#تفسیر_سوره_مریم۵۵
🔅*«وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا»*
🔅 *«و از رحمت خويش، برادرش هارونِ پيامبر را به او بخشيديم.»*
📗 سوره مربم، آیه ۵۳
🔷 گاه زبان فصیح هارون در مقابل معجزههای موسی کارآیی بیشتری دارد؛ یعنی قدرت نباید وارد میدان شود، بلکه باید زبان حقگوی، با فصاحت، حق را اظهار کند.
✍🏼 مفسری میفرماید: «حضرت موسی دارای زبان فصیح بود؛ اما فصاحت هارون بیشتر بود؛ بنابراین از خداوند درخواست کرد که برادرش با او همراه شود و خداوند هارون را در معیت موسی قرار داد.»
🔷 اینکه گفته شده زبان حضرت موسی گرفتگی داشت، باورپذیر نیست؛ چون هیچ پیامبری، معیوب، مبعوث نشده است؛ بلکه ظاهر پیامبر باید جاذبه و مقبولیت داشته باشد تا قادر به ابلاغ پیام باشد؛ البته فصاحت درجاتی دارد مثل شجاعت و زیبایی و ...
🔷 گاهی اوقات هبۀ خداوند سلطنت و قدرت است و گاهی یک شخصیت حقیقی و گاه یک شخصیت حقوقی.
🔶 *هبۀ خداوند بر سه نوع است:*
🔸 ۱. گاهی هبۀ خداوند مُلک و سلطنت است: «وَ هَبْ لِی مُلْكاً لا يَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» «و به من فرمانروايى و مُلكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچكس نباشد، همانا تو بسيار بخشندهای.»
🔸 ۲. گاه یک شخص حقیقی را هدیه میکند: «يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ» «به هر كه بخواهد دختران بخشد و به هر كه بخواهد پسران بخشد.»
🔸 ۳. گاهی یک شخصیت حقوقی را هدیه میکند؛ همانطور که هارون را به موسی هدیه کرد:
🔅 *«وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا»
🔅 *«و از رحمت خويش، برادرش هارونِ پيامبر را به او بخشيديم.»*
🔷 رحمت خداوند اینگونه بود که یک فرد آشنا و خودی را کنار موسی قرار دهد تا زبانش را بفهمد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
لینک ثبت نام👇
https://emamraoof.com/store
باتشکر
🌐 «واحدپشتیبانی ثبتنام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیهالسلام»
#زندگی_خردمندانه۲۶
💠 *«نزدیکی به خدای سبحان و متعادل بودن»*
🍃 امام(ره) میفرماید: هر چقدر به اصل نزدیکتر باشیم، اعتدال وجود دارد. قلب وجود مقدس پیغمبر خاتم در حد استواء و اعتدال حقیقی قرار دارد.
✅ در قلب پیامبر اکرم و همۀ حضرات معصومین، خوف و رجاء یکسان دیده میشود. چنین نیست که خوف بر رجاء و یا رجاء بر خوف غالب باشد.
⁉️ اگر سوال شود: کسی که بخواهد از حد استواء خارج شود، بهتر است خوفی باشد یا رجایی؟
🔶 پاسخ این است که در اینصورت بهتر است که رجاء بر خوف غالب باشد. البته نه به این معنا که به خود، اجازۀ گستاخی بدهیم! بلکه باید در عین حال در محضر حق نهایت مراقبه را داشته باشیم.
✅ بیشتر از این که نگاهمان به پروندۀ عمل خودمان باشد، نگاهمان به رحمت بیپایان اوست. به جای این که دائماً نگران عمل خود باشم، مراقبۀ کامل دارم.
🍃 سپس امام (ره) میفرماید: خوف و رجایی که کُمّل دارند، فقط مربوط به این عالم نیست؛ بلکه ایشان آن را در برزخ، قیامت و بهشت نیز دارند و اصلا از آنان قابل انقطاع نیست.
*این خوف و رجا همیشگی است و در هر نشئه به شکلی جلوهگر میشود.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_بستشیر۸۲
🔅 *«أَنْتَ الْقَوِىُّ»*
🔷 خدایا! اصل قوّت علمی از آنِ توست. تو علم را در اختیار جبرئیل قرار دادی.
🔶 خدایا! تو به ذوالقرنین قوّت عملی دادی، خدایا! تو به جبرئیل قوّت علمی دادی و من از این جهت که من هستم نه قوّت علم دارم نه قوّت عمل؛ اما سراغ تو آمدم تا از تو قدرت را دریافت کنم.
🔷 اکنون میفهمیم چقدر به خودمان ظلم میکنیم منبع قوّت اوست. میشود از او برای همه کار، قوّت گرفت.
🔶 من محتاج قوّتام. من از این جهت که منم ضعیفام.
اگر تو به میدان آیی، همه کار با تو انجام میشود.
🔅 *«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»*
🔷 هر قوّتی که از ما برای انجام کار خیر در نظام عالم صورت میگیرد، ما نیستیم، اوست! مصدر قوت و توزیع قدرت اوست.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
پرس لاین دوشنبه ۳/دی ماه
https://survey.porsline.ir/s/OBP3zSY
کلاس دستاوردهای ماندگار👆
-------------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/868aLEf
کلاس راهکارها👆
------------------------------------
#حدیث_روز
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۱۰*
🔶 ج) اصول ناظر به عمل تربیتی
🔸 ۴. تعلیم فضائل درآداب
از نظر بعضی از اندیشمندان، آداب به اقتضای زمان تغییر میکنند؛ یعنی نسبی هستند و وابسته به قراردادها و اساساً مربوط به اخلاق نیستند.
بنابراین در تعلیم آداب باید اقتضائات زمانی و مکانی رعایت شود. این نکته در جای خود درخور دقت و بررسی است؛ اما آنچه در منطق تربیتی حضرت زهرا علیها السلام دیده میشود این است که آداب فردی و اجتماعی جنبۀ نسبی محض ندارند؛ چراکه حضرت ادبآموزی را با فضیلتآموزی همراه میکرد و درواقع، از ادبورزی به فضیلتپروری پل میزد و جنبۀ اطلاق (درمقابل نسبی) به آداب میبخشید.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#درخواستها_در_صحیفه_سجادیه۱۵
🔅 *«اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَینَ نَقْصَینِ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِی أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً»*
🔅 *«خداوندا هرگاه در دین یا دنیا بین دو زیان قرار گرفتیم پس زیان را در آن که به سرعت از بین میرود (دنیای فانی) قرار بده و بازگشت را در آنکه دوامش طولانى است.»*
📗 صحیفه سجادیه، دعای نهم
🔷 خدایا! حاضرم به امور دنیاییام صدمه وارد شود؛ اما به اعتقاداتم آسیب نرسد، دینم مصیبتزده نشود و سالم بماند.
🔷 خدایا! ما هر وقت در وضعیتی قرار گرفتیم که باید صدمهای وارد شود توفیق صدقه دادن به من بده، تا از دنیای خود کم کنم؛ ولی دینم محفوظ بماند.
🍃 در ادامۀ دعای نهم صحیفه آمده است:
🔅 *«وَ إِذَا هَمَمْنَا بِهَمَّینِ یرْضِیک أَحَدُهُمَا عَنَّا، وَ یسْخِطُک الْآخَرُ عَلَینَا، فَمِلْ بِنَا إِلَى مَا یرْضِیک عَنَّا، وَ أَوْهِنْ قُوَّتَنَا عَمَّا یسْخِطُک عَلَینَا»*
🔅 *«و هرگاه بین دو کار واقع شدیم که یکى مورد رضاى تو و دیگرى مشمول غضب توست ما را متمایل به آن کن که رضایتت را جلب مىکند و نیروى ما را نسبت به آنچه ترا خشمگین مىکند سست کن.»*
🔷 خدایا! هر چیزی که موجب غضب تو میشود، در انجام آن به من ضعف بده تا قوت نداشته باشم و هرچیزی که موجب رضایت توست، میل من را به آن تقویت کن. باطناً کشش و جذبه برایم قرار بده، تا دلم بهدنبال معصیت نباشد.
🔷 وقتی در بین دو گزینۀ رضایت و غضب هستم، تو میل من را به سمت رضایتت متمایل كن که طبیعتاً همتم را برای جلب رضایت منصرف میکنم و چیزی را انجام میدهم که مایۀ رضایت توست.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام