هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۱۸*
🔆 *«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي وَ لْيُؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»*
🔆 *«و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.»*
📗 سوره بقره، آیه ۱۸۶
✨ *یک نکته بیش نیست غم عشق وین عجب
از هر زبان که میشنوم نامکرر است*
🔷 خداوند در این آیه غریب بودن خود را به بندگانش اثبات میکند و میفرماید وقتی بندگان از من درخواست کردند، به آنها نزدیک و پاسخگو هستم.
🔷 گاهی وقتی از خدا درخواست میکنیم شاکی میشویم که حوائج ما را اجابت نمیکند!
گاهی جاده را اشتباه میرویم، چیزهایی میخواهیم که اصلا درخواست هم نکنیم به ما میدهد؛ اما آیا به خدا رجوع کردهایم تا از او، خودش را بخواهیم و او مجیب ما نباشد؟
هرگز!
⁉️ در یک بازنگری آیا از خدا خلوتی خواستهایم؟ یک سجدۀ طولانی خواستهایم؟ یک وصال خاص خواستهایم؟
🔷 خدا ما را دوست دارد و نمیخواهد غریبه بمانیم. با درخواست وصال و نزدیک شدن، فاصلهها و غربت از بین میرود و وقتی او خودش را به ما میدهد، درواقع همۀ حوائج را خواسته و ناخواسته به ما عطا میکند؛ اما اگر از خدا، غیرخدا را بخواهیم معطلمان میکند چون غیر، فاصله میاندازد.
🔷 وقتی عبدبودن خود را نشان دهیم و سراغ خدا رویم، باید از او، فقط خودش را بخواهیم.
⁉️ پس بازنگری کنیم که حاجت ما چیست؟ میخواهیم در مقام حضور باشیم و آبرومند شویم؟ همان کاری که اصحاب الحسین کردند. اصحاب امام حسین چیزی غیر از شهود حق نخواستند.
⁉️ چرا از خدا بهشت را میخواهیم درحالیکه میشود بهشتآفرین را تقاضا کنیم؟
✨ *یک صبح ز اخلاص بیا بر در ما
گر کام تو ناید آنگه گله کن*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#پندارهای_نادرست۲۹
💢 *«بینتیجه بودن خدمات خالصانه»*
🔆 *«وَ قَالَ لِفِتْيَانِهِ اجْعَلُواْ بِضَاعَتَهُمْ فِي رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَا إِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»*
🔆 *«و (يوسف) به غلامان خود گفت سرمايههاى آنان را در بارهايشان بگذاريد شايد وقتى بهسوى خانوادۀ خود برمىگردند آن را بازيابند، اميد که آنان بازگردند»*
📗 سوره یوسف، آیه ۶۴
🔶 حضرت یوسف علیهالسلام به غلامان خویش فرمود آنچه را برادرانم برای ما آورده بودند، طوری در بارهایشان بگذارید که آن را بشناسند و هنگامی که نزد خانوادههایشان برگشتند آن را پیدا کنند.
حضرت یوسف برای غلامان خود عبارت «فتیان» را به کار میبرد.
✅ وقتی که خادم اولیای الهی باشیم، هم بانشاط میشویم و هم جوانمردی نصیب ما میشود.
◀️ حال اگر خادم یوسف فاطمه سلاماللهعلیهما شویم، چه سعادتی نصیب ما میشود!
به همین دلیل است که عرض میکنیم:
🔆 *«اللهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ»*
🔆 *«خدایا مرا، از یاران و مددکاران او قرار ده»*
📙 مفاتيح الجنان، دعای عهد
◀️ به همین دلیل، خدمت در مجالس حضرات معصومین علیهمالسلام برای ما باعث افتخار است. در واقع میخواهیم بعد از مرگ، ما را خادم اهل بیت علیهمالسلام بخوانند. در این مقام، هم نشاط و اخلاق خوب نصیبمان میشود و هم جوانمردی و کرامت.
💢 پندار نادرست این است که تصور کنیم پس از خدمات خالصانهای که به اهل بیت علیهمالسلام میکنیم، هیچ عنوان خاصی دریافت نمیکنیم و نشاط و شادابی نصیب ما نمیشود!
💢 *همچنین پندار نادرست دیگر این است که تصور کنیم کارهای خالصانۀ ما به چشم ائمه نمیآید.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
🟥🟥🟥🟥🟥🟥
*باسلام واحترام
جهت اطلاع جمعه ١٢/مرداد ماه موسسه تعطيل است ومراسم سوگواري اباعبدالله برگزار نمي شود*.
💠واحد برگزاري مراسم
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#شرح_دعای_کمیل۲
✍🏼 در مصباح کفعمی نکتۀ قابل توجهی بیان شده است:
کمیل هنگامی که در خدمت امیرالمؤمنین حاضر شد و درخواست خود را بیان کرد، جواب زیبایی را از حضرت دریافت کرد.
🍃 حضرت به کمیل می فرماید:
🔆 «یَا کُمَیل اَوجَبَکَ طُولُ الصُحبَتهِ لَنَا اَنَ نَجُودَ لَکَ بِمَا طَلِبتَ»
🔆 «ای کمیل! طول مصاحبت تو با ما موجب شد که خواستۀ تو را برآورده کنم و این دعا را به تو آموزش دهم.»
📙 اقبالالاعمال، ج۳، ص۳۳۱
✅ *طولانی بودنِ مصاحبت با حضرت* باعث شد که نام او جاودانه بماند و تا دنیا باقی است، هر فردی که شب جمعه بخواهد با خداوند ارتباطی برقرار کند، باید سر سفره کُمَیل اقامت داشته باشد.
🔷🔹ناگفته نماند واژۀ «طُولُالُصُحبَه» اعلام میکند:
🔹 ۱. کمیل سالیان طولانی در محضر ولایت رفتوآمد داشت و *در طول این سالها درخواستی نداشت و در مسیر ولایت ثابتقدم بود.*
🔹 ۲. پاسخ امام از این مطلب حکایت دارد که در مقابل هر تازهواردی نباید جواب فوری داده شود؛ بلکه *کمیل با مصاحبت طولانی نحوه و انگیزۀ استفاده از این دعا را از امیرالمؤمنین آموخت.*
🔹 ۳. *ادب کمیل،* مسیر وصال و قرب را برای او فراهم کرد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«بزرگداشت سهروردی»*
🟩 شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق، حدود سال ۵۴۹ ق در روستای سُهرورد از توابع زنجان به دنیا آمد و به سال ۵۸۷ ق درسیوهشت سالگی به دستور صلاحالدین ایوبی در شهر حَلَب سوریه به قتل رسید و به همین جهت به شیخ مقتول و شیخ شهید معروف شد.
❇️ شیخ اشراق از مشاهیر فلاسفه و حکمای اسلامی و در اصول فقه و اقسام حکمت و فلسفه در عصر خود، یگانه و بیهمتا بود.
❇️ سهروردی تحصیلات اولیۀ خود را در خدمت مجدالدین جیلی در مراغه انجام داد و مراتب عالیتر علمی را نزد ظاهرالدین قاری در اصفهان به پایان رسانید. در این دوره، او با یکی دیگر از بزرگانِ تفکّر آن عصر، امام فخر رازی هممکتب بود.
❇️ آنگاه به سیر و سلوک پرداخت و چون بسیاری دیگر از بزرگانِ تصوّف، سیر درونی را با سفر در شهرهای گوناگون همراه ساخت و سرانجام در شهر حلب اقامت گزید.
❇️ مدتی با ملک ظاهرشاه، پسر صلاحلدین ایوبی دوستی داشت تا این که بر او حسد ورزیدند و علمای قشری، صلاحالدین را به صدور فرمان مرگ او برانگیختند.
❇️ شیوۀ نگارش سهروردی در همۀ آثار فارسی او بسیار ساده و دلپذیر و دارای جنبۀ تمثیلی و رمزی است و گاه به صورتِ داستان همراه با سؤال و جواب نوشته شده است.
📚 «حوزه نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۱۹*
🔆 *«وَ قاتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»*
🔆 *«و در راه خدا با كسانى كه با شما مىجنگند، بجنگيد ولى از حدّ تجاوز نكنيد، كه خداوند تجاوزكاران را دوست ندارد.»*
📗 سوره بقره، آیه ۱۹۰
🔷 گاهی اوقات ما با کسانی میجنگیم که با ما جنگ ندارند. همعقیدۀ ما نیستند؛ اما با ما درگیر هم نمیشوند؛ پس ما هم نباید به روی آنان شمشیر بکشیم.
⁉️ چرا مادر و فرزند با هم درگیرند؟ ممکن است فرزندتان در اعتقادات مثل شما نباشد! سیاست اولیۀ ما باید رحم و مروت باشد.
⁉️ *چرا جای دوست و دشمن را عوض کردهایم؟*
🔷 سیاست اولیه جذب و لطف و احسان است. صرف اینکه کسی با من زاویه دارد دلیل بر نزاع نیست.
درگیری هم قاعده و قانون دارد؛ اما حرمتشکنی روا نیست.
جنگ با جنگ بودنش قاعده دارد. چرا به جان همدیگر افتادیم؟ گرچه خط و جناح همدیگر را قبول نداریم؛ اما روابط ما قرار است انسانی و اسلامی باشد. قرار است جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.
🔷 هر کدام در زندگی خود یک بازنگری کنیم. رابطۀ زوجیت اقتضای درگیری ندارد، رابطۀ خواهر و برادر، بر مبنای خشونت نیست ولو خط و خطوط فرق کند.
📚 «گزیدهای از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم ۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام