#زیارت_امین_الله ۱۰۶
🔆 «شاکرةً لِفَواضِلِ نَعمائِک»
✳️ بواسطه شکر وسعت وجودی به انسان عطا میشود؛ چرا که برای خود سرمایه زیادی قائل است؛ در نتیجه همواره با عزت زندگی میکند و اظهار نعمات خداوند را عهدهدار است.
🍃 آیه ۱۸ سوره نحل به این حقیقت اشاره دارد که انسان از شمارش نعمات ناتوان است:
🔆 «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها»
🔆 «واگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد، نمىتوانيد شماره كنيد.»
⏹️ انسان حتی از شکر یک نعمت هم ناتوان است؛ چرا که نعمتی مانند سلامتی هزاران نعمت در آن نهفته است؛ در نتیجه قابل شمارش نیست.
✅ *در صدر تمام نعمات، نعمت ولایت وجود دارد• که تمام نعمات به طفیل این نعمت نصیب بنده میشود.
🔰 زائر در این فراز از خداوند درخواست دارد: «پروردگارا نفس مرا به گونهای قرار بده که خود را صاحب سرمایه و دارایی فراوان ببینم»
🔷 *با دعای« اللهُمَّ اجعَل غِنایَ فِی نَفسِی» غنای نفس به بنده عطا میشود و خود را از همه بینیاز میداند.*
🔷 *در شکر، آگاهی به ازدیاد نعمت، اظهار نعمت، فرح و نشاط، لازم است.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
آیت الله حائری شیرازی ره:
وقتی شما امر به معروف می کنی، اول اثری که در وجود خودت می گذارد این است خودت بیمه می شوی. یعنی منکر در نظر تو زشتتر می شود. اما اگر سکوت کردی،منکر در نظرت عادی میشود.
#حدیث_روز
💠 *بخل در جامعۀ پس از پیامبر*
✍🏼 جاحظ، دانشمند مسلمان که حیات اجتماعی اوایل دوران عباسی را وصف میکند، نخستین دانشمندی است که در عالم اسلام کتابی مستقل درباره بخیلان نوشته است.
🔰 وی در البخلاء با وصف اشخاص بخیل، گفتار و مذاکرات بخیلان و استدلال آنان را بر پسندیده بودن بخل و امساک با زبانی شیوا، طنزگونه و دلنشین آورده است. دانشمندان و ادیبان دیگری نیز به صورت پراکنده در آثارشان از بخل سخن گفتهاند.
🍃🔶 بسیاری از شعرای مشهور پارسیگوی در این موضوع شعرهایی سرودهاند و در زبان فارسی مَثلهای فراوانی نیز یافت میشود كه دردل آن ها واژههای بخل، بخیل و بخیلی به کار رفته است.
📚حوزه. نت
🌐emamraoof.com
آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر گفتی «حوصلۀ نهیازمنکر و سر و کلهزدنبا مردم را ندارم»، حالات معنویات هم گرفته میشود!🔸
🌴 درختی را که شما شاخه و تنهاش را قطع کنید و فقط ریشهاش را باقی بگذارید، ریشهاش هم بعداً #میپوسد.
🌴 ریشۀ انسان، #درونگرایی او است و شاخۀ انسان، #برونگرایی او. برای حیات معنوی انسان، هم درون گرایی لازم است و هم برون گرایی. هم #مناجات و نجوا و اخلاصی که هیچ کس خبردار نشود لازم است، و هم بر سر راه خدا، دعوا کردن که همه هم ممکن است به او #تهمت بزنند که این میخواهد #تظاهر_به_غیرت [دینی] بکند، میخواهد تظاهر به دینداری بکند، میخواهد تظاهر به خوبی و پاکی بکند.
🌴 اگر کسی مناجات با خدا را داشت، حال عبادیِ خوبی داشت، حضور قلب خوبی داشت، اما توی میدان امر به معروف و نهی از منکر نیامد و گفت #سر_و_کله_زدن با مردم برای من سخت است، نمیخواهم با مردم سرشاخ بشوم. نمیخواهم با مردم درگیر بشوم؛ این فرد بعد از مدتی همان مناجاتش را هم از دست میدهد، آن حالش را هم از دست میدهد.
#اهْدِنَا_الصِّراطَ_الْمُسْتَقيم ۴۱
🍃 امام خمینی(ره) میفرماید: «یکی دیگر از معانیِ صراطِ هدایت، نعمت عشق و محبت است.»
🔶🔸 *عشق، طیف دارد مثل همۀ امور مجرد که طیف دارد؛ مثلا علم، طیف دارد، نور، طیف دارد، عشق هم طیف دارد.*
✍🏼 در ادامۀ «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» میگوییم:
🔆 «صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلیهِم»
🔆 «مرا در راه کسانی که به آنها نعمت دادی قرار بده.»
✳️ *خدا هم در پی این درخواست، من را با آنها همراه میکند.*
🍃🔸 در آیه ۶۹سوره نساء، بشارت معیت با نعمتدادگان را بیان میفرماید: «اُولئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّه» *این «مَعَ» دل آدمی را شیفته میکند.*
🍃 *ما از عاشقی چیزی نمیدانیم ؛ ولی وقتی با عاشقها همراه میشویم، آرام آرام یاد میگیریم.*
🔶🔸 وقتی میگوییم « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم»؛ یعنی من تازهکار و تازه به میدانآمده هستم، مرا با آن عاشقانی که در رأس آنها سیدالشهدا و صدیقه طاهره قرار دارند، همراه کن.
✅ *با این درخواست، همسفر خوبان عالم میشویم.* خوبان نمیگذارند در جاده متوقف شویم.
✨ *گفتم از پای فتادم که بگیرد دستم*
*غمزه ای کرد و بفرمود به یادت هستم*
✳️ اگر این درخواست ما مستجاب شود در مسیر محبت و در مسیر جاذبه قرار میگیریم.
✨ *رشتهای برگردنم افکنده دوست*
*میکشد آنجا که خاطرخواه اوست*
✳️ *مسیر عاشقی، مسیر سبکباری است.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۳۷
💠 *زیادی یا پایداری؟*
🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔆 «ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید و ربا را رها کنید، اگر به راستی اهل ایماناید.»
💢 صدر و ذیل آیه به «مؤمنین» اشاره دارد. واقعیت تلخ این است که *با وجود ایمان باز هم طالب منافع موقتایم؛* در حالی که ضروری است طالب منافع ابدی باشیم نه منافع زودگذر!
🔻 «ایمان» با «ربا» سازگار نیست. مؤمن حقیقی وجودش پُربرکت است؛ یعنی پایدار ماندن امور خیر را خواستار است نه موقتی بودن آن را.
💢 یکی از واقعیتهای تلخ این است که بسیاری از مؤمنین در مسائل مالی بیمبالاتند، گرچه در مسائل عبادی دقت نظر دارند.
❇️ امام خمینی(ره) در بحث «وسواس» فرمود: «اگر واقعاً میخواهید وسواس داشته باشید، در خمس دادن وسواس پیدا کنید، پنج بار خمس بدهید همانطور که میگویید به دلم ننشست و پنج بار وضو میگیرید!»
⁉️ *کسی را میشناسید که در پول خرج کردن وسواس داشته باشد؟!* دائم انفاق کند و بگوید به دلم ننشست و دوباره انفاق کند؟
⏹️ *معمولاً کمتر اتفاق میافتد درپرداختها وسواس داشته باشیم و این به جهت میل به مال است.*
🟥 کثرات و زیادیها از مؤمنین دلرُبایی میکند، با وجود اینکه دلدادۀ خدا هستند *در مسائل مالی مداقّه و تقیّد لازم را ندارند* و این واقعیت بسیار تلخی است که آنان را تهدید میکند؛
◻️ *به همین جهت میفرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ».*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#مناجات
💠 *مناجات الشاكين*
🔆 «وعَينا عنِ البٌكاء مِن خَوفِك جامِدة»
✍🏼 در ادامه مناجات، حضرت از چشمي که از خوف خدا گريان نميشود شکايت دارد: *«خدايا، به تو شکايت ميکنم از چشمي که از خوف تو نميبارد.»*
✴️ بعضي عرفا گفتهاند: دو چشمهاي كه درآخرت است همان چشم جوشاني است كه آدمي در دنيا داشته است.
*وقتي انسان به قساوت دل مبتلا شد آثارش در چشم ظاهر ميشود.*
✅ وقتي انسان عظمت خدا را ادراك ميكند، احساس حقارت دارد و *نگران است كه آيا ادب حضور را رعايت كرده است يا نه؟* و به همینجهت اشک خوف میریزد؛
💢 اما اگر این عظمت ادراک نشود، چشمۀ چشم نميجوشد.
🌟 خدايا! خودت *نعمت خوف و خشيت* را به من عطا كن!
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
علامه طباطبایی ره :
گره از کار دیگران باز کنید تا خداوند متعال گره از کار شما باز کند و اگر گره به کار دیگران بندازید، در کار و زندگی شما هم گره خواهد افتاد .
🌷 امیر مؤمنان (سلام الله علیه) فرمودند :
✍ مردگانتان را زیارت کنید ؛ زیرا آنان به زیارت شما شادمان میشوند و نزد قبر پدر و مادر با دعایی که برای آن دو می کنید ، حاجت بخواهید.
