که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود یا خیر؟
ج. اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
*شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها*
س۱۶. حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟
ج. به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر بوده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.
*تخریب نامزدها جهت رأی آوردن*
س۱۷. آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح میباشد، جایز است؟
ج. بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد.
_*پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدیدی در مورد «احکام انتخابات منتشر کرد:*_
*حکم شرکت در انتخابات*
س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
*واجب عینی بودن شرکت در انتخابات*
س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج. واجب عینی است.
*اجازه از شوهر برای شرکت در انتخابات*
س۳. با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات میبایست از منزل خارج شود؛ آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
ج. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
*دعوت از نامزدها برای تبیین مواضع در مسجد*
س۴. با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از نامزدها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟
ج. باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.
*وجوب نامزد شدن برای انتخابات*
س۵. شخصی، توانایی انجام مسئولیت را در خود میبیند؛ آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت نام کردن در انتخابات بر او واجب است؟
ج. بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی میدانند، واجب کفایی است.
*عمل به تکلیف در انتخابات*
س۶. عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه میتوان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟
ج. تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.
*صحبت کردن پشت سر نامزدها*
س۷. در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، میبایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
ج. در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
*وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح*
س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها میباشد؟
ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
*معیارهای نامزد اصلح*
س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛ تعهّد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ شناخت اولویتها و فوریتهای نظام و مردم و پرداختن به آنها.
*وظیفه شخص در صورت نشناختن اصلح*
س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
ج. در تشخیص فرد اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ دین، تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
*رأی سفید*
س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
*خرید و فروش رأی*
س۱۲. خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
ج. جایز نیست.
*استفاده از بیت المال برای تبلیغات*
س۱۳. آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
ج. استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
*وظیفه نامزدهایی که انتخاب نشده اند*
س۱۴. آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که در حیطه قانونی یا غیر قانونی، دست به انتقاد و اعتراض بزنند؟
ج. رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، ایرادی ندارد.
*مسئولیت رأی دهنده در قبال عملکرد بعدی نامزد انتخاباتی*
س۱۵. در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور
#روانشناسی_در_قرآن ۳۴
💠 *«اعتقاد به پاداشی فوق تصور»*
🔆 «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
🔆 «آنانند كه برايشان از طرف پروردگارشان، درودها و رحمتهايى است و همانها هدايت يافتگانند.»
✅ اندیشه صحیح میداند اگر صبوری کند، دائم هدیه دریافت میکند، تمام نظام عالم مشغول تقدیر و تشکر از او هستند و کمالات خاصی نصیب او می شود.
✅ *اندیشه صحیح باور دارد جزای صبوری فوق تصور انسان است.* شاکی و معترض نیست و میداند خدای سبحان همه را آزمایش میکند: ایوب را با بیماری، یعقوب را با فراق فرزند، لوط و آسیه را با همسر و ...
✅ *اندیشه صحیح معتقد است سختیها وجود دارد و او بابت صبوری در مقابل آنها، هم مورد تقدیر حق و هم مورد تقدیر کائنات قرار میگیرد.*
🔆 «صلوات من ربهم»: خدای سبحان به همه عالم بخشنامه میفرستد تا برای فرد صبور به جهت صبرش درود بفرستند.
💢 وقتی ما در مشکلاتمان صبوری کنیم، خدای سبحان به میزانی از ما تعریف میکند که فراموش میکنیم گله و شکایتی داشته باشیم.
💠 *زمزمه تمام عالم، تعریف از این بنده صبور است.*
🔹 خدای خیر الشاکرین، بهترین تشکر را از بنده صبور میکند؛ بندهای که در عرصه مشکلات صبر را پیشه خود ساخته است و با خدا درگیر نمیشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
# ال- يس ۱۵۰
🔆« *و الجنه و النار حق*»
✍️ در زيارت آل يس عبارت جنت را در لابلای آيات قرآن پیگيری میكردیم و به ويژگیهای بهشت و بهشتي پرداخته بوديم در ادامه میگوييم:
💠 فرد بهشتی هماره خود را در محضر خدا دیده و تکالیف الهی را در اوج لذت و شکر و عاشقانه انجام میدهد.
🔸 او از هر گونه تکلف، سختی و بیرغبتی به دور است.
✳️ بنابراین *زمانی که انسان عاشقانه و در مسیر خداوند در حركت است همان زمان در بهشت قرار دارد*
📔 قرآن در آیه ۵۵ سوره یس میگويد:
🔆 «إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ»
🔆 «بهشتیان، امروز به نعمتهای خدا مشغول و مسرورند.»
💠 *انسان بهشتی ازآن جا که در مشهد و شهود خداست هیچ فعل و تلاشی را بدون لذت و سرور انجام نمی دهد و سراسر عالم را ستاد و سپاه خداوند میبیند عاشقانه منت خداوند را می کشد که فعلی خالصانه بواسطه او صورت پذيرد*
🔹 زيرا خدمات و افعال اجباری انسان را در جهنم افعال قرار میدهد و اين جهنم ناشی از آنست كه فرد خود را فاعل امور میداند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
✍️ حديث روز را چند روزی با موضوع خوش اخلاقی ادامه خواهيم داد.
💠 *خوش اخلاقی*
🔸 خوش خلقی سرمایه بیهزینهای است که با بودنش زندگی آرام و گوارا و در نبودش زندگی پر از تنش و تلخی است. احساس رضایت از زندگی، وابستگی بسیار زیادی به خوش اخلاقی زن و شوهر دارد. با وجود اخلاق خوش، انس زن و شوهر هر روز بیش از دیروز خواهد بود.
✳️ *یکی از نشانههای خانوادهای که مورد عنایت خاص خداوند قرار گرفته است، همین خوش اخلاقی است.*
🔹 درباره قدر و قیمت خوش اخلاقی همین بس که ملاک سنجش ایمان است. اگر میخواهید بدانید که چه اندازه در مسیر آفرینش خویش پیش رفته و به هدف خلقت نزدیک شدهاید، باید سنگ محکی داشته باشید.
💠 *یکی از اصلیترین ملاکها برای ارزیابی کمال و نقص ایمان، خوش اخلاقی است*. مؤمن ملایم است و البته اولین عرصه بروز ملایمت و خوش اخلاقی نیز محیط خانه می باشد. اگر به نامه عمل مؤمن نگاه کنید، اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد، خوش اخلاقی او است.
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
٣٧
#نهج_البلاغه
اميرالمومنين عليه السلام
در جمله اي كوتاه و پر مغز فرمودند:
"اِنَُ لِلخُصومَه قُحَما"
خصومت و دشمني مهلكه هايي در بر دارد.
تدبر در روايت :
در مورد قُحَم و خصومت نكات قابل توجهي ذكر مي شود :
١-منظور از قحم مهلكه ها و فرو رفتن در عقبه ها ست.
٢-اقتحام فرو رفتن در كارها بدون تأمل و تفكر است.
٣-قحم به معناي خصومت و در جايي اتفاق مي افتد كه سخني در غير
جايگاه خودش بر زبان رانده شود.
٤-قحم به معني وارد شدن با رنج و سختي و وارد آمدن در وسط نگراني هاست .
٥-گاهي معصيتها يا رذايل اخلاقي ما را به هلاكت مي اندازد اما گاهي مهلكه هايي وجود دارد كه آبرو و سلامت و
.... و همه موجودي فرد را از بين مي برد و آن از طريق دشمني با اطرافيان است .
٦-در خصومت ها يك طرف قلدري و ظلم مي كند.
٧-اصل در خصومت ظاهري و بروز و ظهور دادن است اما بعضي گفته اند دشمني باطني هم گرچه ظهور نكند، خصومت است .
٨-حسادت ها از عوامل اصلي خصومت و قحم است.
٩-امام علي ع به معاويه فرمودند : حتما نفست تو را وارد ضلالت و گودال مهلكه ها مي كند.
١٠- ريشه اصلي خصومت
منيت است.
١١-خصومت، توفيقات و روحيه تعاون را به هلاكت مي اندازد.
١٢-وقتي انسان حال دلش خوب مي شود كه در درون، درگيري و با كسي خصومت نداشته باشد .
١٣-خصومت نه تنها دنيا كه گاهي دين ما را به باد فنا مي دهد.
١٤- خصومت با مومنين بسيار مذمت شده است و ارتباطات اجتماعي و خانوادگي را به هلاكت مي اندازد.
١٥-اگر ريشه خصومتها ديني باشد، تحت عنوان تولي و تبري قرار مي گيرد و بايد همه وجود ما را فرا گيرد و بسيار لازم است .
١٦-البته كسي هم كه در دشمني با مخالفان خود افراط كند گنهكار است .
استاد بروجردي
كلاس شرح نهج البلاغه
١٤٠٠/٣/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK