🔳 #موضوع: خطر در کمین است...‼
▪ #رهبر_معظم_انقلاب
♠ چطور شد جامعه اسلامی و همان کسانی که دورههای نزدیک به پیامبر را دیده بودند، بعد از پنجاه سال کارشان به آنجا رسید که جمع شدند، فرزند همین پیامبر را با فجیع ترین وضعی کشتند!؟ انحراف، عقبگرد، برگشتن به پشت سر، از این بیشتر چه میشود!؟
♠ زینب کبری سلاماللَّهعلیها در بازار کوفه، آن خطبه عظیم را اساساً بر همین محور ایراد کرد: «یا اهل الکوفه، یا اهل الختل و الغدر، أتبکون!؟». مردم کوفه وقتی که سرِ مبارک امام حسین را بر روی نیزه مشاهده کردند و دختر علی را اسیر دیدند و فاجعه را از نزدیک لمس کردند، بنا به ضجّه و گریه کردند. فرمود: «أتبکون!؟»؛ گریه میکنید!؟ «فلا رقات الدمعه ولاهدئت الرنه»؛ گریهتان تمامی نداشته باشد. بعد فرمود: «انّما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتّخذون ایمانکم دخلاً بینکم».
♠ این، همان برگشت است؛ برگشت به قهقرا و عقبگرد. شما مثل زنی هستید که پشم ها یا پنبهها را با مغزلنخ میکند؛ بعد از آن که این نخها آماده شد، دوباره شروع میکند نخها را از نو باز کردن و پنبه نمودن! شما در حقیقت نخ های رشته خود را پنبه کردید. این، همان برگشت است. این، #عبرت است. هر جامعه اسلامی، در معرض همین خطر هست.
🔴
✳ امر کنندگان به معروف چه کسانی هستند؟
🔶 اولین امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر خدای سبحان است. دومین آمر به معروف و ناهی از منکر پیامبر صلیاللهعلیهوآله هستند و سومین آن حضرات معصومین علیهمالسلام و اگر ما در این زمره قرار بگیریم در سلسله طولیه جای گرفتهایم به همین جهت حق مخالفت و اعمال نظر مخالف نداریم.
✳ باور قلبی
🔶 در باب امر به معروف و نهی از منکر گفتیم معروفیت معروف و نکره بودن منکر را باید قلباً باور داشت،اگر کسی به صورت صوری و ظاهری امر به معروف و نهی از منکر دارد، اما حسن معروف یا قبح منکر را قلباً باور ندارد منافق محسوب میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» - محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2lYDI6v
🖤ببينيد| روایت رهبرمعظم انقلاب از ماجرای شهادت حضرت عبدالله بن الحسن
➕دعای امام حسین پس از شهادت وی
١
#محرم
#امام_حسين_عليه السلام
""بشارت پيامبر(ص) ""
امام حسين عليه السلام در ضمن يكي از خطبه هايشان اشاره ايي به فرمايشات پيامبر(ص) دارند كه بسيار اميدوار كننده است:
. قَدْ قَالَ جَدِّي رَسُولُ اللَّهِ وَلَدِي الْحُسَيْنِ يُقْتَلُ بكربلا غَرِيباً وَحِيداً عَطْشَاناً فَمَنْ نَصَرَهُ فَقَدْ نُصْرَتِي وَ نَصَرَ وُلْدِهِ الْقَائِمِ ( مَهْدِيٍّ ) . . . .
جدم پيامبر فرمودند : فرزند من حسين در بيابان سوزاني در حالي كه غريب و تنها و عطشان است كشته مي شود هر كس به او كمك كند ، به من كمك كرده است و به كمك فرزندم مهدي(ع) رفته است .
تدبر در روايت:
ما هر روز به خواندن زيارت آل يس مقيديم و در آنجا عرض مي كنيم و نصرتي معده لكم كمك من براي شما آماده است اما گاهي در خلوتي منصفانه خود را زير سوال مي بريم كه از ناحيه ما چه كمكي براي حضرت انجام مي شود؟ و خود را سرزنش مي كنيم و اعتراف به ناتواني و بي عرضگي داريم .
اما حضرت سيدالشهداء با اشاره به فرمايش پيامبر(ص) ما را از يأس و نا اميدي خارج مي كنند.
يعني پيوست به اين نقطه عطف(اباعبدالله) گويا ما را در بدر و احد حاضر مي كند و همچنين ياور حضرت وليعصر قرار مي دهد.
توفيق اين كمك و نصرت حسين(ع)، با اشك و مال و توان و قلب و زبان و پا.....
نصيب ما مي شود و معناي و نصرتي معده لكم را كه هر روز صبح بر زبان مي آوريم تا حد اندكي محقق گشته و آنرا مي يابيم .
و از طرفي عادت كريم اينست كه اجازه نمي دهد ما حسرت بخوريم و كريم، كريمانه ما را از صحنه غبطه و حسرت دور مي كند. در واقع بجاي اينكه حسرت توفيقات اصحاب بدر و احد و كربلا و يوم الظهور را بخوريم ، سفره اباعبدالله براي ما گشوده مي شود.
بلافاصله مجددا خود را زير سوال مي بريم كه كمكهاي ما ناقابل است و چگونه شايسته عرضه باشد؟؟
پيامبر پاسخ مي دهند: ولد نصرنا بلسانه حتي كمك زباني، ما را مأجور مي كند چه زباني از حريم امام حسين دفاع كنيم و يا در منزل كه راه مي رويم سلام بر او و اصحابش بدهيم باز هم شامل كمك به پيامبر (ص) است و تا يوم القيامه در حزب پيامبر (ص) بصورت ماندگار باقي مي مانيم
فهو في حزبنا يوم القيامه
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢
#محرم
""احصاء نعمات""
ما نبايد به بهانه توجه به حضرت سيدالشهداء به قران بي اعتنا باشيم
توجه به قران توجه به وصيت پيامبر(ص) است كه دو ثقل قران و اهل بيت را در ميان ما ماندگار گذاشتند:
سوره مباركه ايراهيم آيه٣٤
وَانٍ تَعُدُّوا نِعَمِهِ اللَّهِ لا تُحْصُوها انَّ الانسان لَظَلُومُ كَفَّارُ
اگر يك نعمت خدا را بخواهيد بشماريد قابليت شمارش نداريد. حتما انسان بسيار ظالم و كتمان كننده است .
نكات قابل توجه در آيه :
١-وقتي يك نعمت از ناحيه منعم(خداي) قابل شمارش نيست پس چگونه اين همه نعمت در زندگي ما قابل احصاء و شمارش است ؟؟؟
بالاترين نعمتها نعمت معرفه المُنعم است اينكه بشناسيم او همه نعمات را به ما مي دهد و اين حقيقت بسيط قابل احصاء نيست.
با توجه به اين آيه همه نعمات مركب است و اجزاء دارد و اين اجزاء آنقدر زياد است كه قابل شمارش نيست و در يك نعمت، بينهايت نعمات ديگر وجود دارد و محدوديت ندارد.
٢- هر بخش از وجود ما يك نعمت دارد .
نعمت نفس ، طاعت است كه قابل شمارش نيست
وقتي طاعت انجام مي شود ما را وارد عرصه بي نهايت مي كند و همين امر دليل خلود و بي نهايتي در جزاء است كه در انتظار انسان خواهد بود.
نعمت، طاعت بي نهايت است و محدود پذير نيست
بطور مثال شب عاشورا اصحاب الحسين طاعت جانفشاني را به نحو احسن انجام دادند و پاداش آن از تصرف زمان و مكان خارج شد و شخصي همچون بُرير فرمود اگر هزار بار كشته شوم و زنده گردم دوباره در راه حسين (ع)جان مي دهم . علت ماندگاري جزاء و بيشماري نعمت، ماندگاري راه بُرير و استقامت در اين راه است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣-
#محرم
"ادامه بحث شمارش نعمات"
٣-نعمت روح، خوف و نگراني سازنده و محرك، در محضر حق است نه نگراني بازدارنده كه موجب سكون شود.
در اينصورت سعي مي كنيم كيفيت و كميت عمل را ارتقاء دهيم و سپس عرضه كنيم.
حال آيا نعمت خوف كه مثل نهر در همه زندگي ما جاري است قابل شمارش است؟؟؟
٤- همچنين گفته شده نعمت روح، عشق است
خداي سبحان روح را عاشق آفريده است
روح، به كامل و كمال عشق دارد و اگر در عالم ماده متوقفش كنيم و در مسير كمال قرارش ندهيم افسرده و پژمرده مي شود
ناف ما بر مهر او ببريده اند
عشق او بر جان ما كاريده اند
فطره الله التي فطرالناس عليها
جنس نعمت، عاشقي بي نهايت است و محدوديت پذير نيست لذا قابل شمارش هم نيست.
٥- وگفته شده نعمت روح، ذكر و توجه است.
اذكروني اذكركم
اگر شما به من توجه كنيد من هم به شما توجه مي كنم
آيا اگر ناقص به كامل توجه كند ناقص، ناقص خواهد ماند؟
كامل از ما طلب كرده كه به او توجه كنيم پس در هر توجهي از ناحيه كامل چه افاضاتي بر ناقص اعطا خواهد شد؟! و چقدر وجود ناقص كامل مي شود؟
اين نعمت ذكر هيچوقت قابل شمارش نيست
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤
#محرم
"ادامه بحث شمارش نعمات"
٦- نعمت قلب، يقين است
اگر قلبي صاحب يقين شد، متنعم گشته و در راحتي است (نعمت به معني راحت و آرامش است)
دلي كه به يقين رسيده است اين راحتي و آرامش در جريان زندگي دنيوي و برزخي و قيامتي او جاري است و ما نمي دانيم اين نعمت چقدر زير مجموعه دارد پس قابل شمارش هم نيست .
٧-بعضي معتقدند نعمت قلب، حكمت است
ولقد اتينا الحكمه انِ شْكر ....
