٤٥ #زيارت_ال_يس شرحي عارفانه بر زيارت ال يس ادامه فراز السلام عليك فی اللیل اذا یغشی..... مولایم! شبی را که تو اذن دهی تا در خدمتت سپری کنم بیاد ماندنی و جاودان است . مولایم! چون بااین فراز به تو سلام می گویم امید دارم که پاسخی از تو بشنوم تا آن شب، شب قدر زندگیم شود .تو خیرات پنهانی خویش را در ظرف زمانی شب انجام می دهی بااین سلام از تو می خواهم تا مرا در سایه خیرات شبانه ات جای دهی. مولایم! دراین سلام به شب و روزت جدا سلام می دهم زیرا هر زمان از ویژگی خاص خویش برخوردار است و من امید دارم به لطف تو از برکت هیچ زمانی غفلت نورزم. بعضی از اهل فن شب را غفلت معنا کرده اند با این سلام از تو می خواهم تا مرا از شب غفلتم برهانی. نهار روز ظهور است و زمان تابش شمس وجود امام غایب. اگر کسي با ذکر این سلام هر روز به تو سلام دهد به یقین نامش را در زمره منتظران خویش ثبت وضبط می کنی. ادامه دارد استاد بروجردی كتاب ال يس كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahz
🌘📿 یلدا که بلندترین شب سال است، مصداق (لیل طویل) در عالم ناسوت است و بفرموده قرآن، #شب_تسبیح است. ( سبحه لیلا طویلا)
تسبیح یعنی خدا بالاتر و منزه از خوبی هایی است که هر وصف کننده ای به او نسبت می دهد. (سبحان الله عما یصفون)
↩پس یلدا شب غفلت و لغویات نیست؛ شب توجه به حق متعال و حسن الهی و ابراز عجز از درک عظمت خوبی خداوند است. #ذکر_عارفان در این لیل طویل (سبحانه، سبحانه، سبحانه) است. از این رهگذر می توان به #لیل_طویل_عالم_ملکوت راه یافت و به دیده دل نظاره گر حسن الهی و به لسان قلب تسبیحگوی پرودگار عالمیان شد.
🔆 جهت در امان بودن از نگرانیها
⭐ ابتدا سورههای مبارکه «حمد»، «معوذتین» و «آیة الکرسی» و «قدر» و آیات آخر سوره آلعمران را اینگونه بخوانید:
«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ یذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ* رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ*رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً ینادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَیئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ*رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِیعادَ* فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ…
موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2Q9cVzD
٢٠
آداب الصلوة
ادامه بحث مقامات نماز
امام خميني مي فرمايند : همانطوركه غذاي جسم بايد در شرايط مطلوبي استفاده شود تا گواراي نفس باشد، غذاي روح هم بايد در شرايط بهجت و سرور مصرف شود .
قرآن درآيه ٥٤ سوره مباركه منافقين مي فرمايد: از صفات منافقين اين است كه نماز را با كسالت مي خوانند، در حاليكه از مصاديق اقامه نماز حقيقي اين است : بايد طوري با اشتياق خوانده شود كه ديگري اگر اين نمازگزار را ببيند، هوس خواندن نماز را بكند .
درآيه ديگر در قرآن فرموده است: به نماز نزديك نشويد در حاليكه مست هستيد . مثلا مست زيبايي يا دارايي و اموال خود و يا حتي مست علوم و معرفت و تدريس و..... پس نماز بايد با حالت هوشياري و ادراك در محضر الهي خوانده شود.
لاتقربوا الصلوة و انتم سكاري . يكي از مفسرين سكاري را به كسالت نيز تعبير كرده است .
امام صادق عليه السلام فرمودند: نفس خود را مجبور به عبادت مستحبي نكنيد بلكه به ميزان معرفت و نشاط خود ، عبادات مستحبي راانجام دهيد.
در روايتي از پيامبر(ص) نقل شده است :يا علي (ع) ! اسلام ، دين محكمي است ولي با اين دين بامدارا و ملايمت بايد قدم برداري و كاري نكني كه نفس تو از عبادت بيزار شود.
در روايتي ديگر مي فرمايند : قلوب شما اقبالي و ادباري دارد . هر زمان نشاط داريد خود را به عبادت وا داريد، و اگر حال خوب نداريد از عبادت مستحبي صرفنظر كنيد و سعي كنيد از راه ديگري وارد شويد .
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٨/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
الذين يذكرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم......
اولي الالباب كساني هستند كه هميشه به خدا توجه دارند ايستاده و نشسته و در حاليكه بر پهلوهاي خويش قرار گرفته اند در خلقت آسمان و زمين فكر مي كنند و با خداي خود نجوا دارند كه : خدايا اين مجموعه را بيهوده نيافريدي و تو منزهي از اينكه خلق باطلي داشته باشي پس حفظ كن ما را از عذاب آتش!
تفسير آيه :
١-اولي الالباب سيره صحيح دائمي دارند و گرفتار رنگ به رنگ شدن نيستند
يذكرون ، يتفكرون ، فعل مضارع است و افاده حال و آينده مي كند.
پس قرار آنها بر تداوم برنامه هاي صحيح است و مرتكب عملي نمي شوند كه بخواهند بعدا از آن توبه كنند و در حال حاضر كاري انجام مي دهند كه آن را تداوم بخشند پس اولي الالباب بهترين انتخاب را دارند.
٢-اولي الالباب قبل از اينكه به مخلوق توجه داشته باشند، توجه به خالق دارند
و توجه آنها جامع است و به يك اسم و دو اسم خدا معتقد نيستند بلكه آنها در همه حال خدايي را مورد توجه قرار مي دهند كه جامع همه صفات
كمال است لذا هرگز نيازي به خلق در خود احساس نمي كنند
(الله، اسم جامع است) .
٣- گام اوليكه اولي الالباب در زندگي خود دارند توجه به حق است (در همه حالات)
كه اين توجه موجب تزكيه و تصفيه آنان مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
٤-برنامه زندگي صاحبان خرد در يك راستا قرار دارد يعني قيام و قعود و خواب آنان متغاير و جداي از يكديگر نيست و جهت آنان توجه به خداست حتي در خواب توجه دارند چون قبل از خواب هم توجه به حق داشتند .
از ذكر آنان فكر توليد مي شود و ذكر ابتر ندارند
٥-اولي الالباب در نظام آفرينش همواره بسوي خالق حركت مي كنند
الفكر حركه من المبادي من المبادي الي المرادي
فكر حركتي از مبدأ به مقصد است
ذاكريني كه علي الدوام در حال سير هستند در نظام عالم ماده و معنا فكر مي كنند سپس خداي خويش را مورد خطاب قرار مي دهند كه در نظام عالم همه امور قطعا بر مبناي حكمت است
به همين جهت در سطح گسترده اي از خداي سبحان درخواست مي كنند كه آنان را از غير حكيمانه ديدن نظام عالم حفظ نمايند ، گويا در يك نگرش صحيح جلوه توحيد را در كل نظام متجلي دانسته و عاجزانه از رب خود استدعا مي كنند كه آنان را به نحوي پرورش دهد كه كثرات عالم مانع شهود وحدت بشود.(يعني با ديدن مردم و طبيعت مبادا خدا را فراموش كنيم ).
٦-در اين نگرش نار نماد دوري از حق است و اولي الالباب از خداي سبحان طلب مي كند با ورود در عالم ماده گرفتار ماده و ماديات نشوند بلكه با ذكر و فكر ، قدرت عبور از اين عالم به سلامت به آنان عطا شود
غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🌹🌹توجه توجه
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع مي رساند بدليل تعطيلي مدارس ، كليه كلاسهاي جنبي و طلبگي حوزه علي بن موسي الرضا عليه السلام تا آخر هفته تعطيل است.
🌹🌹🌹
🌹🌹
ان شاء الله به حول و قوه الهی فردا دوشنبه جلسه شرح دعای کمیل بر گزار می شود.
🌹🌹
🌹🌹توجه توجه
بدينوسيله مجددا به اطلاع مي رساند تاريخ ٩٨/١٠/٥ ترم اول سال تحصيلي ٩٨ به پايان مي رسد لذا كلاسهاي حوزه علي بن موسي الرضا عليه السلام طبق سنوات گذشته به مدت يك هفته تا تاريخ ٩٨/١٠/١٣ تعطيل است.
🌹🌹🌹
🌹🌹🌹
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
٧-گام ديگر صاحبان عقل، ادب خلقت است
قياما، نماد خلقت دائم در محضر حق است .
در درجه اول آنان در محضر حق قائم بوده و هيچ امري مانع خدمتگزاري نمي شود
حتي قعود و نوم(نشيتن و خواب) آنها هم مانع از خدمتگزاري نيست يعني اگر مي نشيند و مي خوابد به جهت آماده شدن براي خدمت و طاعت است .
٨- صاحبان عقل علي الدوام مشغول تفكر هستند و همانطور كه در نظام آفرينش حركت دائم را مشاهده مي كنند، در درون خويش نيز حركت را لازم مي دانند تا از هماهنگي با كائنات دور نشوند
(اين امر همان تسبيحي است كه در كل عالم حاكم است .
٩- اولي الالباب مي انديشند كه حركت دائم موجب خستگي نمي شود زيرا آسمان و زمين و هر آنچه در درون آنهاست مشغول حركت هستند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٩١ سوره مباركه آل عمران
١٠-آنچه موجب خستگي است جدا شدن از عرصه بندگي است . گويا صاحبان عقل با حركت دائم و خدمت كامل رقص شوقي در محضر حضرت حق دارند
كمتر از ذره نئي پست مشو مهر بورز
تا به سرچشمه خورشيد رسي رقص كنان
١١-اولي الالباب مي انديشند كه در زمين عناصري است كه قابليت تغيير و تبديل و فساد را داشته لذا در درون خود فكر مي كنند كه چگونه بندگي نمايند تا از تغيير نامناسب و تبديل ناصحيح و فساد مصون بمانند.
١٢- صاحبان عقل مي انديشند همانطور كه در آسمان كواكبي علي الدوام در حال درخشيدن هستند قطعا خداي سبحان در وجود او ستارگان درخشاني از معرفت قرار داده است زيرا وجود مقدس اميرالمومنين نيز فرمودند:در درون انسان عالَم بزرگتري از عالَم ظاهري قرار دارد.
١٣- اولي الالباب در زمين وجودي خويش قابليت انواع رويشها را ملاحظه مي نمايند
به همين جهت يأس بر آنها حاكم نمي شود و به رويش محدود و مختصر قناعت نمي كنند و بر اين باورند همانگونه كه زمين، يك بذر را قبول نموده و ٧٠٠ برابر تحويل مي دهد ، با كاشت اراده ها و نيات خالص در درون فرد بركات فراواني ظهور و بروز مي نمايد كه وصف ناپذير است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٩/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢١
آداب الصلوة
ادامه بحث مقامات و آداب نماز
سالك در هر مرحله اي كه باشد بايد مراعات نفس خود را بنمايد و با نفس مدارا كرده و طبيعت خود را هميشه منكوب نكند، و مطابق طاقت و تحمل نفس خويش عمل نمايد .
اگر در راه و روش نيل به رستگاري افراط شود، به جايي خواهد رسيد كه ديگر به همان مقصد رستگاري واصل نمي شود .
بايد توجه كنيم در عبادت نبايد مانند سوار تندرو باشيم ، زيرا معمولا
، مَركب در اين حال خسته شده و راكب خويش را به زمين خواهد زد و سوار تند رو به مقصد نمي رسد.
البته آنها كه مرحله ي جواني را پشت سر گذاشته اند بايد سعي كنند با نفس خود بيشتر مخالفت كنند، تا اموري كه مقدور و لازم است بر اين مركب تحميل نموده و عبادات را بصورت ملكه در نفس تثبيت نمايند.
نتيجه آنكه در عبادات واجب، اگر نشاط هم نداشتيم بايد عبادت واجب را انجام دهيم ، اما سعي هم بكنيم كه نشاط را در نفس خود ايجاد نماييم تا به مقامات متعالي و برتر در عبادات برسيم .
پس عبادات واجب هرگز و تحت هيچ شرايط ظاهري و باطني نبايد ترك شود .
و ذكر اين نكته لازم است آنچه كه موجب نشاط در عبادات مي شود، معرفت و شناخت است.
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٨/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK