٦
#محرم
"ادامه بحث نعمت "
ادامه نكات تفسيري آيه ٧ سوره ابراهيم
٤-اگر نعمت ايمان را شكر كرديد و اين نعمت به چشمتان آمد ، ظرف شما را بزرگ مي كنم و شما را به مقام احسان و شهود حق مي رسانم
(احسان يعني حضور و شهود و ديدن) و وقتي به اين مقام رسيديد خدا دوستدار شما مي شود
والله يحب المحسنين
ما از نعمت شركت در مجالس حسيني لذت مي بريم و مي سوزيم و محزونيم و شكر آنرا بجا مي آوريم و چون به مقام ايمان و احسان و شهود رسيده ايم كانه در حال مشاهده مصيبات هستيم
در واقع نعمت شهود، نعمت ديدن و يافتن است .
٥- اگر نعمت احسان و شهود را شاكر باشيم هر روز كه به امام حسين عليه السلام سلام ميدهيم ضمير مخاطب بكار مي بريم السلام عليك يا اباعبدالله گويا در حضوريم و نعمت اين حضور را شاكريم .
و يا در زيارات مي گوييم اشهد انك تسمع كلامي و تَرُدّ سلامي
شما كلام مرا مي شنويد و جواب سلام مرا مي دهيد
در واقع گويا در محضر اين بزرگواران هستيم و دريافت وجودشان را داريم لذا بطور مستقيم ارتباط برقرار مي كنيم .
٦-اگر مقام احسان را قدر بدانيم و شاكر اين لطف خدا باشيم ، خداوند ظرف ما را بزرگتر مي كند و به ما معرفت عطا مي كند.
معرفت يعني يافتن نه دانستن
آنكس كه تو را شناخت جان را چكند
فرزند و عيال و خانمان را چكند
ديوانه كني هر دو جهانش بخشي
ديوانه تو هر دو جهان را چكند
خدايا ما را دنبال دنيا و آخرت نفرست! ما خودت و بودن با اوليائت را مي خواهيم
مايليم عارف و يابنده شويم .
تا اين مرحله طالب بوديم ولي در مرحله معرفت، واصل مي شويم.
٧- اگر شاكر نعمت معرفت باشيم و لذت آنرا ببريم و با اين نعمت در راحت قرار گيريم قطعا وصال نصيب ما ميشود سپس قرب و انس هم محقق خواهد شد .
بطور مثال وقتي وصال امام حسين (ع) نصيب ما بشود آن چيزي كه طالب آن خواهيم شد دفع و رفع منيت و در خشندگي خدا و اوليائش است .
در واقع نتيجه تمام مراحل طي شده، رسيدن به مقام فنا و نديدن انانيت و منيت است.
پايان
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔆 «السَّلامُ عَلَیْکَ»
✳ سلام به اباعبدالله (ع)، پاسخ سلام حضرت به ماست
🔶 اهل دل میگویند مسلماً و یقیناً هر سلامی که ما به حضرات معصومین علیهمالسلام میدهیم جواب سلام است، سلام نیست، ابتدا آنان در عالم معنا زائر را دعوت میکنند و سلام میگویند و بعد ما جواب سلام را میدهیم.
🔶 گوش دل شما سلام معصوم را شنیده است که پاسخ میدهید «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ»
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» - محرم 97
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2lXife4
☝🏴نلرزد دل ما ، ز تهدید و تحریم
🏴ره ما حماسه ست ، نه سازش نه تسلیم . . .
☝🏴نلرزد دل ما ، ز تهدید و تحریم
🏴ره ما حماسه ست ، نه سازش نه تسلیم . . .
🏴نلرزد دل ما ، ز تهدید و تحریم
🏴ره ما حماسه ست ، نه سازش نه تسلیم . . .
🔊 با نوای حاج میثم مطیعی
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔹دعای سیّدالشهداء و امیرالمؤمنین علیهما السلام 🔹
حضرت امام صادق علیه السلام
🔸إنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى مَنْ يَبْكِيهِ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ يَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ يَقُولُ أَيُّهَا الْبَاكِي لَوْ عَلِمْتَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَكَ لَفَرِحْتَ أَكْثَرَ مِمَّا حَزِنْت
▪سیدالشهداء علیه السلام به کسی که برایش گریه کند، نگاه می کند؛ پس برای او استغفار می کند و از پدرش هم می خواهد که برای او استغفار کند؛
▪و به او میفرماید: ای شخص گریه کننده! اگر میدانستی که خداوند چه چیز برایت در نظر گرفته است، بیش از آنچه محزون شدی، مسرور میگشتی.
📚«کامل الزیارات» ص ۱۰۳
🔹فرازی از وصیّت آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه🔹
🏴در مستحبّات، تعزيهدارى و زيارت حضرت سيّدالشّهداء را مسامحه ننمائيد، و روضۀ هفتگى و لو دوسه نفر باشد، اسباب گشايش امور است.
🏴و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما بجابياوريد، هرگز حقّ آن بزرگوار أدا نمىشود.
🏴و اگر هفتگى ممكن نشد دهه أوّل محرّم ترك نشود.
📚 «نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۶۴ از «آیت الحقّ»
▪آثار اشک بر سیّدالشهداء علیه السلام در عالم ملکوت▪
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔹و خداوند فرشتگان مقرّب خود را امر مىكند كه اشكهائى را كه در قتل حسين از چشمها ريخته است بردارند و به پاسداران و خزّان بهشت بدهند، تا آن را با آب حيوان يعنى آب زندگى مخلوط و ممزوج كنند تا شيرينى آن آب زياده شود.
🔹و آن فرشتگان آن اشکها را در هاويه دوزخ بريزند و با حميم آن و صديد آن و غسّاق آن و غسلين آن ممزوج كنند تا شدّت حرارت آنها و بزرگى عذاب آنها هزار مرتبه مضاعف شود، و بر آنان كه از اعداء آل محمّد به هاويه انتقال مىيابند، عذابْ شديد و سخت گردد.
📚«معاد شناسی» ج ۱۰ ص ۳۷۶ از «بحارالانوار»