#منکرات_فراموش_شده ۲۲
🟥 *فرزند کُشی*
💢 *گاه کشتار فرزند به این شکل است که ضرورت را برای او فقط درس خواندن میدانیم، در حالی که حیات فرد به اعتقادات صحیح و سالم او بستگی دارد.*
💢 گاهی اوقات به میزانی که ما برای فرزندانمان آموزش علوم ظاهری را باور داریم، نسبت به علوم دینی آنها اهتمام نداریم. علوم دینی و آداب را به آنها آموزش نمیدهیم؛ این فعل را هم با توجیه کامل انجام میدهیم.
💢 برای او درس خواندن را کافی میدانیم و یادگیریهای اصلی را منع میکنیم.
اهتماممان آن است که درسش خوب باشد و هنگامیکه بزرگتر شد، شغل خوب داشته باشد!
◀️ شاید یکی از علتهای اینکه برخی اوقات با افراد بسیار موفق از لحاظ درسی نمیشود زندگی کرد، همین است که فقط درس خواندهاند و *به آموزش مهارتهای اجتماعی نپرداختهاند* و والدین او نیز اهتمامی به این آموزشها نداشتهاند.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#ادبستان_کربلا ۱۵
💠 *مراقبه و دقتنظر*
✅ ادب دیگری که هر یک از ما برای معیت و همراهی با حضرات معصومین باید به آن ملتزم باشیم این است که همیشه نگران باشیم، خیال ما راحت نباشد، نمیدانیم عمر ما تا چه زمانی دوام دارد.
✴️ *باور کنیم دستگاه امام حسین علیهالسلام خیلی دقیق است.*
«صراط مستقیم» هم خیلی دقیق است، از شمشیر تیزتر و از مو باریکتر.
◻️◽️ ممکن است بفرمایید: نگرانی، مانع لذت بردن از زندگی است!
◽️ پاسخ میدهیم: نگرانی بجا، موجب مراقبۀ بیشتر روی رفتار و گفتار و حالات میشود.
✅ *باید نگران باشیم که حتی در دل ما چه میگذرد!*
وقتی به اباعبدالله نزدیکایم، از هر آنچه بر دل ما هم میگذرد، آگاهاند؛
✅ به همین جهت *یکی از آداب این است که انسان دائم نگهبان خودش باشد؛* به عبارتی دیگر مظهر نام «رقیب» خدای سبحان باشد.
🔶 خوف دائم داشته باشیم؛ چون هر صحنه ممکن است صحنۀ امتحان ما باشد و ما نگرانیم که در امتحان، رتبۀ عالی کسب نکنیم. *این نگرانی لازم و سازنده است.*
🔶 حتی اگر به هنگام خواندن مصیبت اشکی ندارید، *ادب اقتضا میکند که تباکی داشته باشید.*
💢 نگاه به سخنران، بدون هیچ عکسالعملی بیادبی است! به ما، تباکی و خود را به گریه زدن را توصیه کردند. همۀ ریاها مذموم است، مگر این ریا.
◀️ البته لازم به ذکر است که اگر اشکی از چشمانمان جاری نمیشود، اشکال اساسی داریم.
همانطور که وقتی توفیق نماز شب از ما گرفته میشود، عادی نیست و *بیتوفیقی ما ناشی از خطای روزانه است، اشک نداشتن هم بهعلت بسیاری از معاصی ماست.*
🍃◻️ فردی خدمت آیت الله بهجت آمد و گفت: «آقا! به من یک سفارش کنید!» آقا وضو میگرفت، تکیه داد به دیوار و فرمود: «اگر توانستی در روز یک قطره اشک برای امام حسین علیهالسلام بریز!»
🍃◻️ یعنی این *یک قطره فتحالمبین* است. بسیاری از خیرات با همین یک قطره اشک نصیب انسان میشود. یک قطره اشک را یک قطره نبینید! خیلی از موانع، با این یک قطره اشک مرتفع میشود.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 *بخل از دیدگاه قرآن*
🔷 از جمله مجازاتها و اوصاف بخیلان در روایات پیامبر اکرم است.
✍🏼 گفتنی است که مفسران به ندرت از مصادیق دیگری بجز بخل در مال نیز برای مفهوم آن یاد کردهاند. از جمله بخل در آیه ۳۷ سوره نساء به بخل ورزیدن اهل کتاب در اظهار صفات پیامبر اکرم که در کتابشان آمده بود، تفسیر شده است.
🔷 *واژۀ دیگری که در قرآن با معنایی نزدیک به بخل به کار رفته، کلمه «شُح» است.* «شح» آخرین حد بخل یا آزمندی است.
◀️ برخی نیز گفتهاند که «بخل» بر نفس عمل منع و باز گرفتن دلالت میکند، در حالی که «شح» حالت خاص نفس است که انسان را به چنین عملی وادار میکند.
استعمال قرآنی واژۀ «شح» نیز چنین معنایی را تأیید میکند؛ زیرا *«شح» به نفس نسبت داده شده است.*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#دعاى_ندبه ۱۳۳
🔆 *«لَيْتَ شِعْرِي أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوىٰ؟ أَبِرَضْوىٰ أَوْ غَيْرِها أَمْ ذِي طُوى؟»*
🔆 *«کاش میدانستم کدام زمین تو را برداشته یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در زمین ذی طوایی؟»*
🍃🔷 در پی امام زمانمان هستیم و باید بدانیم نشان او از ما دور نیست. اگر زمین وجود ما قابلیت داشته باشد، امام، خود به وجود ما قدم مینهد.
🍃 🔷 اما آنچه بیش از همه در این فراز چشمنواز و امیدبخش است، این است که *هریک از ما جداگانه طالب امام هستیم.*
◀️ «لَيْتَ شِعْرِي» متکلم وحده است و این بدین معناست که *هریک از ما قابلیت این وصال را داریم.* نیازی نیست به برکت جمعی این پالایش در وجود ما حاصل شود و امید است که روزی نشان امام را بیابیم.
⁉️ در ادامه به امام میگوییم در کدام سرزمین در پی تو بگردم؟ در مکه؟ یا در سرزمین ذیطوی؟ کجا به دنبالت بگردم؟
🍃 اما باز هم میگوییم:
✨ *دوست نزدیکتر از من به من است*
*وین عجبتر که من از وی دورم!*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
ا🕋✨🕋✨🕋✨🕋
ا🕋✨🕋✨🕋
ا🕋✨🕋
ا
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
🖊(۳) نام مبارک ⚜ *اَصل⚜*
✨أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ
📗سوره مبارکه ابراهیم آیه۲۴✨
✴️"اصل" به معنای ریشه و بنیاد است.
📜امام صادق (علیه السلام) در روایتی میفرمایند:
✨نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ اَلْبِرِّ اَلتَّوْحِيدُ وَ اَلصَّلاَةُ و ....
ما اهل بیت (علیهم السلام) اصل و ریشه تمام خیرات هستیم. و از فروع ما تمام برّ و نیکی است و از خوبی ها توحید و نماز و...... است.
📗الکافی، ج۸ص۲۴۲
🖋امام باقر(عليه السّلام) در روایتی فرمودند:
✨أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِالْإِسْلاَمِ أَصْلِهِ وَ فَرْعِهِ وَ ذِرْوَةِ سَنَامِهِ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ
آيا به تو خبر ندهم به اصل و فرع و كنگرۀ نيروى اسلام؟ گفتم: قربانت، چرا، حضرت فرمودند:
✨ أَمَّا أَصْلُهُ فَالصَّلاَةُ وَ فَرْعُهُ اَلزَّكَاةُ وَ ذِرْوَةُ سَنَامِهِ اَلْجِهَادُ
اما اصل آن نماز است و فرع آن زكاة و كنگرۀ نيروى آن جهاد می باشد.
📗الکافی ج۲ص۲۳
🖋 در فرازی از زیارت جامعه کبیره فرمودند:
⚜إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه ، *که این اصل خیر بودن در وصف امام و امامت است که اصل دین و اُسّ و اساس اسلام است.*
🖌حضرت مولانا ابالحسن الرضا(علیه السلام) علاوه بر آنکه ایشان "اصل" و اصل خیر هستند میفرمایند :
✨علَينا إلْقاءُ الاُصول إلَيكُم ، که دلالت بر تبیین اصول به عباد و مومنین از طرف امام دارد ، که دال بر ✨بِكُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ است و به وجود مبارکشان و با اشراق اصول ، عباد را به اصل الاصول یعنی نورالانوارشان رهنمون میفرمایند .
📗بحارالانوار ج۲ص۳۴۵
✅ اما در باب علت نامگذاری حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به نام مبارک "اصل " آمده است که:
📜شيخ كشى در رجال خود روايت كرده از ابى حامد احمد بن ابراهيم مراغى که گفت:
🔸🔹نوشت ابوجعفر محمد بن احمد بن جعفر قمى عطار، که ثالثی مثل او نبود در زمين در قرب به "اصل" و توصيف نمود ما را برای صاحب ناحيه (مقدسه)؛ مردى از بزرگان برادران ما، كه او را مى ناميدند حسن بن نضر و نوشت آن چه را كه بيرون آمده بود در حق ابى حامد و فرستاد او را به سوى پسرش و معلوم است 👈 *که منظور از "اصل" و صاحب ناحيه(مقدسه) و صاحب توقيع ، امام عصر (ارواحنا فداه) می باشد.*
🔸در كتب رجاليه، آمده است كه *مراد از "اصل" امام است* و به همين خبر(حدیث مذکور) استناد نمودند و گويا معين نشد كه خبر، متعلق به كدام يك از ائمه اطهار است، ولی وجهِ بودن امام عصر(عليه السلام) يا هر امامى، اصل و ظاهر است، *که ايشان اصل هر علم و خير و بركت و فيض می باشند ؛ و هيچ حقى در دست احدى نيست مگر آن که منتهى شود به وجود مبارک حضرات معصومین علیهم السلام .*
📚الکافی ج۱ ص۵۱۷
نجم الثاقب ج۱ص۱۰۷
✨و نعمتی به احدى نمی رسد، مگر به سبب حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف که مرجع و ملجاء عبادند در دنيا و آخرت و همچنین مقصود اصلى اند از خلقت جميع عوالم .
🕋
🕋✨🕋
🕋✨🕋✨🕋
🕋✨🕋✨🕋✨🕋
#شماره حساب سهمین
باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠 به اطلاع میرساند شماره کارتهای ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات میباشد.
✳ *نحوه محاسبه سهم امام و سادات*
💢 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید
🔹 *سهم امام و رد مظالم*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2910-2552-5724
سپرده:213.8000.10294814.1
شبا: IR290570021380010294814001
🔸 *سهم سادات:*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2913-1039-0453
سپرده: 213.8000.10294814.5
شبا: IR340570021380010294814105
⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید.
✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود
✅ مورد پرداخت
✅ تصویر رسید پرداختی
✅ نام و نام خانوادگی خویش
🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیامهای شما میباشد.
🔺 زمان پاسخگویی به پیامهای شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید.
🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیه الله سیستانی - حضرت آیه الله خامنه ای - حضرت آیه الله صافی گلپایگانی - حضرت آیه الله مکارم شیرازی را دریافت می نماید
🌸 باتشکر
💢موسسه علمیه السطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام
#کرامت_انسانی ۸۱
🔆 «وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ»
🔆 «و اينكه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا اينكه] شما را با بهرهمندى نيكويى تا زمانى معين بهرهمند سازد و به هر شايسته نعمتى از كرم خود عطا كند و اگر رويگردان شويد من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم.»
📗 سوره هود، آیه ۳
✅ یکی از تکریمهای خداوند به بنده این است که بنده را *عیبشناس* میکند و عیوبش را به خودش نشان میدهد. در عین حال پردهای بر آن میاندازد که مبادا عیوب دیده شوند و بنده شرمنده شود.
⏹️ *تا زمانیکه بنده به عیوبش آگاه نشود درخواست مغفرت نمیکند.*
✳️ *مغفرت، لباسی زیباست* که خداوند بر بنده میپوشاند، لباسی که هم عیوب را پنهان میکند و هم زیباییها را نمودار.
✳️ لباس عزت، شوکت، معرفت، قناعت و ... و در یک کلام *لباسی از اسماء و صفات الهی.* لباسی که بنده را در اوج نداری و فقر مادی، بینیاز از خلائق میکند و در اوج دارایی و ثروت مادی، نیازمند به خداوند.
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ۱۰۷
🔆 *«شاکِرَةً لِفَواضِلِ نَعمائِک»*
✅ *انسان شاکر از نعمات، استفادۀ بهینه دارد.* با تصور نعمات، شادابی و خوشی وجود او را فرا میگیرد و به این باور میرسد که نعمات، او را در وسعت قرار داده است؛ در نتیجه نعمت را در مسیر بندگی مصرف میکند.
🍃 در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
🔸 «حقیقت شکر اظهار لسانی است»؛ شکری که زبان ثناگوی حق باشد، البته ثناگویی عمیق و ریشهدار.
🔸 *شکر لسانی بعد از قبول قلبی صورت میگیرد*. اعضا و جوارح با مصرف صحیح، خوشی و شادابی را به مرحلۀ عمل میرسانند.
🔰 زائر در این فراز از خداوند درخواست دارد: «خدایا! نفسم را شاکر نعمات قرار بده»؛ یعنی در نفسم، سرور و نشاط حاکم شود، با زبانِ وجود ثناگوی حق باشم و در نهایت، این شکر در اعضا و جوارح با مصرف صحیح و بندگی اظهار شود.
✅ اطلاع و آگاهی انسان شاکر به نعمات الهی از *مصادیق حکمت* محسوب میشود. گویا در اثر شکر، حکمت به بندۀ شاکر عطا میشود:
🔆 «مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً»
🔆 «به هركس حكمت داده شود، خيرى فراوان به او داده شده است.»
📗 سوره بقره، آیه ۲۶۹
🍃 در آیه ۱۲ سوره لقمان میفرماید:
🔆 «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ»
🔆 «و ما به لقمان حكمت داديم، كه شكر خدا را به جاى آور.»
✍🏼 *شکر به معنای حکمت است* و به هرکس شکر داده شود، *خیر کثیر* عطا شده است؛ در نتیجه نشاط و سرور و رویش کمالات در او حاکم میشود.
✅ *بیتردید خیر کثیر که در پی شکر حاصل میشود، حال انسان را خوب میکند.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
وقتی اسم امیرالمؤمنین و امام زمان را میآوردند و بعد اسم من را، تنم میلرزد. ما کجا و غلام آنها کجا؟
مقام معظم رهبری
🔻ببینید وقتی شخص خودشان را با امیرالمؤمنین و غلام اهل بیت مقایسه میکنند، تنشان میلرزد. امام خمینی هم مشابه همین صحبتها رو داشتند.
🔻ولی وقتی از جایگاه ولایت فقیه صحبت میکنند میگویند:
ولایت فقیه همان ولایت رسول الله هست. قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است
امام خمینی
صحیفه نور ج ۱۰ ص ۳۸۰
💌 امیرالمومنین (ع) در توصیف حضرت مهدی (ع) فرمودند :
اَوسَعُكم كَهفا وَ اَكثَركُم عِلما وَ اَوصَلكُم رحما، اَللهمَ فَاجعَل بَيعَته خُروجا مِن الغمّة و اجمَع بِه شمل الامة
آستانه او در پناه دهى به بى پناهان از همه آستانهها وسيعتر، و علم و دانش آن حضرت از همه زيادتر است و از همه مردم بيشتر به صله ارحام و پيوند با خويشاوندان توجه مى نمايد.
پروردگارا! بيعت او را پايان بخش همه اندوه ها قرار بده و تفرّق و پراكندگى امت اسلامى را به دست با كفايت آن حضرت به يگانگى مبدّل فرما...
#حدیث_روز
📘بحارالانوار،ج۵۱،ص۱۱۵
نسخه ای بسیار مجرب و ساده از آقاجانمان #علی_بن_موسی_الرضا علیه السلام برای درمان فقر، ناباروری و دفع بیماری از خانه، جلوگیری از نزاع در خانواده و ...
🌹رهبرمعظم انقلاب: عالم خبیر و محدث بزرگ و نامدار، مرحوم آقای حاج شیخ عباس قمی مؤلف کتاب مفاتیحالجنان و کتابهای نافع دیگر، ایشان حق بزرگی بر همهی مؤمنان متعبد دارند. ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
🏴 بمناسبت سالروز رحلت شیخ عباس قمی
▪️محدث قمی در شب سه شنبه ۲۲ ذیالحجه ۱۳۵۹ق برابر با ۱ بهمن ۱۳۱۹ش[۵] در ۶۵ سالگی در نجف درگذشت. سید ابوالحسن اصفهانی در حرم امیرالمؤمنین(ع) بر او نماز خواند و پیکرش در کنار استادش محدث نوری در حرم دفن گردید.
🕊 شادی روحشان صلوات