در اينجا مي فرمايند نعمت حكمت يعني شكر، كه ما هرگز نمي توانيم شاكر اين نعمت باشيم چون نعمت شكر به تنهايي بركات فراواني در زندگي ما دارد.
٨- بالاترين نعمت، معرفت است
اجل النعمه، المعرفه
مولود الفت و تناسبي كه بين روح و قلب و نفس ايجاد مي شود ، معرفت است
و نعمت معرفت هرگز قابل شمارش نيست
در زيارت عاشورا عرض مي كنيم اكرمني بمعرفتكم و معرفه اوليائكم
خداي سبحان معرفت شما خاندان را به من داده است و با اين معرفت مرا اكرام كرده است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥
#محرم
"ادامه بحث شمارش نعمات"
سوره مباركه ابراهيم آيه ٧
لَاِنْ شَكَرتُم لَازيدَنَكم و لان كَفَرتم اِنّ عذابي لَشديد
اگر شكر نعمت را بجا آوريد شما را زياد مي كنم و اگر نعمات را كتمان كرديد و كفر ورزيديد برشماست عذابي شديد
١-وقتي ما نمي توانيم يك نعمت را بشماريم آيا شكر آنرا كه علي الدوام به آن امر شده ايم مي توانيم بجا آوريم؟
٢-شكر يعني زياد و پُر ديدن نعمت و قلبا از آن نعمت خوش بودن و اعضاء و جوارح را براي مصرف صحيح بكار گرفتن است.
٣-اگر نعمت اسلام به چشم شما بيايد من نعمت ايمان را به شما مي دهم
لازيدنكم يعني خودتان را زياد مي كنم و زياد شدن شخصيت و وجود شما به مومن شدن و قابليت ايمان و دلدادگي به حضرت حق است .
(شما نبايد مسلماني و ايمان خود را عادي ببينيد و بايد بابت آن خيلي خوش و شاكر باشيد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦
#محرم
"ادامه بحث نعمت "
ادامه نكات تفسيري آيه ٧ سوره ابراهيم
٤-اگر نعمت ايمان را شكر كرديد و اين نعمت به چشمتان آمد ، ظرف شما را بزرگ مي كنم و شما را به مقام احسان و شهود حق مي رسانم
(احسان يعني حضور و شهود و ديدن) و وقتي به اين مقام رسيديد خدا دوستدار شما مي شود
والله يحب المحسنين
ما از نعمت شركت در مجالس حسيني لذت مي بريم و مي سوزيم و محزونيم و شكر آنرا بجا مي آوريم و چون به مقام ايمان و احسان و شهود رسيده ايم كانه در حال مشاهده مصيبات هستيم
در واقع نعمت شهود، نعمت ديدن و يافتن است .
٥- اگر نعمت احسان و شهود را شاكر باشيم هر روز كه به امام حسين عليه السلام سلام ميدهيم ضمير مخاطب بكار مي بريم السلام عليك يا اباعبدالله گويا در حضوريم و نعمت اين حضور را شاكريم .
و يا در زيارات مي گوييم اشهد انك تسمع كلامي و تَرُدّ سلامي
شما كلام مرا مي شنويد و جواب سلام مرا مي دهيد
در واقع گويا در محضر اين بزرگواران هستيم و دريافت وجودشان را داريم لذا بطور مستقيم ارتباط برقرار مي كنيم .
٦-اگر مقام احسان را قدر بدانيم و شاكر اين لطف خدا باشيم ، خداوند ظرف ما را بزرگتر مي كند و به ما معرفت عطا مي كند.
معرفت يعني يافتن نه دانستن
آنكس كه تو را شناخت جان را چكند
فرزند و عيال و خانمان را چكند
ديوانه كني هر دو جهانش بخشي
ديوانه تو هر دو جهان را چكند
خدايا ما را دنبال دنيا و آخرت نفرست! ما خودت و بودن با اوليائت را مي خواهيم
مايليم عارف و يابنده شويم .
تا اين مرحله طالب بوديم ولي در مرحله معرفت، واصل مي شويم.
٧- اگر شاكر نعمت معرفت باشيم و لذت آنرا ببريم و با اين نعمت در راحت قرار گيريم قطعا وصال نصيب ما ميشود سپس قرب و انس هم محقق خواهد شد .
بطور مثال وقتي وصال امام حسين (ع) نصيب ما بشود آن چيزي كه طالب آن خواهيم شد دفع و رفع منيت و در خشندگي خدا و اوليائش است .
در واقع نتيجه تمام مراحل طي شده، رسيدن به مقام فنا و نديدن انانيت و منيت است.
پايان
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔆 «السَّلامُ عَلَیْکَ»
✳ سلام به اباعبدالله (ع)، پاسخ سلام حضرت به ماست
🔶 اهل دل میگویند مسلماً و یقیناً هر سلامی که ما به حضرات معصومین علیهمالسلام میدهیم جواب سلام است، سلام نیست، ابتدا آنان در عالم معنا زائر را دعوت میکنند و سلام میگویند و بعد ما جواب سلام را میدهیم.
🔶 گوش دل شما سلام معصوم را شنیده است که پاسخ میدهید «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ»
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» - محرم 97
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2lXife4