برای اضطراب و نگرانی باقی نمیماند. برای نیل به این هدف باید توکل و اعتمادمان صحیح باشد.
🔹اضطراب، نماد ضعف ایمان
🔅اضطراب نمادی از ضعف ایمان است، مؤمن از ماده «اَمَنَ» به معنای احساس امنیت کردن است، مؤمن نه تنها احساس نگرانی نمیکند و خود از امنیت بهره میبرد بلکه برای دیگران نیز ایجاد امنیت میکند؛ زیرا بر قدرتی پایان ناپذیر اعتماد میکند که بر هر امری قادر است و او را نیز قادر میکند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2ZqsDZV
٦٢
#مناجات
ادامه شرح مناجات الراغبين
وَ اِن اَوحَشَ ما بَيني و بينَك فَرطُ العِصيان وَالطغيان....
خدايا اگر شدت معصيت و طغيان بين من و تو فاصله زيادي انداخته و در من وحشت ايجاد كرده است اما هنوز مأيوس نيستم و ندايي در درونم مي گويد اگر تائب شوم و رجوع كنم ، تو مرا مي پذيري و مورد مغفرت قرار مي دهي
خدايا تو به من خواهي گفت اگر از معصيتهايت فرار كني تو را جزء گروه ارجعي الي ربك قرار مي دهم و به تو نفس مطمئنه عطا مي كنم.
عجيب است در اوج وحشت ، بشارت داده مي شود .
درست در زماني كه از آبرويت
و پرده برداشتن از باطن كارهايت مي ترسي ، خداوند بشارت مي دهد و اميدوارت مي كندكه :
چه كسي گفته از چشم افتاده ايي ؟
چه كسي گفته از ما دور شده ايي؟
چه كسي گفته بين من و تو فاصله است؟
من معصيت كار تر از تو را هم بخشيده ام
تنها راهكار آن انزجار از عملكرد گذشته ات است .
در اينصورت حتما از تو راضي مي شوم و بشارت غفران و رضوان را بر تو وارد مي نمايم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات خمس عشر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#ادامه_جملات_نغز_استاد
١٦٩٠- در رجوع و رسيدن به يقين بايد از مصاحبت با جهال كناره گيري كرد زيرا آنان نفس را به بطالت و توقف تشويق مي كنند.
١٦٩١-اعتكاف در حريم حق و حبس و بيتوته اعضاء و جوارح در محضر خداي سبحان صبر نام دارد كه ما را به يقين رهنمون مي كند.
١٦٩٢- نتيجه نهايي تعليم و تزكيه، شكر گزاري است كه راه رسيدن به يقين را تسريع مي كند.
استاد بروجردي
كتاب قطره ايي از دريا
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
عوامل تحکیم خانواده- بخش نهم
💠 ناشکیبایی عامل هلاکت
⭐ امیرالمومنین علیهالسلام جزع و بیتابی را عامل هلاکت و مضاعف شدن مشکلات میدانند، ایشان میفرمایند: «مَنْ لَمْ ینْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَع» گویا افراد در مواجهه با مشکلات دو گزینه دارند صبوری یا ناشکیبایی. کسیکه صبر پیشه کند رفعت مییابد زیرا صبر انسان را در جایگاهی رفیع قرار میدهد جایگاهی که او را از آسیبهای مختلف در امان نگاه میدارد. این امر به معنای مسکوت گذاشتن مشکل نیست بلکه به معنای یافتن راه حلی مناسب برای حل مشکل است.
💠 پرهیز از عجب
⭐ عجب و خودپسندی مانع پیشرفت است، کسیکه گرفتار این رذیله میشود گامی برای بهبود خود و خانوادهاش بر نمیدارد به همین جهت سبب تزلزل بنیان خانواده میشود...
.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/30CyRqX
عوامل تحکیم خانواده- بخش دهم
💠 بها ندادن به ناشکری دیگران
⭐ به ناشکری دیگران بها ندهید و به الطاف و خوبیهایتان ادامه دهید گرچه از لحاظ تربیتی ما باید به اطرافیان خود شکر را الهام کنیم و خود نیز بر این باور باشیم که اگر شکر نعمتی به جا آورده نشود نعمت سلب میگردد اما اگر با گروهی در ارتباط هستیم که در مقابل الطاف و خدماتمان شکرگزار نیستند و آنرا امری عادی میپندارند نباید از خیرات خود به این بهانه دست برداریم.
💠 لازمه صمیمیّت
⭐ در روابط میان یکدیگر باید از هرگونه تضییع حق به بهانه صمیمی بودن روابط بپرهیزیم، تضییع این حق به معنی زوال رابطه دوستی است و در مقابل، پرداخت این حق دوام صمیمیّت را به دنبال دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/3468Ank
٦٣
#مناجات
ادامه شرح مناجات الراغبين
اسئلك بِسُبحاتِ وجهك و بانوار قُدسِك....
خدايا تو را قسم مي دهم به به اشراف و تابش نور قدسي كه امامان و حضرات معصومين هستند كه افكار مقدس و نوراني در ذهن من وارد شوند و منيتهاي من بسوزند و آتش بگيرند
اسئلك اشاره به اينست كه هر كس خودش از خدا درخواست كند (خدايا من از تو مي خواهم مني كه اصل و فطرتم به تو وصل است
و در اين درخواست وجه تو را واسطه قرار مي دهم كه حضرات معصومين هستند تا به بركت وجود جليلي القدر اين بزرگواران به درخواست من جامه عمل بپوشاني.
سُبُح به معناي نورافشاني و اشاره به بالا زدن پرده ها و افكندن نور براي درخواست كننده است .
ابتهال به معني با سوختن و ناله چيزي را خواستن است.
خدايا با واسطه به درگاه تو مي ايم و از تو با تمام ناله و اصرار مي خواهم كه منيت مرا بسوزاني و با اشكي كه در مقابل تو مي ريزم مرا عرشي كني!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات خمس عشر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 لزوم تلاش و پشتکار در کسب شایستگی اجتماعی
🔅 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:«أَیهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِیبَهَا...»؛«اى مردم كار تربیت خود را خود بر عهده گیرید...»
🔅 شایستگی اجتماعی امری نیست که بر اثر حسن تصادف و اتفاق به دست آید و یا از نیاکان فرد به او منتقل شود بلکه اکتسابی بوده و برای به دست آوردن آن باید تلاش نمود.
🔅حضرت امیرالمؤمنین به همه افراد توصیه میفرمایند که خود، متولی شایستگی و آراستگی اخلاق و رفتار خود شوند.
🔅 با توجه به عبارت «ایُّهَا النّاس» درمییابیم که عموم افراد توانایی کسب شایستگی اجتماعی را دارند و امر غیرقابل دسترس یا دور از دسترس نیست.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2zr9We0
💠 تأثیر «کلام» در شایستگی اجتماعی
🔅 امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:«رُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَة»؛«چه بسیار کلمهای که موجب از دست دادن نعمتی شود!»
🔅سخنان نابجا و غلط، آسیب جدی به زندگی و شخصیت فرد وارد میکنند. به بیان دیگر، مراقبه گفتاری موجب اعتلاء شخصیت فرد میشود.
🔅 عبارت حضرت به طور مطلق بیان شده و در این امر فرقی بین کلام جدی و شوخی وجود ندارد.
💠 بیبرنامگی، مانع کسب شایستگی اجتماعی است
🔅 حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در بیان صفات مؤمن فرمودند:«…مَشْغُولٌ وَقْتُه…»
🔅مؤمن برای زمان خود برنامهریزی دارد.
🔅بیبرنامگی موجب بینظمی و بینظمی موجب پریشانی فرد و درگیری او با اطرافیان خواهد بود؛ در نتیجه از شأن اجتماعی او کاسته میشود.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/344eoxm
٢٧
#نهج_البلاغه
حضرت آقا مولي اميرالمومنين در نامه ٣١٢ به كسي كه سوال پيچيده ايي پرسيد، فرمودند:
سَل تَفَقُّها و لا تسئل تَعَنُّنا فان الجاهل المُتَعلمَ.....
همواره براي كسب آگاهي پرسش كن نه براي ايجاد زحمت.
زيرا جاهلي كه در طريق فراگيري علم گام بر مي دارد شبيه به عالِم است و عالمي كه همواره اصرار بر مسائل پر پيچ و خم دارد شبيه جاهلي است كه خود را به زحمت مي افكند.
تدبر در روايت :
١-حضرت علي(ع) قبل از پاسخ ، ادب را آموزش مي دهند.
٢-حضرت توصيه مي كنند چيزي را كه مي دانيد مجدد سئوال نكنيد.
٣-حضرت براي شباهتها اعتبار قائلند (عالمي كه قدم در بيراهه مي گذارد شبيه جاهل است)
٤-از آداب سئوال كردن اينست كه نخواهيم آموخته هاي خود را مطرح كنيم و طالب برتري باشيم.
٥-تفقه و تعنت هر دو باب تفعل است و بر سختي دلالت مي كند اما براي روشن شدن مجهولات تحمل سختي بجاست اما براي مطرح كردن منيت، بيجا و جاهلانه است.
٦-حضرت نيت طرف مقابل را به جهت تأديب او مطرح مي كنند تا خود را از امور اينچنيني دور نمايد.
٧-بعضي از آموختنها موجب جهالت مي شود و عزت بخش نيست چون سائل به نيت مطرح كردن منيت ، سئوال مي كند.
٨-حضرت سعي مي كنند با توضيحات بيشتر ، فرد كاملا متوجه خطاي خود بشود.
٩-انسان هرگز گمان نمي كند كه عالِم با سئوال كردن بيجا ناراحت مي شود اما عالِم بخاطر خود فرد ناراحت مي شود كه در اين وادي گمراهي افتاده است.
١٠-كار اشتباه ، موج منفي داردو عالِم را اذيت مي كند و او را به زحمت مي اندازد.
١١-انگيزه ها در رفتار بسيار مهم است و براي انسان چهره سازي مي كند.
١٢- هدف بعضي از جُهال در سئوال كردن بهانه جويي است نه فراگيري علم.
١٣-براي رسيدن به مطلوب بايد روح حقيقت جويي در انسان زنده شود نه به جهت جدل و اثبات منيت سوالي مطرح شود.
١٤-براي عالِم و متعلم حقوقي برشمرده اند كه مبناي عقلي دارد و هر دو طرف بايد آنرا رعايت كنند.
استاد بروجردي
كلاس شرح نهج البلاغه
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
👤 آیت الله جوادی آملی :
🔺 یکی سِمتی پيدا كرد ديگري به او سِمت ندادند و پيدا نکرد اگر ...
🔸 یکی از بيانات نورانی حضرت كه ما قبل از انقلاب اين را می گفتيم و بحث می كرديم سخن ميگفتيم؛ اما واقعاً معنايش براي ما روشن نبود. انقلاب اين بيان را براي ما تفسير كرد و آن بيان اين بود كه در يكي از جبههها يكي از اصحاب حضرت به حضرت عرض كرد كه اي كاش برادر من در اين صحنه و جبهه حاضر بود و ثواب مبارزه و جهاد را ميبرد! حضرت يك جمله فرمود، ما اين جمله را مكرّر از ديگران شنيديم، خودمان هم ميگفتيم؛ ولي معنايش برای ما روشن نبود. حضرت فرمود: «أَ هَوَي أَخِيكَ مَعَنَا»؛ آيا در خطّ فكری ماست؟ عرض كرد بله يا اميرالمؤمنين، فرمود در تمام ثواب های ما شريك است. عرض كرد يا اميرالمؤمنين ما اينجا در جبهه هستيم داريم فشار جنگ را در مقابل شمشير تحمّل می كنيم، او در شهر هست در تمام ثواب های ما شريك است؟ فرمود بله, ما اين را مكرّر می گفتيم؛
🔸 اما در تهِ دل، ابهامي براي ما بود كه چطور می شود. خداي سبحان كه فرمود مجاهد و غير مجاهد مساوي نيست، کسانی هم كه «قبل الفتح» و «بعد الفتح» مبارزه كردند همه جا خدا گفت مساوی نيست؛ اينجا وجود مبارك حضرت می فرمايد اينها مساوی هستند یعنی چه؟
🔸 بعد از انقلاب اين تفسير به وسيله خود انقلاب برای ما روشن شد. شما می بينيد دو نفر روحانی يا دانشگاهی يا دو نفر كه كار آزاد دارند، اينها در خطّ امام و رهبري و نظام هستند، با هم درس خواندند با هم بحث كردند با هم بالا آمدند یکی سِمتی پيدا كرد ديگری به او سِمت ندادند و پيدا نکرد، اگر اين به تمام كار های او راضی باشد بگويد من هم بر فرض اين سِمت را پيدا ميكردم همين كار را انجام می دادم، حالا اين دوستِ ما دارد انجام می دهد من چرا كار شکنی بكنم، من هم به كار او راضی هستم. اين هم وحدت حاصل می شود، هيچ جا اختلافی پيدا نمی شود و اگر ثواب اين یکی بيش از او نباشد كمتر از او نيست؛ اما شما ببينيد هر جا اين نعمت پربرکت وحدت از ما گرفته می شود براي اين است که او ميگويد چرا من نه، او آری! شما با او فرقي نداريد با هم درس خوانديد؛ حالا او دارد اين كار را انجام ميدهد، شما او را دعا كنيد بدرقه كنيد حمايت كنيد.
#پندانه