🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امام، روشنایی بخش امت🔸
اگر چراغی را در جایی بگذارید و صدها هزار آیینه در اطرافش نصب کنید، صدها هزار چراغ میبینید و نور از هر طرف بهسوی شما میبارد.
در حرم امامزادهها که آیینهکاری میکنند، دیدهاید که یک چراغ، هزاران چراغ دیده میشود، و یک چراغ که در آنجا روشن میکنند، آن فضا را بهشدت روشن میکند؛ چون این آیینهکاری، نور آن چراغ را منعکس میکند.
امت بهمنزلۀ آیینهکاری، و امام چراغ در وسط است. اگر امام باشد و امت نباشد، مانند آن است که چراغی در کنار دیوارهای تاریکی قرار گرفته باشد. اگر امت باشد، ولی امام نداشته باشد، مثل آن است که در حرم امامزادهای چراغ روشن نباشد. آیینهکاری هست، اما چراغ ندارد و همهجا تاریک است.
تحولی که در این امت پیدا شد، درنتیجۀ آشنایی با امام خمینی(ره) بود.
#ال يس ٥١
🔅«*اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ*»
🔅«*سلام بر توای پیمان خدا*»
يا صاحب الزمان!
چه سعادتمندند كساني كه چون با تو پيمان بستند بر پيمان خويش استوار ماندند.
✍🏻 مفسرين مي گويند:اينان مخاطب *«الَّذينَ آمَنُوا»* قرآن هستند. نه كساني كه عهد ترا شكستند و مخاطب *«يا أَيُّهَا النَّاس»* قرآن شدند.
قرآن اينان را مردمي اهل نسيان خطاب مي كند و آنان را گروهي كه به شهود حق رسيده اند معرفي مينمايد.
*اگر تو دست مرا بگيري من نيز در شمار «الَّذينَ آمَنُوا» جاي ميگيرم و چون رهايم كني غفلت و فراموشي مرا اهل نسيان از حق ميكند*.
گداي كوي توازهشت خلدمستغني است
اسير عشق تو از هر دو عالم آزاداست
خداي سبحان اهل ايمان را اسير تو كرده است در حاليكه توخود اسيرالله هستي.
در خصائل شيخ صدوق آمده است:
🔅«*أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً سُمِّيَ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَسِيرَ اللَّه*»
(*آگاه باشيد،كسي كه علي عليه السلام را دوست داشته باشد در ملكوت آسمانها «اسير خدا» ناميده مي شود*)
💠سلام بر مولايي كه با ميثاق خود براي دوستانش قلعهي امني تدارك ديده تا هركس قدم در آن گذارد از انواع آسيبها در امان بماند.
💠آنكس كه زنجير ولايت تو را شكست، به پشتوانهي شيطان شكست زيرا كسي به تنهايي ياراي شكستن اين پيمان را ندارد.
💠*«وَكَّدَهُ»*
✅خداوند سبحان گیرندهی این میثاق و محکمکننده آن است.
✍🏼 یکی از معانی باب تفعیل، تدریج است.
خداوند این ریسمان را در طول عمر انسان به تدریج محکم میکند. بنابر این استحکام این پیوند از ناحیه خداوند صورت میگیرد. در نتیجه هر چه انسان تحت سیطره حضرت قرار بگيرد و خود را نیازمند به این اتصال بداند در زمرهی عشاق ثابتقدم تو باقي میماند.
💠*لذا این همنشینی زائر را متصف به صفات الهی کرده و لحظه به لحظه به حقیقت معرفت توحیدی نائل میسازد*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٣٠
#تفسير_سوره انعام
آيه ١٥
" قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ "
(اي پيامبر غیر از این) اعلام کن اگر نافرمانی ربّم را بکنم نگران عذاب آن روزی هستم که عذاب اش بسیار گسترده است.
١-از پیامبر هیچ وقت معصیتی صادر نمی شود اما پیامبری که طهارت و عصمت مطلقه دارد،این نگرانی را در خود احساس می کند حالا تصور كنيد ما بايد کجای کار باشیم؟!
از صبح تا شب ممکن است صد بار اراده ی عصیان کنیم ولو این اراده به تحقق هم نرسد. پیامبر که آني اراده اش را هم نمی کند
٢-یک نکته ایی که در این آیه مهم است " إِنِّيَ أَخَافُ " یعنی هم إنَّ تأکید دارد هم یاء و هم أخافُ یعنی حتماً حتماً خود من نگرانم. نه اینکه خدا من را وادار به نگرانی کرده، نه اینکه خدا گفته بترس و من می ترسم، خير ! من خودم نگران هستم نگران اینکه ادب حضور را رعایت نکنم، نگران اينكه ادب آن طعام را رعایت نکنم، نگرانم که ادب آن فاطر را رعایت نکنم.
٣-در آیه ی قبل خدا را با چند عنوان شناختیم : خدای ولّی، خدای فاطر، خدای مطعم.
من نگرانم آن خدایی که اینقدر به من نزدیک است ، من ادب حضور را رعايت نكنم ،من نگرانم آن خدایی که مهرش را در دلم کاشته، آن مهر رشد نکند! من نگرانم آن خدایی که مطعم است من نسبت به اطعامش بی تفاوت باشم؛ بیرغبت باشم که همه ی اینها عصیان حساب می شود.
(حسنات الابرار سیئات المقربین. حسنات خوبان برای مقربین سیئه محسوب می شود)
یک آن بی رغبتی، عصیان و سرپیچی است. یک آن نزدیک نشدن به خدای سبحان، عصیان است.
٤-عصیان در مراحل مختلف متفاوت است در صورتیکه پیامبر میفرمایند: إن عصیت
در حاليكه اصلاً در ذات پیامبر ص عصیان راه ندارد؛ اما این نگرانی را دارد.
حضرت امام سجاد علیه السلام كه در دعاي ابو حمزه آن فرازهاي نوراني را مي فرمايد، برای آموزش به من و شما كه نمي فرمايد اگر این گونه تصور كنيم که سطح دعا را خیلی پائین آوردیم و دعا را ریاکارانه معرفی كرده ايم . بالاترین حالات روحی امام این باشد که به من و شما چیزي را یاد بدهند؟! ابدا! ابدا! معصوم علیرغم این که در اوج قلّه ی عصمت است؛ باورش نسبت به خود این است که هر آن ممکن است در محضر الهی تحلفاتی از او صورت بگیرد.
٥-" قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّی " نفرمود " إِنْ عَصَيْتُ الله " هر آن این رب مرا تربیت می کند. هر آن زیادم مي کند، رشدم مي دهد، من را زیبا مي کند و به کمال مي رساند. رب است ،نمی خواهد من رها باشم. حالا هر کدام از این زیباسازی ها، آبادسازی ها، کامل سازی هایی را که قبول نکنم؛ یک نوع معصیت است كه از دامان تربيت جدا مي شوم .
٦- ربي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ " یک روزی است که خیلی گسترده است. خوشی آن هم خیلی گسترده است، عذاب آن نيز خیلی گسترده است.
٧-وقتی یک روز برای شما خیلی طول می کشد، عذاب آن هم خیلی طول می کشد؛ اگر خوش هم گذشته باشد خوشی اش هم خیلی بطول مي انجامد.
گستردگی آن چقدر است؟ به اندازه ی تمام لحظات عمرما منتها این جا لحظات عمرمان را کوچک حساب می کنیم. ما یک روز ماه رمضان را یک روز حساب میکنیم ؛ در صورتی که وقتی خداوند میخواهد جایزه دهد بابت یک خنده ی ما در ماه رمضان، بابت یک خوش خلقی با خلق در ماه رمضان، پاداشهاي بزرگ مي دهد
خداوند کل صحنه ی قیامت صورتم را خندان قرار می دهد.
پس عظمت آن روز به اندازه ی عظمت من و شماست. مثلاً؛ روزه گرفتم، بد اخلاقم، حوصله ی هیچ کس را ندارم. خدا می گوید وقتی مهمان من شدی و در مهمانی من شاد بودی و از این که مهمانی را قبول کردی؛ روزی که همه ی صورت ها عبوس است ، تو را خوشحال قرار مي دهم .
" وجوهٌ یومئذٍ ناظرة الی ربّها ناظرة " یک دسته خوش خوش هستند؛ در روایت هم تأكيد شده که نتيجه قرار گرفتن در ضيافت الهي خوشي است .
٨-آن روزعظیم را من و شما میسازیم .
پناه میبرم برخدا! نمیدانیم یک آلودگی ما تا کجا اثر میکند . یک خوبی ما هم تا کجا اثر میکند.اصلاً اگر ما به عظمت وجودی خودمان واقف شویم، اهل قدر می شویم. و قیمت خود را میدانيم
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٨/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٣
https://chat.whatsapp.com/DyeuXnWHtuH1YQAIG93OHz
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٣
#شكر_شكر
ادامه بحث عواقب ناشكري
١٠-پستي و رذالت
رذالت تنها ارتكاب معاصي نيست بلكه ناشكري نيز نوعي پستي محسوب مي شود
اميرالمومنين عليه السلام فرمودند:
اللوم ان لا تشكر النعمه
پستي آنست كه شكر نعمت به جا نياوري.
١١-گرفتار شدن به سنت استدراج خداي سبحان
بعضي گمان مي كنند ترك فريضه شكر ضرري به حال
آنان ندارد اما از اين موضوع غافلند كه ترك شكر نوعي استدراج الهي است و اين امر خود آزمايش خداي سبحان است .
امام حسين عليه السلام فرمودند: الاستدراج من الله
سبحانه لعبده ان يسمع عليه النعم و يسلبه الشكر
استدراج خداي سبحان نسبت به بنده آنست كه به او نعمت فراوان دهد و توفيق شكر را به دليل غفلت و قدر ناشناسي از او بگيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب شكر ِشكر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#کلام_روز
💠 *شکر* (ادامه)
☘️ امام جعفر صادق علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «المُعافَی الشّاكرُ لَهُ مِثلُ اَجرِالمُبَتَلیَ الصّابِرِ.»
✅ *آدم سالم شكرگزار، ثواب آدم بلانشین صبور و شكیبا را دارد.*
📘 تحف العقول، ص ٣٨٢
☘️ مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «تُعرَفُ حَماقَةُ الرّجُلِ بِالاَشَرِفیالنِّعمةِ وَ كَثرةِ الذُّلِّ فیالمِحنَةِ.»
♦️ *حماقت شخص در آنجا است كه در حال نعمت سرمست و ناسپاس و در وقت محنت ذلیل است و بیتاب.*
📘 فهرست غرر، ص ٨
🌐 emamraoof.com
٢١٠
#آداب_الصلوه
امام خميني مي فرمايند:
تمام عالَم كتاب خداست و وجود ما از آن جهت كه وابسته به خالق است ، حق است
بنابراين ما بايد جنبه انتساب به خالق اشياء را در نظر بگيريم تا هيچوقت دنبال گله و شكايت و ناشكري و عيب جويي نباشيم
در دعاي ابوحمزه مي خوانيم:
"خدايا تو اموري را براي من مقدر كردي ، كمك كن تا به آنها راضي باشم و اعتراض نكنم "
انساني كه چنين ديدگاهي پيدا مي كند، وجودش ذكر الله مي شود
(عالِم كسي است كه وقتي به او نگاه مي كنيم ياد خداي سبحان در وجود ما زنده مي شود )
انسان دو روي سكه است
وجهه الهي كه كامل است
و وجهه خلقي كه خود در ساخت آن دخيليم و نقص دارد.
به همين دليل به قران، پيامبر و اميرالمومنين و همه انبياء و اولياء ذكر گفته مي شود چون آنها به جنبه حقاني ما نگاه مي كنند نه به جنبه مادي و خلقي ما.
امام رضا عليه السلام با اينكه به معاصي ما اشراف دارند اما اكرام مي كنند و ما را به حضور مي پذيرند زيرا جنبه حقاني و مخلوق ِخدا بودن را در ما مشاهده مي كنند .
اگر چنين ديدگاهي داشته باشيم :
الف) توجه خاص خدا به ما معطوف مي شود فاذكروني اذكركم اگر انسان به ياد خدا
(ذكر الله) باشد خدا هم به ياد اوست و لحظه ايي ما را بي پناه نمي گذارد.
ب) اگر انسان به همه عوالم به ديده ذكر نگاه كند ، خداي سبحان جليس او مي شود
انا جليس من ذكرني خدا همنشين كسي است كه ذكر او را مي گويد
وقتي خدا كنار ما مي نشيند،
زيباترين لحظات را داريم و نيازي به همنشيني در مجالس دنيوي و لذتهاي آن نخواهيم داشت .
ج)خاصيت سوم ذكر، محبوب خدا شدن است چنانچه خدا نيز محب ما مي شود و همه قدرتش را براي ما خرج مي كند.
من اكثر ذكرالله احبه الله
كسي كه زياد ذكر خدا را بگويد محبوب خدا مي شود.
و خدا هم او را محبوب عالم مي كند
در زيارت وداع حضرات معصومين مي خوانيم :
مرا بگونه ايي قرار بده كه در عرش به ياد من باشيد!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٢/٢٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK