eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«دوازده بند محتشم کاشانی»* ✍🏼 جناب آقای علی فرجی تعریف می‌کند: آقای مجتهدی به اشعار جناب محتشم کاشانی که راجع به حضرت اباعبدالله سروده است،علاقۀ عجیبی داشت. 🔷 یک سال در دهۀ اول ماه محرم که منزل آقا مراسم عزاداری برقرار بود، شخصی به نام اقای مهدوی به آنجا آمد و هنگامی که مراسم سینه‌زنی برپا شد، شروع به خواندن اشعارمحتشم کرد. چند بند از آن اشعار که خوانده شد، مجلس شور و حال عجیبی پیدا کرد، به طوری که همه بی‌اختیار به سر و صورت خود می‌زدند. 🔶 وقتی مراسم عزاداری تمام شد، آقای مجتهدی مرا صدا زد وفرمود: «علی آقاجان، تشک مرا بالا بزنید و یک دسته پول بردارید و به آن آقایی که اشعار جناب محتشم را خواند، بدهید. 🔷 بعد ازاین ماجرا به عنایت حضرت اباعبدالله و تبرک آقای مجتهدی، وضع مالی آقای مهدوی که چندان خوب نبود به طور کاملا محسوسی سامان یافت. 🔶 همچنین آقای مجتهدی راجع به دوازده بند جناب محتشم می‌فرمود: «در هر مجلسی که این اشعار خوانده شود، از طرف اهل بیت به آن مجلس عنایات خاصی افاضه می‌شود و حضرت زهرا به آن نظر دارند. 📚 لاله ای از ملکوت ،ج۳، ص ۳۸۰ ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«مناجات المحبین»* ۱ 🔆 *«الهی مَنْ ذَا الَّذِى ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرامَ مِنْكَ بَدَلاً؟»* 🔆 *«معبودم، کیست آن‌که شیرینی محبّتت را چشید پس به‌جای تو دیگری را برگزید؟»* ✍🏼 استفهام در اینجا انکاری است؛ یعنی اگر کسی شیرینی محبت تو را چشید قطعاً نمی‌تواند جایگزینی برای تو قرار دهد. 🔷🔹 دو نکته در این عبارت قابل توجه است؛ 🔹۱. «ذاق» در حد چشیدن است، نه خوردن. ✴️ خدایا اگر کسی اندکی شیرینی عشق تو را چشید، نمک‌گیر می‌شود و هرگز جایگزینی برای آن پیدا نمی‌کند چه رسد به اینکه سرشار از عشق تو باشد! 🔹۲. «حلاوت» شیرینی محبت است. امام صادق علیه‌السّلام فرمود: «مؤمنین حلویون هستند.»؛ یعنی هم شیرین‌اند و هم شیرین‌پسند هستند. ✴️ مؤمنین می‌خواهند شیرینی محبت و معرفت را بچشند. *کسی که محبت الهی را چشیده است دیگر جایگزینی برای آن نمی‌یابد.* 🍃 *«حُب الله شیرین است»* 💎 بالاترین کامروایی که در عالم وجود دارد شیرینی عشق الهی است که به ما چشانده می‌شود. ✨ *ناف ما بر مهر او ببریده‌اند* *عشق او در جان ما کاریده‌اند* 🍃 *از ابتدا همۀ ما عاشق خدا به‌دنیا آمدیم.* 🔷🔹 شیرینی حب الهی در ابتدا در حد چشیدن است و با گفتن «رَبّ زِدنِی عِلماً» درخواست حب و عشق بیشتری داشته باشیم. 🔹 *عاشق خدا تعهدی بین خود و خدا امضا می‌کند که از این حب و عشق بیرون نرود و جدا نشود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
احكام☝️
🔲 *«وفات حضرت سکینه سلام‌الله علیها»* ◻️ آفتاب، خیال آرام شدن ندارد. عطش، کودکان بی تاب را از خیمه‌ها کَنده است. چشم‌ها میان فرات و بیابان در هروله‌اند؛ نبضِ عطش در رگ های تشنه می‌زند *و تو، آرامش را از چشم‌هایت مگیر که حسین، با نگاه تو آرام می‌شود، * ◻️ *آرامش قلب پدر!* می‌روی و می‌آیی؛ به تسلاّی کبوترانی که خاک‌نشینِ ترک خورده‌ترین ثانیه‌های بی‌باران‌اند؛ به تسلاّی رگ‌های پدر که همچون رگ‌های تو خشکیده‌اند و تو باید همچنان آرام بمانی، ◻️ *آرامشِ آشوب دیده پدر!* خاک، خون خورده است، نای آسمان بریده، نینوا آغاز شده است و کاروانِ آفتاب، زخم خوردۀ آتش و خاکستر، زخم‌خوردۀ تیغ و شمشیرند! ◻️ و تو آرام مانده‌ای ـ با تمام دردهایی که خنجر شده‌اند و قلبت را پاره می‌کنند ـ آرام، تا هم قامتِ زینب علیهاالسلام، هیاهوی بال‌های سوختۀ کبوترانت را تسکین دهی که شب‌های شام در پیش روست! خدا به اجابتت برخاسته است؛ ـ آن چنان که همیشه ـ و حسین در آینه چشم‌هایت متجلّی ـ آن چنان که تاکنون ـ *و باز هم آرام بمان که دست‌های پدر، سکینه‌اش را طلب کرده است.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۷۲ 🔆 *«أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ»* ♦️گاه شيطان بر زبان من جاري می‌کند اطلاع دهم بر چيزي كه صحيح نيست. ⚡️شهادت يعني اعلام كردن و اطلاع دادن به ديگران؛ اما اگر این اطلاعات ظني و تخميني باشد نه آن اطلاعي را كه در آن مجلس بوده و با چشم ديدم، القاء شیطانی خواهد بود. 📔 قرآن در مورد ارائۀ اطلاعات غلط می‌فرماید: «...وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» از گفتار باطل اجتناب كنيد. حج/۳۰ 🌿 در روايتي از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند: «اِنَّ شَهادَةَ الزُّورِ تُعادِلُ الشِّرْكَ بِاللّهِ تَعالى.» 📘مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۴۱۶ 💢اطلاع رساني باطل، معادل شرك است. و برای انسان مفارقت از حريم حق را ايجاد مي‌كند. 🔆 *«أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ»* ♦️کار دیگر شیطان اغتياب مؤمن غائب است. یعنی مرا وادار مي‌کند از مؤمنی غيبت كنم. ❇️ در مورد غيبت می‌گویند: ذكر كسي را مي‌کنند به چيزي كه خوشش نمي‌آید چه عيبي كه در او هست و من مي‌گویم و چه عيبي‌كه در او نيست. 💢مطرح کردن عيبي كه در او نيست، هم بهتان است و هم غيبت. و مطرح کردن عيبي كه در او هست، غيبت می‌شود. البته يك تبصره‌اي وجود دارد كه يك عيبي باشه كه در عرف به‌عنوان نقص شمرده بشود. مثلاً بگویند: همان فردی كه خيلي تجسس می‌کند. حال این امور ممکن است هم در مورد فرد و هم در مورد یک مجموعه اتفاق بیفتد مثلاً بگویند: مجموعۀ روحانیت چنین و چنانند. 📘در کتاب مكاسب بعضي از علما مي‌گویند: حتی در مورد يك شهر هم كه مي‌گويید اصفهانی‌ها فلان خصوصیت را دارند یا…بالاخره ذهنيت بدی نسبت به اصفهاني‌ها و… ایجاد می‌شود. ✍ مرحوم شهيد ثاني (ره) در باب غيبت می‌فرمايند: من تعجب مي‌كنم افراد، مشروب‌خور را خيلي بد مي‌دانند، زنا را خيلي بد مي‌دانند، غصب را خيلي بد مي‌دانند؛ اما يكديگر را وادار به غيبت مي‌كنند. كاسه كاسه غيبت را به هم تعارف مي‌كنند. ❇️ اصل قضيه اين است‌ كه من غيبت مي‌كنم، «اجری علی لساني» فوري مي‌گویم لعنت بر شيطان. يعني مي‌دانم شيطان غیبت را بر زبانم جاري كرده است. ❇️ حال مي‌خواهم بابت غیبت از خدا معذرت خواهي كنم، باید كفاره غيبت را بپردازم... غيبت هم حقّ الله است و هم حقّ الناس. به همين دلیل هم باید از خدا و هم از مردم معذرت خواهي كنم. ما قبل از اينكه متعلق به خود باشيم بندۀ خدا هستيم؛ اما با خدا درگير شديم 🔻اولين معذرت خواهي كه غيبت كننده مي‌كند، ندامت و پشیمانی است. 🔻دوم، استغفار از خداي سبحان كه در مورد يك بنده‌اش چنین كاري را كرده‌ام. 🔻سوم، سعي كنم از دل غيبت شونده هم خارج كنم و حلالیت بخواهم. (معمولاً در عرف ما اين كار مفسده داره يعني ده تا غيبت ديگر هم پيش مي‌آورد.) 🔻چهارم، از طرف او هم استغفار كنم. 🔻پنجم، هرچقدر هم مي‌توانم برای غیبت شونده هزینه كنم. مثلاً هدیه برای او بخرم چون حقي به گردن من پيدا كرده و معلوم نيست به‌راحتی ببخشد. ❇️ گرچه مستحب است غيبت شونده هم عذر را قبول كند و کینه‌ها را عمیق‌تر نکند. ❇️ بين غيبت مرده و زنده فرقی نيست. بين غيبت بچه و بزرگ هم فرقي نيست. منتها براي مرده دعا مي‌كنيم كه خدا مغفرتش را شامل حال او بكند و براي زنده دعا مي‌كنيم خدا هدايتش كند. پس نوع دعایش فرق مي‌كند. 💢نکتۀ مهم این است‌ که چون عنوان كفاره دارد بايد نيت هم داشته باشيم. يعني هدیه به این نيت می‌خرم كه كفاره فلان غيبتم باشد، به این نيت استغفار مي‌كنم كه كفاره فلان غيبتم است. به این نيت برای شما صدقه مي‌دهم كه كفاره فلان غيبتم است. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۲۴ 💠 *«عزت نفس، بازدارندۀ گناه»* 🔆 *«تَرْكُ الذَّنْبِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَةِ» * 🔆 *«ترک گناه آسان تر از طلب توبه است.»* 📘 نهج البلاغه، حکمت ۱۶۱ ✅ کسی که عزت نفس دارد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا گناهی، مرتکب نشود؛ چون برای خود ارزش و احترام قائل است. ⚪️ *گناه نکردن راحت‌تر از توبه کردن است.* 🔷 کسی که گناه می‌کند، مدام حرمت خویش را می‌شکند؛ اما کسی که مراقبهٔ جدی دارد تا حرامی از او صادر نشود، سختیِ ترک گناه را به جان می‌خرد و عزت نفس خود را نگه‌ می‌دارد. 🟥 *نباید تصور کنیم که نجس شدن مشکلی ندارد،* آب هست و می‌توان آن را برطرف کرد! به هر حال لباس شسته شده با لباس نو متفاوت است. ⏪️ *باز بودن باب توبه نباید باعث گستاخی ما در گناه شود.* ⏪️ *هر گناه به‌معنای بی‌ احترامی به خودمان است؛* هر چقدر هم توبه کردن زیبا باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com