eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۰ 💠 *«تربیت نکردن نفس؛ واقعیتی تلخ»* 🔆 *«فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِینَ»* 🔆 «نفس سرکش، کم‌کم او را به کشتن برادرش ترغیب کرد؛ [سرانجام] او را کشت؛ و از زیانکاران شد.» 📘 سوره مائده، آیه ۳۰ ✍🏼 آیه بیانگر داستان هابیل و قابیل است. هر دو پیغمبر زاده‌اند؛ اما نفس بر یکی از آن‌ها مسلط شد و کشتن برادر را به نظر او زیبا جلوه داد! ⁉️ *چگونه ممکن است برادرکشی زیبا باشد؟* 🟥 واقعیت تلخ این است که: ◻️ ۱. وقتی نفس بر ما مسلط شود، همۀ امور نادرست مانند دروغ، غیبت، کم‌کاری، خیانت و حرام‌خوری و... را آسان جلوه می‌دهد؛ ◻️ ۲. هنگامی که نفس مسلط شود، همۀ امور ناصحیح را برای ما زیبا جلوه می‌دهد. بعضی از مفسرین می‌گویند: «اگر نفس بر ما مسلط شود با افتخار، بدی می‌کنیم! دروغ گفتن و ... را هنری می‌دانیم که دیگران از انجام آن عاجزند! ◻️ ۳. وقتی نفس بر فردی مسلط شود، به هیچ‌کس رحم نمی‌کند؛ چون وقتی نفس به میدان آید، همۀ امور زشت را موّجه جلوه می‌دهد. 💢 *واقعیت تلخ این است که با تسلط نفس، از شر او در امان نیستیم، خودی و غریبه هم نمی‌شناسد. وقتی پای منافع در میان است، هیچ چیز را نمی‌فهمد.* 💢 نفس تربیت‌نشده بسیار خطرناک است، از صد گرگ درنده بیشتر می‌دَرَد و تمام هویت و سرمایۀ ما را یکجا می‌گیرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 مو سسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
🟥 🟥 🔶🔸 *پایان ترم اول کلاس‌های استاد بروجردی شنبه ۳۰/دی ماه* ⭕️⭕️توجه توجه * کاربران محترم کلاس های شنبه ۳۰/دی ماه فقط در فضای مجازی (اسکای روم)برگزار می گردد.* 📚 *پشتیبانی فضای مجازی*
💠 *«شب لیلة‌الرغائب»* ✍🏼 واژه «رغائب» جمع «رغیبه» و به‌معنای چیزی است که *مورد رغبت و میل* باشد و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. 🔷🔹 *«وجه نامگذاری لیلةالرغائب»* 🔹 «لیلۀ الرغائب» به این دلیل بدین نام موصوف شده که آن شبی است که *میل، خواسته و رازونیاز با عبادت و بندگی خدای متعال عجین شده* و در این وقت عزیز، بندگان حق تعالی، گرد شمع وجود او در محفل دلشان گرد می‌آیند و به مناسکی معنوی و اعمالی ربانی دست می‌یازند تا عروج گیرند و به آسمان بپیوندند. ✍🏼 اما معنای دوم «لیلة‌الرغائب» همان شبی است که *بخشش خدا در آن موعود، باریدن می‌گیرد* و بر بسیاری از بندگان نازل می‌شود. 🔹 و این همه، نشانه و چراغی است برای رهایی از بند تن و آویختن به حبل‌المتین عشق الهی که در اعمال به ظهور و بروز می‌‌رسد. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
۵۷ 💠 *«به سخره گرفتن آیات الهی»* 🔆 *«ذلِكُمْ بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ غَرَّتْكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ لا يُخْرَجُونَ مِنْها وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ»* 🔆 «اين به خاطر آن است كه شما آيات خدا را مسخره گرفتيد و زندگى دنيا مغرورتان كرد. پس امروز نه از آتش دوزخ خارج مى‌شوند و نه از آنان خواسته مى‌شود كه رضايت خدا را بخواهند.» 📘 سوره جاثیه، آیه ۳۵ ‼️ *آیه از کسانی سخن می‌گوید که آیات الهی را به سخره می‌گیرند.خدای سبحان به این گروه حتی اجازۀ عذرخواهی نمی‌دهد.* 💢 وقتی بنده مورد عتاب خداوند قرارمی گیرد؛ بدین معناست که هنوز مورد توجه پروردگار خویش است؛ اما وقتی با انجام همۀ بدی‌ها دنیا هنوز به راحتی بر او می‌گذرد و مورد امتحان الهی قرار نمی گیرد؛ دچار عذاب استدراج شده است. 💢 در واقع خداوند چنین بندگانی را دیگر در نظر نمی‌آورد. آنان در جهان آخرت در آتش دوزخ جاویدان خواهند بود. عذاب استدراج ،عذابی جدی است که گاه آن را با لطف خداوند اشتباه می گیریم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
حساب سهمین باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی 💠 به اطلاع می‌رساند شماره کارت‌های ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات می‌باشد. ✳ *نحوۀ محاسبه سهم امام و سادات* 🔷 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید. 🔹 *سهم امام و رد مظالم* (کارت بانک پاسارگاد - به نام خانم‌ها بروجردی و ترسلی) 5022-2910-2552-5724 سپرده:213.8000.10294814.1 شبا: IR290570021380010294814001 🔸 *سهم سادات:* (کارت بانک پاسارگاد - به نام خانم‌ها بروجردی و ترسلی) 5022-2913-1039-0453 سپرده: 213.8000.10294814.5 شبا: IR340570021380010294814105 ⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید. ✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود ✅ مورد پرداخت ✅ تصویر رسید پرداختی ✅ نام و نام خانوادگی خویش 🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیام‌های شما می‌باشد. 🔺 زمان پاسخگویی به پیام‌های شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید. 🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیةالله سیستانی - حضرت آیةالله خامنه‌ای - حضرت آیةالله صافی گلپایگانی - حضرت آیة‌الله مکارم شیرازی را دریافت می‌کند. 🌸 باتشکر 💠 موسسه علمیه السطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): ❓ شب آرزوها یا رغبت‌ها؟! 🔰 اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🔰 در بخش پاياني سوره مباركه«قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. 🔰 آن‌گاه درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار مي‌يابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را مي‌سوزاند كه در سوره مباركه «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ كه اين پوست و جسم و بدن را مي‌سوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را مي‌سوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾ 🔰 مستحضريد كه رسوايي, بي‌آبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ ان‌شاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم. 🔰 بنابراين ليلةالرغائب مي‌تواند رغبت‌هاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ ان‌شاءالله ـ در اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني. 🔺 بیانات معظم له در جلسه درس اخلاق آیت الله