eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆متن شبهه : آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این شادی و تبریک گفتن مرسوم است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ در کتاب مفاتیح نوین، اثر فقیه ارجمند، مکارم شیرازی چنین آمده است: « ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید ... 2⃣ در مجموع از ماههای پربرکت و پرخاطره است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند. » 📚کلیات مفاتیح نوین، ص 614 3⃣ البته در در ایام پایانی ماه صفر روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود. 4⃣ روایت مذکور مورد نقل شیخ صدوق در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن تحریف صورت گرفته است. 5⃣ داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس: ❕« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی ...» 📚معانی الاخبار، ص 204 📚علل الشرایع، ج1، ص 175 6⃣ روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه آذار نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند . 7⃣نکته مهمتر آنکه ماه آذار چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های رومی می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است و این دو ارتباطی با هم ندارند . 8⃣ علامه مجلسی می نویسد: « ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب: تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، آذار ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول » 📚زاد المعاد، ص 332 9⃣ البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان دهه محسنیه، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت محسن می پردازند . 🔟 بی شک گریه و عزاداری کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور مجبور به عزاداری و نهی از هتک حرمت ایام مذکور می شوند ، نزد ما موجه نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم. كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
نهج‌البلاغه 💠 *«راه‌کار رفع غم وغصه»* 🔆 *«وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ»* 🔆 «آن كه دلش غرق دنيادوستى شود، سه چيز از دنيا به دل او در مى‌آميزد: اندوهى كه دمى از او جدا نمى‌شود، حرصى كه از او دست برنمى‌دارد، و آرزويى كه به آن نمى‌رسد.» 📘 نهج البلاغه، حکمت‌‌۲۱۹ ✅ *برای نجات از آزارِ غم و غصه،* آدمی باید بداند که نباید *حریص به دنیا* باشد و دچار آرزوهای واهی نشود. به تعبیر امیرالمومنین *جدایی از محبت به دنیا، موجب خوشی است* وغم و اندوه را از ما دور می‌کند. 💢 کسی که همواره در قلب و جانش محبت دنیا را جا دهد اولاً غصه‌های پیاپی بر او وارد می‌شود، ثانیاً به دنیا حریص است و ثالثاً آرزوهایی دارد که هیچ وقت به آن‌ها نمی‌رسد؛ چون *دنیا مثل نوشیدن آب دریا او را تشنه‌تر می‌کند.* ❇️ راه‌کار نجات از غصّه‌ها، حرص‌ها و آرزوهای دست نایافتنی این است که انسان بر روی دل خود کار کند. هر قلبی فقط می‌تواند یک محبت را در خود جای دهد. ❇️ *وقتی عشق به امور متعالی، کامل و کمال محض در دل باشد، غصّه و حرص برای مادیّات، آرزوها و تخیّلات از بین می‌رود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مناجات المریدین* ۲۳ 🔆 *«وَوَلِىَّ عِصْمَتِى»* 🔆 *«خدایا سرپرست و نگهدارنده عصمت من تو هستی!»* ❇️ خدایا اگر قرار است حفاظت و حصاری برای من گذاشته شود تا گناه و معصیتی انجام ندهم، *تو آن نگهبانی.* 🔆 *«وَمُغْنِىَ فاقَتِى»* 🔆 *«خدایا تو بی‌نیاز کننده من از غیر خودت هستی.»* ❇️ *خدایا تو عنایتی کن که توقع و انتظارم از همه بریده شود!* 🔆 «وَلَا تَقْطَعْنِى عَنْكَ، وَلَا تُبْعِدْنِى مِنْكَ» 🔆 «مولای من! مبادا مرا از خودت جدا و دور کنی.» ❇️ *می‌دانم بسیار توبه شکستم* و همین امر موجب جدایی من از ولّی‌ات شده است؛ اما خودت واسطه شو و مرا با اولیائت آشتی بده تا از این سرگردانی و حیرانی نجات پیدا کنم. 🍃 ای خدایی که همه بهشت من هستی! 🍃 ای خدایی که همه نعمت من هستی! ✳️ *من از تو بهشت وصل می‌خواهم* و کاری به حور و غلمانت ندارم. کاری به حوائج دنیوی و اخروی ندارم. همه چیز من تو هستی. ✳️ خدایا! خودت را در ولیٌ‌ات جلوه گر کن تا دریافت نعمات و برکات و معارف را به درجۀ اعلی برسانم. 🔆 «یَا نَعِیمِى وَجَنَّتِى، وَیَا دُنْیَاىَ وَآخِرَتِى یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» 🔆 «ای وسیلۀ شادکامی در زندگانی و بهشت من و ای دنیا و آخرت من ای دلسوزترین مهربانان.» ⚪️ *پایان شرح‌مناجات‌المریدین* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🎨طرح| رهبرمعظم انقلاب: ، شاعر حق پرست، پارسا و صادق بود كه حاضر نشد كالای شعرش را به كسی بفروشد.
رهبر انقلاب: در مدارس نظرسنجی کنید ببینید چند نفر رونالدو را می‌شناسند، چند نفر کاظمی‌آشتیانی را بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی‌آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی‌آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشته‌ی علمی را، گذشته‌ی سیاسی را، گذشته‌ی بین‌المللی را بشناسند.
💠 *«جهاد و دفاع مقدّس»* 🔷🔹هشت سال دفاع مقدس، آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری پیروز ملت ایران است. ✴️ *روزهای حساس و سرنوشت‌ساز دفاع مقدس، سرشار از حماسه‌آفرینی‌ها و سلحشوری‌های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است.* ✅ دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین مولفه‌های عینی است که مفهوم عینی - عملی مقاومت را شکل داده است. اگر چه سه دهه از اتمام جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران گذشته است، اما ابعاد بسیاری از این پدیده هشت ساله همچنان نامکشوف باقی مانده است. ✳️ *نظام جمهوری اسلامی زمانی توانست قدرت غالب عراق صدام را از بین ببرد که «مقاومت» را به عنوان مدل عملی سیاست‌ورزی خود تعریف کرد.* 🔷🍃 اگر تمام جنگ تحمیلی در یک خرده گفتمان خلاصه شود، آن خرده گفتمان «مقاومت» است. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۳۵ 🔆 *«وَ أَحْكَمْتُمْ‏ عَقْدَ طَاعَتِه‏»* 🔆*«و پیوند طاعتش را محكم کردید»* 🟩 *شما معصومین گِره اطاعت خدا را در زندگی خود محكم كرده‌اید، بیشترین میزان طاعت از آن شماست و هیچ اشتباه و خطایی در طاعات شما صورت نگرفته است.* 🔶 معنای دیگر«أَحْكَمْتُمْ‏» به معنای تفصیل و باز كردن است، شما معصومین عقد طاعت را به تفصیل و با همۀ جزئیات و لطایف اجرا كرده‌اید. 🔶 معنای دیگر، آن است كه شما حضرات معصومین دربارۀ بندگان عقد طاعت و گره اطاعت خدا را محكم كرده‌اید، چنانچه بنده‌ای بخواهد امری را انجام دهد، تنها با شما از خطا و اشتباه در امان می‌ماند. خارج از نظر ولایت هم انجام اوامر و هم ترك نواهی برای او به سختی صورت می‌گیرد. 🟩 *حضرات معصومین علیهم‌السلام در اطاعت خدا تسلیم‌اند و آن را به طور كامل و با جزئیات انجام می‌دهند.* ❇️ زمانی كه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به معراج رفت خدای سبحان به ایشان فرمود:‌ «بخواه هر چه می‌خواهی آنچه درخواست كنی به تو عطا می‌شود.» *در این زمان پیامبر فقط یك درخواست داشت و آن بندگی بود.* ✅ با «أَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِه‏» عملكرد شیعه استوار و آشکار می‌شود. هرگاه دست ولایت وارد زندگی محبّ و شیعه شود او را از انواع اختلافات و تزلزل‌ها دور نگه‌ می‌دارد. ⬅️ *نقش ولایتی معصوم محكم كردن اعتقادات صحیح افراد است.* 💢 *اگر گاهی ملاحظه می‌شود گروهی گرفتار مسامحه و تزلزل در مسائل دینی شده‌اند به این دلیل است که به اختیار خویش، خود را از دستان ولایی حضرات معصومین علیهم‌السلام دور نگه داشته‌اند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۹۶ 🔆 *«وَ اَصواتَ الدّاعِینَ اِلیکَ صٰاعِدَة»* 🔆 *«خدایا صدای دعا‌کنندگان به سوی تو بلند است.»* 🟩 *شرط استجابت دعا، اضطرار داعی است.* 🍃 طبق آیه شریفه: 🔆 *«أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ»* 🔆 ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ] ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ‌ﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻣﻰ‌کند ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ [ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ] ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ‌ﺩﻫﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ ؟ ! ] ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.» 📗 سوره نمل، آیه ۶۲ ✅ قصد توحیدی «الیک» شرط بالا رفتن و قبول دعاست. دعاکننده فقط خدا را صدا می‌زند و از غیر او قطع امید می‌کند؛ چرا که فقط او را موثر می‌داند. 💢 هر طرح نیازی به غیرخداوند، شکایت از حضرت احدیت است و اگر كسي به غير خدا به ديگري اعلام نياز كند، توان، قدرت، علم و سایر صفات خداوند را نادیده گرفته. گویا غیر خدا را بر خدا ترجیح داده است. ✅ *تنها دعای کسی که از همه قطع امید کرده و فقط فاعلیت خداوند را مشاهده می‌کند، بسوی خداوند بالا می‌رود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طلبه باید چگونه باشد؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرایط نشسته نماز خواندن☝️
💠 *«نظم اجتماعی در سایه حقوق شهروندی در سیره علی‌بن‌الحسین علیه‌السلام»* ۱ 🔷 نزدیکی شرایط موجود فرهنگی در ایران با عصر امام سجاد علیه‌السلام پس از به هم ریختن نظم اجتماعی بر پایه سنت دینی می‌تواند تأکیدی بر مطالعۀ نحوۀ عملکرد امام چهارم شیعیان در نحوۀ آموزش، تبلیغ و ترویج معارف اسلامی باشد. 🔷🔹 *تأکید امام بر ارتباط بنده با خدا و آشناسازی جامعه با مسئلۀ حقوق شخصی و فی مابین در زیست انسانی با زبان فطری و نه جغرافیایی و... الگویی است که می‌تواند ما را به فهم بهتری از آموزه‌های دینی و شیوۀ دقیق‌تری از اجرای معارف دینی رهنمون سازد.* ✍🏼 در این مقاله ضمن بیان زمینه‌های اجتماعی فرهنگی و اجتماعی دورۀ امام سجاد علیه‌السلام *به کاوش در رسالةالحقوق* پرداخته و ویژگی‌های این اثر را برجسته ساخته است تا *زمینۀ ارتباط بیشتر موالیان و ناآشنایان با میراث غنی امامیه فراهم شود.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۲ 🔆 *«كهيعص»* 🔷🔹 سورۀ مریم با حروف مقطعه آغاز شده است و ما یقین داریم از اسرار این حروف نمی‌توانیم اطلاع پیدا کنیم؛ اما بعضی از اهل ذوق در مورد حروف مقطعه نظراتی داشته‌اند: 🔹۱. بعضی گفته‌اند: «کاف» نماد کریم و کبیر و کافی، «هاء» نماد اسم هادی، «یاء» به‌عنوان اسم رحیم، «عین» نماد اسم علیم، عظیم، علی، «صاد» نماد اسم صادق است. 🔹۲.«کاف» خدای سبحان خلق را کفایت می‌کند، «هاء» دلالت بر هدایت بندگان دارد. «یاء» ید اوست، یعنی قدرت او مسلّط بر همۀ قدرتهاست، «عین» عالِم به بندگانش است و «صاد» هر وعده‌ای که به بندگان می‌دهد صادق است. 🔹۳. یکی از مفسرین می‌گوید: گاهی اوقات خدای سبحان خود را تنها در یک آیه به نام «قُل هُو اللهُ اَحَد» معرفی می‌کند و گاه در آیه دیگری در قالب حروف مقطعه گویا می‌خواهد اعلام کند که در تنگنای حروف نمی‌گنجد، او بالاتر از جایگاه عبارات است. 🔹۴. «یاء» را می‌گویند یُمن و برکتِ خدای سبحان بر بندگان است، میمنت و مبارکی. شاید این سوره معامله خدای سبحان با بندگان را بیان می‌کند؛ معاملۀ کفایت، هدایت، عنایت، یمن و صدق خداوند نسبت به بندگان. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🕌در محضر امام روح الله (۲۲۶۵) جذب حداکثری اما نه به هر قیمتی 📌 امام خمینی (ره ): آغوش كشور و انقلاب هميشه براى پذيرفتن همه كسانى كه قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولى نه به قيمت طلبكارى آنان از همه اصول، كه چرا مرگ بر آمريكا گفتيد! چرا جنگ كرديد! چرا نسبت به منافقين و ضدانقلابيون حكم خدا را جارى مى ‏كنيد؟ چرا شعار نه شرقى و نه غربى داده ‏ايد؟ چرا لانه جاسوسى را اشغال كرده‏ايم و صدها چراى ديگر. 📚 صحیفه امام؛ جلد ۲۱؛ صفحه ۲۸۶
💠 *«دوازده بند محتشم کاشانی»* ✍🏼 جناب آقای علی فرجی تعریف می‌کند: آقای مجتهدی به اشعار جناب محتشم کاشانی که راجع به حضرت اباعبدالله سروده است،علاقۀ عجیبی داشت. 🔷 یک سال در دهۀ اول ماه محرم که منزل آقا مراسم عزاداری برقرار بود، شخصی به نام اقای مهدوی به آنجا آمد و هنگامی که مراسم سینه‌زنی برپا شد، شروع به خواندن اشعارمحتشم کرد. چند بند از آن اشعار که خوانده شد، مجلس شور و حال عجیبی پیدا کرد، به طوری که همه بی‌اختیار به سر و صورت خود می‌زدند. 🔶 وقتی مراسم عزاداری تمام شد، آقای مجتهدی مرا صدا زد وفرمود: «علی آقاجان، تشک مرا بالا بزنید و یک دسته پول بردارید و به آن آقایی که اشعار جناب محتشم را خواند، بدهید. 🔷 بعد ازاین ماجرا به عنایت حضرت اباعبدالله و تبرک آقای مجتهدی، وضع مالی آقای مهدوی که چندان خوب نبود به طور کاملا محسوسی سامان یافت. 🔶 همچنین آقای مجتهدی راجع به دوازده بند جناب محتشم می‌فرمود: «در هر مجلسی که این اشعار خوانده شود، از طرف اهل بیت به آن مجلس عنایات خاصی افاضه می‌شود و حضرت زهرا به آن نظر دارند. 📚 لاله ای از ملکوت ،ج۳، ص ۳۸۰ ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«مناجات المحبین»* ۱ 🔆 *«الهی مَنْ ذَا الَّذِى ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرامَ مِنْكَ بَدَلاً؟»* 🔆 *«معبودم، کیست آن‌که شیرینی محبّتت را چشید پس به‌جای تو دیگری را برگزید؟»* ✍🏼 استفهام در اینجا انکاری است؛ یعنی اگر کسی شیرینی محبت تو را چشید قطعاً نمی‌تواند جایگزینی برای تو قرار دهد. 🔷🔹 دو نکته در این عبارت قابل توجه است؛ 🔹۱. «ذاق» در حد چشیدن است، نه خوردن. ✴️ خدایا اگر کسی اندکی شیرینی عشق تو را چشید، نمک‌گیر می‌شود و هرگز جایگزینی برای آن پیدا نمی‌کند چه رسد به اینکه سرشار از عشق تو باشد! 🔹۲. «حلاوت» شیرینی محبت است. امام صادق علیه‌السّلام فرمود: «مؤمنین حلویون هستند.»؛ یعنی هم شیرین‌اند و هم شیرین‌پسند هستند. ✴️ مؤمنین می‌خواهند شیرینی محبت و معرفت را بچشند. *کسی که محبت الهی را چشیده است دیگر جایگزینی برای آن نمی‌یابد.* 🍃 *«حُب الله شیرین است»* 💎 بالاترین کامروایی که در عالم وجود دارد شیرینی عشق الهی است که به ما چشانده می‌شود. ✨ *ناف ما بر مهر او ببریده‌اند* *عشق او در جان ما کاریده‌اند* 🍃 *از ابتدا همۀ ما عاشق خدا به‌دنیا آمدیم.* 🔷🔹 شیرینی حب الهی در ابتدا در حد چشیدن است و با گفتن «رَبّ زِدنِی عِلماً» درخواست حب و عشق بیشتری داشته باشیم. 🔹 *عاشق خدا تعهدی بین خود و خدا امضا می‌کند که از این حب و عشق بیرون نرود و جدا نشود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
احكام☝️
🔲 *«وفات حضرت سکینه سلام‌الله علیها»* ◻️ آفتاب، خیال آرام شدن ندارد. عطش، کودکان بی تاب را از خیمه‌ها کَنده است. چشم‌ها میان فرات و بیابان در هروله‌اند؛ نبضِ عطش در رگ های تشنه می‌زند *و تو، آرامش را از چشم‌هایت مگیر که حسین، با نگاه تو آرام می‌شود، * ◻️ *آرامش قلب پدر!* می‌روی و می‌آیی؛ به تسلاّی کبوترانی که خاک‌نشینِ ترک خورده‌ترین ثانیه‌های بی‌باران‌اند؛ به تسلاّی رگ‌های پدر که همچون رگ‌های تو خشکیده‌اند و تو باید همچنان آرام بمانی، ◻️ *آرامشِ آشوب دیده پدر!* خاک، خون خورده است، نای آسمان بریده، نینوا آغاز شده است و کاروانِ آفتاب، زخم خوردۀ آتش و خاکستر، زخم‌خوردۀ تیغ و شمشیرند! ◻️ و تو آرام مانده‌ای ـ با تمام دردهایی که خنجر شده‌اند و قلبت را پاره می‌کنند ـ آرام، تا هم قامتِ زینب علیهاالسلام، هیاهوی بال‌های سوختۀ کبوترانت را تسکین دهی که شب‌های شام در پیش روست! خدا به اجابتت برخاسته است؛ ـ آن چنان که همیشه ـ و حسین در آینه چشم‌هایت متجلّی ـ آن چنان که تاکنون ـ *و باز هم آرام بمان که دست‌های پدر، سکینه‌اش را طلب کرده است.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۷۲ 🔆 *«أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ»* ♦️گاه شيطان بر زبان من جاري می‌کند اطلاع دهم بر چيزي كه صحيح نيست. ⚡️شهادت يعني اعلام كردن و اطلاع دادن به ديگران؛ اما اگر این اطلاعات ظني و تخميني باشد نه آن اطلاعي را كه در آن مجلس بوده و با چشم ديدم، القاء شیطانی خواهد بود. 📔 قرآن در مورد ارائۀ اطلاعات غلط می‌فرماید: «...وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» از گفتار باطل اجتناب كنيد. حج/۳۰ 🌿 در روايتي از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند: «اِنَّ شَهادَةَ الزُّورِ تُعادِلُ الشِّرْكَ بِاللّهِ تَعالى.» 📘مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۴۱۶ 💢اطلاع رساني باطل، معادل شرك است. و برای انسان مفارقت از حريم حق را ايجاد مي‌كند. 🔆 *«أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ»* ♦️کار دیگر شیطان اغتياب مؤمن غائب است. یعنی مرا وادار مي‌کند از مؤمنی غيبت كنم. ❇️ در مورد غيبت می‌گویند: ذكر كسي را مي‌کنند به چيزي كه خوشش نمي‌آید چه عيبي كه در او هست و من مي‌گویم و چه عيبي‌كه در او نيست. 💢مطرح کردن عيبي كه در او نيست، هم بهتان است و هم غيبت. و مطرح کردن عيبي كه در او هست، غيبت می‌شود. البته يك تبصره‌اي وجود دارد كه يك عيبي باشه كه در عرف به‌عنوان نقص شمرده بشود. مثلاً بگویند: همان فردی كه خيلي تجسس می‌کند. حال این امور ممکن است هم در مورد فرد و هم در مورد یک مجموعه اتفاق بیفتد مثلاً بگویند: مجموعۀ روحانیت چنین و چنانند. 📘در کتاب مكاسب بعضي از علما مي‌گویند: حتی در مورد يك شهر هم كه مي‌گويید اصفهانی‌ها فلان خصوصیت را دارند یا…بالاخره ذهنيت بدی نسبت به اصفهاني‌ها و… ایجاد می‌شود. ✍ مرحوم شهيد ثاني (ره) در باب غيبت می‌فرمايند: من تعجب مي‌كنم افراد، مشروب‌خور را خيلي بد مي‌دانند، زنا را خيلي بد مي‌دانند، غصب را خيلي بد مي‌دانند؛ اما يكديگر را وادار به غيبت مي‌كنند. كاسه كاسه غيبت را به هم تعارف مي‌كنند. ❇️ اصل قضيه اين است‌ كه من غيبت مي‌كنم، «اجری علی لساني» فوري مي‌گویم لعنت بر شيطان. يعني مي‌دانم شيطان غیبت را بر زبانم جاري كرده است. ❇️ حال مي‌خواهم بابت غیبت از خدا معذرت خواهي كنم، باید كفاره غيبت را بپردازم... غيبت هم حقّ الله است و هم حقّ الناس. به همين دلیل هم باید از خدا و هم از مردم معذرت خواهي كنم. ما قبل از اينكه متعلق به خود باشيم بندۀ خدا هستيم؛ اما با خدا درگير شديم 🔻اولين معذرت خواهي كه غيبت كننده مي‌كند، ندامت و پشیمانی است. 🔻دوم، استغفار از خداي سبحان كه در مورد يك بنده‌اش چنین كاري را كرده‌ام. 🔻سوم، سعي كنم از دل غيبت شونده هم خارج كنم و حلالیت بخواهم. (معمولاً در عرف ما اين كار مفسده داره يعني ده تا غيبت ديگر هم پيش مي‌آورد.) 🔻چهارم، از طرف او هم استغفار كنم. 🔻پنجم، هرچقدر هم مي‌توانم برای غیبت شونده هزینه كنم. مثلاً هدیه برای او بخرم چون حقي به گردن من پيدا كرده و معلوم نيست به‌راحتی ببخشد. ❇️ گرچه مستحب است غيبت شونده هم عذر را قبول كند و کینه‌ها را عمیق‌تر نکند. ❇️ بين غيبت مرده و زنده فرقی نيست. بين غيبت بچه و بزرگ هم فرقي نيست. منتها براي مرده دعا مي‌كنيم كه خدا مغفرتش را شامل حال او بكند و براي زنده دعا مي‌كنيم خدا هدايتش كند. پس نوع دعایش فرق مي‌كند. 💢نکتۀ مهم این است‌ که چون عنوان كفاره دارد بايد نيت هم داشته باشيم. يعني هدیه به این نيت می‌خرم كه كفاره فلان غيبتم باشد، به این نيت استغفار مي‌كنم كه كفاره فلان غيبتم است. به این نيت برای شما صدقه مي‌دهم كه كفاره فلان غيبتم است. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi