#حدیث_روز
💠 *کیفیت قبول توبه*
💎 در هر توبهای ابتدا لطف حق شامل بنده گنهکار میشود و او را متنبه میکند و به زشتی کارهایش آگاه میسازد، آنگاه بنده بر اثر این تنبه و بیداری به سوی خدای سبحان بازمیگردد و از تقصیر خویش توبه میکند. سپس دوباره خداوند سبحان عنایتش را شامل بندۀ تائب قرار میدهد و توبهاش را میپذیرد.
🔶🔸 سپس هر توبۀ انسان همراه با دو توبۀ خداوند سبحان به سوی بنده است.
بر این اساس، حقیقت توبه که به معنای بازگشت و رجوع است دارای ۳ مرحله است:
🔸 ۱. توبهای از خداوند بر بنده که سبب بیداری بنده از زشتی و گناه میشود.
🔸۲. توبهای از بنده به سوی خداوند که در اظهار ندامت و پشیمانی او از گناه تجلی مییابد.
🔸۳. توبهای از خدای سبحان به سوی بنده که او را به درگاه خویش راه میدهد و توبهاش را میپذیرد.
📚حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و _شیرین ۳۲
💠 *جدایی حق از باطل*
🔆 «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیّ»
🔆 «کار دین به اجبار نیست، تحقیقاً راه هدایت و ضلالت بر همه روشن است.»
📗سوره بقره، آیه۲۵۶
🔷 وضوح حق، واقعیتی است که شاید روزانه به بهانههای مختلف بارها آن را ذکر میکنیم؛ اما حقیقتاً به آن بیتوجهایم.
🌀 گاهی اوقات اینقدر امور با هم مخلوط شده است که درست را از نادرست و حق را از باطل تشخیص نمیدهیم؛ در حالی که واقعیت این نیست، آیه میگوید:
🔆 *«قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ »*
✅ همه چیز خیلی واضح است، گمراهی از ایمان و حق از باطل جداست؛ جنسشان با هم متفاوت است.
حتی اگر نابینا باشیم و چشم دلمان بسته هم باشد، دروغگو را از راستگو تشخیص میدهیم، اهل ادعا را از بیادعا تمیز میدهیم.
⁉️ درمییابیم کسی که خوشخدمتی میکند برای مطرح کردن خود است یا روشن شدن حقیقت؟! به همین جهت در سیر الهی کاملاً درک میکنیم که در جاده هستیم یا خارج از جاده؟!
اموری که به آن سرگرم هستیم ،علم نافع است یا غیرنافع؟!
◀️ *اگر در برخی امور قدرت تشخیص نداریم، ناشی از دوبینی ماست نه آشکار نبودن حقیقت.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
۳۴۰
#آداب_الصلوه
💠 *فصل سوم ذکر سجده*
🔆 «سبحان ربّی الأعلیٰ و بحمده»
🌿 در روایتی نقل شده که وقتی آیۀ «سبِّح اسم ربک الاعلی» نازل شد، پیامبر گفتند: این ذکر را در سجده قرار دهید.
...وَ لَمَّا نَزَلَتْ {سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى} قَالَ لَنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اِجْعَلُوهَا فِي سُجُودِكُمْ.
📘علل الشرایع ج۲، ص۳۳۳
🔹اسم «اعلی» در سجده:
🔆 در روایتی دیگر نقل شده که امام رضا علیه السلام فرمودند: ...اِخْتَارَ لِنَفْسِهِ أَسْمَاءً لِغَيْرِهِ يَدْعُوهُ بِهَا لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يُدْعَ بِاسْمِهِ لَمْ يُعْرَفْ، فَأَوَّلُ مَا اِخْتَارَهُ لِنَفْسِهِ اَلْعَلِيُّ اَلْعَظِيمُ لِأَنَّهُ أَعْلَى اَلْأَشْيَاءِكُلِّهَا فَمَعْنَاهُ اَللَّهُ وَ اِسْمُهُ اَلْعَلِيُّ اَلْعَظِيمُ هُوَ أَوَّلُ أَسْمَائِهِ لِأَنَّهُ عَلاَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ.
📘عیون اخبار الرضا ج۱، ص۱۲۹
✴️ ...براى خود نامهايى برگزيد تا ديگران او را به آن نامها بخوانند، زيرا اگر او به اسم خود خوانده نمىشد شناخته نمىگشت. و نخستين اسمى كه براى خود برگزيد «علىّ عظيم» بود، چه او برتر از همه چيز است. معناى او «اللّه» است و اسم او «علىّ عظيم» (بزرگ مرتبه بزرگ قدر) است، و آن نخستين نام اوست؛ زیرا او بر همه چيز برترى يافته است.
✳️ اولین اسمی که خدای سبحان برای خود در نظر گرفت اسم «اعلی» در ذات و «العظیم» در صفات بود و چون سجده برای رسیدن به توحید ذات است این ذکر در سجده توصیه شد.
✳️ همانطور که در بین اسماء ذاتی اسم «اعلی» کاملترین است، در میان جلوههای خدای سبحان کاملترین جلوه، وجود مقدس امیرالمؤمنین است و در خلوتِ سجده که قرار است احدی به چشم نیاید، خدای سبحان جلوۀ ذاتش را (حضرت علی) به انسان نشان میدهد.
✳️ چطور حاجی در حج به این مسئله دست پیدا میکند که تجلی اسماء الهی در «علی» است؛ زیرا علی علیهالسلام در کعبه به دنیا آمد، در سجده هم تجلی خدا را در اسم علی و وجود مقدس علی علیهالسلام میبیند.
✨ *آن خدای اعلی و خالق اعلی «علی» را آفرید.*
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح آداب الصلوه
۸۱/۱۲/۱۲
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#عزت_و _ذلت ۱۲۳
🔆 «كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ»
🔆 «از كار زشتى كه آن را مرتكب مىشدند يكديگر را بازنمىداشتند راستى چه بد بود آنچه مىكردند.»
📗 سوره مائده، آیه ۷۹
💢 *يكي از عوامل ذلت بيتوجهي به نهي از منكر است.*
🔰 قرآن گروهي را معرفي ميكند كه اهل نهي از منكر نيستند و اگر كار ناپسندي از یکدیگر مشاهده كننداز آن نهي نميكنند.
✍🏼 فعل تناهي حكايت از نهي كردني دو جانبه دارد به اين معنا كه هريك از طرفين اگر منكري از ديگري مشاهده كند او را نهي نمايد؛ اما كسانيكه آيه از آنها سخن ميگويد اهل اين كار نيستند.
⏹️ نهي نكردن آنان ميتواند از سر بيغيرتي يا مصلحتطلبي شان باشد كه مبادا با ذكر عيوب ديگران، آنان عيوب او را بيان كنند.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
📣📣📣📣
با سلام و احترام
🔷🔹 *ثبت نام ترم دوم كلاس مثنوي معنوي استاد زهره بروجردي أغاز شد.*
📌 *براي دريافت اطلاعات بيشتر بروي لينك زير انگشت بزنيد.*
http://emamraoof.com/class-order
📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیه السلام»
# فاطمیه ۲
🔆 *«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»*
🔆 «(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما.»
🍃🔸 به خدا میگویم: مرا وارد این راه کن و ورودم در این راه در کمال قوت و شدت باشد؛ بدون عجز و ضعف. تو مرا به این راه معرفی کن. تو سفارش مرا به این راه بکن!
❇️ برخی معتقدند «اهْدِنَا»، یعنی خدایا! تو که مرا به خودت هدایت کردی تو که در ذات من هدایت به خودت را قرار دادی، به کتابت و پیغمبرت هم هدایت کن! برای من هدایت تشریعی هم قرار بده؛ یعنی مرا سفرهنشین وحی و عترت قرار بده. از طریق قرآن و عترت راهیابی دائم و کامل داشته باشم.
✅ گویا لسان فطرت ما هم شریعت را پسندیده، هم طلب کرده است، هم نیاز به این شریعت را با همۀ ذرات وجودش احساس میکند و هم وقتی طلب میکند دیگر قرار نیست جدا بشود.
*میخواهد با این شریعت زندگی کند.*
📚« برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی، فاطمیه ۱۴۰۱»
🌐emamraoof.com