🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شيخطوسی1
🔹ابو جعفر محمد بن حسن طوسى، بزرگ مذهب شيعه و متبحر در همه علوم اسلامى است كه علاوه بر دهها كتاب در زمينه فقه و تفسير و كلام، دو كتاب تهذيب و استبصار از كتب اربعه شيعه نيز از تأليفات اوست. شيخ طوسى در النهايه مىفرمايد:
❃ فاما اقامه الحدود فليس يجوز لأحد اقامتها الا السلطان الزمان المنصوب من قبل اللّه «تعالى» او من نصبه الامام لإقامتها ... و من استخلفه سلطان ظالم على قوم و جعل اليه اقامه حدود، جاز له أن يقيمها عليهم على الكمال و يعتقد أنه انما يفعل ذلك باذن سلطان الحق ... و اما الحكم بين الناس والقضاء بين المتخلفين لا يجوز ايضا الا لمن اذن له سلطان الحق فى ذلك و قد فضوا الى فقهاء شيعتهم.
❃ اقامه حدود الهى جز براى حاكم زمان كه از ناحيه خداوند تعيين شده يا شخصى كه امام معصوم عليه السّلام او را براى اين امر نصب فرموده، جايز نيست. اگر كسى اجراى حدود را از جانب ظالم عهده دار شد، بايد براساس مذهب حق و كامل اجراى حدود كند و معتقد باشد كه آن را از جانب امام زمان صلواتاللهعلیه انجام مىدهد و نيز حكومت در ميان مردم و قضاوت بين دو طرف دعوا جز براى كسى كه حاكم حق به او اذن داده، جايز نيست 👈و ائمه عليهمالسلام اين امر را به فقهاى شيعه واگذار كردهاند.
📚شيخ طوسى، النهايه، ص 300 و 301.
#ولایت_فقیه (۵۴)
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#رسم_ادب
#آداب_مهمان_و_میزبان ۴
🍃🍀 *۷. در پذیرایی نباید تکلفی در کار باشد تا مهمان از خوردن غذا لذّت ببرد.*
🍃🍀 *۸. شایسته نیست صاحبخانه از زحماتی که برای مهمان کشیده است، در مقابل مهمان سخن بگوید تا او شرمنده نشود:*
🔆 «فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ بِعِجْلٍ سَمین»
🔆 «سپس پنهانی بهسوی خانوادۀ خود رفت و گوسالۀ فربه (و بریان شدهای را برای آنها) آورد.»
📗 سورۀ ذاریات، آیه ۲۶
🍃🍀 *۹. ما باید سفره را نزد مهمان ببریم و غذا را در اختیار او قرار دهیم نه این که مهمان برای دست یافتن به غذا حرکت کند و قدم بردارد. *
🔆 «فَقَرَّبَهُ إِلَیهِمْ»
🔆 «آن را به نزدیکشان برد.»
📗 سورۀ ذاریات، آیه ۲۷
🔹مگر آنکه تعداد مهمانان زیاد باشد و امکان پذیرایی برای صاحبخانه به این شکل میسّر نباشد.
🍃🍀*۱۰. تعارف صاحبخانه به مهمان از سر تکلّف نباشد.*
🔆 «فَقَرَّبَهُ إِلَیهِمْ قالَ أَ لا تَأْکلُونَ»
🔆 «و نزدیک آنها گذارد، (ولی با تعجّب دید دست بهسوی غذا نمیبرند) گفت: «آیا شما غذا نمیخورید؟»
📗سورۀ ذاریات، آیه ۲۷
🔹 حضرت ابراهیم علیهالسلام نگفت:«باید بفرمایید!»؛ بلکه فرمود: *«آیا نمیفرمایید؟»*
🍃🍀 *۱۱. نباید مهمان به زحمت بیافتد؛ اگر مهمان چیزی نخورد، نسبت به آن بیتفاوت نباشیم شاید از ما ناراحت باشد.*
📚 «برگرفته از کتاب رسم ادب، تالیف استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_سحر۹
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُک مِنْ بَهَائِک بِأَبْهَاهُ وَ کلُّ بَهَائِک بَهِیّ»*
🔆 *«خدایا، از تو درخواست میکنم بهحق زیباترین مرتبه از زیباییات و همۀ مراتب زیباییات زیباست.»*
❇️ خدایا! من از تو گدایی میکنم. وسیلۀ گدایی من «باء» سببیت است؛ یعنی خدایا! تو را به جلوهگرترین جمال خودت، موجودترین موجودی که خلق کردی و به ارزشمندترین موجود؛ یعنی پیامبر اعظم قَسم میدهم.
من گدایی میکنم و واسطۀ فیض، پیامبر اکرم است.
🍃 امام(ره) میفرماید: «این مقام «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى» (پس نزدیک شد و نزدیکتر.) است؛ یعنی همان مقام فخر که پیامبر فرمود:«الفَقرُ فَخرِی» *تمام افتخار پیامبر به فقر و وابستگی تام به خداوند سبحان است*. »
🟩 این همان مقامی است که در دعای ندبه بیان میشود:
🔆 «أَینَ بابُ اللّهِ الَّذِی مِنْهُ یؤْتى؟ أَینَ وَجْهُ اللّهِ الَّذِی إِلَیهِ یتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ؟»
✅ مقام «أبْهَا» همان مقام «وجهالله» حضرات معصومین است. همان مقام «باب الله» ایشان است.
🔷انسان در سِیر الیالله به این واقعیت میرسد که از آغاز آفرینش، فقط نور حضرات معصومین در عالم وجود داشتند و هیچ وجود دیگری نبود؛ از این رو *هر چه انسان به قرب خداوند نزدیک میشود، فقط یک جلوهگری را در عالم مشاهده میکند.*
🍃 امام(ره) میفرماید: «هنگامی که انسان از تعیّنات عبور کند به مقامی میرسد که جلوهگری یک وجود را در کل عالم میبیند. این وجود، عقل اول؛ یعنی وجود مقدس پیامبر اسلام است.»
🔷 سالک در مرحلۀ اول، جلوهگرترین وجود را خواهان بود؛ اما مییابد که خدا فقط یک جلوۀ کامل در عالم دارد!
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#عید_نوروز
🍃🌸 بهار آمده است با قامتی خجسته و سبزینه پوش. یادآور بلندای قیامت، و هر غنچه و گلی که قد می کشد، پیراهنی از معاد بر تن دارد.
🍃🍀 بهار آمده است با آیینهای در دست از حکمت و معرفت و شکفتن، سرشار از آوازِ چلچلههای بیداری، شوقمند و بیقرار؛ چونان پرنده.ای که از قفس رها میشود.
🍃🌸 بهار آمده است؛ این راز برجستۀ طبیعت، این تحول و تغییر، این خاطرۀ معطّر خاک، این غلغلۀ گل و چهچهۀ بلبل و رقص سنبل.
🍃🍀 بهار آمده است؛ عطر کمال طبیعت، سرّ عیانشدۀ عظمتِ خلقت، نشانۀ نور، اشارۀ سرور، رمز شگفتی و شادی، فصل زیبای بیداری.
🍃🌸 سلام بر بهار، سلام بر ماه گلنشان، سلام بر نجوای رازناک طبیعت. سلام فراوان بر بهاران و هر چه بهاری است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام