#حدیث_روز
💠 *ادب دراصطلاح*
🔷🔹 باید دانست که به لحاظ اصطلاحی ادب در طی قرون به دو معنای عمدۀ ادبیات (علوم ادبی) و ادب دینی (اخلاقیات) به کار رفته است؛ ولی مقصود از آن در این بحث *ادب دینی* است؛
🔹 *«حفظ حدّ و اندازه هر چیزی و تجاوز نکردن از آن را ادب گویند.»* تعاریف مشابه دیگری نیز وجود دارد. از جمله خواجه عبدالله انصاری پیرامون ادب اینگونه بیان میدارد:
🔹«ادب آن است که بنده در اثر شناختن ضرر و زیان تعدی [از حدود الهی]، حدّ میان غلوّ و جفا را حفظ کند.»
🔹 و نیز در کتاب ارشاد القلوب دیلمی، میخوانیم: «حقیقت ادب، جمعشدن صفتهای نیک و دور کردن صفات زشت است.»...»
✍🏼 علامه طباطبایی (ره) در تفسیر گرانسنگ المیزان به بیانی دیگر به تعریف ادب پرداخته و میفرماید: *«ادب، هیأت زیبا و پسندیده است که طبع و سلیقه چنین سزاوار میداند که هر عمل مشروعی چه دینی باشد، مانند دعا و امثال آن
و چه مشروع عقلی باشد، مانند دیدار دوستان بر طبق آن هیأت واقع شود. به عبارت دیگر: ادب عبارت است از ظرافت عمل. »*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
📌 شماره شبهه: ۵۱۳۱
🔘 متن شبهه:
با وجود این اختلاس های چند هزار میلیاردی، چرا هنوز از جمهوری اسلامی دفاع می کنید؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ ما از فساد دفاع نمی کنیم، ما از اصل حاکمیت دفاع می کنیم. اصل حاکمیت که قانون اساسی بخشی از آن است. شما نشان دهید که کدام اصل از اصول قانون اساسی سبب فساد شده، تا همان اصل را تغییر دهیم. چه لزومی دارد که با همه چیز مخالفت کنیم؟
2⃣ اگر قوه قضائیه از این اختلاس ها خبر نمی داد و مجرمین را محاکمه نمی کرد ما هیچ وقت از وقوع چنین مفاسدی مطلع نمی شدیم. آن چند اختلاسگری هم که فرار کرده اند خوب می دانند اگر برگردند محاکمه می شوند. پس همه حاکمیت فاسد نیست و بخش های زیادی در حکومت هستند که سالم بوده و با فساد مبارزه می کنند.
3⃣ درختی که برخی شاخه هایش آفت زده را از ریشه نمی کَنَند بلکه شاخه آفت زده را قطع می کنند. اما مخالفین حکومت می گویند حالا که این درخت چند شاخه اش آفت زده، باید درخت را از ریشه درآوریم و درخت دیگری بکاریم. فرضا که این کار را با تمام هزینه هایش انجام دادیم، چه تضمینی هست که درخت بعدی آفت نزند؟
4⃣ ما به جای عوض کردن حکومت باید به فکر راه و روشی باشیم که آفت ها را از بین ببریم.
5⃣ در حکومتی مثل حکومت پادشاهی، از آنجا که قدرت دست یک نفر است و هیچ نظارتی بر او نیست و از راه قانونی نمی توان پادشاه را کنترل کرد، اگر فساد در آن فراگیر شود و پادشاه هم فاسد شود تنها راه تغییر حکومت است.
6⃣ اما در حکومتی مثل جمهوری ها که تمام مناصب و تمام مراتب حاکمیت تحت نظارت هستند و می توان رفتار آنها را در چارچوب قانون کنترل کرد، در هنگام بروز مفاسد، تغییر حکومت راهکار درستی نیست بلکه باید با تقویت سیستم و تربیت نیروی انسانی سالم ریشه مفاسد را خشکاند.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#توانمندی ۵۸
💠 *مقربان؛ مصداق توانمندان*
🔆 «عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ مُّتَّكِئینَ عَلَیهْا... *لَا یسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا»*
🔆 «آنها (مقرّبان) بر تختهایى که به هم پیوسته و جواهرنشان است قرار دارند و بر آنها تکیه زدهاند. سخن لغو و گناهآلود نمیشوند. تنها چیزی که میشنوند؛ سلام است؛ سلام! »
📗 سوره واقعه، آیات ۱۵ و ۱۶و ۲۵ و ۲۶
⁉️ تختنشین بودن، نماد قدرت و توانمندی است؛ اما *چه چیزی عامل توانمندی این افراد شده است؟*
🔶🔸 * یکی از اموری که تأثیر بسزایی در میزان توانمندی افراد دارد؛ شنیدههاست؛*
🔸 زیرا *گوش، دروازۀ قلب است* و هر چه به گوش برسد مستقیماً وارد قلب میشود. قلب نیز مرکز فرماندهی وجود است و به هر سو متمایل شود؛ فرد به همان سو متمایل خواهد شد؛ بنابراین شنیدهها یکی از امور اثرگذار در قوت و ضعف افراد است.
🔸 بهشتیان در بهشت سخنان لغو و بیهوده یا سخنان گناهآلود نمیشنوند. با توجه به آن که قیامت، امتداد دنیاست؛ این افراد در دنیا نیز گوش به سخنان پوچ نمیسپردند و قوه سامعه خود را مدیریت میکردند. نمیشود کسی در دنیا گوش جان به سخنان ناروا سپرده باشد؛ اما در آخرت به گونهای دیگر روزگار بگذراند!
◀️ *بنابراین عامل توانمندی مقربان، مدیریت شنیدههاست.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
۱۶۰
#دعای_مکارم_الاخلاق
⭕️ *ادامۀ بحث القائات شیطان*
◾️شيطان در عقل و قلب سه كار انجام میدهد:
🔻۱. *تمنّي:* ما را اهل آرزوهاي بيخود ميكند.
🔻۲. *تظنّي:* ظنهاي بيهوده. ظن به ديگران دارم. فكر ميكنم فلاني که فلان حرف را زد یا نگاهی که کرد، قصدش اهانت به من بوده است.
💢اگر درد سوء ظن را سریع درمان نکنیم به درد بیدرمان تبدیل میشود؛ مگر معجزهاي صورت بگيرد و درمان شود. همان كه ما اسم حساس را روی آن ميگذاريم.
✍ چند روانشناس معتبر مذهبي میگفتند: براي علاج بدبيني هيچ دارويي نيست. مگر آمپولهاي خوابآور و آرامبخش و وقتي سوء ظن كهنه شد، بيدرمان است.
بههمین دلیل اسلام مرتب تأكيد ميكند همان اوائلي كه ايجاد ميشود، آن را درمان کنید.
✨خدايا! شيطان در دلِ من گمان بد را مياندازد، تو بلافاصله ذهن من را تبدیل به امر دیگری کن! قانوناً ما چيزي كه از ديگران ميبينيم بايد حَمل به اَحسَن كنيم. و حق نداريم حمل به امور ظنی و نامطلوب نماییم و تا زماني كه جایی براي خير دارد، بايد حمل به احسن كنيم. حتی اگر در جمع خوبان باشيم آن جمع به ما اجازه نميدهد بدبين باشيم؛ ولي اگر ذرهای جمع مشكلدار باشد، كاملاً فضاي بدبيني رشد ميكند.
🔆 اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود: «مُجَالَسَةُ اَلْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ اَلظَّنِّ بِالْأَخْيَارِ.»
📘مستدرك الوسائل ج٨ ص٣٢٨
✴️ هم نشيني با بدان ايجاب ميكند انسان نسبت به خوبان بدبين بشود. يعني شنونده خيلي نقش دارد. در واقع اگر فلاني ذرهای بدبينياش را مطرح کند و ما چهار نكته مثبت كنارش مطرح نماییم او ديگر جرأت نميكند بدبينياش را ادامه دهد؛ اما اگه نظر او را تصدیق کنیم گویا به او ميدان دادیم تا بدگمانیاش تقویت شود. يعني من جزء اشرار بودم كه مصاحب من، سوء ظنش تقويت شده است.
🔻۳. *حسادت:* سومين كاري كه شيطان ميكند قرار دادن حسادت در عقل و قلب ماست.
حسادت يعني نعمتی را که من ندارم شما هم نباید داشته باشید، يعني زوال نعمت شما در گرو نداشتن نعمت من است. من خوشحال باشم كه هر دو از نعمت محرومیم و لااقل در نداشتن نعمت با هم مساوي هستيم.
💢تقريبا همۀ ما گرفتارش هستيم. منتها نوعش فرق ميكند، مثلا من نزد فلان عالم اعتباري دارم فرد ديگر هم اعتباري دارد حال در یک بازۀ زمانی اعتبارش بيشتر شده تعجب ميكنم كه من قديميتر بودم، فلان عالم من را کنار گذاشته و با او برخورد ملاطفت آمیز دارد. حاضرم او مقداری كه رشد کرده سقوط کند تا هم اندازه شویم.
✍ آقاي اشتهاردي در راديو معارف به يك روايت اشاره فرمودند:
🔆 قال على عليهالسلام: «انَّ اللَّهَ يُعَذِّبُ سِتَةً بِسِتَةٍ:... وَ الْفُقَهاءَ بِالْحَسَدِ...»
📘کافی ج۸ ص۱۶۳
❇️ «اَلْفُقَهاءُ بِالحَسَدِ» بيماري كه فقها را تهديد ميكند، حسد است. از بيماريهاي ريزي است كه فقها با آن آزمايش ميشوند. مثلاً دوتا عالم و هر دو از نظر علمي خيلي بالا، يكي مرجع شد و رسالهاش مشهور شد و همه به او رجوع كردند و دیگری در حدّ متوسط توقف کرده است. حال اينكه فرد، خودش را كنترل كند و ابداً عليه او اقدامی نکند، بلكه ترويج او را نماید تا مردم هم به او رجوع کنند، خيلي ورع و تقوی دارد و منيتش شکسته شده است.
📌ادامه دارد…
📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح صحیفۀ سجادیه
۸۱/۸/۱۱ ۱۶۰
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
📸 #عکس_نوشت | دعای عاشقانه
الهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛
خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مىدهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مىكند؟
🔸️زبان گفت وگو در موارد و مقامات مختلف فرق مىكند. گاهى با زبان عذرخواهى با يك دوست صميمى سخن مىگوييم و فقط دنبال بهانهاى مىگرديم تا طرف مقابل با لطف و محبّت خود از خطا و اشتباه ما صرفنظر كند.اين زبان برهان و استدلال و جدل نيست بلكه مقام معاشقه است. زبان دلال است نه جدال.
📚 کتاب شکوه نجوا ، صفحه ۳۹ و ۴
#شرح_مناجات_شعبانیه ۶