eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۴ 📌*«ادامه آیه ۳۴ و ۳۵سوره فصلت»* 🔆 *«وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ. وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ»* 🔆 «و نيكى با بدى يكسان نيست؛ (بدى ديگران را) با شيوۀ بهتر (كه نيكى است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى‌شود. و اين (خصلت و برخورد نيكو) را جز كسانى كه اهل صبر و شكيبايى هستند دريافت نمى‌كنند، و اين را جز كسى كه داراى بهرۀ بزرگى (از كمالات باشد) نخواهد يافت.» 🔷🔹 منظور از آنچه خداوند سبحان در این آیه می‌فرماید این است که: 🔹١. ابتدا خودت باید تغییر کنی. در انتظار مدد دیگران مباش. بدیهای خود را بر‌طرف کن و خوبی جای آن بگذار. 🔹٢. برای اصلاح خود، قدم دوم این است که منیت را کنار بگذاری. سررشتۀ بیشتر بدی‌ها در منیت آدمی نهفته است. 🔹٣.‌جهت محو سیئات، اخلاقیات خوب است؛ ولی آنچه مهم است خُلق احسن است. با ذره‌ای خوبی مشکل حل نخواهد شد. جهت جایگزینی خوبی‌ها به جای زشتی‌ها باید پای (احسن) به میدان آید؛ یعنی باید سراغ بهترین‌ها رفت؛ باید مؤدب بود. ⁉️ *مؤدب چه کسی است؟* ⚪️١. به موقع نزد مولا حاضر می‌شود؛ ⚪️٢. آنچه مولا می‌گوید اطاعت می‌کند؛ ⚪️٣. به نحو احسن اجرا می‌کند؛ ⚪️٤. هیچ عملی و اثری را از خود نمی‌داند و نمی‌بیند. ⁉️ *نتیجه این عمل چیست؟* ❇️ *ناگهان ورق برمی‌گردد. نه‌تنها دشمنی از بین می‌رود، بلکه همۀ عداوت‌ها هم به دوستی تبدیل می‌شود.* ❇️ *اینها از فقط از عهدۀ انسان صبور بر می‌آید* و پاداش آن فوری و زود‌هنگام است؛ کسی که صاحب بهرۀ عظیم است و حداقل بهرۀ عظیم بهشت است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۵۱ 🔶🔸 *بر این باوریم که هر مجلسی که احیای امر ولایت و ذکر اهل بیت در آن باشد، مورد توجه همۀ حضرات معصومین است و علاوه بر آن، ملائک سماوات در آن مجلس تردد دارند.* 🍃🔸 این امر از بسیاری از روایات ما روشن می‌شود. به تعبیری *در مجلس معصوم ملاقاتی بین فرشیان و عرشیان است،* در عین اینکه فرشیان شاهد عرشیان نیستند؛ اما از اثر وجودی آنها بهره‌مند می‌شوند. 🍃🔸 *وقتی ذکر اهل‌بیت در مکانی صورت می‌گیرد، افتخار ملک حضور در آن جمع است*. َ🍃🍀 *مَلَک نه دست خالی بر ما وارد می‌شود و نه دست خالی برمی‌گردد. 🍃 *دست خالی وارد نمی شود، یعنی حامل درود و سلام خدا برای جمع است.* 🍃 *دست خالی نمی‌رود، یعنی اعمال مقبول جمع را با خود بالا می‌برد.* 🔷🔹 *همین که ارتباطی بین ما؛ ساکنان عالم ناسوت با ساکنان عالم ملکوت برقرار می‌شود، یعنی در زندان باز شده است و ما را از محدودیت عالم ماده جدا کرده‌اند.ه 🍃🔹 عالم ماده محدودیت دارد و ما را در تنگنا قرار می‌دهد؛ اما *این ارتباط نشانگر رها شدن از تنگنا و حبس است؛* به همین جهت اعمال، اعتبار خاص دارد. 🍃🔹 *با حضور در مجالس حضرات معصومین در افقی فراتر از افق ماده قرار می‌گیریم و احساس آرامش می‌کنیم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«نظم اجتماعی در سایه حقوق شهروندی در سیره علی بن الحسین علیه‌السلام»* ۴ 🔷 حادثۀ عاشورا مرزها را جدا کرد. تابعین و پیروان اهل بیت از دیگران مشخص شدند. امام نیز در پی آن بود که رفته‌رفته مشی و سیرۀ امیرالمؤمنین علیه‌السلام را از شیخین جدا کند و شیعه را به سمت‌و‌سوی زمان امام باقر و امام صادق پیش ببرند تا شیعه بتواند اعلام موجودیت و استقلال کند. 🔹 زمینه‌سازی همۀ این امور به دست حضرت بود و برنامه‌ها را بدون شتاب، مرحله به مرحله و دور از هرگونه هیاهویی انجام می‌داد. در نتیجه در طول سی و پنج سال زمان امامت حضرت، ایشان بار امامت خود را به بهترین نحو و البته سخت‌ترین حالات به مقصد رساند. ✍🏼 سبط‌بن‌جوزی اهل سنت در خصائص‌الائمه می‌گوید: *«اگر علی‌بن‌ابیطالب نمی‌بود، معارف مسلمانان کامل نمی‌شد و ژرفای توحید را در نمی‌یافتند؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام، جز برای بیان اصول و مبانی اعتقادی و احکام عملی فرصتی نیافت. از این رو، مسلمانان در تبین معارف توحیدی ریزه‌خوار سفرۀ دانش امیر‌المؤمنان و شاگردان اویند.»* 📘 مقدمه آیت الله مرعشی بر صحیفه، ص ٤٣ - ٤٥. 🍃 منش و حالات حضرت، انقلابی در جامعۀ آن روز ایجاد کرده بود. در نقلی آمده است: 🔆«کَانَ الْإِمَامُ عَلِیُّ‌بْنُ‌الْحُسَیْنِ إِذَا تَکَلَّمَ فِی الزُّهْدِ وَ وَعَظَ أَبْکَی مَنْ بِحَضْرَتِهِ» 🔆 «امام علی‌بن‌الحسین علیه‌السلام آن هنگام که از زهد و وعظ سخن می‌گفت افراد حاضر در مجلس به گریه می‌افتادند.» 📘 امالی مفید، ص ٤٥٢ 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۵۳ 💠 *«قريب»* 🟩 *امام؛ در کنار ما* ❇️ امام، طالب ما و در كنار ماست. امّا هر يك از ما به جهت موانعی که ميان خود و امام ایجاد کرده‌ایم، از این طالبِ قریب دور افتاده‌ایم. ❇️ امام، طالبی است كه قريب بودنش مخفيانه و پنهان است، برای درک اين قرب به توجهي خاص نياز داریم. ✨ *دوست نزدیکتر از من به من است* *وین عجبتر که من از وی دورم* ✨ *چه کنم با که توان گفت که دوست* *در کنار من و من مهجورم* 🔆 *«يَا مَنْ‏ قَرَّبَنِي‏ وَ أَدْنَانِي‏»* 🍃🍀 امام عصر در اوج قرب و نزديكی به ماست؛ ولی ما به دليل كثرت اشتغال از حضرت غافلیم. 🍃🍀 نسيم خوش قرب و نزديكی حضرت به ما در نمازی با *حضور قلب يا حالت معنوی خاص در خلوتی در نيمه شب* با خدا، و در لذت مناجات‌ها ادراک می‌شود. 🍃🍀 *آن‌گاه كه تمام غصّه‌هايمان را فراموش كرده* و احساس خلاء و بی‌وزنی می‌كنيم زماني است كه امام عصر نزديك ماست و نسيمی از حال خوش حضرت بر ما می‌وزد. ✨ *سرم خوش است و به بانگ بلند می‌گویم که من نسیم حیات از پیاله می‌جویم* ❇️ *امام زمان به ما نزديک است* و اين نزديکی سبب می‌شود كه حضرت با جلوۀ نام «كاسر» و « جابر» منيّت ما را در هم بشکند و هويت جديدي از ما خلق كند. ✅ *حضرت به ما نزديک است تا با جلوه نام «مبدّل»‌ خود دگرگونمان كند و از ما انسان ديگری بسازد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com