#آزمایشهای_الهی۱۳
💠 *«اظهار ادب در برابر نعمتها»*
🔆 *«وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْیةَ فَكُلُواْ مِنْهَا حَیثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَایاكُمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ»*
🔆 *«و (به خاطر بیاورید) زمانى كه گفتیم: وارد این قریه (بیت المقدّس) شوید و از (نعمتهاى فراوان) آن، هر چه مىخواهید با گوارایى بخورید و از درِ (معبد بیت المقدّس) سجدهكنان و خاشعانه وارد شوید و بگویید: «حِطّة» (گناهان ما را بریز)، تا ما خطاهاى شما را ببخشیم و به نیكوكاران، پاداشى افزون خواهیم داد.»*
📗 سوره بقره، آیه ۵۸
🔷🔹 خدای سبحان نعمات فراوان و وسیعی در اختیار ما گذاشته است که نباید این نعمات را در زندگی خود عادی ببینیم و قانونی برای استفاده از آن نداشته باشیم.
⬅️ خدا میگوید در برابر این نعمات باید خضوع داشته باشید. یعنی باور کنید که لیاقت هیچکدام از این نعمات را ندارید؛ پس بابت دریافت آنها گردنکشی نکنید.
💢 گمان نکنیم که اگر نعمتی به ما رسیده است به خاطر آباء و اجدادمان بوده و یا مستحقش بودهایم.
🔷🔹 قرآن میگوید: «وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا»، یعنی برای هر نعمتی که به شما رسیده است خضوع داشته باشید. حق به جانب نباشید.
⬅️ *برای وارد شدن و استفاده از نعمتها خاضع و ذاکر خدا باشیم و شُکر آن را به جا بیاوریم.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⚠️🚨 آغاز پخش کلیپهای مستند "یک حرف بس است"* *در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه*
*❌1⃣ شبهه اول : آیا طبق گفته وهابیت موضوع شهادت حضرت زهرا(س) برای اولین بار و در قرن ۵ هجری توسط مسعودی شیعه مطرح شده است؟*
*✅ بیسوادهایی که هنوز شمارش قرن ها را بلد نیستند و علمای خودشان را نمیشناسند*
*☑️پاسخ را ببینید👆*
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
--------------------------
#شرح_دعای_کمیل۵۶
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»*
🔆 *«خدایا! به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستونهای هر چیز را پر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود میخواهم.»*
⁉️ سوالی که ذهن را بهخود مشغول میکند آن است که در صورت ادراک عظمت خداوند چرا انسان رسماً گناه میکند؟
🔷🔹 در جواب بیان میشود که گناه از درک نکردن اسم عظیم خداوند حکایت میکند؛ چرا که درک عظمت خداوند تواضع را بههمراه دارد.
✅ *در واقع به میزانی که انسان الهی و جبروتی شود، عقل او فعال میشود و عظمت خداوند را درک میکند و بر این باور است که خداوند سبحان به وصف در نمیآید و باید در مقابل عظیم مطلق سر تواضع خم کرد.*
🔷🔹 خداوند دارای اسامی ظاهری و باطنی است. عظیم یکی از اسامی ظاهری خداوند است و مالک از اسامی باطنی حقتعالی.
🔷🔹 عظمت برای انسان هیبت ایجاد میکند. حال آیا عظمت که هیبتزاست، از اسامی جمالی خداوند است یا جلالی؟
عظمت، از اسامی جمالیه خدای سبحان است نه از اسامی جلالیه.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها»۷*
⬜️ این بار، انقلابی در مدینه رخ داده است؛ اما نه انقلابی رهاییبخش، بلکه انقلابی که مدینه را به عقب برده است.
🔷 چه درست گفته بود «سلمان فارسی» که گویی شقشقیّهای از دهانش بیرون جهیده بود و به مردمی که عمری پا در رکابِ عقیده و ایمان داشتند و جهاد کرده بودند و اینک اسیر سایۀ سکوت و سکون شده بودند، به پارسی سخن گفته بود که: «کردید و نکردید!»
⬜️ باری، فاطمه در عبارت کوتاهِ این غریبۀ آشنا، نه فقط حق شویَش را که از کفش بیرون کردهاند، میدید، بلکه فرق شکافتۀ او را و پارههای جگر حَسنش را و نعش به خون نشستۀ حُسینش را و اسارت زینبش را در پسِ مرگ غمبار خویش میبیند و اینک اوست که رنجور زخم هجوم شده و در خانه افتاده است.
🔷 زنان مهاجر و انصار به عیادتش آمدهاند و به او میگویند:
چگونه صبح کردی از بیماریت، ای دختر رسول خدا؟
و فاطمه پاسخ میدهد:
🍃 «به خدا، در حالی صبح کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن میشمرم، و از آنان بیزارم. آنان را آزمودم و دور افکندم و امتحان کردم و مبغوض داشتم... .»
🔷 زنان مهاجر و انصار، توبیخ و نهیب فاطمه سلاماللهعلیها را به مردانشان میرسانند. مردان مدینه با سرافکندگی نزد او میآیند و از بیعتی که کردهاند، پوزش میخواهند و میگویند:
🔷 اگر علی علیهالسلام پیش از این، حقایق را به ما میگفت، تصمیم دیگری میگرفتیم.
حضرت نهیبشان میزند و چنین پاسخ میدهد:
🍃 «دنبال کار خود بروید. دیگر پس از این عذرخواهی دروغین، عذری نیست و پس از این کوتاهی و تقصیرتان، کاری نیست.»
📚 «حوزه نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۵۲
🔆 *«وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیّاً»*
🔆 *«و از رحمت خويش به آنها عطا كرديم و براى آنان (در ميان مردم) نام بلند و نيكو قرار دادیم.»*
📗 سوره مريم، آیه ۵۰
🔶🔸 برای رحمت معانی متعددی بیان شده است:
🔸۱. امامت و جلودار؛
🔸۲. یعنی پیشوا بودن؛
🔸۳. مطلق ولایت الهی است؛ یعنی انواع کمالات و فیوضات و نعمات دنیوی و اخروی از مصادیق رحمت است.
❇️ خداوند سبحان بهعنوان هبه در برابر یک عمل ابراهیم، در نسل او نبوت را قرار داد که نماد رحمت و خیر دنیا و آخرت است.
⬜️ در مقابل هجرت حضرت ابراهیم از عموی مشرک خود، جایگاه متعالی و ماندگار به او عطا شد، پدر همۀ مسلمین قرار گرفت و برکت در نسل او قرار داده شد که این مقام موهبتی از خداوند سبحان بود.
❇️ بدین جهت تمام مذاهب اعم از مسیحی و یهودی و مسلمان خود را منسوب به حضرت ابراهیم میدانند و او را پیامبر خود میشمارند.
🔷 زبان صدق بهمعنای تعریفی است که بر زبان افراد جاری میشود؛ البته این تعریف واقعی است و هیچ مبالغهای در آن نیست.
🔷 اگر به کسی نعمت نبوت ارزانی شود، اثرات آن در اخلاق فاضله، اعمال صالح، حالات بسیار نیکو و مقامات بسیار متعالی نمودار میشود؛ اما اثر برتر در لسان صدق ظهور خاصی دارد که در آیه جداگانه ذکر میشود.
✍🏼 مفسرین گویند:«صادق» اسم خداوند و از اسامی جمالیۀ الهی است؛ یعنی خداوند صدق و حقیقت را به پوشش انسان کامل درآورد؛ در نتیجه عقیدۀ او با قول و فعلش مطابقت دارد و چنین فردی صادق شمرده میشود و تنها در وجودی الهی این هماهنگی یافت و اظهار میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۲۳
💠 *«نگاه به رحمت بیکران خداوند»*
🔷 وقتی به رحمت الهی نگاه میکنیم و متوجه گستردگی آن میشویم و درمییابیم که ذرهای از لطف را نادیده نمیگیرد و ذرهای از حسنات در پیشگاه رحمت او گم نمیشود؛ یک ذره حسنۀ ما را زیاد میکند و رشد میدهد! یک ذره کار خیر ما را هفتصد برابر میکند! جایی برای ناامیدی وجود ندارد؛ پس به آن رحمت امیدوار میشویم.
🔶 وقتی باور میکنم که خدای سبحان کمین کرده تا خیرات من را رصد کند، حفظ کند و رشد دهد، به رحمت او امیدوار میشوم و دیگر، نگران کمکاری و نقصان خود نیستم.
🔷 در عین این که خودم را ناقص میبینم و کار خود را اندک میدانم؛ اما با توجه به رحمت الهی همچنان در مسیر بندگی مقاومت میکنم و همان کاری را که انجام میدادم، ادامه میدهم.
🔶 به تعبیر دیگر، ما یک نگاه به فقر خودمان داریم و یک نگاه به غنای حق. یک نگاه به ممکنالوجود بودن خودمان داریم و یک نگاه به واجبالوجود بودن خدای سبحان.
🔷 او چون واجبالوجود است، هیچ نیازی ندارد و غنی بالذات است؛ اما من چون ممکنالوجودم، دائماً به او نیاز دارم و چون نیاز دارم، باید همواره در محضر او بندگی داشته باشم، گرچه میدانم که بندگی من کجا و خدایی او کجا! بندگی من قابل قیاس با رحمت واسعۀ او در زندگی من نیست.
🔶 پس انسان به این صورت میتواند بین خوف و رجاء را جمع کند. این جمع بین خوف و رجاء، برای مردمِ عادی است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام