eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸۸ *ادامۀ تدبّر در آیۀ ۷۶* 🔹۱۱. در آیه نفرمود: «رَأَى الكَوْكَب» یعنی کوکب معرفه نیامده بلکه نکره قید شده است، یعنی غیر از خدا همه چیز برای ما ناشناخته است. ما در دعای عرفه می‌خوانیم ما هر چیز را با خدا می‌شناسیم، هیچ چیزی غیر خدا برای ما معروف نیست، شناخته شده نیست. به‌همین دلیل نمی‌توانیم به آن دل ببندیم، باید به آن معروفِ حقیقی دل و جان گرو بگذاریم. «فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَباً» ( تمام این مواردی که می‌خوانیم کیفیت محاجّه ابراهیم با قومش است، نه نظر شخصی خودش.) 🔹۱۲. ابراهیم استدلالی که برای قوم می‌آورد ملموس کردن عقاید است. این خیلی هنر بزرگی است که مباحث اعتقادی و عقلی قابل لمس و باور کردنی بشود و به حق‌ّ الیقین دربیاید. ❓سؤال: آیا امام موحدین وقتی فرمود«هَذَا رَبِّی» دروغ می‌گفت؟ ❇️ پاسخ می‌دهند: خیر. «هَذَا رَبِّی» که ابراهیم گفت یعنی، «هَذَا رَبِّی فی اعتقادکُم، فی نیتکم، فی نظرکم» یعنی به‌نظر شما کوکب می‌تواند مرّبی من باشد، به‌نظر خودم، خیر! به‌نظر شما این می‌تواند پرورش دهندۀ من باشد؟! از این که پرورش‌دهندگی برنمی‌آید! ❇️ حتی بعضی می‌گویند به صورت استفهام انکاری بخوانید. «هَذَا رَبِّی» یعنی واقعاً ستاره می‌تواند پروردگار من باشد؟! معلوم است که قطعاً این کوکب نمی‌تواند ربّ من باشد و کارایی داشته باشد. 🔹۱۳. در نهایت همه موحد می‌شویم؛ ولی ممکن است دورۀ شرک ما مدّتی طول بکشد. ممکن است کواکبی که دورند به‌نظر ما کارایی مستقلی داشته باشند و فکر کنیم پرورش بدست آن‌هاست؛ اما به‌هرحال همه رو به توحید سیر خواهند کرد. هر چقدر ظلمت جلوی چشم انسان را بگیرد طبیعی است که قضیه، مشرک شدن بیشتر به‌طول انجامد و هر چقدر فضا نورانی‌تر شود نور توحید هم بر آنان حاکم خواهد شد. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۷/۱۸ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
📌متن شبهه👇 سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕ 📌پاسخ به شبهه👇 ♦️در کتاب سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛ 🔸مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می‌خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد اجرا بگذارد. 👈از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‌رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند. 🔸مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‌کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد. 🔸بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت، دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد. 🔰انگیزه های مامون ؛ ♦️این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند هدف یاد شده در زیر را تعقیب می‌کرد ؛ 1⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری مامون را خوب انجام می‌داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) . 2⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفیف نماید. 3⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود کند . 4⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی می‌گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند. 📖مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380 ♦️اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج موافقت کرد؟ 🔸 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می‌دانست و نیز می‌دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می‌رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد. 📖سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584 --------------------كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
جوادالائمه علیه‌السلام 🍀💐🍀💐🍀💐🍀 🌊 *«چشمۀ حکمت»* ✨در یکی از زیارت‌ها، حضرت جوادالائمه علیه‌السلام بعنوان چشمۀ حکمت معرفی شده‌ است: 🍃 *«اَلسَّلامُ عَلَى... یَنْبُوعِ الْحِکَمِ»* ☀️«سلام بر سرچشمۀ حکمت‌ها» 💠 ولایت حضرت جوادالائمه در زندگی فرد موجب می‌شود چشمه‌های حکمت از درون او بجوشد و گفتار و عملکرد حکیمانه داشته باشد. 🌱حکمت چیزی است که علی‌الظاهر برای رسیدن به آن، چهل روز اخلاص لازم است: ❇️ *«مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ»* ⬅️ «هر کس خود را چهل روز برای خدا خالص سازد، چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود.» 📗بحارالانوار، ج ۶۷، ص۲۴۲ 🍀اگر فردی بخواهد چهل روز، تمام حرکت و سکون، کلام و سکوت و رفتار و کردار خویش را برای خدا خالص گرداند، امری دشوار است؛ اما با وساطت حضرت جواد الائمه علیه‌السلام که «باب الاقصد» است رسیدن به حکمت، با سهولت برای او فراهم می‌شود. 🍀هنگامی که با ولایت حضرت، به فردی حکمت داده شود، گفتار، رفتار و افکار او حکیمانه می‌شود و دیگر فعل و قول و عمل نابجا از وی سر نمی‌زند. گویا به واسطۀ حکمت، به او مصونیت عطا شده است؛ زیرا ❇️ *«اَلْحِكْمَةُ عِصْمَةٌ»* ⬅️ «حکمت، عصمت است.» 📗غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۷۵ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
در گرفتاریها چه ذکری بگوییم☝️
۱۱ 🔆 *«وَ طَابَ فِى مَجْلِسِ الْأُنْسِ سِرُّهُمْ، وَأَمِنَ فِى مَوْطِنِ الْمَخَافَةِ سِرْبُهُمْ»* ⬅️ «خدایا! ما را جزو کسانی قرار بده که در مجلس انس، سویدای وجودشان طیب می‌شود و در مواقع ترس و نگرانی در امنیت و آرامش‌اند.» 🔰 بطور مثال وقتی به زیارت مشرف می‌شویم ظاهر و ضمیر خود را تطهیر می‌کنیم. قلب ما تطهیر می‌شود؛ اما سرّ وقتی تطهیر می‌شود که در مجلس انس، با سرّ آن مجلس ارتباط برقرار کرده باشد. وقتی در اوج لذت خواهیم بود که فراتر از زیارتنامه خواندن و بوسیدن ضریح، چیزی را به من نشان دهند که برای بقیه سرّ است و تنها برای من پرده‌برداری می‌شود. 💠 سرّ هر زیارتی رسیدن به سرّ عالَم (حضرت ولیعصر) است، نه رسیدن به قبر و ضریح. پس در مجالس اُنس به‌دنبال آن سّر بگردیم. ❇️ فردی‌که همۀ وجودش خدایی است، بوی حرف زدن‌هایش هم معطر است و در باغهای نیت پاک و انگیزه های الهی سِیر می‌کند. هرچه وجود او را جستجو می‌کنیم حق و حق و حق است و بوی خوشایند از او به مشام می‌رسد. ⭕️ شیطان در کارهای او شرکت ندارد. در مقابل او نمی‌توان از دیگری عیب‌جویی کرد. این افراد به نفس خود ظلم نمی‌کنند. ✅ اگر همۀ افراد غصۀ دنیا را بخورند و یا گرفتار فتنۀ دجال باشند، این گروه به‌دلیل قرار گرفتن در دژ ولایت، آرامش‌خاطر دارند و نگران عاقبت خود نیستند. می‌دانند که لطف‌های پی‌در‌پی خدا به آنان می‌رسد. خدا قیّم کارهای کسانی است که در باغ‌های معرفت قدم می‌گذارند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
💠 *«ماه رجب»* 🔷 *گام اول در بهره‌برداری کامل و صحیح از هر چیزی، شناخت درست و دقیق آن است.* 🍃🍀 *رسول خدا دربارۀ شناخت ماه رجب می‌فرماید:* 🔆 «به راستی کسی که حرمت ماه رجب و شعبان را بشناسد و آن دو را به ماه رمضان، ماه بزرگ الهی وصل کند، این سه ماه به نفع او در روز قیامت شهادت می دهند و ماه رجب، شعبان و رمضان گواهان او به تعظیم این سه ماه از جانب او خواهند بود و منادی ندا می‌دهد که: ای رجب و شعبان و ای ماه رمضان! عمل این بنده [ما] در [زمان حلول] شما و طاعت او [در این سه ماه] نسبت به خدای عزیز و جلیل چگونه بوده است؟ پس رجب، شعبان و ماه رمضان می‌گویند: ای پروردگار ما! از ما توشه نگرفت، جز طلب یاری بر طاعت تو و استمداد بر فضل تو. به راستی، او خود را با تلاش در معرض رضایت تو قرار داد و در حد توان به دنبال محبت تو بود.» 🍃 در ادامۀ این روایت آمده است: 🔆 «پس خداوند به ملائکه‌ای که بر این سه ماه گمارده شده‌اند، می‌فرماید: دربارۀ گواهی [سه ماه] دربارۀ این بنده من چه می‌گویید؟ ملائکه می‌گویند: ای پروردگار ما! رجب، شعبان و رمضان راست می‌گویند؛ چون ما او را جز در حال طاعت تو و تلاش در راه رضایت تو و رفتن به سوی نیکی و احسان نیافتیم و به راستی، همیشه در وصل این سه ماه [با اعمال خیر] شاد و بانشاط بود. در این ماه‌ها رحمت تو را آرزو می‌کرد و به عفو و مغفرت تو امید داشت. همیشه این گونه بود که از حرام‌ها در این سه ماه دوری و برای انجام واجبات شتاب می‌کرد؛ با [حفظ] شکم، دامن، گوش، چشم و سایر اعضای بدن روزه گرفت. در روز تشنگی و در شب، بیداری را تحمل کرد و در آن به فقرا و درماندگان زیاد کمک رساند و عنایات و احسان وی به بندگانت زیاد بود. بندگانت را با بهترین وجه همراهی و هنگام جداشدن با نیکوترین حالت وداع می‌کرد. بعد از تمام شدن این ماه‌ها [باز هم] به طاعت و عبادت تو قیام کرد و مرتکب حرام‌هایت نشد.» در این هنگام خداوند دستور می‌دهد این بنده به سوی بهشت برود، سپس ملائکه با هدایا و اکرام به استقبالش آمده، او را بر طبق‌هایی از نور و اسب‌های خوش‌رفتار سوار می‌کنند و به سوی نعمت‌هایی می‌برند که تمام نمی‌شود و جایگاهی که کهنه نمی‌گردد، ساکنان آن برای همیشه در آن می‌مانند، جوانان آن پیر و کودکان آن میانسال نمی‌شوند، شادی و خوشی آن تمامی ندارد، جدید آن کهنه و شادی‌های آن به غم‌و‌غصه تبدیل نمی‌شود و سختی و رنجی در آن نیست. از عذاب و حساب سخت در امان هستند و جایگاهی باعظمت و باکرامت دارند.» 📘 بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۳۸ 🔷 *این همه رحمت الهی نتیجۀ عبادت در ماه مبارک رجب است.* 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: [سایت](http://emamra