eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«معنا و مفهوم تکریم»* 🔶🔸 کرامت در لغت به‌مـعنی سـخاوت، شـرافت و عزّت است. 🔸 *کَرَم اگر وصف خدا واقع شود، مراد از آن احـسان و نعمت آشکار خداست* 🔸 *و اگر وصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسندیدۀ اوست که از وی ظاهر می‌شود.* ✅ به کسی کریم نمی‌گویند؛ مـگر بـعد از آنـکه آن اخلاق و افعال از وی ظاهر شود و هر چیزی که در نوع خود شریف است، بـا کَرَم تـوصیف می‌شود. ✅ *قرآن آشکارا اعلام می‌کند که انسان از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است.* 🔹 مهم‌ترین آیۀ مربوط به کرامـت ذاتـی و اکـتسابی عبارت است از: 🔆 *«وَ لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مـِنَ الطـَّیبَاتِ وَ فـَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً»* 🔆 *«ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب‌های راهـوار) حـمل کردیم و از انـواع روزی‌های پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم، برتری بخشیدیم.»* 🔹 آیه در مقام امـتنان اسـت و مراد از آیه، بیان جنس بشر است، صرف نظر از کرامت‌های خاص و فضایل روحی و معنوی که بـه عـده‌ای اخـتصاص داده شده، مشرکین، کفار و فاسقین را نیز زیر نظر دارد؛ چون اگر نمی‌داشت و مقصود از آن انسان‌های خوب و مطیع بـود، مـعنای امتنان و عتاب درست نبود. 🔹 انسان در میان سایر موجودات عالم خصوصیتی دارد که در دیگران نیست و آن، داشـتن نـعمت عـقل است، و معنای تفضیل انسان بر سایر موجودات این است که در غیرعقل از سایر خصوصیات و صفات بـر دیگـران برتری داشته، هر کمالی که در سایر موجودات هست، حد اعلای آن در انسان وجـود دارد، بـنابراین، بـین تکریم (کرّمنا ) و تفضیل (و فضّلناهم ) فرق است؛ اولی عبارت است از امور ذاتی و ملحقات آن از غرایز، و دومی امور کسـبی اسـت که خـود شخص باید تحصیل کند. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🌹🌹🌹🌹🌹
۱ 🕋 حج، قصد وجودي است كه در اوج عظمت قرار دارد. ▫️ديدار معشوقي است كه عاشق، سالها انتظار وصالش را در سر داشته است، ▫️هجرتي ملكوتي است كه مهاجر را از تمام تعلقاتش رها مي‌كند. ▫️ضيافتي است كه انسان را تا مقام ضيف‌اللهي ارتقاء مي‌بخشد و فضايي است آماده تا حقايق عالم، آشكارا جلوه‌گر شود. 🕋 حج عبادتي است كه جميع عبادت‌ها وطاعت‌ها در آن ظهور دارد؛ ازهمين رو آن را «عبادت جامع» ناميده‌اند. 🕋 حج چون دريايي است كه ديگر رودهاي عبادات و طاعات به آن فرو مي‌ريزند. 🕋 حج تجليگاه تمام عبادات فردي و اجتماعي است. هر مسلماني چون عزم اين سفر کند بايد علاوه بر فراگيري آداب ظاهري اين عبادت عظيم، به شناخت مقاصد باطني آداب و اعمال آن بپردازد تا حقيقت اين زيارت درسرِّ ضميرش زنده شود. ◻️▫️حج معاني متعددي دارد كه تنها به دو معناي آن اشاره مي‌شود: ▫️۱. تكرار قصد ▫️ ۲. فلاح ✍🏼 یکی از مفسرین عرفانی درباره معناي اول حج گفته است: 🍃 *حج تكرار قصد است نه خود قصد؛ زيرا خداوند مدام در حال جلوه‌گري است و بنده تجلي دائم خداوند سبحان را هر لحظه احساس مي‌كند و لحظه به لحظه درمنزل و جايگاه تازه‌ای قرار مي‌گيرد*. 🍃 *قلب حج، شناخت تجليات خداوند سبحان است كه اين تجليات در وجود مقدس بقيةالله ارواحنا له الفداء جلوه‌گر مي‌شود*. ✍🏼 مرحوم سبزواري مي‌گويد: حج باطني دارد كه عقل در آن شاهد حق است و در اين مسير، انسان نيازمند جلوداري است كه بلدِ راه باشد. 🍃 قافله‌ای مي‌خواهد كه توسط آن به حج برود وهمراهاني كه از عالم ماده رسته باشند و زاد و توشه‌اي كه مزين به علم و تقوي باشد. 🕋 *حج در معناي دوم فلاح و روييدن است*. ▫️ فلاح در لغت به معناي رستگاري است، *حج از آن جهت كه مايۀ رستگاري است حج ناميده مي‌شود*. *حج، جستن و رهایی از قفس عالم ماده است*. 📚 «كتاب‌ جرعه‌ای‌ از‌ بيكرانه‌هاي ‌حج ‌اثر‌ استاد زهره‌بروجردی» كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد‏
فراز ۵۵ هر روز یک فراز از دعای جوشن کبیر را به جهت رفع موانع ظهور قرائت کنیم
۶۷ 💠 *«شکر داده‌های جدید»* 🔆 *«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَیعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»* 🔆 *«اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از آنچه به شما روزى داده‌ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه روزى فرا رسد كه نه خريد و فروشى در آن است و نه دوستى و نه شفاعتى، و (بدانيد كه) كافران همان ستمگران هستند.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۵۴ 🔷 بالاترین حد شکر، دیدن منعم است. وجود انسان شبیه صندوق امانات است که مقداری از موجودی آن باید داده شود. 🍃 خدا می‌گوید: 🔆 «ای مؤمنان هر روز رزاقیت من را ملاحظه کنید. و مقداری از روزیِ هر روزتان را خرج کنید.» 🔷 گاهی اوقات انسان روزی امروز را دارد؛ اما نگران رزق فرداست. خدا به مؤمنین می‌گوید، خدا را بشناسید و بدانید با وجود قدرتمندی مواجه هستید که همواره دستش برای اعطای روزی، باز است و هرکدام از آن‌ها هم نو و جدید هستند. پس رزاقیت خدای سبحان را ببینید. 🔷 قدرتمندی آن رزاق را ملاحظه کنید و بدانید رزقش دائمأ در اختیارتان قرار دارد. داده‌های خدا محدودیت ندارد. ✅ *شکر، دیدن دست گستردۀ خدا در اعطای روزی به بندگان است. خدا هر روز رزق جدید می‌دهد و امور جدیدی در اختیار ما قرار می‌دهد که باید از آن‌ها استفاده کنیم. * ✨ *عمر همچون جوی نو نو می‌رسد مستمری می‌نماید در جسد* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📌متن پرسش👇 استفتاء از آیت‌الله سیستانی: آیا حکومت می‌تواند در باره حجاب امر به معروف کند؟ پاسخ حضرت آیت‌الله سیستانی: امر به معروف، امر به رعایت ِ عرف است. مصداق و حدود عرف را مردم تعیین می‌کنند، نه شریعت و حکومت. کاری که به نام امر به معروف انجام شود و باعث وهن اسلام شود، شرعا حرام است. 📌پاسخ پرسش👇 🔷️ بسم الله الرّحمن الرّحیم 💠 سلام علیکم 🔶️ همان طور ملاحظه می‌فرمایید مطلب فوق هیچ منبع و مرجعی ندارد و ما نیز در هیچ منبع معتبری چنین فتوایی نیافتیم. 🔶️ اکنون طرح مبارزه با بی‌حجابی در حال اجراست لذا دشمنان اسلام و انقلاب به تکاپو افتاده‌اند و با هر حقه و فریبی به دنبال مقابله با این طرح مبارک هستند. 🔶️ امر به معروف، امر به رعایت عرف متدین و مؤمن و مقید به آداب شرع است نه عرف عادی یک جامعه‌ای که چندان اهل مراعات مسائل شرعی و حدود الهی نیست. اگر حد و میزان حجاب به عرف واگذار شود هیچ حد یقفی نخواهد داشت و ممکن است عرف یک جامعه بگوید می‌خواهیم با لباس زیر یا کلا برهنه در جامعه حاضر شویم. آیا این امر مورد پذیرش اسلام است؟؟ 🔶️ حد و حدود حجاب را خداوند متعال در شریعت خود مشخص کرده است. اگر مردم حق چنین کاری دارند دیگر چه نیازی به انزال کتب و ارسال رسل بود؟؟؟ 🔶️ حکومت اسلامی مسئول اجرای دین در جامعه است. از این رو باید مردم را ملزم به رعایت حد و حدود شرعی از جمله حجاب نماید. 🔶️ اگر در جایی امر به معروف و نهی از منکر با روش صحیحی انجام نشود و باعث وهن اسلام باشد باید روش آن تغییر کند نه اینکه کلاً تعطیل شود. اکنون طرح مبارزه با بی‌حجابی به شکل مسالمت‌آمیز در حال انجام است و نه تنها باعث وهن اسلام نیست بلکه باعث تقویت دین و حفظ جامعه اسلامی از فساد است. 🔶️ نظر آیت الله سیستانی در مورد حد شرعی حجاب چنین است: بر بانوان واجب است موهای سر و تمام بدن خود را (غیر از صورت و دست­ها از مچ تا سر انگشتان) از مرد نامحرم بپوشانند؛ البتّه، برای آنکه فرد یقین یا اطمینان کند قسمت‌های واجب را پوشانده، باید مقداری از اطراف صورت و مقداری پایین­تر از مچ­ها را هم از نامحرم بپوشاند. بنابراین پوشش موی سر، گوش، گلو، زیر چانه، دست (بازو، ساعد و مچ دست)، پا - حتّی محدودۀ پایین تر از مچ آن- از مرد نامحرم واجب است، و نیز استفاده از لباس‌هایی که موی سر یا اندام بدن را به مقدار مذکور در برابر نامحرم نمی­پوشاند، کافی نیست. كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🎉 *کتاب‌های استاد زهره بروجردی* در سی‌و‌پنجمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 💠 در دو بخش حضوری و مجازی 🗓️ ۱۹ الی ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ 📌 نشانی غرفه: مصلی امام خمینی(ره)، راهروی ۳، غرفۀ ۳ (آرام دل) ♦️ نمایشگاه مجازی: book.icfi.ir 📍 منتظر حضورتان هستیم. 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🎥همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند/ باید ائمه‌ خودمان را به دنیا معرفی کنیم امام خامنه‌ای: 🔹راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن مسئله‌ سیاست است. هدف عمده‌ آنها هم ایجاد جامعه‌ اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. 🔹خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت. و همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود. 🔹ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ی خودمان را به دنیا معرفی کنیم.