📒 مفاتیح الحیاة ، ص ۳۷۷
🌷 امیر مؤمنان (سلام الله علیه) فرمودند :
✍ مردگانتان را زیارت کنید ؛ زیرا آنان به زیارت شما شادمان میشوند و نزد قبر پدر و مادر با دعایی که برای آن دو می کنید ، حاجت بخواهید.
📒 مفاتیح الحیاة ، ص ۳۷۷
۱۵۶
#دعاي_مكارم الاخلاق
«وَ لَا بِالْخُضُوعِ لِسُؤَالِ غَيْرِكَ إِذَا افْتَقَرْتُ»
✨خدايا! مرا آزمايش نكن که به هنگام فقر و نيازمندي در مقابل غير تو خاضع شوم و درخواستم را از او بكنم.
❇️ در فراز قبلی استعانت بود در این فراز سؤال و درخواست است.
💢خداي سبحان اجازۀ ذليل كردن خود را به ما نمیدهد.
✨حال به خدا عرض ميكنم: خدايا! مرا آزمايش نكن كه به هنگام نياز سرِ تعظيم در مقابل غير تو فرود آورم.
❇️ اشاره به شرايط معمولي هم نيست «إذا افتقرت» است. به هنگام نياز و فقر، يعني: خدايا! يا به هنگام نياز، ديگران را در نظر من هیچکاره جلوه بده كه تحت هیچ شرایطی به آنها مراجعه نکنم يا اگر سراغ ديگري ميروم تو را ببينم؛ و در واقع آنها را واسطۀ تو بدانم. ديگران را مَظهر اسم «مُعطيِ» تو هستند و تو از طريق آنها به من عطا میکنی.
💢ما حق نداریم به اسم درددل مطالبی بین ما ردّ و بدل شود که مورد پسند اسلام نیست. چون شما با بعضی نيازمنديهاي من مواجه ميشدید در حالی که قدرتي نداشته و ندارید که براي من كاري انجام دهید! در اصل خدا بايد بداند كه میداند و کارش را انجام میدهد.
🔆 پيغمبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «مَنْ اَبْدیٰ إلیٰ النّاسِ ضُرَّهُ، فَقَدْ فَضَحَ نَفْسَهُ.»
📘کنز الفوائد ج۲، ص۱۹۴
✴️ كسي كه گرفتاريهايش را براي مردم آشكاركند، بگوید و واضح كند، خودش را رسوا كرده است.
⚡️فضح فعل از فضیحة: يعني رسوايي.
🔆 يا در يك روايت ديگري امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «مَنْ أَظْهَرَ فَقْرَهُ أَذَلَّ قَدْرَهُ.»
📘غررالحکم ج۱، ص۶۲۳
✴️ کسی که فقرش را اظهار کند، خودش را ذليل كرده است.
💢اگر فقرم را اظهار کنم، مردم ميگویند: اين فرد، همان بيچاره است! ما حق نداریم اجازه دهیم مردم به این چشم به ما بنگرند. ما باید در چشم مردم عزيز باشیم و این امر زمانی اتفاق میافتد که دیگران گرفتاریهای ما را نفهمند.
📌ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح صحیفۀ سجادیه
۸۱/۸/۱۱
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
٣٩
#پرسش_و_پاسخ
پاسخ استاد به پرسشهای شما
آیا میدانید در جامعه امروز عذاب از بالای سر و پایین پا چگونه تعبیر میشود؟
آیه ۶۵
«قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ»
«ای پیامبر به مردم بگو خدای سبحان قدرت دارد برای شما عذابی بفرستد از بالای سرتان یا از زیر پای شما یا شما را متفرق کند دسته دسته و گروه گروه کند. به بعضی از شما گرفتاریهای دیگری را بچشاند. ببین پیامبر ما چگونه آیاتمان را به صورتهای مختلف درمیآوریم، شاید اینها حقیقت امر را بفهمند.»
تدبر در آیه :
۱.« قُلْ هُوَ الْقَادِرُ» خداوند قدرت دارد عذابی از بالای سر نازل کند. از بالای سر در جوامع مختلف فرق میکند، در مورد قوم لوط عذاب از بالای سرشان به صورت سنگهای گلی «حِجَارَةِ مِّن طِینٍ». ابابیل میآید.
سنگهای بسیار ریز زمان ما چیست؟ به صورت سنگ است؟ گل است؟ خیر، افکاری که به ذهن هجوم میآورد. افکار غیرالهی که به سر ما میزند، عذاب است. تردیدهایی که در مسائل دینی به سراغ ما میآید عذاب است حتی به ما میگویند توجه به محرمات خود عذابی است که از بالای سر ما نازل میشود. نگاه کردن به مناظر حرام عذاب است. نطق خلاف عذاب است. تفکر غلط عذاب است.
۲.«أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ» خدا میتواند شما را از زیر پایتان عذاب کند. عذاب زیر پا چیست؟ مثلاً آن زمان قحطی زیر پای اینها میآمد که سرسبزی بود ؛ اما همه جا خشکیده میشد.
برای زمان ما چیست؟ قدم برداشتن به سوی مجالس خلاف عذاب است، گرچه شاید ما دردش را نمیفهمیم. قدم برداشتن برای پردهدری دیگران عذاب است، قدم برداشتن برای نشر شایعات عذاب است ، به هر مجلس خلافی که قدم برداریم عذاب است. عذابی از زیر پایمان میآید و ما متوجه نیستیم.
۳.«أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا» خدا شما را دسته دسته قرار داد یعنی آدمهایی که اهل الفت بودند الفتشان تبدیل به تفرقه میشود. عذاب است که دوستیها تبدیل به دشمنی و وحدت تبدیل به تفرقه شود.
۴.«يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ» ادامه همین «يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا» است وقتی شما دسته دسته، گروه گروه شدید گرفتار بیچارگیهای گروه دیگر هم میشوید. این نیست که عیسی به دین خود و موسی به دین خود، وقتی یک دسته گرفتار شد آن گروه دیگری هم میشود و همه نسبت به هم دردمند و گرفتارند، دود گناه این گروه در چشم آن گروه هم میرود. اینگونه نیست که حصاری داشته باشد.
استاد بروجردی
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#حدیث_روز
💠 *بخل از دیدگاه قرآن*
✍🏼 واژه بخل و مشتقات ان جمعاً ۱۲ بار و در ۸ آیه از قرآن کریم به کار رفته است.
⏹️ *نقطۀ مقابل بخل، سخاوت است.* هر چند این واژه و مشتقات ان در قرآن مجید نیامده است، در آیات فراوانی تعبیر «انفاق» به کار رفته است که میتواند بیانگر همان مفهوم با بار اسلامی و وحیانی باشد.
🔷 اصطلاح بخل در قرآن کریم با توجه به قرائن آیهها همیشه بهمعنای دریغ داشتن مال به کار رفته است و یا دست کم مصداق بارز آن بخل در مال است.
✍🏼 *مفسران قرآن عموماً بخل را در آیات قرانی خودداری از پرداخت حقوق واجب و به ویژه زکات دانستهاند.*
🔷 نوع وصف بخیلان در قران و سنت، و مجازاتهایی که در زبان قرآن و روایات برای بخیلان آمده است، تفسیر یاد شده را تأیید میکند؛ چه، خودداری از پرداخت صدقات مستحب نمیتواند چنین مجازاتهایی را بهدنبال داشته باشد.
💢 طوق آتشین شدن مال بخیل بر گردن او و ایجاد نفاق در دل بخیل و باقی بودن بر این حالت تا هنگام مرگ، از مجازاتها و آثار بخل است که در قرآن به آن تصریح شده است.
📚حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#اهْدِنَا_الصِّراطَ_الْمُسْتَقيم ۴۲
❇️ *ربالعالمین ما را به نحوی تربیت میکند که متوجه نیازمان میشویم.* وقتی *مربوب* او قرار میگیریم، میفهمیم که رفع نیاز ما و پاسخگوی طلب ما فقط یکی است. *مجیب فقط اوست.*
✳️ «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» ما را در مسیر مستقیم قرار میدهد مسیری که میانبرترین راه بهسوی اوست، *نزدیکترین راه است،* ضایعات ندارد، راهی است که از آسیب در امان است.
✳️ روندگان راه مانع یکدیگر نمیشوند، سرعت سِیر مختلف است؛ اما *همه در یک جاده قرار دارند.*
✳️ تزاحم و تعارضی در این مسیر نیست، در آن *امنیت حاکم است،*
🔷 نگران شر اشرار و شیاطین نیستید؛ چون آنها نمیتوانند وارد صراط مستقیم شوند.
🔷 اما گاهی به دلایل مختلف امکان عرضۀ نیاز وجود ندارد یا بدلیل خجالت و شرمساری یا بهجهت انجام ندادن پیشنیازها.
🔷 در *«اِهدِنا»* هم میدانیم چه میخواهیم هم بدون ملتزم شدن به بسیاری از مقدماتی که در ذهن داریم این نیاز، به حضرتِ بینیاز عرضه میشود.
◀️ *نیاز ما، سِیری باهدف است؛* سیری بیمانع، بدون آفت؛ سِیری که مسیر مؤمنین است، مسیر عشاق است، مسیر اهل یقین است، مسیر اهل معرفت است.
سیری که در معیت و همراهی خوبان صورت میگیرد.
✅ *در این سِیر فقط و فقط لذت است.* در این مسیر روندگان یک منعم دارند و میدانند منعم نعمت بیپایان در اختیارشان قرار میدهد.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com