eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«بزرگداشت سهروردی»* 🟩 شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق، حدود سال ۵۴۹ ق در روستای سُهرورد از توابع زنجان به دنیا آمد و به سال ۵۸۷ ق درسی‌وهشت سالگی به دستور صلاح‌الدین ایوبی در شهر حَلَب سوریه به قتل رسید و به همین جهت به شیخ مقتول و شیخ شهید معروف شد. ❇️ شیخ اشراق از مشاهیر فلاسفه و حکمای اسلامی و در اصول فقه و اقسام حکمت و فلسفه در عصر خود، یگانه و بی‌همتا بود. ❇️ سهروردی تحصیلات اولیۀ خود را در خدمت مجدالدین جیلی در مراغه انجام داد و مراتب عالی‌تر علمی را نزد ظاهرالدین قاری در اصفهان به پایان رسانید. در این دوره، او با یکی دیگر از بزرگانِ تفکّر آن عصر، امام فخر رازی هم‌مکتب بود. ❇️ آن‌گاه به سیر و سلوک پرداخت و چون بسیاری دیگر از بزرگانِ تصوّف، سیر درونی را با سفر در شهرهای گوناگون همراه ساخت و سرانجام در شهر حلب اقامت گزید. ❇️ مدتی با ملک ظاهرشاه، پسر صلاح‌لدین ایوبی دوستی داشت تا این که بر او حسد ورزیدند و علمای قشری، صلاح‌الدین را به صدور فرمان مرگ او برانگیختند. ❇️ شیوۀ نگارش سهروردی در همۀ آثار فارسی او بسیار ساده و دلپذیر و دارای جنبۀ تمثیلی و رمزی است و گاه به صورتِ داستان همراه با سؤال و جواب نوشته شده است. 📚 «حوزه نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«بازاندیشی»۱۹* 🔆 *«وَ قاتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»*‌ 🔆 *«و در راه خدا با كسانى كه با شما مى‌جنگند، بجنگيد ولى از حدّ تجاوز نكنيد، كه خداوند تجاوزكاران را دوست ندارد.»* 📗 سوره بقره، آیه ۱۹۰ 🔷 گاهی اوقات ما با کسانی می‌جنگیم که با ما جنگ ندارند. هم‌عقیدۀ ما نیستند؛ اما با ما درگیر هم نمی‌شوند؛ پس ما هم نباید به روی آنان شمشیر بکشیم. ⁉️ چرا مادر و فرزند با هم درگیرند؟ ممکن است فرزندتان در اعتقادات مثل شما نباشد! سیاست اولیۀ ما باید رحم و مروت باشد. ⁉️ *چرا جای دوست و دشمن را عوض کرده‌ایم؟* 🔷 سیاست اولیه جذب و لطف و احسان است. صرف اینکه کسی با من زاویه دارد دلیل بر نزاع نیست. درگیری هم قاعده و قانون دارد؛ اما حرمت‌شکنی روا نیست. جنگ با جنگ بودنش قاعده دارد. چرا به جان همدیگر افتادیم؟ گرچه خط و جناح همدیگر را قبول نداریم؛ اما روابط ما قرار است انسانی و اسلامی باشد. قرار است جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم. 🔷 هر کدام در زندگی خود یک بازنگری کنیم. رابطۀ زوجیت اقتضای درگیری ندارد، رابطۀ خواهر و برادر، بر مبنای خشونت نیست ولو خط و خطوط فرق کند. 📚 «گزیده‌ای از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم ۱۴۰۳» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
اگر اراده کنی که خودت را حفظ بکنی، پروردگار عالم هم هنگام ارتکاب گناه، برای تو مانع ایجاد می‌کند. | آیت‌الله حق‌شناس رحمت‌الله‌علیه|
9⃣0⃣1⃣شما در کانال خود خواستید رد کنید سر به کوبیدن حضرت زینب رو در حالی که علما تایید کردن❗️نظر شما در این رابطه چیست ❗️❗️ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174 0⃣1⃣1⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201 1⃣1⃣1⃣آيا ميدانستيد امام حسين التماس كرد كه حاضر است سرباز شود فقط او را نكشند ❗️❗️ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3202 2⃣1⃣1⃣میدانیم که عمل « کردن» مختص انسان های ضعیف است، با این حال در برخی احادیث ذکرشده که امام حسین (ع) در چند مقطع دست به نفرین بلند کرد.مگر خدا در قرآن را بخاطر نفرین بندگانش نقد نکرده است ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3203 3⃣1⃣1⃣آیا راست است که امام سجاد با یزید کرد ❗️می گویند در کتاب کافی هم آمده است که امام سجاد بیعت کردند ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2549 4⃣1⃣1⃣❔مگر دشمنان امام حسین با او کردند که در زیارت عاشورا آمده است اللهم العن الصابه التی الحسین »❗️آیا بهتر نیست که بجای جهاد کردند بگوییم آنان با حسین حرب و نبرد کردند حاربت الحسین ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3205 5⃣1⃣1⃣چرا امام حسین ع روز عاشورا به وقت برای بچه ها از شیر شترها استفاده نکرد ❗️❗️ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3206
🔆 *«مَا كانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحانَهُ إِذا قَضى‌ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»* 🔆 *«شايسته نيست كه خداوند فرزندى برگيرد، او منزّه است، هرگاه انجام كارى را اراده كند، همين قدر كه گويد: موجود باش، بى‌درنگ موجود مى‌شود.»* 📗 تفسير مريم، آیه۳۵ ◀️ در این آیه بر نفی ولد از خداوند تأکید می‌شود؛ یعنی خداوند به هیچ عنوان فرزندی را پذیرا نیست؛ چون فرزند جزئی از والدین است؛ در حالی‌که خداوند جزء‌بردار نیست. ✅ خداوند سبحان در این آیه کمال قدرت خود را نشان می‌دهد که ذره‌ای نیاز به دیگری ندارد و به‌مجرد اراده، همه چیز در حیطۀ قدرت اوست. ✅ قدرت الهی به‌راحتی، بدون نیاز به ابزار یا شخص می‌تواند ظهور پیدا کند. با قدرت خداوند همه چیز فوراً خلق می‌شود. ✅ *خداوند منزه است که برای احداث هر وجودی نیازمند باشد؛ زیرا خداوند صمد مطلق است.* ◀️ از این آیه آموزش می‌گیریم که قدیم مطلق، خداوند سبحان است و بقیه موجودات حادث هستند که به امر او موجود می‌شوند. ✅ زمانی که خداوند سبحان ارادۀ تکوین موجودی را بکند، آن موجود قدرت تخلّف از ارادۀ الهی را ندارد. ✅ خداوند هیچ‌گاه عبدی را به‌عنوان ولدش انتخاب نمی‌کند؛ زیرا با الوهیت خداوند سازگار نیست. ✍🏼 انحصار در کلمۀ «إِنَّما» نشان می‌دهد، تنها چیزی که برای موجودشدن افراد نیاز است، ارادۀ خداست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
فراز ۸۹ هر روز یک فراز از دعای جوشن کبیر را به جهت رفع موانع ظهور بخوانیم
💠 *«پاداش، لطف خاص خداست نه جزای عمل بنده!»* 🌀 وقتی وسعت نظام آفرینش را در نظر بگیریم، می‌یابیم که میان این همه بنده، تنها به ما توفیق داده شد که کار خیری انجام دهیم. ! این که خدا به ما توجه کرده، منتی بر سر ماست؛ نه این که از او انتظار پاداش داشته باشیم! 🔶 پاداشی که او به من می‌دهد، لطف خاصی است که خودش برای خود در نظر گرفته است و گرنه قانوناً ما استحقاق آن پاداش را نداریم. 🔶 او برای یک عمل اندک ما، یک پاداش بسیار زیاد در نظر گرفته است؛ چون کریم است و نمی‌تواند کم بدهد! چون ذاتش کرامت است. ⁉️ چرا خداوند برای عمل اندک بنده، پاداش بی‌نهایت در نظر گرفته است؟ ✅ پاسخ این است که درستی و کیفیت و کمیت شایستۀ عمل بنده، مربوط به او نیست، بلکه کار خود خداست؛ چون اگر مربوط به بنده باشد، ناقص است و کاری که یک ناقص انجام بدهد، در انتها باز هم ناقص است. 🔶 اگر خدا عمل را جزا می‌دهد، در واقع به خودش جزا می‌دهد، نه به بندگان! ظاهراً به ما پاداش می‌دهد؛ اما فی‌الواقع جزا را به خود می‌دهد؛ به همین جهت نه او به خاطر جزادادن بر سر ما منتی دارد و نه ما انتظاری داریم که اگر کارمان را درست انجام دادیم، پاداش دریافت کنیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔴🔴🔴 *قابل توجه ثبت نام کنندگان گرامی تاريخ سه شنبه دوم مرداد تا جمعه پنج مرداد: 🟢 *كلاس‌هاي جلسه اول در اين هفته(هفته دوم)، ساعت ٨تا ١٠ همان روز، به ترتيب بازپخش مي‌شود.،کلاس اول ۸تا۹ و کلاس دوم ۹تا۱۰* 🟧🟨🟧🟨🟧 🔶🔸 برای ورود به اسکای‌روم به نکات توجه فرمایید: 🔸۱. نام کاربری: شماره موبایل بدون صفر اول 🔸۲. رمز: کد ملی بصورت کامل 🔸۳. نام کاربری و رمز را انگلیسی وارد کنید. 🔸۴. برای دریافت لینک کلاسها وارد آدرس زیر شوید: https://emamraoof.com/لینک-کلاسهای-استاد-زهره-بروجردی/ 📚پشتیبانی کلاس‌های استاد بروجردی
🔆 *«وَابْتَدَعْتَ کلَّشَىْ‏ءٍ»* 🔆 *«همه چیز را نو آفریدی.»* ✳️ عبارت بسیار زیبایی است! همه چیز نو است. تک‌تک ما نو هستیم. هیچ‌کدام مِثل و مانند نداریم، خدا از روی ما کپی نزده همۀ ما برای خدا دردانه‌ایم. 🍃 سر انگشتان هیچیک از ما تکراری نیست، موهای ما با هم فرق دارد، راه رفتن‌های ما با هم متفاوت است. چشم های ما با هم فرق دارد. ✳️ خدا یک بنده داشته که من هستم، خدا یک بنده داشته که شما هستید و تکراری ندارد؛ همه نو و بدیع‌اند. 🍃 زمین نو، آسمان نو، من نو، نفسم نو، نگاهم نو، زمانم نو، سلول‌هایم هم دائم در حال نو و بدیع شدن است. ✳️ طبق این فراز اگر فرد فاسق فاجر خدا را صدا بزند و خدا هم فوری جوابش را بدهد! چیز عجیب و غریبی نیست برای اینکه او هم نو است و برای خدا لنگه ندارد! همۀ موجودات نزد خدا بدیع و بی‌مثل و مانند هستند. 🔆 *«وَاَغْنَيتَ»* 🔆 *«خدایا تو همان خدایی هستی که غنا نصیب انسان می‌کنی و بنده‌هایت را از غیر خودت بی‌نیاز می‌نمایی.»* ✍🏼 غنا به معنی ثروتمندی نیست؛ بلکه به‌معنای بی‌نیازی است. اینکه انسان خودش را محتاج احدی از خلائق نبیند غناست. 🔷 معمولا وقتی بی‌نیازی مطرح می‌شود، فکر می‌کنیم بی‌نیازیِ مادی مطرح است. بی‌نیازی مادی مهم است؛ اما گاهی انسان حداقل رزق را دارد با این‌حال هرگز خود را محتاج خلق نمی‌بیند. 🔷 گرچه داشتن رزق وسیع و درخواست این نوع بی‌نیازی یکی از اموری است که در اکثر دعاها طلب می‌کنیم؛ اما می‌خواهیم به بحث مهم‌تر و غیرمادی اشاره ‌کنیم. اکثر افراد جامعه گرفتار فقر عاطفی هستند؛ یعنی خود را نیازمند محبت دیگران می‌بینند! 💢 اگر دیگری از ما تعریف کند، خوشحال می‌شویم و اگر به ما بها ندادند، ناراحت می‌شویم! 💢 اگر دیگری عنایت خاصی کرد شارژ می‌شویم اگر مقداری کم‌محبتی و کم‌عنایتی داشتند، فوری در لاک خود فرو می‌رویم؛ در این صورت غنی نیستیم. ✅ برای انسان غنی فرقی ندارد تمام عالم او را تأیید یا تکذیب کنند و نمره بیست را به او بدهند یا به دیگری. احساس کمبود، نماد نداشتن غنای لازم است. ✍🏼 امام خمینی(ره) در کتاب اربعین حدیث می‌فرماید: وقتی خدا غنی است چرا خلق کرد؟ ✅ پاسخ می‌دهد: خدا می‌خواست خود را مطرح کند! او نه نیازمند عبادت مخلوق است نه نیازمند مدح و ثنای مخلوق، نه نیازمند این است که بندگان برای او کاری انجام دهند. صمد مطلق است، غنی مطلق است؛ اما خلق کرد که در هر مخلوقی جمال و کمالی از خود به نمایش بگذارد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام