eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲ ✍🏼 *در بحث حاکمیت کشور، اصلی داریم به نام تعیین سرنوشت. این تعیین سرنوشت ظاهراً در ماده ۳ منشور هست که می‌گوید مردم هر سرزمینی حق دارند نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم‌گیری کنند.* برای این باید یک مقام صلاحیت‌داری باشد از سوی همۀ مردم یا با رأی جمعی مردم، این حاکمیت واگذار شود. ⏺️ در بحث‌ها معمولا می‌گویند حاکمیت‌های اینها قابل واگذاری نیست، حتی اگر دولت منتخب هم باشد یا اگر همۀ مردم بخواهند، این حاکمیت را تفویض کنند، امکان‌پذیر نیست. 💢 در قانون واقعی این طور نبوده است. ما بارها دیده‌ایم که یک کشوری با کشور دیگر کنار آمده و بخشی از خاکش را با مردمش براساس خواست‌های آنها واگذار کرده است. یکی از نمونه‌های آن ایرلند جنوبی و شمالی در انگلستان است که ایرلند جنوبی مستقل شد و ایرلند شمالی هنوز درگیر است. ◀️ *بنابراین یا باید یک مقام صلاحیت‌داری باشد یا مبتنی باشد بر رأی جمعی همۀ مردم. اگر به این صورت باشد، می‌تواند مشروعیت داشته باشد.* 🔷 *البته حاکم زمان نمی‌تواند برای آینده تصمیم بگیرد.* این بحث از دید فلسفی و بعد نظری اعتبار دارد، ولی از بعد عملی دیده شده است که برخلاف آن عمل می‌کنند. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۶۰ 🔆 *«إِذْ يُرِيكَهُمُ اللَّهُ فِي مَنَامِكَ قَلِيلًا وَلَوْ أَرَاكَهُمْ كَثِيرًا لَّفَشِلْتُمْ وَلَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»* 🔆 «ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺭﺅﻳﺎﻫﺎﻱ ﻣﻜﺮّﺭﺕ [ﻧﻔﺮﺍﺕِ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ﻛﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺗﻮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ] ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻧﺪک ﻭ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ [ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﺎﺭﺍﻧﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻲ]؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ‌ﺩﺍﺩ، ﺷﻤﺎ [ ﺍﻱ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ!] ﻗﻄﻌﺎً ﺳﺴﺖ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ‌ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺭﺅﻳﺎﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﺯ ﺳﺴﺘﻲ ﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ] ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ‌ﻫﺎﺳﺖ، ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.» 📗 سوره انفال، آیه ۴۳ 🔶🔸 خداوند رذائل وجود انسان را در نظرش ناچیز جلوه می‌دهد تا: 🔸۱. قدرت مبارزه و دفع رذیله در او تقویت شود؛ 🔸 ۲. نزاع با خداوند و اولیای الهی نداشته باشد؛ 🔸۳. مقام توبه برای او آسان و به‌سهولت سپری شود. ❇️ *از مصادیق الطاف خداوند آن است که در جنگ بدر تعداد مشرکین که بسیار زیاد بودند، به چشم پیامبر و اصحابش اندک جلوه داده شد؛* چون اگر مؤمنین تعداد واقعی مشرکین را می دیدند با پیامبر درگیر می‌شدند که چرا ولیً زمان، ما را در این صحنه و میدان وارد کرده است. ❇️ *از معجزات خداوند آن است که جنود شیاطین را در نظر انسان اندک جلوه می‌دهد* تا توان او برای دفع رذیله افزون شودو فدرت تسلیمش در برابر ولیّ زمان تقویت گردد، 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۷۹ 💠 *«اظهار نیاز در محضر پروردگار، علامت توانمندی»* 🔆 «حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَی وَ عَلَى وَالِدَی وَ أَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَ أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیتِی» 🔆 «و (زمانی که) به چهل سالگى بالغ گردد مى‏‌گوید: «پروردگارا! مرا توفیق ده تا شكر نعمتى را كه به من و پدر و مادرم دادى بجا آورم و كار شایسته‌‏اى انجام دهم كه از آن خشنود باشى و فرزندان مرا صالح گردان! من به سوى تو بازمى‌‏گردم و توبه مى‏‌كنم،و من از مسلمانانم.» 📗 سوره احقاف، آیه ۱۵ 🔷🔹 *عدد چهل، عدد کمال و چهل‌سالگی نشانۀ اوج توانمندی انسان است.* 🔹 قرآن کریم بیان می‌کند فردی که به سن چهل سالگی می‌رسد؛ در نجوای خویش با پروردگار درخواست‌هایی مطرح می‌کند که نشانۀ توان اوست. 🔹 عبارت «ربِّ» نشان می‌دهد هرچه توانمندی انسان افزایش یابد؛ اظهار نیاز در محضر حق شدیدتر می‌شود و بیش از پیش به دعا و استغاثه می‌پردازد؛ زیرا خود را محتاج قدرت مطلق می‌داند. 🔷🔹 *آنان که قوی‌ترند، در بارگاه الهی محتاج‌ترند.^ ◀️ دغدغۀ ابتدایی فردِ توانمند، *اصلاح خود* است، سپس خانواده و فرزندان. 💢 بیشتر افراد بیش از آن که در فکر اصلاح و هدایت خویش باشند دغدغۀ فرزندان یا خانواده را دارند. 🍃 قرآن کریم به مؤمنین توصیه می‌کند: 🔆 *«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُم»* 🔆 «ای کسانی که ایمان آوردید مراقب خود باشید.» 📗 سوره مائده، آیه ۱۰۵ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۸۳ *ادامۀ شرح آیۀ ۷۵* 🔹۴. ما با همۀ خدائیمان به ابراهیم، ملکوت آسمان‌ها و ملکوت زمین را نشان دادیم. 🔰به‌طور مثال اگر به ما بگویند می‌خواهید ملکوت زمین را نشانتان دهیم یا ملکوت آسمان‌ها؟ همه می‌گوییم ملکوت آسمان‌ها؛ اما خدا می‌فرماید: برای ما ملکوت زمین و آسمان‌ها یکی است، هیچ فرقی ندارد. چون ملکوت یعنی پشت پرده. باطن عالم ماده و عالم مُلک، عالم ملکوت است و به عبارتی باطن عالم ناسوت، عالم ملکوت است و باطن عالم ملکوت، عالم جبروت است و همین‌طور عوالم دیگر… یعنی همۀ عوالم، باطنی دارند و با هم فرقی نمی‌کنند. 🔹۵. مسجدالحرام در مکه از نظر موقعیت جغرافیایی در پایین‌ترین نقطۀ مکه است، مکه کوه‌های زیادی دارد می‌شد مسجدالحرام سر کوه باشد؛ ولی در پایین‌ترین نقطه مکه است، پس بالا و پایین ندارد، ملکوت آسمان و زمین با هم هیچ فرقی ندارد. اما اجمالاً وقتی از عالم مُلک وارد عالم ملکوت بشوید یک چیز می‌بینید و آن حرکت توحیدی که در کل نظام جاری است. ✨ذکر «لا إله الّا الله» را زیر زمین عمیق‌ترین سنگ می‌گوید. در بالا هم تا عرش برویم همین آهنگ لا إله‌ إلا‌ الله وجود دارد و فقط خدایی خداست، نه اینکه اگر در ملکوت ارض برویم ملکوت خدا را کمتر دیده‌ایم. هیچ فرقی نمی‌کند. 🔹۶. نکتۀ دیگری که یکی از مفسرین به آن اشاره می‌کند، می‌گوید: ملکوت همان مُلک است منتها این تائی که آخرش آورده شده تاء مبالغه است، مثل رغبوت که نهایت رغبت را نشان می‌دهد، رهبوت نهایت و زیادی رهبت و خشیت را نشان می‌دهد، ملکوت هم مبالغه در سلطنت است. یعنی آسمان‌ها و زمین را بشکافیم، یک سلطنت عجیب و غریب از خدا می‌بینیم که فقط او سلطان است، حاکم علی‌الاطلاق اوست، لاغیر، قادر علی‌الاطلاق اوست. پس ملکوت نهایت سلطنت را نشان می‌دهد. یعنی هرچه از عالم ماده بالاتر برویم، به سلطنت خدا بیشتر نزدیک می‌شویم. 🔹۷. خدا می‌گوید: ما سلطنت خودمان را به ابراهیم نشان دادیم. پرده‌برداری کردیم، او هم سلطنت ما را دید و متوجه شد که هیچ‌کس در برابر سلطنت ما نمی‌تواند سلطان باشد. همۀ سلطان‌های عالم در مقابل سلطنت ما خضوع دارند. پس وقتی می‌گوییم فلانی اهل عالم ملکوت شده، یعنی قدرت خدا به چشمش می‌آید. ✍اینکه حضرت امام می‌فرمودند: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، چون امام ابرقدرتی آمریکا به چشمش نمی‌آمد، وقتی سلطنت خدا در کل عالم جلوه‌گر شود حالا آمریکا با همه توپ و تانکش هم بیاید. آن کسی که چشمش خدایی شد اصلاً قدرتی برای غیر خدا نمی‌بیند. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۷/۴ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۲۱۶ 🔆 *«عَبْرَةَ مَنْ بَكَى مِنْ خَوْفِكَ مَرْحُومَةٌ»* 🔆 «اشک هر کس که از خوف تو گریه کرد مورد رحم قرار می‌گیرد.» 🔶🔸 «عبرة» یا اشک به دو معنا بکار می‌رود: 🔸۱. اشکی که بر گونه عبور می‌کند؛ 🔸۲. اشکی که از قلب به‌سوی چشم حرکت می‌کند اما بر گونه جاری نمی‌شود. 🍃 دربارۀ اباعبدالله آمده است: «عبرةُ كُلّ مُؤمِن» *این اشک، اشک خود امام است که آتش جهنم را خاموش می‌کند.* ◀️ *چشم بدون اشک، ارزش و قیمت ندارد.* 🔆 اللَّهُمَّ إنّي ... أعوذُ بِكَ مِن عَينٍ لا تَدمَعُ» 🔆 «خدايا! ... از چشمى كه نگريد، به تو پناه مى‏‌برم.» 📘 من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۳۳۵ 💎 *اشک دلیل بر رقت قلب است* و نباریدن آن دلیل بر قساوت قلب که نمادی از بیماری است. گریه و اشک باید در وجود انسان جهت‌دار باشد. ◀️ گریه از خوف آنقدر انسان را ارزشمند می‌کند که خداوند در آیه ۵۸ سوره مریم می‌فرماید: 🔆 *«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا»* 🔆 «ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺍﺩ، ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺁﺩم ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺡ ﺩﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻳﻢ؛ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ [ ﺧﺪﺍﻱِ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ‌ﺷﺪ، ﺳﺠﺪﻩ‌ﻛﻨﺎﻥ ﻭ ﮔﺮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭ ﻣﻰ‌ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ.» 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
احكام☝️