🟡 سوال کاربران
آیا حیوانات هم در قیامت حشر دارند؟
🟢 پاسخ
در قرآن کریم ۲ آیه وجود دارد که برای حشر حیوانات در قیامت، قابل استناد است:
1⃣ وما من دابّة فى الأرض ولا طائر یطیر بجناحیه إلاّ أُمم أمثالکم ما فرّطنا فى الکتاب من شىء ثمّ إلى ربّهم یحشرون (انعام: ۳۸)
«هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال پرواز مى کند نیست مگر این که آن ها امت هایى مانند شما انسان ها هستند و مادر کتاب هیچ چیز را فروگذار نکردیم، سپس تمام حیوانات [ همانند شما انسان ها ] در قیامت به سوى پررودگارشان محشور مى شوند».
مفاد آیه شریفه آن است که حیوانات همانند انسان ها داراى امت مى باشند اما این که همانندى در چیست، مفسران دیدگاه هاى متفاوتى ذکر کرده اند، ولى مى توان گفت از بارزترین موارد تشابه حیوانات به انسان ها همان حشر در قیامت است که در پایان آن هم آمده است.
از بیان همانندى حیوانات با انسان ها استفاده مى شود که حیوانات هم مانند انسان ها تا حدّى از شعور و آگاهى که مستلزم زندگى اجتماعى و تسبیح و ذکر و حشر به سوى خدا است برخوردارند، همان گونه که در داستان «سلیمان و مورچگان» و «ملکه سبا و هدهد»( [نمل: ۱۸)آمده است، البته روشن است که لازمه حشر حیوانات و یا حسابرسى و پاداش و کیفر آنان این نیست که حیوانات در شعور و آگاهى با انسان ها مساوى باشند و تمام مدارج کمال روحى و معنوى را که انسان ها مى توانند بپیمایند آن ها هم طى کنند، زیرا خود انسان ها هم در مراتب کمال روحى و معنوى و حساب و پاداش و کیفر با یکدیگر مساوى نیستند.
2⃣ وإذا الوحوش حشرت (تکویر: ۵) ، آن گاه که حیوان هاى وحشى در قیامت گرد هم جمع مى شوند.
«وُحوش» جمع وحش به معناى حیواناتى است که با انسان ها اُنس و اُلفت نمى گیرند مانند درندگان. اما گفته شده که وحوش در این آیه تمام چهارپایان را دربرمى گیرد.(تفسیر روحالمعانی، ج۳۰، ص ۵۱)
از آن جا که آیه فوق در سیاق آیاتى است که حوادث روز قیامت را توصیف مى کند همانند سؤال از دختران زنده به گور شده و گشودن نامه هاى اعمال و حوادث بعد از آن، این آیه ظهور در حشر حیوانات وحشى در قیامت دارد اگر چه دیدگاه مفسران درباره حوادث بعد از حشر آن ها متفاوت است؛
برخى بر این باورند که اگر حیوانات ستمى به یکدیگر کرده باشند در قیامت مجازات مى شوند. و به باور برخى دیگر بعد از حشر، آن ها را دوباره مى میرانند و به خاک برمى گردانند (تفسیر کبیر، ج۱۱، ص ۶۴) ولى در اصل حشر حیوانات، بیشتر مفسران، هم عقیده اند اگر چه درباره پاداش و کیفر و حوادث بعد از آن به طور قطع نمى توان سخن گفت. زیرا خداى تعالى در قرآن از آن ها پرده بردارى نکرده است. ( خاطرنشان میشود که برخی هم عقیده دارند که منظور از "وحوش" در این آیه انسانهایی هستند که در اثر گناه به صورت حیوان محشور میشوند که البته این نظر با ظاهر آیه همخوانی ندارد)
🔹 اشکال
چه فایده اى در حشر حیوانات هست در حالى که آن ها در دنیا مکلف نیستند تا این که براى پاداش و کیفر در قیامت محشور شوند؟
🟢 پاسخ
اولاً: تکلیف نداشتن حیوانات در دنیا ضررى در حشر آن ها و محاسبه و قصاص ندارد. به عبارت دیگر ملازمه اى بین تکلیف و رستاخیز نیست، زیرا قصاص و پاداش و کیفر، توقف بر تکلیف ندارد، همان گونه که شخص اگر در حالت خواب به دیگرى آسیب مالى یا جانى بزند محکوم به غرامت مى شود، زیرا حق دیگرى را پایمال و ضایع کرده است، اگر چه در حالت خواب و بى هوشى تکلیف ندارد.
ثانیاً: همان گونه که گفته شد حیوانات نیز مرتبه ای از درک و شعور را دارا هستند و به همان اندازه پاسخگوی اعمال خود هستند.
علامه طباطبایى (رحمه الله) مى نویسد: خداوند اِنعام و انتقام را در آیات زیادى در وصف احسان و ظلم ذکر کرده است و این دو وصف (احسان و ظلم) اجمالاً در میان حیوانات نیز وجود دارد یعنى افرادى از حیوانات را مى بینیم که در عمل خود ستم مى کنند و برخی دیگر را مشاهده مى کنیم که به دیگران احسان مى نمایند. از این رو آن ها در قیامت محشور مى شوند اگر چه خداوند چگونگى پاداش و کیفر را بیان نکرده است.(المیزان، ج۷، ص۷۶)
بنابراین از نظر قرآن، حشر و معاد علاوه بر انسان و جن و ملائکه شامل حیوانات و جانداران و برخى جمادات نیز مى شود اگر چه به نظر می رسد چگونگى حشر آن ها با انسان متفاوت و متناسب با رتبه وجودی و میزان درک و شعور آنها است. چنانچه بعضی گفتهاند: حیوانات پس از حشر و رسیدگی، به دلیل عدم برخورداری از روح ابدی، نابود میشوند
✍ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
ــــــــــــــــكانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🟦 *«ثبت نام دوره فشرده شرح زيارت رجبيه»*
🔹 *مدرس: استاد زهره بروجردي*
🔹 *زمان دوره: ٢٢تا ٢٧ دي ماه*
«شنبه ،یکشنبه ،دوشنبه ،چهارشنبه و پنج شنبه»
ساعت ١٣ تا١٤
⏪️ *دوره به صورت مجازی برگزار میشود.*
🔗 *لینك ثبت نام:* 👇
https://www.emamraoof.com/order
🌐 واحد پشتيباني فضاي مجازي
#زندگی_خردمندانه۲۸
💠 *«تعریف عدل»*
🍃 امام (ره) میفرماید یکی از سپاهیان عقل، «عدل» است و در مقابلش «جور» از سپاه جهل است. سپس تعریف بسیار زیبایی دربارۀ عدل میفرماید:
🔷 «عدل، حد وسط بین افراط و تفریط است». آنگاه تصریح میکند که تمام فضیلتهای ما و همۀ امتیازات ظاهری، باطنی، جسمی، روحی و خُلقی که ما داریم، همه به همین سپاه عقل مربوط میشود.
🔷 یکی از امهات فضائل اخلاقی، عدل است، فرد عادل در هیچ امری کوتاهی نمیکند، حتی در محبت.
💢 وقتی فردی از کسی خیلی تعریف میکند، عادل نیست. وقتی در تعریف کردن از دیگری کوتاهی میکند، باز هم عادل نیست. عدالت، انسان را خیلی تنظیم میکند.
🍃 امام (ره) میفرماید اگر از خدای سبحان پائینتر بیاییم، آن کسی که عدالت مطلق را دارد و ذرهای افراط و تفریط در او مشاهده نمیشود، انسان کامل یعنی وجود مقدس پیامبر خاتم و حضرات معصومین هستند.
🔷 این دوری از افراط و تفریط و قرار گرفتن در حد وسط، به «استقامت مطلقه» تعبیر شده است.
🔷 انساني کامل است که در هیچ کجای زندگی او، افراط یا تفریط مشاهده نمیشود به این دلیل که انسان کامل، «صراط مستقیم» است؛ در این صراط مستقیم، ذرهای افراط و تفریط وجود ندارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#گزارش_كمك_به_حزب_الله_لبنان
💠 *با سلام و احترام خدمت همراهان گرامی*
⬜️ *به اطلاع میرساند با همراهی شما بزرگواران تاكنون مبلغ سه ميليارد و نهصد ميليون تومان در تاريخ هاي زير برای کمک به حزب الله لبنان تحویل دفتر مقام معظم رهبری شده است.*
*پرداخت اول:٢٤/مهر به میزان : یک میلیارد و چهارصدمیلیون تومان*
*پرداخت دوم* : *١/آذر به میزان : یک میلیارد و چهارصدمیلیون تومان*
*پرداخت سوم:١٦/دي ماه به میزان : يك ميليارد و صدميليون تومان
🍃 *موسسه از همراهی شما کمال تشکر و امتنان را دارد.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام
پرس لاین دوشنبه ۱۷/دی ماه
https://survey.porsline.ir/s/aFZiwQI
کلاس دستاوردهای ماندگار👆
-------------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/tA1ncpw
کلاس راهکارها👆
#شرح_دعای_یستشیر۸۸
🔅 *«أَنْتَ السَّيِّدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ»*
🔅 * «تو بزرگتری و من هم خدمتگزارم.»*
🍃 امام صادق در معنی عبد میفرماید:
◻️ «ع» در عبد از علم حکایت میکند؛ یعنی خودت به من معرفت دادهای.
◻️ «ب»حکایت از جدایی میکند یعنی خدا وقتی مرا برای خودش خواست، دیگر بین ما و سایرین قطع تعلق میکند.
◻️ «دال» به معنای «دُنُوّ» است؛ یعنی روزبهروز ما را به خودش نزدیکتر میکند.
◻️ «عبد» وقتی از کارافتاده هم باشد، مولایش او را از خود نمیراند. مروت اقتصا میکند، او را نزد خود نگهدارد. اگر من جوانیام را برای خدا خوشخدمتی کنم، وقتی ناتوان و عاجز شوم، باز هم مرا میپذیرد.
✅ روایات میگویند بیمار در حال بیماری هم ثواب طاعتش را دارد و برایش نوشته میشود. خدا میگوید وقتی سالم بودی، خوب عبادت میکردی، حال که بیمار شدی به ملائکه دستور میدهم در طول دورۀ بیماری همان طاعتها را ثبت کنند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«سیره تربیتی امام محمد باقر علیه السلام»۴*
🟩 *تکریم شخصیت کودک۲*
🔹 ب) گفتوگوی صمیمانه
◻️ یکی از راههای انتقال آموزههای تربیتی به کودکان و نوجوانان ایجاد ارتباط کلامی با لحنی دلپذیر است.
◻️ تجربه نشان میدهد که اگر لحن و صوت والدین، مربیان و مبلغان در ارتباط کلامی دارای بار عاطفی و مثبت باشد، آنان در ایجاد ارتباط و نفوذ در دل مخاطب نوجوان موفق خواهند بود. کلمات دلنشین، سخنان نیکو، ملایم و محبتآمیز از مشکلات روحی و ناهنجاریهای کودکان و نوجوانان میکاهد و رنجهای درونی آنان را التیام میبخشد.
⏪️ ریشۀ بسیاری از تندخوییها، خشونتها، لجبازیها، زورگوییها، بدبینیها، افسردگیها و گوشهگیری و ناامیدیها را میتوان با ارتباط کلامی صحیح و نیکو از میان برداشت.
🍃 امام باقر علیهالسلام با اشاره به این شیوۀ کارآمد تربیتی میفرماید:
🔅 *«قُولوا لِلنّاسِ اَحْسَنَ مَا تُحبّونَ اَنْ يُقالَ لَكُمْ»*
🔅 *«به زیباترین صورتی که میل دارید مردم با شما سخن بگویند با آنان سخن بگویید.»*
📘 امالی صدوق، ص۳۲۶
◻️ آری همانطور که انسان دوست ندارد دیگران با او بیادبانه، خشن، آمرانه، خشک و با لحنی تند سخن بگویند، دیگران هم چنین انتظاری از او دارند. این نکته در مورد ارتباط کلامی با کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است و نقش کلیدی در تربیت ایفا می کند؛ زیرا روح کودکان لطیفتر و تحمل آنان کمتر است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#جامعه_شناسی_خانواده۲
💠 *«خانواده، هدیهای گوارا»*
🍃 پیامبراکرم در نامهای به یکی از اصحاب مرقوم فرمود:
🔅 *«إِنَّ أَنْفُسَنَا وَ أَمْوَالَنَا وَ أَهَالِيَنَا مَوَاهِبَ اللَّهِ الْهَنِيئَةُ وَ عَوَارِيهِ الْمُسْتَرِدَّةِ بِهَا إِلَى أَجَلٍ مَعْدُودٍ…»*
🔅 *«جان و مال و خانوادۀ ما، هبۀ گوارای خدا به ماست و عاریهای است که پس میگیرد.»*
📘 بحارالانوار، ج۷۷، ص۱۷۵
❇️ اگر ما خانواده را بهعنوان هدیۀ خدا نگاه کنیم اصلاً نوع اکرام ما متفاوت میشود. وقتی عزیزی به ما هدیه میدهد، هدیهاش را با تکریم بسیاری نگهداری میکنیم؛ یعنی هدیۀ او، برای ما بیمقدار نیست.
✴️ هدیۀ خدا هدیهای است بسیار گوارا و لذتبخش. بنابراین خانواده که هدیۀ خداست، بایسته است چگونگی رفتار با این هدیه را بیاموزیم.
❇️ از جهت دیگر در این روایت فرمود: خانواده عاریه است؛ یعنی خدای سبحان آن را پس میگیرد و ما مالک آن نیستیم، بلکه امانتی است در دست ما که باید آن را با همۀ وجودمان حفظ کنیم تا به آن آسیبی نرسد. این نگاه، سبب وجود عشق در خانواده است.
✴️ وقتی خانواده را هدیۀ خدا دیدیم، برایمان بسیار عزیز است و به آن عشق میورزیم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام