eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۷ 🍃ادامه آیه هشتاد و سوم سوره مبارکه توبه: 🔆 «فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلَىٰ طَائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَدًا وَلَنْ تُقَاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا ۖ إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخَالِفِينَ» 🔆 «چنانچه خدا تو را [از سفر جنگ تبوک] به سوی گروهی از آنان [که بدون عذر از جنگ بازماندند] بازگردانید و آنان برای بیرون آمدن [به سوی جنگی دیگر] از تو اجازه خواستند، پس بگو: هرگز با من بیرون نخواهید آمد، و هرگز همراه من با هیچ دشمنی نخواهید جنگید؛ زیرا شما نخستین بار به نشستن در خانه [و ترک جنگ] خوشحال شدید، اکنون هم با مخالفین بنشینید. » 💢 رخصت‌طلبی و عافيت‌طلبی در عرصۀ عاشقی يعنی نفاق. حضور پررنگ در عرصۀ شريعت ما را در زمرۀ عشاق و رخصت‌خواهی مدام، ما را در گروه مردودين قرار می‌دهد. ❇️ هرگاه در محضر شریعت حضور يافتيم و ادب را بجا آورديم تكاليف لذت‌بخش خواهد شد. ميل به انجام تكاليف بيشتر يعنی پذيرش بيش از پيش حضرت و توفيق بيشتر در عمل به وظايف؛ يعنی پذيرايی حضرت و معيت ايشان. ✅ *اينكه با پيشرفت سن ميل به انجام نوافل و مستحبات بيشتر می‌شود؛ يعني درك بهتر و پذيرش بيشتر حاصل شده است.* 💢 طبق اين آيات، اگر فردی اين معيت پر فيض را از دست بدهد و توفيق همراهی را نيابد، بايد همنشين عاجز‌ترين افراد باشد. «فاقعدوا مع الخالفين» 💢 همراهی با كساني كه پشت كردند و هم‌نشينی با ناتوانان در عين قدرت، خود حقارتی است كه به جهت تأديب پيامبر، گريبان فرد را خواهد گرفت. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
🔷🔹 جوان‌ها هر جا که وارد می‌شوند، در هر مجموعه‌ای، در هر سازمانی که وارد بشوند، در واقع پیام استحکام و نوسازی آن مرکز را با خود همراه دارند. 🍃🔹 حضور جوانان ایرانی در همۀ زمینه‌ها امیدآفرین است؛ یعنی در بخش‌های گوناگون علمی، اقتصادی، سیاسی، تشکیلاتی، نظامی و غیره، هر جا جوان‌ها وارد می‌شوند، با خودشان مژدۀ امید و نوسازی و نوآوری را به همراه می‌آورند. 🔻 دشمن برنامه‌ریزی کرده که دانشگاه تعطیل بشود، نسل جوان سرگرم بشوند، برای مسئولین کشور مسائل جدیدی به وجود بیاید؛ 🔻در شمال غرب کشور، در جنوب شرق کشور مسائلی به وجود بیاید؛ اینها همه سرگرم‌کننده است؛ اینها کارهایی است که برای این دارد ایجاد می‌شود و تحریک می‌شود که حرکت پیشروندۀ کشور را متوقّف کنند. ✅ *البتّه اشتباه می‌کنند؛ هم در شمال غرب اشتباه می‌کنند، هم در جنوب شرق اشتباه می‌کنند.* من در میان قوم بلوچ زندگی کرده‌ام؛ جزو اقوام وفادار عمیق به انقلاب اسلامی و به جمهوری اسلامی‌اند. قوم کُرد یکی از پیشرفته‌ترین اقوام ایرانی‌اند؛ علاقه‌مند به میهنشان، علاقه‌مند به اسلامشان، علاقه‌مند به نظام اسلامی‌شان. نقشه‌ی آنها نخواهد گرفت، امّا آنها زهر خودشان را می‌ریزند، کار خودشان را می‌کنند. 📚 «بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح» ۱۴۰۱/۷/۱۱» ‏ 🌐 emamraoof.com
۳۳۴ 💠 *ادامۀ بحث رکوع* ✳️ در رکوع وقتی خم می‌شویم خدای سبحان بنده را آرایش می‌کند. یعنی در رکوع آرایش می‌شویم تا در سجده به وصال حق برسیم. ✨بهاء و زیباییِ آن جمالی است که به چشم می‌آید و دلبری می‌کند. خداوند در رکوع چنین آراستگی و بهائی به بنده می‌دهد و خداوند لباس اصفیاء را برتنِ بنده می‌کند. 🔆 در صلوة معراج رسول خدا صلّی‌الله‌‌علیه‌و‌آله وارد است‌‎ ‌‏که پس از رکوع خطاب عزّت رسید: «فَانْظُرْ اِلی عَرْشی. قال‌‎ ‌‏رَسُولُ الله‌: فَنَظَرْتُ اِلی عَظَمَةٍ ذَهَبَتْ لَها نَفْسی وَ غُشیَ عَلَیَّ؛‌‎ ‌‏فَاُلْهِمْتُ انْ قُلْتُ: «سُبْحانَ رَبّیَ العَظیم وَ بِحَمْدِهِ» لِعِظَمِ ما رَأَیْتُ.‌‎ ‌‏فَلَمّا قُلْتُ ذلِکَ، تَجلّی الْغَشْیُ عَنِّی، حَتَّی قُلْتُها سَبْعاً اُلْهِمُ ذلِکَ؛‌‎ ‌‏فَرَجَعَتْ اِلَیَّ نَفْسی کَما کانَتْ...» 📘علل الشرائع؛ ج 2، ص 315 🌿 پیامبر می‌فرمایند: وقتی به معراج رفتم و وارد رکوع شدم، خدا فرمود به عرش نگاه کن (عرش اریکه قدرت و مقام کن فیکونی است) پیامبر فرمود: نگاه کردم به یک عظمتی که وجودم برای آن عظمت رفت و غشوه‌ای برایم حاصل و به من الهام شد که بگو «سبحان ربی العظیم و بحمده» زیرا اریکه و عظمت قدرت خدا را دیدم و به مجرد بر زبان آوردن این ذکر بیهوشی که بر من عارض شده بود، برطرف گشت و سپس هفت بار این ذکر را گفتم و حالت شهود و هوشیاری کامل برایم حاصل شد. ✍ امام خمینی می‌فرمایند: ما در رکوع عرش حق را نمی‌بینیم؛ اما برای رسیدن به این مقام می‌توانیم از مردان بزرگ که این مسیر را طی کرده‌اند، همت بطلبیم. ⚡️بر سر تربت ما چون گذری همت خواه ⚡️که زیارتگه رندان جهان خواهد بود 🔸ذکر رکوع مشتمل بر تسبیح است. خدایا تو منزهی از اینکه من بتوانم تو را به‌طور کامل شناسایی کنم. 🔸ذکر رکوع مشتمل بر تعظیم است. یعنی خدایا تو منزهی از اینکه من بتوانم به گستردگی و عظمت تو در زمین پی ببرم. 🔸ذکر رکوع مشتمل بر تحمید است. یعنی جلوۀ جمالی حق بر ما می‌تابد و ما شروع به ثناگویی می‌کنیم. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح آداب الصلوه ۸۱/۱۲/۵ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد تلگرام https://t.me/darmahzar emamraoof.com https://ble.ir/Boroojerdi
# اسماالحسنی ۱۲۲ «یا لطیف» 🍃اگر لطیف را به معنای دقیق بگیریم، یعنی خدای سبحان از جزئیات فکر ما آگاه است. اگر در گوشۀ فکرم بر کسی اعتماد دارم، یا سببی را مستقل می‌بینم، در عملم، غیر خدا مشاهده می‌شود! 🔸خدای سبحان از امور بسیار ریز و پنهان مطلع است. «الله لطیفٌ بعباده».همان یک جملۀ کوتاه شرک‌آمیز، حتی در خلوت را هم خدا مطلع است. 