٣٠
#تفسير_سوره انعام
آيه ١٥
" قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ "
(اي پيامبر غیر از این) اعلام کن اگر نافرمانی ربّم را بکنم نگران عذاب آن روزی هستم که عذاب اش بسیار گسترده است.
١-از پیامبر هیچ وقت معصیتی صادر نمی شود اما پیامبری که طهارت و عصمت مطلقه دارد،این نگرانی را در خود احساس می کند حالا تصور كنيد ما بايد کجای کار باشیم؟!
از صبح تا شب ممکن است صد بار اراده ی عصیان کنیم ولو این اراده به تحقق هم نرسد. پیامبر که آني اراده اش را هم نمی کند
٢-یک نکته ایی که در این آیه مهم است " إِنِّيَ أَخَافُ " یعنی هم إنَّ تأکید دارد هم یاء و هم أخافُ یعنی حتماً حتماً خود من نگرانم. نه اینکه خدا من را وادار به نگرانی کرده، نه اینکه خدا گفته بترس و من می ترسم، خير ! من خودم نگران هستم نگران اینکه ادب حضور را رعایت نکنم، نگران اينكه ادب آن طعام را رعایت نکنم، نگرانم که ادب آن فاطر را رعایت نکنم.
٣-در آیه ی قبل خدا را با چند عنوان شناختیم : خدای ولّی، خدای فاطر، خدای مطعم.
من نگرانم آن خدایی که اینقدر به من نزدیک است ، من ادب حضور را رعايت نكنم ،من نگرانم آن خدایی که مهرش را در دلم کاشته، آن مهر رشد نکند! من نگرانم آن خدایی که مطعم است من نسبت به اطعامش بی تفاوت باشم؛ بیرغبت باشم که همه ی اینها عصیان حساب می شود.
(حسنات الابرار سیئات المقربین. حسنات خوبان برای مقربین سیئه محسوب می شود)
یک آن بی رغبتی، عصیان و سرپیچی است. یک آن نزدیک نشدن به خدای سبحان، عصیان است.
٤-عصیان در مراحل مختلف متفاوت است در صورتیکه پیامبر میفرمایند: إن عصیت
در حاليكه اصلاً در ذات پیامبر ص عصیان راه ندارد؛ اما این نگرانی را دارد.
حضرت امام سجاد علیه السلام كه در دعاي ابو حمزه آن فرازهاي نوراني را مي فرمايد، برای آموزش به من و شما كه نمي فرمايد اگر این گونه تصور كنيم که سطح دعا را خیلی پائین آوردیم و دعا را ریاکارانه معرفی كرده ايم . بالاترین حالات روحی امام این باشد که به من و شما چیزي را یاد بدهند؟! ابدا! ابدا! معصوم علیرغم این که در اوج قلّه ی عصمت است؛ باورش نسبت به خود این است که هر آن ممکن است در محضر الهی تحلفاتی از او صورت بگیرد.
٥-" قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّی " نفرمود " إِنْ عَصَيْتُ الله " هر آن این رب مرا تربیت می کند. هر آن زیادم مي کند، رشدم مي دهد، من را زیبا مي کند و به کمال مي رساند. رب است ،نمی خواهد من رها باشم. حالا هر کدام از این زیباسازی ها، آبادسازی ها، کامل سازی هایی را که قبول نکنم؛ یک نوع معصیت است كه از دامان تربيت جدا مي شوم .
٦- ربي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ " یک روزی است که خیلی گسترده است. خوشی آن هم خیلی گسترده است، عذاب آن نيز خیلی گسترده است.
٧-وقتی یک روز برای شما خیلی طول می کشد، عذاب آن هم خیلی طول می کشد؛ اگر خوش هم گذشته باشد خوشی اش هم خیلی بطول مي انجامد.
گستردگی آن چقدر است؟ به اندازه ی تمام لحظات عمرما منتها این جا لحظات عمرمان را کوچک حساب می کنیم. ما یک روز ماه رمضان را یک روز حساب میکنیم ؛ در صورتی که وقتی خداوند میخواهد جایزه دهد بابت یک خنده ی ما در ماه رمضان، بابت یک خوش خلقی با خلق در ماه رمضان، پاداشهاي بزرگ مي دهد
خداوند کل صحنه ی قیامت صورتم را خندان قرار می دهد.
پس عظمت آن روز به اندازه ی عظمت من و شماست. مثلاً؛ روزه گرفتم، بد اخلاقم، حوصله ی هیچ کس را ندارم. خدا می گوید وقتی مهمان من شدی و در مهمانی من شاد بودی و از این که مهمانی را قبول کردی؛ روزی که همه ی صورت ها عبوس است ، تو را خوشحال قرار مي دهم .
" وجوهٌ یومئذٍ ناظرة الی ربّها ناظرة " یک دسته خوش خوش هستند؛ در روایت هم تأكيد شده که نتيجه قرار گرفتن در ضيافت الهي خوشي است .
٨-آن روزعظیم را من و شما میسازیم .
پناه میبرم برخدا! نمیدانیم یک آلودگی ما تا کجا اثر میکند . یک خوبی ما هم تا کجا اثر میکند.اصلاً اگر ما به عظمت وجودی خودمان واقف شویم، اهل قدر می شویم. و قیمت خود را میدانيم
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٨/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٣
https://chat.whatsapp.com/DyeuXnWHtuH1YQAIG93OHz
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٨٣
#شكر_شكر
ادامه بحث عواقب ناشكري
١٠-پستي و رذالت
رذالت تنها ارتكاب معاصي نيست بلكه ناشكري نيز نوعي پستي محسوب مي شود
اميرالمومنين عليه السلام فرمودند:
اللوم ان لا تشكر النعمه
پستي آنست كه شكر نعمت به جا نياوري.
١١-گرفتار شدن به سنت استدراج خداي سبحان
بعضي گمان مي كنند ترك فريضه شكر ضرري به حال
آنان ندارد اما از اين موضوع غافلند كه ترك شكر نوعي استدراج الهي است و اين امر خود آزمايش خداي سبحان است .
امام حسين عليه السلام فرمودند: الاستدراج من الله
سبحانه لعبده ان يسمع عليه النعم و يسلبه الشكر
استدراج خداي سبحان نسبت به بنده آنست كه به او نعمت فراوان دهد و توفيق شكر را به دليل غفلت و قدر ناشناسي از او بگيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب شكر ِشكر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#کلام_روز
💠 *شکر* (ادامه)
☘️ امام جعفر صادق علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «المُعافَی الشّاكرُ لَهُ مِثلُ اَجرِالمُبَتَلیَ الصّابِرِ.»
✅ *آدم سالم شكرگزار، ثواب آدم بلانشین صبور و شكیبا را دارد.*
📘 تحف العقول، ص ٣٨٢
☘️ مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «تُعرَفُ حَماقَةُ الرّجُلِ بِالاَشَرِفیالنِّعمةِ وَ كَثرةِ الذُّلِّ فیالمِحنَةِ.»
♦️ *حماقت شخص در آنجا است كه در حال نعمت سرمست و ناسپاس و در وقت محنت ذلیل است و بیتاب.*
📘 فهرست غرر، ص ٨
🌐 emamraoof.com
٢١٠
#آداب_الصلوه
امام خميني مي فرمايند:
تمام عالَم كتاب خداست و وجود ما از آن جهت كه وابسته به خالق است ، حق است
بنابراين ما بايد جنبه انتساب به خالق اشياء را در نظر بگيريم تا هيچوقت دنبال گله و شكايت و ناشكري و عيب جويي نباشيم
در دعاي ابوحمزه مي خوانيم:
"خدايا تو اموري را براي من مقدر كردي ، كمك كن تا به آنها راضي باشم و اعتراض نكنم "
انساني كه چنين ديدگاهي پيدا مي كند، وجودش ذكر الله مي شود
(عالِم كسي است كه وقتي به او نگاه مي كنيم ياد خداي سبحان در وجود ما زنده مي شود )
انسان دو روي سكه است
وجهه الهي كه كامل است
و وجهه خلقي كه خود در ساخت آن دخيليم و نقص دارد.
به همين دليل به قران، پيامبر و اميرالمومنين و همه انبياء و اولياء ذكر گفته مي شود چون آنها به جنبه حقاني ما نگاه مي كنند نه به جنبه مادي و خلقي ما.
امام رضا عليه السلام با اينكه به معاصي ما اشراف دارند اما اكرام مي كنند و ما را به حضور مي پذيرند زيرا جنبه حقاني و مخلوق ِخدا بودن را در ما مشاهده مي كنند .
اگر چنين ديدگاهي داشته باشيم :
الف) توجه خاص خدا به ما معطوف مي شود فاذكروني اذكركم اگر انسان به ياد خدا
(ذكر الله) باشد خدا هم به ياد اوست و لحظه ايي ما را بي پناه نمي گذارد.
ب) اگر انسان به همه عوالم به ديده ذكر نگاه كند ، خداي سبحان جليس او مي شود
انا جليس من ذكرني خدا همنشين كسي است كه ذكر او را مي گويد
وقتي خدا كنار ما مي نشيند،
زيباترين لحظات را داريم و نيازي به همنشيني در مجالس دنيوي و لذتهاي آن نخواهيم داشت .
ج)خاصيت سوم ذكر، محبوب خدا شدن است چنانچه خدا نيز محب ما مي شود و همه قدرتش را براي ما خرج مي كند.
من اكثر ذكرالله احبه الله
كسي كه زياد ذكر خدا را بگويد محبوب خدا مي شود.
و خدا هم او را محبوب عالم مي كند
در زيارت وداع حضرات معصومين مي خوانيم :
مرا بگونه ايي قرار بده كه در عرش به ياد من باشيد!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٢/٢٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
# پیامبر_شناسی ۳۵
✍️ در قسمتهای پیشین به بررسی سوالاتی که از پیامبر صلیاللهعلیهوآله شده بود پرداختیم.
✳️ *اکنون در ادامه بحث مسئله یتیم مطرح میشود.*
🔸 منظور از يتيم فردی است كه مربی و سر پرست ندارد.
☘️ امام سجاد عليهالسلام میفرمايند:
💠 *كسی كه امام ندارد مانند يتيم است.*
🔆 «في الدنيا و الاخره و يسئلونك عن اليتامي قل إصلاح لهم خير و إن تخالطوهم فاخوانكم و الله يعلم المفسد من المصلح و لو شاء الله لأعنتكم ان الله عزيز الحكيم»
🔆 «درباره دنيا و اخرت و يتيمان از تو میپرسند بگو به صلاح آنان كار كردن بهتر است و اگر با آنان هم زيستی كنيد برادران دينی شما هستند و خدا تبهكار را از مومن باز میشناسد و اگر خدا مي خواست در اين باره شما را به دشواری میانداخت آری خداوند توانا و حكيم است.»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه۲۲۰
✳️ *در مورد يتيم ،كمبود توجه، تربيت و سرپرستی بسيار مهم تر از كمبود مال است.*
🔸 در واقع در اين آيه به توجه خاص و اهتمام به امورات تربيتی يتيم برای جلوگيری از هدر رفتن و انحراف فرد سفارش شده است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#بیانات_رهبری
✳️ *فرصتی برای تجدید قوا*
🔶🔹 در هر خانواده ای، مردان و زنان می توانند همت شان را برای ادامه راه زندگی آماده کنند. زندگی، یک مبارزه است. کل زندگی، عبارت است از یک مبارزه بلند مدت؛ مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون خود انسان که مبارزه با نفس است.
✳️ انسان دایم در حال مبارزه است. بدن انسان هم در حال مبارزه است. جسم انسان نیز همواره با عوامل زیان بار مبارزه می کند. قدرت این مبارزه وقتی در جسم باشد، جسم سالم است. انسان، این مبارزه را باید صحیح، منطقی، در جهت درست، با رفتارهای صحیح و با ابزارهای درست انجام دهد. این مبارزه، گاهی به یک استراحت و یک باراندازی نیاز دارد. این، نقطه استراحت داخل خانواده است.
📚 بیانات رهبری
🌐 emamraoof.com