🍃معنای دیگر لطیف آن است که منافع بنده را از طریق مدارا به ا‌و می‌رساند. خیرات را با مدارا بر بنده نازل می‌کند. ☀️رزق از طریق نام لطیف در اختیارمان قرار می‌گیرد. خدای سبحان با نام لطیف از نیازهای پنهان ما آگاه است و آن نیازها را تأمین می‌کند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
✳️ *تعیین جانشینان* 🔶🔸 پیامبر اکرم برای ماندگاری اسلام، برنامه‌ای اساسی داشت و آن، تعیین جانشینان خویش ‍ تا آخر دنیاست. این مهندسی زیرکانه و مدبرانه از چشمان اسلام‌شناسان واقعی و مـنـصـف و بـه‌دور از تـعـصـب حزبی و قبیله‌ای به دور نمانده است و با امعان نظر در مکتب نـظـام‌مـنـد پـیـامـبـر، بـه خـوبی جایگاه بی‌بدیل «ولایت» بسان خورشید نیمروز خود‌نمایی می‌کند و می‌توان ادعا کرد که اگر موضوع جز این بود در معماری پیامبر کاستی وجود داشت! ⁉️ آیا هیچ خردمندی باغ پرگل و گیاه خود را که زحمت فراوانی برای باروری آن کـشـیـده بـدون برنامه و باغبان برای همیشه یا مدت کوتاهی رها می‌کند؟ ❇️ پیامبر اکرم رئیـس خـردمـنـدان عـالم است و مکتب او نیز ارزنده‌ترین مجموعۀ علمی است که بشر تاکنون بـه خـود دیـده است؛ بـنـابـراین معقول نیست که آن جناب، اسلام را بدون سرپرست رها کرده باشد. 🍃 حدیث ثقلین هم ـ که مورد اتفاق همه فرقه‌های اسلامی است ـ نشان‌دهنده اسوۀ حسنه بـودن پـیـامـبر در این میدان است. ◀️ باید گفت : مدیریت کلان پیامبر برای ادارۀ جامعه بزرگ اسلامی در پهنای زمین و درازای زمان در نوع خود بی‌نظیر است و هیچ مدیری چنین طـرح نـوی را تـاکـنون در نینداخته است. از این رو، همه مسلمانان موظفند در اجرای «طرح رهـبـری» پـیامبر بکوشند و کسی را که او شایسته رهبری و جانشینی خود دانسته و او را در حدیث ثقلین معرفی کرده است به پیشوایی خود برگزینند. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐 emamraoof.com
۳۰ 🔆 «لَوْ كانَ عَرَضاً قَرِيباً وَ سَفَراً قاصِداً لَاتَّبَعُوكَ وَ لكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ وَ سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنا لَخَرَجْنا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ» 🔆 «اگر غنيمتى نزديك و سفرى كوتاه بود، قطعاً در پى تو مى‌آمدند، ولى آن راه بر آنان دور و دشوار آمد و به خدا سوگند خواهند خورد كه اگر مى‌توانستيم، با شما بيرون مى‌شديم! آنان خود را هلاك مى‌كنند و خداوند مى‌داند كه آنان دروغگويانند.» 📗 سوره توبه، آیه ۴۲ 💢 درجنگ تبوک بعضی از مومنین به‌علت دوری مسیر بهانه‌گیری کردند و با قسم‌های دروغ، کار خود را توجیه کردند و گفتند اگر می‌توانستیم با شما می آمدیم؛ اما کار و کاسبی مانع آمدن ما شد. 💢 *شانه خالی کردن از مسئولیت نوعی خودکشی است* و باعث می‌شود که امنیت، برکت و آرامش از زندگی سلب شود؛ زیرا که برکت به واسطۀ شریعت و پیروی از ولایت و اجرای اوامر و نواهی الهی حاصل می‌شود. 🔻 مسیر جنگ تبوک برای این مومنان طولانی بود؛ بنابر این در جنگ برای همراهی باپیامبر شرکت نکردند و به وجدان درد مبتلا شدند. 🔷 برخی افراد اگر در انجام وظیفه‌ای دنیا و تعریف کردن مطرح باشد، طی مسیر برای آنان سهل و آسان می‌شود؛ اما اگر مسیر، مسیر آخرت باشد، طی طریق را با مشقت و سختی می‌دانند. 🔷 اگر کاری به نظر سخت جلوه کند، ناخودآگاه سخت می‌شود؛ بنابراین هیچ کاری نباید به نظر بنده سخت جلوه کند؛ چون حول و قوه خداوند سختی کار را برطرف می‌کند و در محضر ولیّ، کار آسان است؛ زیرا *فاعل علی الاطلاق خداوند و به تبع حضرات معصومین هستندکه سنگینی بار را به دوش می‌کشند. 🌀 *سختی زمانی است که سالک گرفتار خودبینی شود و منیت او هویدا گردد؛ اما اگر از خودبینی و منیت رها شود و در عالم فقط ناظر فاعلیت خداوند باشد، فاصله بین فرش تا عرش را با وساطت حضرات معصومین به راحتی می‌پیماید.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
۴۵ 💠 *عشق و ایمان، عامل توانمندی* 🔆 «یا أَیهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوَارِیینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ» 🔆 «ای کسانی که ایمان آوردید یاوران خدا باشید؛ همان‏گونه كه عیسى بن مریم به حواریون گفت: چه كسانى در راه خدا یاوران من هستند؟! حواریون گفتند: ما یاوران خدائیم.» 📗 سوره صف، آیه ۱۴ 🔷 در این آیه به صراحت به مؤمنین دستور داده می‌شود که خداوند را یاری کنند! این امر نشان می‌دهد مؤمنین توانا هستند؛ زیرا از انسان ناتوان، طلبِ امداد نمی‌شود. ✅ *مؤمنین توانمندی‌های بالقوۀ فراوانی دارند که لازم است برای حفظ دین آن را به فعلیت درآورند.* زمانی که انسان توان خود را برای حفظ دین مصرف می‌کند؛ خدای سبحان هم او را امداد می‌رساند. انواع شرور و آسیب‌ها از او دور و توانایی او افزون می‌شود. ◀️ خطاب «یا أَیهَا الَّذِینَ آَمَنُوا» نشان از عامل توانمندی این افراد دارد؛ یعنی ایمان و عشق به حق! 🍃 *عشق، انسان را قوی می‌کند* و عاشق تمام توان خود را در راه معشوق به کار می‌گیرد؛ هر چند معشوق مستغنی از وی باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
💠به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) ✍ شهید آیت الله سیدمصطفی ‌خمینی، فرزند ارشد امام خمینی(ره)، در 21 آذر 1309ش، در شهر قم متولد شد. پس از دوران کودکی راهی دبستان شد و در 14سالگی به ‌تحصیل مقدمات علوم و معارف دینی پرداخت. در هفده‌سالگی و پس از پایان دوره‌ی مقدمات حوزه معمم شدند. ایشان در 21 سالگی در درس خارج آیات عظام آن زمان شرکت نمود و نزدیک به سیزده سال فقه و اصول را نزد والد گرامی‌اش فراگرفت. تلاش و کوشش در کنار هوش سرشار سرانجام در 27 سالگی ثمر داد و به درجه‌ی اجتهاد رسید. ✅ بیش از 15 اثر در زمینه ی فقه و اصول، فلسفه و نجوم و مباحث اعتقادی از وی به جای مانده است. ✅ با شروع نهضت امام خمینی، فعالیت‌هایش را به ‌صورت گسترده و کاملا محسوس دنبال کرد تا آنجا که موضوع بسیاری از گزارش‌های سازمان ساواک قرارگرفت. با دستگیری امام‌خمینی(ره) در نیمه ‌شب 15 خرداد 1342 و متعاقب آن قیام 15 خرداد، نقش ایشان در نهضت پررنگتر‌ شد. در طول این مدت شهید سیدمصطفی با درایت و تدبیری کم‌نظیر به ساماندهی امور مختلف در پیش‌برد نهضت پرداخت. ✅ رژیم شاه با پی بردن به نقش سیدمصطفی در پیش‌برد نهضت، برای ضربه‌زدن به نهضت‌ اسلامی، ایجاد فشار روانی بر امام، و در نهایت ایجاد رعب و وحشت در میان مبارزان و مخالفان، سحرگاه 1356/8/1 در عملیاتی کاملا مرموزانه وی را در نجف مسموم و به شهادت رساند. ----------------------- 1. زندگی‌نامه سیاسی امام‌خمینی، ص299 تا 302. 2. نهضت امام‌خمینی، ج 1، ص 36.tfAsjj61j2